Gå til innhold

Til Helvete


Gjest Englestøv

Anbefalte innlegg

Gjest Englestøv

Jeg er så mektig lei av goodie-goodies, prektige arrogante jævler, folk som snakker om etikk og piss de har funnet på, kristne som jeg hater og annet pakk. Jeg vil ikke til himmelen, jeg trives der det er godt og varmt. Hvor mange kirker må jeg tenne på for å komme til helvete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest StockDama

skal visst være så enkelt som å ikke tro på gud så ender du i helvete, å bli homofil itillegg funker også greit, sex utafor ekteskap, bli oppslukt av alle de 7 syndene og bryt de 10 regler.

Da burde du komme nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så mektig lei av goodie-goodies, prektige arrogante jævler, folk som snakker om etikk og piss de har funnet på, kristne som jeg hater og annet pakk. Jeg vil ikke til himmelen, jeg trives der det er godt og varmt. Hvor mange kirker må jeg tenne på for å komme til helvete?

Siden du hater himmelen så mye kommer du nok dit bare for å bli straffet. Antakelig blir du tvunget til å spille harpe og stille opp for Philadelphia-reklame :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin
Siden du hater himmelen så mye kommer du nok dit bare for å bli straffet. Antakelig blir du tvunget til å spille harpe og stille opp for Philadelphia-reklame :ler:

eller så kan jo Gud ta og sette h"n på fanget. Det vil nok bli et rent helvete for personen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helvetet avskaffet?

Da er det ikke mange valg, det blir vinger og Philadelphiaost over skyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eugene Onegin
Er ikke helvetet avskaffet?

du er klar over at det finnes mange religioner her i verden. Og at noen tror helvete finnen uanset om den katolske kirken har avskaffet helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er klar over at det finnes mange religioner her i verden. Og at noen tror helvete finnen uanset om den katolske kirken har avskaffet helvete.

Hvilke religioner har fortsatt helvete i bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

....hvordan kan man bare avskaffa helvete?

Og hva skjer da med de som dro til helvete? blir de sent oppover?

De kan da ikke bare skrive om på reglene sine i hytt og pine...fy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin
Hvilke religioner har fortsatt helvete i bruk?

vel la oss se....det er vel ca 5 milliarder mennesker som er med i en religion eller sekt aktiv eller ikke aktiv. Og det finnes mellom 100.000 til 1 million trosrettniner med relgioner og sekter vil jeg tippe,

så det sier seg selv at det er nok en del av disse som har helvete i bruk..

Kristendommen er ikke den eneste religionen i verden vet du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellsippa
....hvordan kan man bare avskaffa helvete?

Og hva skjer da med de som dro til helvete? blir de sent oppover?

De kan da ikke bare skrive om på reglene sine i hytt og pine...fy!

Ja, dette lurer jeg også på. Det må jo være mange milliarder der hvis man tenker på alle som har havnet der de siste tusen år. Man kan da ikke bare legge ned og si sorry, nå må dere flytte.

Hvis helvete er avskaffet, så lurer jeg på hvorfor ikke himmelen også er avskaffet? Det er jo to sider av samme sak. Noen som kan svare meg på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel la oss se....det er vel ca 5 milliarder mennesker som er med i en religion eller sekt aktiv eller ikke aktiv. Og det finnes mellom 100.000 til 1 million trosrettniner med relgioner og sekter vil jeg tippe,

så det sier seg selv at det er nok en del av disse som har helvete i bruk..

Kristendommen er ikke den eneste religionen i verden vet du

Kom med konkrete eksempler og ikke gjetninger. Hvilke religioner bruker helvete fortsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin
Kom med konkrete eksempler og ikke gjetninger. Hvilke religioner bruker helvete fortsatt?

Vel Hinduismen har sin form for helvete. Som går mer ut på Illsujonen Mayaen som lager ilusjoner for mennesket slik at vi tror at vi ikke trenger Gud., Det vil si at vi lever i helvete nå på jorden. Altså det er helvete ivhertfall for visse grener innenfor hinduismen, Jeg vet ikke om det gjelder alle hinduister og grenenr innefor hinduismen,

Og Islam har et helvete.

Buddistne har sitt syn.

