Gå til innhold

Sannheten om bibelen


Gjest Corto Maltese

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest StockDama

Den sanne historien om bibelens sammensetning er at noen høytstående politikere fant ut at den og den boka hadde fine verdier som de trengte for å kontrollere befolkningen.

men fin tegning =p

Litt svær dåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Francis Drake

nåja i teorien var det vel., Prester,,kardinaler og biskoper og paven og ikke politikere. Selv om på den tiden var det så og si det samme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

jeg vil påstå de sto for akkurat det samme som våre politkere gjør idag. så pish posh, detaljer detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ukritisk godta det kritiske, er like blindt som å tro uten tvil.

Det kan tenkes de lærde på den tiden virkelig trodde på tekstene, så dem som hellige, og har brukt flere tusen år på å tolke og oversette tekster de virkelig tror berører sannhet om mennesket?

De av dere som var der og så det med egne øyne kan vel gjenfortelle, ettersom dere vet nok til å avskrive det som maktspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst et faktum at bibelen har blitt forandret en del ganger! Blant annet er det blitt funnet gamle skriftruller, hvor det sto om utroskap! Der skulle BÅDE mannen og kvinnen straffes. Men det ble gjort om til at det var kvinnen som skulle straffes og ikke mannen, hvilket vi ser mange land fortsatt følger.

Jeg tror mange viktige elementer er fjernet fra bibelen, til fordel for de som satt på makten. Og selvfølgelig at presters ord var lov, og det vil si at tolkningen av bibelen gjort av disse prestene også var en lov. Slik var det, og ikke rom for egen tolkning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Corto Maltese
Kanskje din sannhet, men det er sikkert ikke sannheten til alle.

du forstår vel at den tegningen ikke er alvorlig ment ikke sant.

det er noe som kalles humor. Du vet vel hva det er `?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du forstår vel at den tegningen ikke er alvorlig ment ikke sant.

det er noe som kalles humor. Du vet vel hva det er `?

Tar alt seriøst jeg :ironi:

men ser samtidig seriøsiteten i tegningen. Derfor kan det bli en fin diskusjon ut av den :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever et kjedelig liv for mange av dere, siden mine tanker ofte går på Gud og Jesus og sånn, istedet for å imponere med mitt liv.

Gud og bibelen synes jeg er imponerende, spesielt når andre tror dette er funnet på av djevler som vil utnytte.

Jeg har en Gud å kjempe for, men det tar meg ikke mange kalorier siden Gud gir meg det jeg trenger takket være tro og bibelen. Også den delen av verden som ikke tror viser en del kule ting om bibelen, historiefakta er ikke nok til å fullt ut tro på Gud, Gudsnærvær som er liv som tar vekk død, lys som tar vekk mørket styrker troen mest synes jeg da. Iallefall, noen kule ting er f.eks måneformørkelsen i år ca.33 i april, ca. den tid Jesus angivelig skulle dø på korset. Disiplenes hengivenhet til troen på Jesus etter at Han hadde steget opp til himmelen at det skapte en stor bølge rundt middelhavet av troende, må være noe stort som gjorde det.

Det store vulkanutbruddet rundt den tiden Gud sendte ti landeplager i Egypt. Og mye mye mer som jeg kan se på national geographic.

Men historiene i GT som refererer til Jesu liv, som f. eks forseglingen av de ti bud, Aarons stav og noe annet til som var inni paktens ark, som hadde nådestolen over seg som blod av lytefrie dyr skulle stenkes på.

I skrivende stund går det et program på NG om "bibelen: tapte byer" som er verdt å se.

Bibelen sier iallefall, en dåre sier det ikke finnes noen Gud.

Forståelig når Gud også sier dette livet er en blomst som til slutt visner og ikke er mer, og at den som Gud tar til seg, skal leve evig uten død og synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever et kjedelig liv for mange av dere, siden mine tanker ofte går på Gud og Jesus og sånn, istedet for å imponere med mitt liv.

Gud og bibelen synes jeg er imponerende, spesielt når andre tror dette er funnet på av djevler som vil utnytte.

Bibelen er selvsagt en facinerende bok. Men kan ikke være enig med deg at det er djevler som som skulle funnet på dette. Jeg tror bibelen har vært skrevet i god mening, men du som har fulgt med på NG, må vel også ha fått med deg at mange store menn gjennom tiden har forandret på bibelen? Hva med de gamle skriftrullene som opprinnelig stammer fra deler av denne boka, som har blitt fjernet? Hvorfor fjernet man disse sidene? Jo, fordi deler av bibelen stemte desverre ikke med mange stormenns maktposisjoner. Man fjernet f.eks at menn skulle straffes på lik linje som kvinner ved utroskap.

