Gå til innhold

Barnet mitt er ekskludert fra statskirka


Gjest Overrasket mor

Anbefalte innlegg

Gjest Overrasket mor

Fikk brev fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus der de har ekskludert mitt barn (11 år) fra Den norske kirke. Fikk melding om at det var fordi barnet mitt tilhøret et annet trossamfunn. Gjett at jeg ble overrasket! Barnet er født i Norge, døpt i Den norske kirke og vi bor i Norge.

Det trossamfunnet de mente at mitt barn er medlem av, har vi aldri harr noen kontakt med. Jeg synes dette er litt merkelig.

NOen andre som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk brev fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus der de har ekskludert mitt barn (11 år) fra Den norske kirke. Fikk melding om at det var fordi barnet mitt tilhøret et annet trossamfunn. Gjett at jeg ble overrasket! Barnet er født i Norge, døpt i Den norske kirke og vi bor i Norge.

Det trossamfunnet de mente at mitt barn er medlem av, har vi aldri harr noen kontakt med. Jeg synes dette er litt merkelig.

NOen andre som har opplevd det samme?

Jada, dette er ingen unik situasjon. Dere skal etter reglene også ha mottatt et tidligere brev der dere er gjort oppmerksom på forholdet og så gitt anledning til å korrigere.

Det er noe sørgelig rot med medlemslister på kryss og tvers her i landet. Hvis det kan være noen trøst, så oppdaget til og med den katolske biskopen at han uriktig var puttet inn i Den norske kirke. Han ble sikkert overrasket han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann 42

Så fint for han, da slipper han å melde seg ut!

Jeg meldte meg ut på 80-tallet, men noen år etter, ble den manglende oversikten over hvem som var medlemmer, og hvem som ikke var, forsøkt rettet opp ved at alle landets borgere ble registerert som medlemmer, og så fikk de heller melde seg ut hvis de ikke ville være der. Og siden jeg på det tidspkt var mer likegyldig, er jeg fortsatt medlem. Det var egentlig mest for å erte presten hjemme, at jeg meldte meg ut første gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint for han, da slipper han å melde seg ut!

Jeg meldte meg ut på 80-tallet, men noen år etter, ble den manglende oversikten over hvem som var medlemmer, og hvem som ikke var, forsøkt rettet opp ved at alle landets borgere ble registerert som medlemmer, og så fikk de heller melde seg ut hvis de ikke ville være der. Og siden jeg på det tidspkt var mer likegyldig, er jeg fortsatt medlem. Det var egentlig mest for å erte presten hjemme, at jeg meldte meg ut første gangen.

Nå er det ikke sikkert han vil melde seg ut da. Tross alt finnes det de som vil være med i statskirken. Eller du tror kanskje alle er som deg og vil melde seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket mor

Joda, vi fikk brev "på forhånd" der vi kunne ha meldt ham inn igjen, men det brevet kom så seint at vi ikke rakk det før fristen utløp. Det som jeg synes er ekstra rart er at da vi ringte til fylkesmannen fikk vi ikke vite hvilket annet trossamfunn barnet vårt hørte til, det hadde vi ingen rett på. Er ikke det litt underlig, spesielt med tanke på at barnet er mindreårig, foreldrene er gifte og bor sammen i Norge?

Og hvordan har det gått til at barnet vårt er blitt medlem av et trossamfunn som vi overhodet ikke har vært i kontakt med på noe slags vis? Kan andre trossamfunn bare føre opp medlemmer i hytt og vær uten personens samtykke? Isåfall hvorfor?

Håper noen kan svare meg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillebøll

Klart de kan det. De får penger etter hvor mange medlemmer de har så klart noen useriøse trossamfunn (de finnes det mange av) prøver seg. meld han inn i statskirken igjen vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som jeg synes er ekstra rart er at da vi ringte til fylkesmannen fikk vi ikke vite hvilket annet trossamfunn barnet vårt hørte til, det hadde vi ingen rett på. Er ikke det litt underlig, spesielt med tanke på at barnet er mindreårig, foreldrene er gifte og bor sammen i Norge?

Jeg husker ikke lenger omstendighetene rundt dette her, men mener det ble besluttet at navnet på trossamfunnet ikke skulle oppgis fordi opplysninger som følger av dette er sensitive og taushetsbelagte. Det kan selvsagt få pussige og byråkratiske utslag. Enig i det, men det ble nå vedtatt på et eller annet byråkratisk nivå. Dette har også ført til problemer for enkelte trossamfunn, fordi de ikke da kan vite hvor mye statsstøtte som egentlig ikke skulle vært tildelt.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan har det gått til at barnet vårt er blitt medlem av et trossamfunn som vi overhodet ikke har vært i kontakt med på noe slags vis? Kan andre trossamfunn bare føre opp medlemmer i hytt og vær uten personens samtykke? Isåfall hvorfor?

Tidligere var det veldig lett å føre opp både den ene og den andre som medlem. Og det ble jukset med disse tingene. Derfor er det nå innført regel om at man må oppgi personnummer på medlemmer man søker økonomisk støtte for. Deretter blir dette dobbelkontrollert mot registre i Brønnlysund.

