Gå til innhold

Jesus er ikke Gud


Gjest Cederic Rueben

Anbefalte innlegg

Gjest Francis Drake
omtrent like respektfullt som når man skriver f**k?!

tja på en måte men ikke helt. Gud kan ikke sies og være et såkalt styggt ord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wolfmoon
tja på en måte men ikke helt. Gud kan ikke sies og være et såkalt styggt ord

Det kommer vel an på hvem du spør og i hvilke sammenhenger det er!

Innlegget mitt over var dessuten ment å være sarkastisk, og som et eksempel på at det neppe er særlig respektfullt å ikke skrive hele navnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud på engelsk skrives God, ikke good.

Ja-a, det vet jeg. Men hvordan forklarer det at man skriver "G-d"?

omtrent like respektfullt som når man skriver f**k?!

Ja, det gir vel egentlig ikke så mye mening ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange velger å skrive G-d både på papir og på nett fordi det er en rimelig stor sjanse for at f.eks dette forumet eller det arket man skriver på en dag vil bli slettet/ødelagt/forsvinne. Og siden Guds navn aldri skal bli ødelagt, så velger man å la være å skrive det helt ut. Dette gjelder både for jøder og kristne. Det kan vel ikke være så altfor vanskelig å respektere det?

Jeg vet ikke om det står spesifikt i Bibelen om treenigheten, men dette var altså en teologisk diskusjon, på samme måte som Jesus status som guddommelig og menneskelig også var en slik teologisk diskusjon. At han var "sann Gud og sant menneske" ble også avgjort på et slikt kirkemøte, igjen for å kvele de kristne smågruppene som mente noe annet. (Jeg husker ikke i farten hvilket kirkemøte dette var)

Det er mennesker som har valgt ut bøkene i Bibelen, ja. Etter gitte kriterier som danner grunnlaget for kristendommen slik vi kjenner den. Personlig synes jeg gnostisismen og kristen mystikk er mye mer interessant og spennende enn den tradisjonelle, eksoteriske kristendommen. Men jeg kan forstå hvorfor de valgte de kriteriene de gjorde.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange velger å skrive G-d både på papir og på nett fordi det er en rimelig stor sjanse for at f.eks dette forumet eller det arket man skriver på en dag vil bli slettet/ødelagt/forsvinne. Og siden Guds navn aldri skal bli ødelagt, så velger man å la være å skrive det helt ut. Dette gjelder både for jøder og kristne. Det kan vel ikke være så altfor vanskelig å respektere det?

Ah, da forstår jeg. Nei, det er selvfølgelig ikke vanskelig å respektere det, men det må være lov å lure :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har med respekt av Guds navn at man ikke skriver det ut. Noe jeg synes er merkelig men noen gjør det

Mange velger å skrive G-d både på papir og på nett fordi det er en rimelig stor sjanse for at f.eks dette forumet eller det arket man skriver på en dag vil bli slettet/ødelagt/forsvinne. Og siden Guds navn aldri skal bli ødelagt, så velger man å la være å skrive det helt ut. Dette gjelder både for jøder og kristne. Det kan vel ikke være så altfor vanskelig å respektere det?

Men GUD har da aldri vært navnet hans? Gud er en tittel som han deler med mange andre guder.

Jeg har hørt at det ikke betyr annet enn "den vi tilber".

I følge skriftene het han JHVH med noen vokaler innimellom som noen velger å si blir Jahve, og andre Jehova.. samme navn og begge betyr "jeg er". Hallelujah er et direkte resultat av dette navnet. Husker ikke hva det betyr lenger, det er borte fra min interne harddisk, men endelsen "jah" er altså linket opp mot navnet JHVH - jahve - jehova.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men GUD har da aldri vært navnet hans? Gud er en tittel som han deler med mange andre guder.

Jeg har hørt at det ikke betyr annet enn "den vi tilber".

I følge skriftene het han JHVH med noen vokaler innimellom som noen velger å si blir Jahve, og andre Jehova.. samme navn og begge betyr "jeg er". Hallelujah er et direkte resultat av dette navnet. Husker ikke hva det betyr lenger, det er borte fra min interne harddisk, men endelsen "jah" er altså linket opp mot navnet JHVH - jahve - jehova.

Rart med religion og egennavn. Heller ikke Jesus Kristus er et egennavn, selv om vi bruker det som et egennavn. Kanskje det er slik at vi også kan komme til å bruke G-d som egennavn, selv om det ikke er det?

Den man elsker har mange navn, heter det, og det er en stor sannhet i det religiøse livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

omtrent like respektfullt som når man skriver f**k?!

Tja, kanskje du har rett. Har ikke tenkt på det den veien. Men en slik sammenligning har kanskje først og fremst noe for seg hvis vi ser bort fra den religiøse sammenheng. Skrivemåten "G-d" er først og fremst begrunnet ut fra det første av de ti bud. Skrivemåten "f**k" er vel mer en pietistisk konvensjon, skulle jeg tro. Kan ikke se at den har noen annen begrunnelse enn at det er slik den aksepteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det står ingenting så vit jeg kan huske noe om noe treenighet i bibelen. Men vi må huske at kristendommen er den den er i dag bare fordi Paulus versjon vant over den gnostiske.

Bare tenk hvor annerledes kristendommen hadde vært om det var den gnostiske kristendom som vant og ikke den paulus skapte.

treenighetssymbolet er muligens kopiert fra gammelt keltisk tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, da forstår jeg. Nei, det er selvfølgelig ikke vanskelig å respektere det, men det må være lov å lure :)

Selvsagt - ingenting er bedre enn å lure, men jeg syntes bare noen av postene virket litt respektløse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men GUD har da aldri vært navnet hans? Gud er en tittel som han deler med mange andre guder.

Jeg har hørt at det ikke betyr annet enn "den vi tilber".

I følge skriftene het han JHVH med noen vokaler innimellom som noen velger å si blir Jahve, og andre Jehova.. samme navn og begge betyr "jeg er". Hallelujah er et direkte resultat av dette navnet. Husker ikke hva det betyr lenger, det er borte fra min interne harddisk, men endelsen "jah" er altså linket opp mot navnet JHVH - jahve - jehova.

JHVH er et så hellig navn for jødene at de sjelden bruker det, verken i tale eller skrift. ("Jehova" bunner forsåvidt i en misforståelse, og er en feilaktiv avledning av JHVH). Ofte brukes derfor Adonai - Herren - i stedet. Selv om Gud er mer en betegnelse enn et navn, så blir det likevel brukt som et egennavn og man knytter dermed den respekten til det. I hvertfall slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

treenighetssymbolet er muligens kopiert fra gammelt keltisk tro...

Hvilket symbol er det? Og hvor har du den teorien fra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Hvilket symbol er det? Og hvor har du den teorien fra? :)

Det er blitt diskutert mye i bl.a. Irland (Celts) rundt symbolet Triqueta, som i dag brukes som et kristent symbol på treenigheten. Symbolet er imidlertid også funnet i utgravninger fra før-kristen tid, og er fortsatt mye brukt i paganistiske religioner som et symbol på Gudinnen og dennes tre "ansikter" eller former: Jomfruen, Moren og Volven.

http://www.bestcelticjewelry.com/site/1276845/page/775319

Nå ble jo også symbolet kjent gjennom tv-serien Charmed, noe som kanskje gjorde symbolet mindre verdt fra et paganistisk ståsted, siden alle tenåringer gikk rundt å sa de var hekser med Triquetaen som symbol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...