Jeg har en Gud å kjempe for, men det tar meg ikke mange kalorier siden Gud gir meg det jeg trenger takket være tro og bibelen. Også den delen av verden som ikke tror viser en del kule ting om bibelen, historiefakta er ikke nok til å fullt ut tro på Gud, Gudsnærvær som er liv som tar vekk død, lys som tar vekk mørket styrker troen mest synes jeg da. Iallefall, noen kule ting er f.eks måneformørkelsen i år ca.33 i april, ca. den tid Jesus angivelig skulle dø på korset. Disiplenes hengivenhet til troen på Jesus etter at Han hadde steget opp til himmelen at det skapte en stor bølge rundt middelhavet av troende, må være noe stort som gjorde det.

Jeg syns det er flott du har noe å kjempe for. Og at du har funnet din tro. Jeg har funnet min tro i naturen, gjennom alt det levende både i denne fysiske verden og i den åndelige. Din gud og din tro på kristendommen gir deg alt du trenger. Min tro på lysets kilde og min tro på menneskenes egen kraft gir meg alt hva jeg trenger. Det som er kult her, er at vi faktisk er på vei mot det samme målet! Vi tar bare forskjellige veier. Mange mirakler skjedde under jesu tid, ja....men mange mirakler skjer i dag også.

Bibelen sier iallefall, en dåre sier det ikke finnes noen Gud.

Forståelig når Gud også sier dette livet er en blomst som til slutt visner og ikke er mer, og at den som Gud tar til seg, skal leve evig uten død og synd.

Jeg er ingen dåre, selv om jeg ikke tror på din gud! Jeg tror det finns noe høyere over oss, ja. Men ikke slik som den guden bibelen fremstiller. Jeg kaller dette høyere lysets kilde. Det er der jeg henter min styrke fra, min kraft og den uselviske kjærligheten.

Vi er alle blomster. Vi skal alle vokse og gro. Men for meg, i min tro....ligger denne blomsten i oss. Vi får tildelt et frø vi skal stelle med. Dette frøet skal vi vanne, gi næring og elske. Så den kan vokse seg stor og sterk, og ikke minst vakker. Det kommer ann på hvordan vi steller den.

Så....jeg trenger ingen andre til å fortelle meg hvordan jeg best mulig kan stelle denne blomsten som vokser i mitt indre. Det må jeg finne ut selv. For din blomst kan vokse i muldrik jord, mens min blomst kanskje vokser i sandholdig jord. Vi er forskjellige individer. Og har forskjellige behov.

Men spiller det egentlig noen rolle? Hva du tror på og hva jeg tror på? Spiller det noen rolle om h*n heter gud eller lysets kilde? Buddha eller allha?

Det viktigste vi kan gjøre er å respektere hverandres tro. Ingen kan hevde sin rett på å sitte på sannheten. Ingen kan dømme andre for å tro feil. Hadde vi kunnet respektere at vi er forskjellige og går forskjellige veier, kunne vi heller kanskje lært noe av hverandre i stedet.

Gudommlighet er den veien man går, i ren kjærlighet til seg selv og andre. Om man har valgt gud til å ordne opp for seg, eller om man ordner opp selv, med lysets kildes hjelp og åndevenner, så spiller det vel inge rolle???

Åndelighet er kjærlighet, ikke dømmende!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men du som har fulgt med på NG, må vel også ha fått med deg at mange store menn gjennom tiden har forandret på bibelen? Hva med de gamle skriftrullene som opprinnelig stammer fra deler av denne boka, som har blitt fjernet? Hvorfor fjernet man disse sidene? Jo, fordi deler av bibelen stemte desverre ikke med mange stormenns maktposisjoner. Man fjernet f.eks at menn skulle straffes på lik linje som kvinner ved utroskap.

For det første, så straffes ingen i NT som vi skal forholde oss til, der lærer vi å tilgi, den nye pakt, hvorpå den gamle pakt vil holdes ved kjærlighet, ikke fordi vi må, men det tar tid å vokse i kjærlighet. En mann har rett til å gå fra en dame når han vil, men uten utroskap har du en dårlig grunn, samme gjelder kvinnen. Det er det jeg har lest og forstått.

