Gå til innhold

Katt i bur om natten


Gjest Gjest_Thea_*

Anbefalte innlegg

Leker du med katten din? Når det er innekatt er det spesiellt viktig å aktivisere med med tråleker, mus etc. sånn at den blir sliten og fornøyd. Lek med den en halvtime hver kveld i 10-tiden så skal du se den sover om natta. Har fungert med alle mine katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har to katter som nå er litt over ett år gamle og de kan være ganske vanskelige spesielt nå i julen. De er innekatter og vi slipper dem derfor ikke ut.

Det vi gjør for å unngå at de blant annet klatrer i treet om natten (som kan være svært farlig ettersom det er lett å henge seg fast i ledninger) er å la dem kun være på avskjermede deler i leiligheten. Planløsningen her jeg bor gjør at jeg kan lukke til døren og la dem være på rommet mitt og fortsatt la dem ha tilgang til mat, vann og kasse. Det kan være litt forstyrrende, men jeg har blitt vant etterhvert. Mesteparten av natten sover de uansett.

Kanskje å ha dem på et eget rom vil fungere (når de leker som verst). La det være et rom hvor det ikke er så mye å rive ned, men kattene kan ligge mykt (og høyt) og ha tilgang til i alle fall vann (og kasse hvis det er innekatter). Gjesterom, arbeidsrom osv kan fungere.

Vanligvis finner vi oss i at de klorer på ting, river ned ting de ikke skal og tygger på planter. Vi lar somregel slike ting stå der de ikke kan få tak i dem når vi ikke er hjemme. Eller setter det på plasser de ikke når.

Buret blir kun brukt når de skal til dyrlegen og de blir aldri værende der lenger en noen få timer (1 til 2, meregnet reisetid).

Generelt er det bare å innse at katter spesielt, er svært nysgjerige og liker å leke med ting og undersøke det som er nytt og spennende. Labben skal gjerne borti først av alt og da er det lett at ting går i gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_pusemor_*

Det går an å oppdra katter. Min katt sover hele natten, og hvis den tar seg en runde i huset i løpet av natten så er det ingenting som viser at hun har gjort det. Katten er ute stort sett hele dagen, og er vant til at hun blir tatt inn om kvelden og derfor kommer hun inn av seg selv når det nærmer seg sovetid.

Men katten til TS blir nok ikke stimulert nok og derfor går han løs på dette og hint. Min katt som er ute det meste av dagen har fått rast fra seg når hun kommer inn og har derfor ikke behov for å gå løs på inventaret. På denne tiden av året derimot så blir det mye innetid på grunn av kulde eller vått vær og da kjeder hun seg og vi må derfor leke med henne inne også. Hun gir klart uttrykk for at hun vil leke ved å begynne å lete etter ballen sin og så hopper hun sidelengs og har et skøyeraktig uttrykk i fjeset. Takk for tipset med laserstrålen forresten. :-)

Så innekatter som har et begrenset område å bevege seg på må aktiviseres. Og et innebur til en katt syns jeg høres helt forkastelig ut. Da er det nok bedre å omplassere katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som hadde samme problem med sin (inne)katt.

De omplasserte den, men ble desverre ikke noe bedre hos de nye eierne, så katten ble avlivet.

Jeg forstår veldig godt at folk ikke vil ha "vandaler" i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rikkerikke
Slipper jeg han ut, blir han ihjelkjørt.

Vi bor rett ved en meget trafikkert vei, desverre... Skulle gjerne hatt han ute..

Vi har hatt katt (flere katter, men en og en av gangen) i mange år og bodd rett ved en traffikert vei. De har vært ute alle sammen uten problem. De forsto raskt at veien var lur å holde seg unna, så gikk de alle andre steder. Om en enkelt vei er problemet ville jeg ikke latt det hindre katten i å være ute. Om du bor i trafikert strøk med mye veier og trafikk er det kanskje noe annet. man risikerer selvfølgelig at katten blir påkjørt, men det er et rovdyr vi snakker om som i instinktene også vet den kan bli jaktet på (rev, grevling mm.) og som også ønsker å jakte heller enn å løpe frem og tilbake over en trafikert vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du virkelig at en katt skal få lov til å ødelegge ting osv.?

