Gå til innhold

Jesus er ikke Gud


Gjest Cederic Rueben

Anbefalte innlegg

Gjest Cederic Rueben

bare noen bibel vers. Som jo er et ganske sterkt bevis på at Jesus ikke er Gud og har aldri sakt han er Gud.

Matthew 19:17, Mark 10:18

And he said unto him, Why callest thou me good? there is none good but one, that is, God.

Matthew 27:46, Mark 15:34

My God, my God, why hast thou forsaken me?

Mark 16:19

So then after the Lord had spoken unto them, he was received up into heaven, and sat on the right hand of God.

John 8:40

But now ye seek to kill me, a man that hath told you the truth, which I have heard of God.

John 14:28

My Father is greater than I.

John 20:17

I ascend unto my Father, and your Father; and to my God, and your God.

Acts 17:31

Because he hath appointed a day, in the which he will judge the world in righteousness by that man whom he hath ordained; whereof he hath given assurance unto all men, in that he hath raised him from the dead.

1 Corinthians 11:3

The head of Christ is God.

1 Corinthians 15:28

And when all things shall be subdued unto him, then shall the Son also himself be subject unto him that put all things under him, that God may be all in all.

Colossians 3:1

Christ sitteth on the right hand of God.

1 Timothy 2:5

For there is one God, and one mediator between God and men, the man Christ Jesus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bare noen bibel vers. Som jo er et ganske sterkt bevis på at Jesus ikke er Gud og har aldri sakt han er Gud.

Unitarene fant ut det samme på 1500-tallet og siden da har vi hatt en kristen unitarisk kirke som hevder akkurat det du sier, nemlig at Jesus ikke er en gud eller del av en guddom. Så en slik kristendom der Jesus er et menneske er temmelig gammel.

Shabbat shalom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cederic Rueben
Unitarene fant ut det samme på 1500-tallet og siden da har vi hatt en kristen unitarisk kirke som hevder akkurat det du sier, nemlig at Jesus ikke er en gud eller del av en guddom. Så en slik kristendom der Jesus er et menneske er temmelig gammel.

Shabbat shalom.

jeg vet det jeg kjenner godt til den initarske kirke. Men jeg tror at Jesus er guddomelig som jeg tror alle mennesker har guddomelighet i seg. Jeg tror at Jesus er like mye en del av Gud som det du og jeg er og som alt i skaperverket er. Jeg tror også at noen er mer utviklet til og forstå Gud en andre.

jeg har ikke så stror sans for folk som sier Jesus er Gud. Så jeg er enig med dere unitarere når dere sier at Jesus ikke er Gud men om dere sier han ikke er Guddommelig så er jeg uenig i det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke så stror sans for folk som sier Jesus er Gud. Så jeg er enig med dere unitarere når dere sier at Jesus ikke er Gud men om dere sier han ikke er Guddommelig så er jeg uenig i det

Det finnes noen unitariske kirker som er panteistiske. De kommer kanskje nærmest opp til det du sier.

Ut over det er det et fellesstrekk ved alle unitariske kirker at de ikke gjør krav på å bestemme hvordan du skal tro på G-d. (Selv om jeg i forrige posting var kanske bestemt på en oppfatning av Jesus, må jeg også legge til at i prinsippet kan man som unitar faktisk godt tro at Jesus var G-d, men det er ikke kjent at noen unitarer gjør dette. Det ville nok være oppsiktsvekkende også i unitariske kretser :) ).

Det viktigste for unitarene er ikke hva man tror om G-d, men måten man tror på. Med det mener jeg at man i prinsippet kan tro hva man vil om G-d så lenge det man tror fører til at man gjør gode gjerninger og sørger for å gjøre det så godt for sine omgivelser som mulig. Unitarismen er en svært moralsk orientert gudstro. Vi erkjenner at det er mange måter å tro på G-d på, men bare de måtene som gjør oss til gode mennesker er de måtene vi forsvarer.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Jeg legger merke til at du ikke siterer Paulus. Det er Paulus som har formet kristendommen slik vi kjenner den i dag, Jesus=Gud osv. Dyktig mann det der!

Endret av Chrizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger merke til at du ikke siterer Paulus. Det er Paulus som har formet kristendommen slik vi kjenner den i dag, Jesus=Gud osv. Dyktig mann det der!