Men ikke slik som den guden bibelen fremstiller. Jeg kaller dette høyere lysets kilde. Det er der jeg henter min styrke fra, min kraft og den uselviske kjærligheten.

Skjønner ikke helt hvorfor dere som tror på en høyere lysets kilde, gir bibelen en sjangs til å bli lest. Allah og Buddah er ikke det samme, Muhammed kan ikke omskrive en allerede skreven bibel som passer og kalle det sannheten, for så å krige til seg land og troende med sverd. Som besmittet en del korsfarere og, anti-krister kaller jeg dem. Buddah har jeg ikke begitt meg så mye inn på, men han og er lovisk for at man skal komme inn i nirvana, loviskhet for å redde sitt eget skinn, utøver falsk kjærlighet til andre. Jødene som har bare GT, de venter på en messias som skal være til deres fordel, men det står om at de i den siste tid skal være igjen til fordel for de som ikke trodde Gud.

Det viktigste vi kan gjøre er å respektere hverandres tro. Ingen kan hevde sin rett på å sitte på sannheten. Ingen kan dømme andre for å tro feil. Hadde vi kunnet respektere at vi er forskjellige og går forskjellige veier, kunne vi heller kanskje lært noe av hverandre i stedet.

Men det virker som at denne høyere kilden du prater om skal kreve av deg religiøse ting når noe mørkt skjer, som f.eks flytt på den sofaen, eller tenn et lys i en bolle med vann og blås den ut etterpå. Istedetfor å vokse i kjærlighetstanker hvor intet ondt kan ramme, kaste blomster opp i luften og smile fra øre til øre.

Nei, bibelen lærer og forstand om hvorfor folk er som de er. Jeg må lære å tilgi dem jeg hater, ved å vokse i Jesu kjærlighet. Manna fra himmelen, livets tre, uforgjengelig drakt.

Synes det skal være lov til å stå for det man tror på jeg til det motsatte er bevist, det kan være vondt, men det er iallefall noe ondt i oss som får vondt, og det er vår stolthet. Den hater Gud i bielen så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det virker som at denne høyere kilden du prater om skal kreve av deg religiøse ting når noe mørkt skjer, som f.eks flytt på den sofaen, eller tenn et lys i en bolle med vann og blås den ut etterpå. Istedetfor å vokse i kjærlighetstanker hvor intet ondt kan ramme, kaste blomster opp i luften og smile fra øre til øre.

Det som er med min tro, er at det IKKE er religiøse ting! Jeg velger selv hvordan jeg velger å finne kraften. Ingen som krever noe som helst av meg.

Mørket trenger vi! Vi trenger å ha mørke stunder for å vite bedre hvor godt det er å være i lyset. Vi trenger mørket for å skape balanse. Hvitt og sort....yin og yang.

Jeg vokser i kjærlighetstanker hver dag. Hver eneste dag så takker jeg mine hjelpere og veiledere for at de hjelper meg å finne meg selv, viser meg kjærlighet og støtter meg i vanskelige stunder.

Det er ikke mulig å leve et liv hvor man kaster blomster opp i luften og smiler fra øre til øre. Ikke hver dag. Livet er tøft, og man vokser ved motgang. Det er da man finner styrken i seg selv, og kjærligheten, ved å lære å tilgi, vise kjærlighet ol.

Intet vondt kan ramme meg heller. Jeg har beskyttelse rundt meg i form av hjelpere og kraftdyr. Jeg har god kontakt med meg selv. Og så lenge min åndelige vei, går mot kjærligheten, har jeg ingen ting og frykte. Går ikke din vei mot kjærligheten også?

Nei, bibelen lærer og forstand om hvorfor folk er som de er. Jeg må lære å tilgi dem jeg hater, ved å vokse i Jesu kjærlighet. Manna fra himmelen, livets tre, uforgjengelig drakt.

Synes det skal være lov til å stå for det man tror på jeg til det motsatte er bevist, det kan være vondt, men det er iallefall noe ondt i oss som får vondt, og det er vår stolthet. Den hater Gud i bielen så.

Jeg ser ikke på bibelen som noen fasit på hv som er rett og galt. BIbelen er flott for de som tror på den. Jeg tror mer på urmennesker og deres lære. ALLE må lære å tilgi, uavhengig livssyn og religion. Men det skal komme fra hjertet, ikke fordi en gud sier vi skal. Hva med å vokse i vår egen kjærlighet? Alt ligger der i oss. Det er evner vi har fått tildelt.

