Gå til innhold

Ska det være utekatt eller innekatt


Lillros

Anbefalte innlegg

Dere får ha meg unskyldt vis jeg legger ut dette innlegget på feil sted, er ny her, og har ikke helt funnet ut av hvordan det fungerer Men til det jeg lurer på. Jeg og min samboer ska flytte, og dit vi flytter no, var det lov å ha katt! Jeg har hatt katt i alle år, men den forrige jeg hadde døde! Etter 1 år, så begynner jeg å bli klar for ny katt. Og jeg gleder meg som en liten unge

Men der jeg flytter no, der er det ikke noe særlig "lekeplass for katt". Er mest hus der og litt trafikk. Jeg er veldig fram og tilbake på om jeg skal ha den inne eller ute. Jeg er en veldig katte elsker, så hadde det blitt en innekatt, hadde den fått all opmerksomhet, pluss litt til. Masse leker. Ja alt ville vært tilrette lagt for at den ska ha det bra! Broren til samboeren min, bor i etasjen over, og de har katt. (Utekatt) Men kan jo være de kan bli venner, for den katten er endel inne også.

Jeg syntes at katter bør få være ute og, men er det fælt å ha en innekatt, vis den er en inekatt hele tiden, og at den har det godt? Eller bør jeg prøve å ha den ute? Isåfall hadde jeg hatt den inne noen dager, også hatt den i kattebånd og gått på tur med den, slik den blir kjent i området. Det jeg er redd for, er at den skal bli påkjørt, eller at den går langt vekk for å finne litt skog og mark, og at de ikke finner veien hjem..

Hva syntes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er skrevet side opp og side ned om den problematikken her i løpet av de siste årene. Og ut i fra statisikken kan man konkludere med at de fleste ikke vil gi deg tommelen opp for innekatt, men at man bør gi katten valget. Eller kanskje vente til man kan tilby katten en mer komplett tilværelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med la Flaca her. Jeg synes enten du bør ha den ute eller vente til du bor et sted hvor det passer bedre å ha en katt.

Jeg har personlig veldig lite til overs for innekatthold. Katten er et rovdyr, og det å få utfolde seg fritt ute ser jeg på som så grunnleggende og viktig at man heller bør vente til det passer bedre å få seg katt enn å la den være inne.

Men du sier det er "mest hus og litt trafikk". Det høres ikke ut som det verste stedet for en katt å bo? Er det veldig nært en sterk trafikkert vei, eller er det et byggefelt med vanlig trafikk?

Uansett så vil jeg råde deg til enten å ha den ute eller å vente - for kattens skyld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med la Flaca her. Jeg synes enten du bør ha den ute eller vente til du bor et sted hvor det passer bedre å ha en katt.

Jeg har personlig veldig lite til overs for innekatthold. Katten er et rovdyr, og det å få utfolde seg fritt ute ser jeg på som så grunnleggende og viktig at man heller bør vente til det passer bedre å få seg katt enn å la den være inne.

Men du sier det er "mest hus og litt trafikk". Det høres ikke ut som det verste stedet for en katt å bo? Er det veldig nært en sterk trafikkert vei, eller er det et byggefelt med vanlig trafikk?

Uansett så vil jeg råde deg til enten å ha den ute eller å vente - for kattens skyld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar:) Det er ikke motorvei liksom :o) De som bor i leiligheten over har jo katt, og den får være ute. Det jeg er redd for er at den ikke finner veien hjem eller påkjørt, og i værstefall kidnappet. Hehe.

Kansje jeg skulle ha kjøpt et halsbånd, og gått på tur med den i nærområdet de første gangene slik at den blir kjent? Det gjorde jeg med min andre katt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi også har katt og bor i et område med mye hus og også litt trafikk. Men det er da hager her og der. Vi holdt katten inne rundt 14 dager etter vi flyttet inn i leiligheten, sånn at han skulle finne trygghet og ro i sitt nye hjem, og slapp han ut etter det. Første turen ut, var vi med han. Han var veldig forsiktig og holdt seg nær oss, men siden har han utforsket halve nabolaget og trives godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke ha ham i bånd. Du kan jo rett og slett bare bli med ham ut de første gangene. Og, som Saeria sier, ha ham inne de første ukene til han blir kjent og trygg hos deg og oppfatter det som hjemmet sitt. Hvis han får gå fritt ute fra han er kattunge (så sant du holder et øye med ham) så kan han bli såpass trygg og kjent med omgivelsene at han lærer seg at han ikke skal gå nær den veien.

Han vil ikke gå seg bort så lenge du følger med når han er ute når han er liten. Voksne katter har god retningssans, og når han da har vært ute siden han var kattunge så kan jeg aldri se for meg at han kan gå seg bort. Kidnappede katter hører jeg uhyre sjelden om. Ja, han kan bli påkjørt, men det er slik det er, mener jeg. Vi kan også bli påkjørt, men vi holder oss ikke inne 24 timer av den grunn. Å leve innebærer visse risikoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne katter går seg ikke bort (Men de kan velge å bli borte...) og kidnapping av katter har jeg aldri hørt om i Norge. Mishandlede katter har jeg selvfølgelig hørt om, men også det er tross alt relativt uvanlig. At katter blir påkjørt er desverre ganske vanlig, men det er en del av risikoen ved å være/ha utekatt.

De kattene som vil, synes jeg skal få lov til å være utekatter (Det finnes vel enkelte som av forskjellige grunner foretrekker innendørslivet). Jeg hadde i hvert fall ikke orket å ha en katt som, bokstavelig talt, klorte på vinduene for å få lov til å komme ut. Det du evt. kan gjøre hvis du vil ha en katt som er mye inne, er å oppsøke FOD el. lign. og få en katt som foretrekker å ha det slik. De finnes og de som har håndtert dem en stund, vet hvillke. Da hjelper du samtidig et dyr som har behov for et nytt hjem.

Selv fikk jeg min første katt for drøyt 14 dager siden og vi har nå vært ute noen turer. Jeg skriver "vi" fordi han vil helst ikke gå ut uten følge og da tusler vi rundt og kikker på ting i hagen og nabolaget. Med en gang vi fikk ham, brukte vi bånd, men nå vet han åpenbart hvor han bor og da er det unødvendig. Foreløpig går han ikke mer enn noen få meter unna meg og kommer mye raskere på innkalling enn hunden. Etter hvert vil jeg anta (Og håpe...) at han kan ferdes fritt ute på egen hånd. Jeg kommer helt sikkert til å være redd for ham når han blir borte lenge, men det er mitt problem og ikke kattens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...