Ikke alle trossamfunn søker støtte for alle sine medlemmer. Noen søker overhodet ikke støtte. Mens andre søker full støtte. Det er helt avhengig av hva trossamfunnet selv mener. Derfor er det ikke nødvendigvis sammenheng mellom totalt medlemsskap og antall man søker støtte for. Det har også ført til forvirring i medlemsregistre.

Normalt skal man selvsagt ikke føre opp fiktive medlemmer.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke lenger omstendighetene rundt dette her, men mener det ble besluttet at navnet på trossamfunnet ikke skulle oppgis fordi opplysninger som følger av dette er sensitive og taushetsbelagte. Det kan selvsagt få pussige og byråkratiske utslag. Enig i det, men det ble nå vedtatt på et eller annet byråkratisk nivå. Dette har også ført til problemer for enkelte trossamfunn, fordi de ikke da kan vite hvor mye statsstøtte som egentlig ikke skulle vært tildelt.

Takk for opplysningene.

Men du, jeg assosierer nicket ditt med Knutby-pastoren, helt ufrivillig. Er det meninga eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene.

Men du, jeg assosierer nicket ditt med Knutby-pastoren, helt ufrivillig. Er det meninga eller?

Nei, det kan jeg vel ikke si er meningen. Det har seg slik at jeg heter Knut og er pastor. Og slik var det lenge før pastoren i Knutby dukket opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk brev om dette i fjor vår,og da skjønte jeg ingenting! Jeg var tydligvis medlem i både Den Katolske Kirke og i Statskirken. Jeg har ALDRI meldt meg inn i Den Katolske Kirke,men jeg var fadder i en katolsk barnedåp(noe som gikk greit selv om jeg ikke er katolik). Men pga jeg var fadder har jeg fått blad fra den katolske kirke,og da har de tydeligvis trodd at jeg var medlem! Skulle jo tro at jeg måtte være katolsk for å stå i medlemslistene dems! jaja,jeg sendet iallefall inn svar brev om at jeg ville stå som medlem i statskirken,og at jeg ikke var katolikk!

Endret av Lilletrollet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette er vel verken mer eller mindre merkelig enn at overe 25 % av Human-Etisk Forbund sin medlemsmasse i fjor fikk brev om det samme.... Disse hadde altså mot sin vilje vært registrert som medlemmer i den norske kirke, til tross for at de alle hadde meldt seg ut eller aldri var døpt.

Kirken har altså vært den største medlemsjuksern av de alle, men heldigvis er det i ferd med å bli ryddet opp i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et sånt brev i vår - HEF informerte meg om at jeg ikke kunne inkluderes i deres medlemslister fordi jeg sto oppført i et annet trossamfunn. Fikk beskjed om at jeg ville få brev om hvilket trossamfunn det var etter sommeren, så nå venter jeg spent ... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg synes fremdeles dette er besynderlig. Kan jo legge til at ingen av de andre barna våre er blitt strøket som medlem i statskirka. Bare den ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes fremdeles dette er besynderlig. Kan jo legge til at ingen av de andre barna våre er blitt strøket som medlem i statskirka. Bare den ene.

Og jeg blir kastet inn gang på gang - helt mot min vilje! :ler:

Men det er mystisk, ja ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et sånt brev i vår - HEF informerte meg om at jeg ikke kunne inkluderes i deres medlemslister fordi jeg sto oppført i et annet trossamfunn.

Dette stemmer ikke?

Man kan stå som medlem, men må betale langt høyere medlemsavgift, siden HEF ikke får tilskudd for medlemmer som også står registrert i andre tros- og livssynssamfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og jeg blir kastet inn gang på gang - helt mot min vilje! :ler:

Men det er mystisk, ja ...

Du er ikke alene ... vi ble også gang på gang innmeldt. Men til slutt endte jeg med en skriftlig bekreftelse fra kirkedepartementet at vi ikke var medlemmer - og ikke ville bli innmeldt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk brev om dette i fjor vår,og da skjønte jeg ingenting! Jeg var tydligvis medlem i både Den Katolske Kirke og i Statskirken. Jeg har ALDRI meldt meg inn i Den Katolske Kirke,

Dette er oppsiktsvekkende. Vanligvis blir ikke-katolikker bare medlem av Den katolske kirke etter å ha fulgt et års undervisning og så søkt den katolske biskop om medlemsskap. Har aldri tidligere hørt om at Den katolske kirke også er noe fleksible med sitt medlemsskap. De pleier vanligvis å klage på at andre er det :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke?

Man kan stå som medlem, men må betale langt høyere medlemsavgift, siden HEF ikke får tilskudd for medlemmer som også står registrert i andre tros- og livssynssamfunn.

Jeg trodde man ikke kunne stå oppført i to trossamfunn samtidig, og det var det det sto i brevet fra HEF. Uansett aner jeg ikke hvilket dette andre trossamfunnet skulle være, så det er et mysterium ... (for det er nemlig ikke statskirken denne gangen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde man ikke kunne stå oppført i to trossamfunn samtidig, og det var det det sto i brevet fra HEF.

Da tror jeg du må ha misforstått.

Hvis du ønsker å være medlem i et annet livs- eller trossamfunn i tillegg til Human-Etisk Forbund så er medlemskontingenten kr. 925,- pr år.
Endret av Miss Fishy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...