Det er en av de tingene man må være forberedt på om man skaffer seg dyr. Vanligvis blir det bedre når de blir eldre, men det gjelder ikke dyr som er understimulerte slik katten din tydeligvis er.

Å ha en katt i bur, er ikke dyreplageri.

Jo, det er det. I enkelte tilfeller er det best for kattens sikkerhet (ved transport f eks), men å stenge den inne i et bur fordi dere ikke klarer å stimulere den nok er dyreplageri i aller høyeste grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig at en katt skal få lov til å ødelegge ting osv.?

Man kan ikke forvente at kjæledyr har noen forståelse for materielle verdier og hvis man ikke vil at saker og ting skal bli ødelagt, må man sørge for at de er utenfor kjæledyrenes rekkevidde. Vitrineskap er en fin oppfinnelse i så måte. Det som skal stå fremme må enten være så tungt at det ikke lar seg velte av en labb eller en hale, uknuselig eller fastmontert. Jeg vil selvfølgelig heller ikke at kjæledyrene mine skal ødelegge ting, men det har skjedd utallige ganger i årenes løp og det er mitt ansvar å sørge for at det ikke skjer.

Jeg er ingen erfaren katteeier, men det tok ikke meg mer enn et par døgn å forstå at katten (Som p.t. er innekatt p.g.a. flytting) er helt rolig det meste av døgnet, så lenge vi leker og koser nok med ham. Han har bl.a. fått en "kanintunell" hvor det henger en katteleke ned foran hver åpning og der kan han herje i lange stunder av gangen bare vi sørger for at det er litt bevegelse i lekene.

Å ha en katt i bur, er ikke dyreplageri.

Buret det kunne vært aktuelt å ha katten i om natten, er et stort hundebur.

Å bruke bur slik du beskriver, er dyreplageri! Uansett hvor stort hundeburet er, blir det aldri stort nok til at katten kan utfolde seg i det. Da vi f.eks. skulle reise bort julaften og katten skulle være alene i ganske mange timer, ryddet jeg bort alt katten kunne tenkes å velte eller skade seg på. Lamper som står i vinduskarmer etc. har jeg festet med et klips på ledningen slik at de ikke velter hvis noen går litt fort forbi eller rugger litt på dem med en pote.

Poenget er at hvis du skal ha dyr, så må du også tilrettelegge og innrede hjemmet ditt slik at det også kan fungere som et hjem for dyret. Jeg mener ikke at du skal bygge om stuen din til et lekerom for katter, men du kan fjerne ting du er redd for i stedet for å irritere deg når det blir ødelagt og du kan sørge for å tilby noe som er mer spennende enn dine pyntegjenstander. Stimulerer du katten nok, vil den også garantert bli roligere. Har man vært aktiv, så slapper man bedre av etterpå. Det gjelder både mennesker og dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Thea_*

Vi leker mye med katten.

Har laserpenn som han elsker å løpe etter, men jeg kan jo ikke holde på med dette i flere timer.

Jeg kommer fra jobb om ettermiddagen og har da ikke mulighet til å leke med katten resten av kvelden.

Katten er forøvrig kastrert og gjør ikke annet enn å spise å sove om dagen, før han får disse anfallene om kvelden/natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Thea_*
Vi har hatt katt (flere katter, men en og en av gangen) i mange år og bodd rett ved en traffikert vei. De har vært ute alle sammen uten problem. De forsto raskt at veien var lur å holde seg unna, så gikk de alle andre steder. Om en enkelt vei er problemet ville jeg ikke latt det hindre katten i å være ute. Om du bor i trafikert strøk med mye veier og trafikk er det kanskje noe annet. man risikerer selvfølgelig at katten blir påkjørt, men det er et rovdyr vi snakker om som i instinktene også vet den kan bli jaktet på (rev, grevling mm.) og som også ønsker å jakte heller enn å løpe frem og tilbake over en trafikert vei.