Jødene har vel også om jeg ikke tar helt feil

Du kan gå inn på disse linkene og lese litt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Naraka_%28Buddhism%29

http://en.wikipedia.org/wiki/Naraka

http://en.wikipedia.org/wiki/Gehenna

http://en.wikipedia.org/wiki/Jahannam

så lille venn du må huske at selv om kristendommen kanskje har avskaffet helvete. Så påvirker ikke kristendommen hva de over 3 milliarder ikke kristne måtte tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så lille venn du må huske at selv om kristendommen kanskje har avskaffet helvete. Så påvirker ikke kristendommen hva de over 3 milliarder ikke kristne måtte tro.

Så lille venn? :overrasket:

Hvor gammel er du? Og hvor belærende er det mulig å bli? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin
Så lille venn? :overrasket:

Hvor gammel er du? Og hvor belærende er det mulig å bli? :overrasket:

beklager den var litt stygg. Det bare iriterer meg litt når det virker som folk tror at kristendommen er den eneste relgionen.

jeg er midten av 20 årene. Jeg antar at du sikkert er eldre en det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager den var litt stygg. Det bare iriterer meg litt når det virker som folk tror at kristendommen er den eneste relgionen.

jeg er midten av 20 årene. Jeg antar at du sikkert er eldre en det

Jeg har aldri gitt utrykk for at kristendom er eneste religionsform.

Det jeg sa var at helvete er avskaffet, og lurte på om andre religioner bruker helvete fortsatt.

Og hvorfor antar du at jeg er eldre deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eugene Onegin
Jeg har aldri gitt utrykk for at kristendom er eneste religionsform.

Det jeg sa var at helvete er avskaffet, og lurte på om andre religioner bruker helvete fortsatt.

Og hvorfor antar du at jeg er eldre deg?

da misforstod jeg bare hvordan du skrev det.

vel om du er yngre elder eller like gammel. Så har ikke det noen betyding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helvetet avskaffet?

Tja, det kommer litt an på hva du mener med uttrykket "helvete". I den norske kirkes bekjennelsesskrifter finner vi fortsatt oppegående forestillingen om en frelse eller en fortapelse. Men forestillingen om hva fortapelsen egentlig er, kan vel kanskje være litt forskjellig alt etter hvilken teologisk retning man tilhører. I dag synes jeg de fleste prester i Den norske kirke nøyer seg med å si at fortapelsen er en total fravær av G-d, og så går man ikke nærmere inn på dette.

Og når dette er nevnt, da kan det jo også være greit å ta med seg at det finnes kristne kirker som ikke har noen teologisk helvetesforestilling, som f.eks. Unitarkirken.

Det finnes også, som nevn av andre i tråden, forestillinger om helvete i andre religioner. Husker jeg ikke feil er forresten den moderne kristne klassiske helvetesforestilling om et evig sted med evig pine, hentet fra den såkalte Thundals visjon. Tror den ble til for en tusen år siden (husker ikke helt i farta). Dette er et sagn om en person som vandrer gjennom de forskjellige avdelingene i helvete og så beskriver disse, for etterpå å vandre gjennom de forskjellige himmellagene. Thundals visjon er oversatt til norsk og utgitt for en del år tilbake. Spennende og interessant lesning. Jeg tror det var denne som lå til grunn for Dantes Gudommelige komedie, som senere har dannet skole for klassiske helvetesforestillinger. Tror svært få i dag tror at disse forestillingene er beskrivelser av virkelige steder.

Så ja, i en viss forstand kan vi nok si at helvetet er avskaffet, i alle fall den klassiske forestillingen. Men det finnes jo andre forestillinger. Alt i alt: du må nesten fortelle oss hva du mener med "helvete" før vi kan ta stilling til om det er avskaffet eller ikke innen kristendommen (også den judaiserte kristendom).

Andre religioner skal jeg ikke uttale meg om.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente at helvete er avskaffet i den forstand at det ikke lenger brukes i formen "hvis du ikke er tror på Gud så kommer du til helvete og ikke til himmelen".

At ordet helvete ikke brukes lenger, og derfor er avskaffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg mente at helvete er avskaffet i den forstand at det ikke lenger brukes i formen "hvis du ikke er tror på Gud så kommer du til helvete og ikke til himmelen".

At ordet helvete ikke brukes lenger, og derfor er avskaffet.

Så lenge begrepet "Helvete" fortsatt brukes aktivt av prester her i landet så kan det vel neppe sies å være avskaffet, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...