Gå til innhold

De glemte å ta et sting!


Trampe

Anbefalte innlegg

Det er en måned siden de tok stingene etter steriliseringen av katta mi. Det er sjelden hun ligger på rygg, så jeg har faktisk ikke merka noe, men nå ligger hun på rygg i fanget mitt og jeg ser jo at det harde jeg har trodd var en sårskorpe er et sting med blank tråd. Resten av stingene var med blå tråd, så jeg har ikke merka noe til dette siste.

Sitter stinget helt fast nå? Kan jeg prøve å ta det selv med en sprettekniv eller noe, eller sitter det for godt når det er såpass grodd? Jeg kan da ikke la det være der? Hun blir helt stressa når hun blir tatt ut i bur i bilen, så jeg vil helst la henne slippe enda en tur til veterinæren...pluss at åpningstidene der er tåpelige, så jeg må ta meg ubetalt fri fra jobb for å komme meg dit.

Slurvefolk som tok stingene hennes altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest rikkerikke

Litt usikker på om jeg ville tatt det selv, men er jo ikke sikker på om det har grodd fast. Skal du forsøke må du i alle fall klippe det og bruke pinsett for å trekke det ut. Pass selvfølgelig på at du ikke trekker knuten gjennom hud, men det er vel unødvendig å si. Tror vel jeg ville tatt det hos veterinær for også å sjekke for evt. infeksjon. Du kan kanskje fjerne dette ene stinget hos en annen veterinær enn din faste slik at du ikke må ta fri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i byen ligger alle veterinærene i samme bydel, så det hjelper meg fint lite å dra til en annen. Fri må jeg ta uansett. Jeg har tatt sting tidligere, men det var på mennesker da..

Såret har grodd helt fint og hun har fått pelsen tilbake, så jeg ser ingen tegn til infeksjon. Ikke ser det ut til å plage henne heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er jo bare redd for å klippe i skinnet. Det gjorde jeg med mannen en gang, jeg skulle fjerne noen sting på ham, og greide på ett eller annet vis å klippe hull i ham :sjenert:

Jeg skal prøve, men det blir ikke før jeg får noen som kan hjelpe meg å holde henne i ro. Hun ligger pent, men koser veldig og kaster seg frem og tilbake. Gjør hun det akkurat når jeg klipper må hun vel sys igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillebøll

Så sløvt av dem.

Få noen til å holde så tar du det selv. Burde ikke være problemer vis du har en tynn liten saks eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løft opp stinget med en pinsett eller med fingrene. Slik at du får litt luft mellom stinget og huden. Kutt det tråden går inn i huden og dra tråden gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring til vetten og hør hvilken type tråd det er. Kanskje det er et av stingene som skal sitte til det oppløses.

Er katten ikke interessert i å gnage det bort selv?

Endret av Trille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det øverste stinget, så hun når det ikke med tennene. Nei, det ville vel ha gått bort til nå når det er seks uker siden det ble satt og fire uker siden de andre ble fjernet? Og er det ikke merkelig om de hadde brukt sting som måtte fjernes på alle unntatt ett? Da ville de vel brukt tråd som løser seg opp på alle stingene.

Hun skulle egentlig limes, men de var fri for lim, så jeg måtte dra inn med henne etter 14 dager for å få stingene fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter de innvendige sting ved en steriliseringsoperasjon? Det har jeg aldri hørt om? Og er det da meninga at katta skal gå med de stingene resten av livet, siden de er satt med tråd som ikke løser seg opp? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var assistent da katten vår ble kastrert og jeg mener å huske at jeg måtte klippe 2 forskjellige slags tråder. Kanskje det bare er noe jeg innbiller meg :klø:

Vår katt skulle forresten ikke ha fjernet stingene. De skulle ramle ut selv.

Ring og hør med klinikken så du får vite på ordentlig. Det gjøres sikkert forskjellig fra plass til plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Propell_*

Hunden min hadde en mageoperasjon i sommer. Hans sting skulle løse seg opp av seg selv, men jeg fant ett sting lenge etterpå.

Det var sydd med en annen tråd enn de som løste seg opp, og jeg tok det selv. Det var sånn fiskesnøreaktig, og satt ikke fast.

Kan for øvrig fortelle at da jeg selv hadde en mageoperasjon, ble også ett sting glemt. Jeg tror det var brukt til å sy igjen navlen, og jeg oppdaget det på samme måten: da skorpen løsnet, kom det frem. Tok det også selv, -det satt litt fast (var litt lenge etterpå), men det skjedde ikke noe galt med arret.

Jeg tror du fint kan ta dette stinget selv, dersom du får katten til å ligge sånn rimelig i ro mens du klipper. Jeg ville forsøkt å dra ut stinget selv (ikke knuten gjennom såret!), og om tråden skulle vise seg å være grodd fast, kan du eventuelt la veterinæren dra den ut for deg. Sannsynligvis går det helt fint å dra det ut selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Setter de innvendige sting ved en steriliseringsoperasjon? Det har jeg aldri hørt om? Og er det da meninga at katta skal gå med de stingene resten av livet, siden de er satt med tråd som ikke løser seg opp? :klø:

Har blitt sydd i tre "lag" de gangene jeg har vært med og sett på.

Men bare lirk litt på det stinget du, som regel er de enkle å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg får ikke rikket stinget :sur: Pus er så snill og tålmodig, ligger og maler.. Det var ikke noe problem å klippe over tråden, men det er grodd helt fast. Jeg har prøvd å dra flere ganger over flere dager, men hun får tydelig vondt når jeg drar i det, så nå vil jeg ikke dra mer...

Hva gjør jeg nå da? Jeg må visst ta henne til veterinæren igjen. Men det blir nok ikke noe mindre vondt der.. stakkars pus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min ene pus hadde også et slikt sting som plutselig var der etter noen uker, men det var akkurat som det grodde ut av seg selv... det er borte nå iværtfall... men jeg ble og litt bekymret når jeg så det og lurte på hva det var... men er som sagt borte nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...