Alle burde få stå for det man tror på! Ingen religiion eller livssyn er den eneste sanne! Vi er ulike som mennesker. Derfor har vi også ulike livssyn og tro.

Jeg har lært meg å tilgi andre, sinnet mitt er erstattet med forståelse og bitterhet med omsorg. Hvordan har jeg klart det? Jeg har jobbet med MEG....i meg....gjennom meg. Jeg har gått gjennom mange faser i livet, og greid å komme videre. Uten den kristen troen. Men med troen på meg selv og naturen.

Takk og lov at vi er forskjellige! :)

Endret av Linealuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Linealuna:

"Jeg ser ikke på bibelen som noen fasit på hv som er rett og galt".

Hva ser du på som en fasit på hva som er rett og galt?

Jeg tipper helt vilt at du vil si "det finnes ingen fasit, det er opp til mennesket selv å finne ut hva som er rett og galt".

Dersom det treffer, spør jeg hvordan kan vi si noe som helst om moralfilosofi (rett og galt) dersom relativismen er alt vi har? Og hvor fører det oss hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linealuna:

"Jeg ser ikke på bibelen som noen fasit på hv som er rett og galt".

Hva ser du på som en fasit på hva som er rett og galt?

Jeg tipper helt vilt at du vil si "det finnes ingen fasit, det er opp til mennesket selv å finne ut hva som er rett og galt".

Dersom det treffer, spør jeg hvordan kan vi si noe som helst om moralfilosofi (rett og galt) dersom relativismen er alt vi har? Og hvor fører det oss hen?

Den traff du helt fint med! :) Jeg har ingen tro på at det finns en bok med fasitsvar. Ikke bibelen, ingen bøker. Vi er utstyrt med en unik hjerne som har høyt intelligentnivå i forhold til mange andre arter på jorda. Skal sette noe punktvis her:

* Hjerne - Intelligens-tanker-valg

* Hjerte - Kjærlighet-ærlighet-sannhet

* Sanser - Følelser-intuisjon-smak+lukt+hørsel osv.

Nå forholder jeg meg til mennesket.

Alt dette er vi altså utstyrt med. Jeg håper ingen kan si med hånden på hjertet at mennesker ikke greier å skille følelsen man har på å forstå hva som er rett og galt? For da blir jeg rædd gett. Om vi finner balansen i utstyret vårt, klarer vi fint å vite hva som er rett og galt.

Klart vi kjenner på magefølelsen hva som er rett og galt. Vi har dette i oss. Vår intuisjon. Mange mennesker vokser opp uten denne bibelen, og greier likevel fint å skille rett og galt.

Så en annen ting!

Noen er bare nødt til å gi meg ET svar:

Bibelen er skrevet av mennesker. Gud presonlig kom ikke ned og leverte denne boka! Alt som står i bibelen er menneskeskreven historier. Folk sine tanker, opplevelser, budskap de har mottat ovenfra. Hvordan kan dere som tror på bibelen sverge på at de har rett? Hvordan kan dere vite at det som står skrevet i denne boka er sannhet? Fordi historien sier at slik er det? Historien har vist seg og ta feil før...mange ganger!

Har dere aldri satt dere ned og tenkt at disse personene kan ta feil? Tror dere så blindt på denne boka at det er fullstendig utelukket å tenke tanken på dere også kan finne sannheten i dere selv?

Ikke andres sannhet og opplevelser. Men deres egne! Ingen kan leve våre liv. eller vi leve på andres erfaringer! VI må lage dem selv.

Jeg har lest bibelen, fra jeg var lita og frem til jeg var i begynnelsen på 20 årene. I dag kunne det ikke falle meg inn å lese den. Jeg syns bibelen har mye bra. Men den er også en ren og skjær skremmselspropaganda. Den gir mer frykt en kjærlighet.

At man sier folk har valg i den kristne tro? Not!!! Om man ikke tror kommer man ikke til himmelen. Om man tror må man tro på jesus, hvis ikke....vel, da er porten stengt. Dette kaller ikke jeg valg.

I min åndeverden kommer vi ALLE hjem. Om det er til gud eller buddha eller lyset kilde, er for meg uvesentlig. Der blir alle møtt med kjærlighet. Fordi vi har selv valgt våre handlinger her på jorda, for å lære, utvikle oss, og komme videre!

