Gå til innhold

Er det mulig at Anti-Krist kan være Jesus


Gjest Corto Maltese

Anbefalte innlegg

Gjest Francis Drake

bare en tanke. Kan det være en mulighet for at Jesus selv er anti-krist ?

altså hypotetisk sett. Jeg tror ikke det men kan det være mulig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wolfmoon

Må bare spørre, siden det er tydlige hull i min kristendomslærdom her. Hvem/hva er anti-krist? Har jo hørt om noe som blir kalt det, men tror aldri jeg har fått høre noe mer om det!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Francis Drake

anti krist. Er han eller hun som kommer med dommedagen.

Jesus fiende for å si det slik. Med anti krist kommer jordens ende

det er anti krist bedre en det kan jeg ikke forklare det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare en tanke. Kan det være en mulighet for at Jesus selv er anti-krist ?

altså hypotetisk sett. Jeg tror ikke det men kan det være mulig ?

Ja, selvsagt er det mulig hvis man avskriver Jesus som Messias. Men jeg tror ingen kristne vil finne på å gjøre det, selv vi unitarer som er kjente for å avskrive ganske mye teologi, holder Jesus som Messias :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel først må en velt tro på begge, jeg tror ikke på noen av de nevnte. Så for meg finnes de ikke, mao det hele er oppspinn og bløff, det er og en mulighet:-)

Hva tror dere forresten om Tor med hammeren, kan han være Loke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at det er snakk om to helt forskjellige individer her!

I min tro var Jesus en av tidenes største "alternative" personer! Han kunne heale, helbrede og hadde *åndelig* kontakt! Jeg vil driste meg til å si at Jesus antagelig var en av våre største sjamaner!

Nå har jeg sikkert ertet på meg mange av dere allerede. Men....

Sjamanismen oppsto som en av alle religioner aller først. Bortsett fra at sjamanisme IKKE er en religion. Stor sett alt av religioner som oppsto etter sjamanismen, har overtatt (kopiert) mange elementer fra sjamanismen. Men greide desverre ikke forstå at det ikke er mulig å leve et hvitt liv uten det svarte.

At vi mennesker MÅ ha og MÅ oppleve alle skyggesidene for å sette pris på (forstå) de lyse sidene. Derfor bestemte de seg for å kalle det sorte (for satans verk)...dvs....en vanlig kvinne kunne ikke heale ved bruk av singe egne evner eller gjennom urter, for da var hun heks og en av satans tilhengere! For det var det bare guds utvalgte som kunne gjøre!

Så...derfor tror jeg antikrist....er en oppdiktet person! Skapt av menneskenes egen frykt. Med dette sier jeg ikke at det ikke finns det jeg kaller *dårlige energier* som andre kaller satan og demoner....alt må jo ha et navn. Men de kan ikke påvirke oss uten at vi tillater dem å gjøre det!

Og vi tillater ofte mange ting fordi vi nettopp frykter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel først må en velt tro på begge, jeg tror ikke på noen av de nevnte. Så for meg finnes de ikke, mao det hele er oppspinn og bløff, det er og en mulighet:-)

Hva tror dere forresten om Tor med hammeren, kan han være Loke?

Tor og Loke var mytologiske figurer som vikingene forhold seg til - og som noen fortsatt forholder seg til. Jesus var et menneske som ble født, levde og døde. Det er fullt mulig å forholde seg til uttrykket antikrist uten å tro at Jesus var guddommelig. Det er bare snakk om tolkningsmåten :-)

Shabbat Shalom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese
Tor og Loke var mytologiske figurer som vikingene forhold seg til - og som noen fortsatt forholder seg til

hvem vet kanskje var de mytologiske figurene. Basert på personer som har eksistert en gang i tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror antikrist er noe vi mennesker finner på. Som unnskyldning for alt det gale vi gjør.

Hvis vi finner på hvem den onde er for å unnskylde det onde vi gjør, hvor kommer da ondskapen opprinnelig fra, mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese
Hvis vi finner på hvem den onde er for å unnskylde det onde vi gjør, hvor kommer da ondskapen opprinnelig fra, mener du?

jeg vil tro ondskap kommer av at mennesker har en fri vilje. Det stammer fra vår frievilje til og gjøre ondskap.

tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at det er snakk om to helt forskjellige individer her!

I min tro var Jesus en av tidenes største "alternative" personer! Han kunne heale, helbrede og hadde *åndelig* kontakt! Jeg vil driste meg til å si at Jesus antagelig var en av våre største sjamaner!

Nå har jeg sikkert ertet på meg mange av dere allerede. Men....