Det er en god observasjon. Paulus snakker først og fremst om Kristus, men jeg har så langt bare snakket om Jesus. Skjønt unitarer henviser også til Paulus nå og da, men vi er nok mer begeistret for Matteus evangelium :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chrizzy
Det er en god observasjon. Paulus snakker først og fremst om Kristus, men jeg har så langt bare snakket om Jesus. Skjønt unitarer henviser også til Paulus nå og da, men vi er nok mer begeistret for Matteus evangelium :)

Hm, unitarisme, det har jeg faktisk ikke hørt noe om før. Det synes jeg nesten er rart. Er det veldig nytt? Har du noen gode nettsider? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cederic Rueben
Hm, unitarisme, det har jeg faktisk ikke hørt noe om før. Det synes jeg nesten er rart. Er det veldig nytt? Har du noen gode nettsider? :)

så vitt jeg vet stammer den fra 1500 tallet fra Romania om jeg ikke tar helt feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Cederic Rueben
jsus er jo guds sønn da, så han er jo mere enn et menneske hvertfall

Jesus er gudommelig men han er IKKE Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus er del av den treenige Gud, og paradokset med hvordan Gud kan være en og tre på en gang har opptatt teologer og kirkefedre siden kristendommen ble dannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus er del av den treenige Gud, og paradokset med hvordan Gud kan være en og tre på en gang har opptatt teologer og kirkefedre siden kristendommen ble dannet.

at Jesus er en del av treenigheten ble først bestemt i Nikea i år 325.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noen unitariske kirker som er panteistiske. De kommer kanskje nærmest opp til det du sier.

Ut over det er det et fellesstrekk ved alle unitariske kirker at de ikke gjør krav på å bestemme hvordan du skal tro på G-d. (Selv om jeg i forrige posting var kanske bestemt på en oppfatning av Jesus, må jeg også legge til at i prinsippet kan man som unitar faktisk godt tro at Jesus var G-d, men det er ikke kjent at noen unitarer gjør dette. Det ville nok være oppsiktsvekkende også i unitariske kretser :) ).

Det viktigste for unitarene er ikke hva man tror om G-d, men måten man tror på. Med det mener jeg at man i prinsippet kan tro hva man vil om G-d så lenge det man tror fører til at man gjør gode gjerninger og sørger for å gjøre det så godt for sine omgivelser som mulig. Unitarismen er en svært moralsk orientert gudstro. Vi erkjenner at det er mange måter å tro på G-d på, men bare de måtene som gjør oss til gode mennesker er de måtene vi forsvarer.

Off-topic: Hvorfor skriver du "G-d"? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jesus er del av den treenige Gud, og paradokset med hvordan Gud kan være en og tre på en gang har opptatt teologer og kirkefedre siden kristendommen ble dannet.

Hvor får du dette fra da?

at Jesus er en del av treenigheten ble først bestemt i Nikea i år 325.

Der kom du meg i forkjøpet... den treenige gud ble opprettet på nevnte kirkmøte.

Se forøvrig første del av filmen jeg har postet link til her inne. Den forklarer en god del ang jesu gudommelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble avgjort i Nikea i år 325, men det hadde vært teologiske diskusjoner omkring treenigheten en god stund før det - i Nikea ble det bare slått fast som en del av den kristne teologien. "Offentliggjort og avgjort", om du vil.

Alt dette har jeg fra pensum i KRL-fagene jeg har hatt på universitetet det siste året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var treenigheten i det hele tatt et tema før dette møtet? Hvor stod det om den i skriftene?

Jeg har personlig bare hengt meg opp i at Jesus ba til sin far, og om han selv var ett med sin far, så blir det noget vanskelig å fatte.

Videre: I begynnelsen var ordet og ordet var hos gud. Ikke: ordet var gud.

Jaja, ikke at det egentlig spiller så veldig stor rolle. All den tid masse skrifter ble "vraket" og ikke kom med i den store boken, så stiller jeg spørsmål ved resten også... det var mennesker som valgte og vrakte og satt sammen det de syntes ble en passende samling skrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Francis Drake

det står ingenting så vit jeg kan huske noe om noe treenighet i bibelen. Men vi må huske at kristendommen er den den er i dag bare fordi Paulus versjon vant over den gnostiske.

Bare tenk hvor annerledes kristendommen hadde vært om det var den gnostiske kristendom som vant og ikke den paulus skapte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Francis Drake
Off-topic: Hvorfor skriver du "G-d"? :klø:

det har med respekt av Guds navn at man ikke skriver det ut. Noe jeg synes er merkelig men noen gjør det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
det har med respekt av Guds navn at man ikke skriver det ut. Noe jeg synes er merkelig men noen gjør det

omtrent like respektfullt som når man skriver f**k?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...