Om det finns en fasit på dette, vennligst si meg hvilken? :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelen er skrevet av mennesker. Gud presonlig kom ikke ned og leverte denne boka! Alt som står i bibelen er menneskeskreven historier. Folk sine tanker, opplevelser, budskap de har mottat ovenfra. Hvordan kan dere som tror på bibelen sverge på at de har rett? Hvordan kan dere vite at det som står skrevet i denne boka er sannhet? Fordi historien sier at slik er det? Historien har vist seg og ta feil før...mange ganger!

Enkelt det, bare å tro, bare å krype til korset det, innse du er et forgjengelig menneske uten Gud. Verdslige bekymringer slår meg ikke så hardt lenger når jeg i håp og tro forvandlet til visshet at døden ikke er enden på den kjærlighet jeg har fått, men tar jeg feil, er jeg og de andre som tror det samme de som står for løgner.

Beklager om jeg rokker på din tro at alle kommer til himmelen, skulle ønske det var sånn, men det passer ikke når ondskapen er en del av det skapte. Jesus tok på seg våre synder og døde for oss. Tror dere dette vil det komme en talsmann til oss som vil lære oss mer(Joh 16.kapittel).

Denne jordkloden og alt i den og alt rundt den er så underfullt, men bibelen og troen på den samlet biter på plass, og velsignelse dess mer jeg vokste i tro, har gjort det for meg en sannhet, nå skal det motbevises, men ikke av meg, må motbeviseren gjøre sitt beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enkelt det, bare å tro, bare å krype til korset det, innse du er et forgjengelig menneske uten Gud. Verdslige bekymringer slår meg ikke så hardt lenger når jeg i håp og tro forvandlet til visshet at døden ikke er enden på den kjærlighet jeg har fått, men tar jeg feil, er jeg og de andre som tror det samme de som står for løgner.

Beklager om jeg rokker på din tro at alle kommer til himmelen, skulle ønske det var sånn, men det passer ikke når ondskapen er en del av det skapte. Jesus tok på seg våre synder og døde for oss. Tror dere dette vil det komme en talsmann til oss som vil lære oss mer(Joh 16.kapittel).

Hehe, sprøtt at du sier nettopp dette. *enkelt det, bare å tro, bare å krype til korset det, innse du er et forgjengelig menneske uten gud*

Om jeg hadde sagt det samme til deg....*enkelt det, bare å tro på deg selv det, vi er nemlig forgjengelig uten å oss selv* Hva hadde du sagt da?

Verdslige bekymringer slår ikke meg så hardt heller. De slår meg ganske lite. Fordi jeg tror den uselviske kjærligheten gud/lysets kilde har, rommer oss alle.

Hvordan kan kan man kalle gud en kjærlighetsfull gud, når han ikke slipper inn folk som ikke tror på ham? Eller på Jesus? De kommer altså ikke til himmelen, selv om de hele livet har gjort gode gjerninger. Og definer ondskap!

Så....bare et spørsmål! Kan du/dere svare meg?

Kommer jeg til himmelen? Jeg har aldri gjort et menneske fortred. Jeg har bestandig ansett å hjelpe mennesker for noe av det viktigste vi kan gjøre. Jeg har stor kjærlighet i meg, til livet, naturen og menneskene samt dyrene. Jeg hjelper til der jeg kan, enten ved å lytte, gjøre praktiske ting, snakke med, heale, jeg dømmer ikke og jeg respekterer fullt ut andres tro. Og jeg snakker med åndelige hjelpere. Men jeg følger IKKE bibel, jeg tror ikke på denne bibelske guden fordi han er dømmende, jeg tror jesus har levd, som en av våre største healere og at han var en utrolig god mann. Men thats it.

Jeg regner da med at for meg er porten stengt? Eller??

:)

Endret av Linealuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er villig til å følge veibeskrivelsen, hvorfor skal du da finne fram?

Jeg ba ikke om veibeskrivelsen! Jeg stilte et spørsmål! Fordi jeg lurer på om slike som meg, kommer til denne himmelen, med mine kvaliteter og handlinger, selv om jeg ikke tror!

Grunnen til at jeg spør er ikke fordi jeg har intensjoner om å bli kristen, men fordi jeg lurer på hvem kristendommen mener har rett til å komme gjennom denne porten og ikke!

Og det regner jeg med at dere kan svare på?!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...