Det er en enkelt vei, men som jeg skrev er den meget trafikkert, spesielt om ettermiddagen/kvelden.

Katten er en rasekatt som jeg ga 8000,- for, så jeg har ikke noe lyst til å slippe han ut her, for så å finne han ihjelkjørt dagen etter.

(ville ikke ha gjort det med en "vanlig huskatt" heller da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du velger å ha ham som innekatt, samtidig som du ikke kan/vil skaffe deg en katt til ei heller leke med ham mye om kvelden når han får disse anfallene - ja, da er dette en naturlig konsekvens. Det er et dyr med behov og egen natur du har fått deg, og hvis du pga ulike omstendigheter ikke kan og/eller vil oppfylle dem, så er jeg faktisk enig med de som sier du bør vurdere å omplassere den. Å stenge den inne i et bur - og dermed nekte den enda mer å leve ut sin natur - er intet mindre enn dyremishandling. Der er jeg enig med de andre som skriver her.

(Sånn litt på siden - er laserpenn en genial ting? Jeg har aldri likt den siden katten aldri får erfare tilfredsstillelsen ved å faktisk fange byttet. En del av leken er vel også trening, og katten vil jo aldri finne ut om den har blitt bedre hvis den aldri får tak i byttet?)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et stort hundebur som har plass til kasse, yndlingsseng og vann/matskål til pus er en mulighet men tilvenne katten til det gradvis og gjør det til et koselig sted, ALDRI sett den der som straff med kjeft, men sett den der i starten kort tid med god mat, bur åpent resten av dagen.. evt et rom som f.eks badet, slik andre nevner. Bruk dette KUN som noe katten skal assosiere med noe koselig, og du vil kunne få en katt som søker tilflukt i buret selv når den skal slappe av- det blir dens eget sted..

Jeg vil tro du vil få en roligere katt av seg selv om noen måneder men kan forstå det er vanskelig fram til da. Ville som mange sier, lekt mer med den. Men jeg har selv flere aktive katter og selv kattungekullene vi har hatt har knapt ødelagt noe. En blomsterpotte har veltet i ny og ned men ingenting verre.. Men vi leker med dem og de leker med hverandre, de får kos, ligge på fang osv, de får klatrestativer gulv til tak og pelsmus og fjærvipper etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Titt

Jeg er helt :sjokk: over dere som virkelig mener det er greit å ha en katt i et hundebur hele natta.

Det er da ikke plass til det. Ei får den utfylt behovene sine. Ja, katten får tatt noen skritt frem og tilbake, men ærlig talt, da. Det er jo det hele.

Er dette en spøk? Må da være... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt :sjokk: over dere som virkelig mener det er greit å ha en katt i et hundebur hele natta.

Det er da ikke plass til det. Ei får den utfylt behovene sine. Ja, katten får tatt noen skritt frem og tilbake, men ærlig talt, da. Det er jo det hele.

Er dette en spøk? Må da være... ?

Det blir noen ganger slik når vi mer og mer skal tilpasse dyrene våre egne behov, fremfor å bruke de tid og krefter som kreves for å oppfylle dyrets behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig at en katt skal få lov til å ødelegge ting osv.?

Å ha en katt i bur, er ikke dyreplageri.

Buret det kunne vært aktuelt å ha katten i om natten, er et stort hundebur.