Sjamanismen oppsto som en av alle religioner aller først. Bortsett fra at sjamanisme IKKE er en religion. Stor sett alt av religioner som oppsto etter sjamanismen, har overtatt (kopiert) mange elementer fra sjamanismen. Men greide desverre ikke forstå at det ikke er mulig å leve et hvitt liv uten det svarte.

At vi mennesker MÅ ha og MÅ oppleve alle skyggesidene for å sette pris på (forstå) de lyse sidene. Derfor bestemte de seg for å kalle det sorte (for satans verk)...dvs....en vanlig kvinne kunne ikke heale ved bruk av singe egne evner eller gjennom urter, for da var hun heks og en av satans tilhengere! For det var det bare guds utvalgte som kunne gjøre!

Så...derfor tror jeg antikrist....er en oppdiktet person! Skapt av menneskenes egen frykt. Med dette sier jeg ikke at det ikke finns det jeg kaller *dårlige energier* som andre kaller satan og demoner....alt må jo ha et navn. Men de kan ikke påvirke oss uten at vi tillater dem å gjøre det!

Og vi tillater ofte mange ting fordi vi nettopp frykter!

"everything you say can be used against you in the court of law."

Om du ikke skjønt han, så betyr det noe jeg selv ser meg skrive, det jeg mener er satan og demoner, kaller DERE "dårlige energier".

for å kritisere et annet svar, var jo Loke ganske lik Jesus da, da de begge kom tilbake fra de døde, drept uskyldig og.

I bibelen står det det sies anti-krist skal komme, men det er allerede mange anti-krister. for å gjengi det bedre.

1Joh 2.18-22

Mine barn, dette er den siste tid. Dere har hørt at Antikrist skal komme, og mange antikrister har alt stått fram. Derfor vet vi at dette er den siste tid. 19 De kom fra oss, men de var ikke av oss. Hadde de vært det, ville de blitt hos oss. Slik skulle det bli klart at ikke alle er av oss. 20 Men dere er alle salvet av Den hellige og kjenner sannheten. 21 Jeg skriver ikke til dere fordi dere ikke kjenner sannheten, men fordi dere kjenner den og vet at ingen løgn kommer fra sannheten. 22 Og hvem er løgneren, om ikke den som fornekter at Jesus er Kristus? Han er Antikrist, han som fornekter Far og Sønnen.

Hadde det vært så Jesus var anti-krist, så har han for meg store problemer med å vise at han er ond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi finner på hvem den onde er for å unnskylde det onde vi gjør, hvor kommer da ondskapen opprinnelig fra, mener du?

Forvirring og frykt i oss selv...Respons og stimuli fra et individ til et annet. Misforståelser kan feks skape frykt som fører til sinne som fører til hat, som blir en ond sirkel.

Hvis et barn blir mishandlet, kan det gå to veier: enten å vokse opp og forstå sin fortid og gjøre den energien om til noe konstruktivt (feks jobbe i organisasjoner for å hjelpe andre barn i samme situasjon eller andre ting som er fruktbare) eller å bli den samme som mishandleren fordi han/hun er sint og frustrert og klarer ikke å kontrollere det. Har vel noe med ens sinn å gjøre tenker jeg. Om vi oppfatter det slik at ingen elsker oss, hvorfor skal vi elske andre eller være god mot dem da?

Tror ikke noe andre dyr er så onde som mennesker har potensial for å bli. Dyr reagerer instinktivt mer eller mindre, mens mennesker har hjernen og muligheten til å planlegge ting langsiktig og som da kan bruke denne "kunnskapen" på en god eller dårlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dyr har da også en hjerne

Hehehe. Glemte de hadde det også :ler: neida.

Var ment som et metafor. Mennesker har en veldig velutviklet hjerne i forhold til andre dyr, noe som sikkert førte til deres suksess (og diverse underganger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil tro ondskap kommer av at mennesker har en fri vilje. Det stammer fra vår frievilje til og gjøre ondskap.

tror jeg

Hvorfor skal vi velge å utføre ondskap, hvis ondskap ikke eksisterer i seg selv?

Det ville jo være som å være sulten i et liv det ikke finnes mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det ville jo være som å være sulten i et liv det ikke finnes mat.

Det er mange som dør av sult...hver dag! Det finns ikke mat til dem!

Endret av Linealuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du helt tok poenget mitt...

Å kunne handle ondt dersom ondskap ikke finnes i seg selv, står til å være sulten i en eksistens der mat ikke finnes som begrep.

Jeg mener det er umulig, med andre ord. Det gir ikke mening.

Det hadde ingenting med hvem som er sultne eller ikke har mat å gjøre.

Endret av Aftenvandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...