Gå til innhold

Om å be..


Gjest Ingen bedemann

Anbefalte innlegg

Gjest Ingen bedemann

Mange har behov for en "narresmokk" eller en "sutteklut", slik enkelte barn har. "Gud" er en slik. Når teisten har et problem, eller er i en krise, ber han/hun til "gud". Løser problemet seg er det "guds fortjeneste". Løser ikke problemet seg, sier teisten at "guds veier er uransakelige, og det er en mening med alt".

I virkeligheten er det slik at mange problemer løser seg av seg selv bare man tar tiden til hjelp, andre løses av personen selv eller av andre mennesker. Sosiale miljøer deler visse sedvaner. Folk ber om hjelp, og når de er i sterk nød gjør de det selv når det ikke er noen der å spørre.

Man takker de som er ansvarlige for ens gode lykke, og når man er spesielt heldig takker man selv om det ikke er noen der å takke. En gud er et svar på spørsmålet "Hvem er det du spør eller takker?", og er som oftest sterkt formet etter en av de man oftest spør eller takker ? En konge, overordnet, far eller mor.

At man blir "bønnhørt" betyr ikke at det er en sammenheng mellom bønnen og den hendelsen som skjer. Fenomener som tilsynelatende ofte opptrer samtidig, eller rett etter hverandre, vil ofte oppfattes som funksjonelt avhengige av hverandre. Muligheten for at en verbal atferd etterfølges av en eller annen tilfeldig forandring er meget høy.

Gamblere som ber til høyere makter rett før de gambler kan oppnå en gevinst. Dermed vil ofte gamblere utvikle en del ritualer som rent tilfeldig er blitt forsterket. Idrettsfolk kan også utvikle en del ritualer hvor noe atferd er funksjonell mens annen er mer irrasjonell. Noen idrettsfolk korser seg før de handler. Får de mål takker de gud.

Det utrolige er at så mange mennesker tror at gud vil bryte fair-play reglene innen idrett og hjelpe den ene til å vinne over den andre.

Det samme gjelder når noen i havsnød ber til gud og stormen snur. At stormen snur og kanskje rammer andre som ikke blir "bønnhørt" burde kanskje være et "tankekors"?

Menneskene er selektive. Man husker de tilfellene hvor man blir "bønnhørt", men glemmer de gangene man ikke blir det. Mange ber så mye om alt mulig, særlig generelle bønner, at det ikke er noe rart at de av og til blir "bønnhørt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår jo at siden du kaller deg for INGEN BEDEMANN, aldri har fått noe bønnesvar. Men siden du tydeligvis er en allviter, kan du sikkert også forklare hva som skjer med alle de som etter forbønn, ikke lenger er plattfot?

Jeg har selv sett bilder av noen med plattfot, både før og etter forbønn. Hva har skjedd med disse, og på et øyeblikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer på om du vet at ditt nick "bedemann" egentlig er en begravelseskonsulent?

Det samme slo meg da jeg leste innlegget. Regner med at ts ikke er bevandret innen dansk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har noe magisk over seg å sette ord på sine øsnker og drømmer. Jeg tror altså at det hjelper å be.

Jeg vet av egen erfaring at det hjelper å be, men det er ikke noe magisk ved det.

Kan du forklare hva denne magien du nevner består i og hvor den kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet av egen erfaring at det hjelper å be, men det er ikke noe magisk ved det.

Kan du forklare hva denne magien du nevner består i og hvor den kommer fra?

Jeg skulle kanskje skrevet "magisk". For meg blir det ordet i denne sammenhengen at det skjer noe jeg ikke selv kan forklare, ikke nødvendigvis noe uforklarlig. Vi vet fortsatt så lite, med tiden tror jeg at vi har naturlige forklaringer på mye av det vi kaller unaturlig/uforklarlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle kanskje skrevet "magisk". For meg blir det ordet i denne sammenhengen at det skjer noe jeg ikke selv kan forklare, ikke nødvendigvis noe uforklarlig. Vi vet fortsatt så lite, med tiden tror jeg at vi har naturlige forklaringer på mye av det vi kaller unaturlig/uforklarlig...

Vel, for meg er det slik at det som skjer når vi ber, er et bønnesvar fra Gud. Dette er i følge Bibelen helt naturlig.

Derfor er det altså hverken unaturlig eller uforklarlig.

Men jeg forstår hva du mener, siden vi ikke kan forstå selve prosessen i det som skjer, og derfor ikke kan forklare det ut fra menneskelige gjerninger og naturlig tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, for meg er det slik at det som skjer når vi ber, er et bønnesvar fra Gud. Dette er i følge Bibelen helt naturlig.

Derfor er det altså hverken unaturlig eller uforklarlig.

Men jeg forstår hva du mener, siden vi ikke kan forstå selve prosessen i det som skjer, og derfor ikke kan forklare det ut fra menneskelige gjerninger og naturlig tankegang.

Jo, jeg har bare problemer med å forholde meg til Bibelen bokstavlig...

Du hadde rett med atnken på hva jeg mener. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...