Nettop av den grunn har jeg mine små barn i bur i ubevoktede øyeblikk til de når 3-årsalderen, og jeg kan snakke fornuft med dem. Selv om det er barns natur å utforske og ødelegge ting om man ikke passer på dem, så gidder jeg ikke gjemme unna ting jeg er redd for. Da er det mye bedre å sette ungene i et egnet hundebur når jeg ikke har anledning til å følge med. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi har skrevet, slik jeg forstår det, er ikke at du er en dyreplager. Men at det å sette en katt i bur om natten er dyreplageri. Så, ja, hvis du velger å gjøre det, da vil jeg (og andre i tråden hvis jeg har forstått dem riktig) anse deg som en dyreplager på det ene punktet. I tillegg synes jeg det er forkastelig med innekatter i det hele tatt, men det er en annen sak.

"Gi tilbake katten", går på at du har en understimulert innekatt som bør enten a) få en katt til som kamerat, b) være ute for å få stilt sine behov og leve ut sin natur bedre eller c) få mer oppmerksomhet og lek om kvelden.

Siden du ikke kan/vil gjøre noen av delene, så hadde det kanskje vært bedre om du ga bort katten, ja. Dette mener jeg vi må få lov til å mene uten at du kaller det "usaklig". Jeg forstår godt at du ikke liker å høre det, og at du kanskje er uenig, men alt dette gjelder direkte det du spør om, og vi har også argumentert for det - dermed blir det ikke usaklig.

Nei, jeg har heller ikke særlig sansen for katteutstilllinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva mener dere om det?

Vet det er mange som har hunden sin i bur om natten, så da bør det vel gå greit med en katt også.

Saken er den at katten min er så destruktiv.

Han ødelegger alt som er.

Kjæresten min satt oppe veldig sent, natt til i dag og da hadde katten hoppet opp på en "kjøpmannsdisk" og fiket til en pyntegjenstand så den gikk i gulvet i tusen knas.

Da kjæresten min kom fra toalettet, satt pusen på bordet og klorte i duken.

Slik som dette holder katten på hver natt og jeg må innrømme at jeg begynner å bli lei.

Vil derfor gjerne ha han i bur om natten.

For å komme tilbake til det du spør om.... Så virker det på meg som om katten din kjeder seg veldig.

Kanskje det å skaffe deg en til kunne løst problemet?

Selv har jeg 2 innekatter som er 2 år gamle å de har ikke ødelagt en eneste ting her, men leker masse med hvarandre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha en katt i bur, er ikke dyreplageri.

Mye rare mennesker her :fnise:

Å sperre en katt inn i et bur om natten er etter min mening dyreplageri jo. Katter er nattdyr! At den raser rundt og ødelegger dine fine pyntegjenstander betyr nok at den kjeder seg og at den trenger aktivitet, jakt og lek. Mye av denne atferden skyldes sikkert også at den enda er ung, men mange katter trenger action også som eldre.

Kanskje ikke katt er det riktige kjeledyret for deg?

Kjenner jeg blir trist på katten din sine vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting til, vi har masse små baller av foskjellige typer som ligger overallt i leiligheten som de elsker å leke med! ( mine katter alltså)

Kanskje det også kunne være et triks?

Mener at hvis han får lekt av seg så går han kanskje ikke etter tingene dine!

Å ha en katt som bare er inne trenger nok mye stimulans å lek fra eier for å ha det bra! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er galskap er å sperre et nattedyr som en katt inne i et hundebur hele natten. Det er dyreplageri, enten du liker det eller ikke. Så lenge du ikke har gjort det eller ikke kommer til og gjøre det så er du ikke dyreplager. Men den dagen (natten) du gjør det så ja, da er du dyreplager. Egentlig veldig enkelt.

Det du lurte på i åpningsinnlegget var om det var greit. Det har du fått ettertrykkelig svar på at det ikke er. Men du var kanskje ikke ute etter det svaret, men heller en velsignelse på at det var en lur idè?

Du sier dere ikke har annet egnet rom. Har dere ett rom med åpen løsning inkl bad dere da?

Endret av Dru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...