Gå til innhold

Forkortelsen "evt."


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Står som kjent for "etter vår tidsregning". Er selvsagt meningsløst, da en tidsregning må være relativt til noe, for eksempel Jesu fødsel, selv om det strides om når eller om det skjedde.

Poenget er, at om man er ute etter å skrive "eventuelt", så får man gjøre det. Eller benytte seg av den korrekte forkortelsen, som er "ev.".



Anonymous poster hash: 59a54...312
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk, dette visste jeg ikke.



Anonymous poster hash: 9c76c...e16
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe seriøst? Da lærte jeg noe nytt og :P

Anonymous poster hash: 249a2...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha denne feilen har irritert meg lenge, men jeg har ikke turt å være "hun kjipe" som tar det opp :P Takk, TS!



Anonymous poster hash: b67d4...556
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir som de som sier "sambo". Altså... Det er samboER?!

Nei, det blir noe annet. Ordet 'sambo' er ikke en offisielt godkjent forkortelse, noe 'ev.' er. Hvorfor man har følt behov for å lage en forkortelse for dette ordet er en annen sak.

Anonymous poster hash: 8d0be...de6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha denne feilen har irritert meg lenge, men jeg har ikke turt å være "hun kjipe" som tar det opp :P Takk, TS!

Anonymous poster hash: b67d4...556

Dette ble også tatt opp for to år siden, på en litt kjipere måte:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=735011

Anonymous poster hash: 8d0be...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hello Kitte

Kan man virkelig ikke skrive 'evnt'? 'Evt' har jeg aldri skrevet. Visste ikke at det betydde noe annet, det har bare aldri sett riktig ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjentar svaret mitt fra den gamle tråden

"Ev" som forkortelse for "eventuelt" er en ny forkortelse (70-tallet), og veldig mange voksne, som lærte evt som forkortelse, har ikke fått den med seg.

"Evt" som forkortelse for "etter vår tidsregning" er en enda nyere forkortelse (er usikker på opprinnelsesår), og ble opprettet som en livssynsnøytrat alternativ til "etter kristi fødsel".

En logisk forkortelse, for all del, men det var utrolig korttenkt å bruke en allerede etablert forkortelse, og ikke tenke på at menneskers innarbeiding av nye vaner tar lang tid. (Se bare på alle de som fremdeles skriver "venninde"). Det vil føre til en del dobbeltbruk, men heldigvis ikke så ofte misforståelser, siden vi skjønner av sammenhengen hvilken betydning som er ment.
Ikke så mye å irritere seg over, mener jeg.



Anonymous poster hash: 638d7...a0f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært på loftet og hentet frem norskboken min fra barneskolen. Der står det at "evt." er korrekt.

Anonymous poster hash: 4e164...80a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Står som kjent for "etter vår tidsregning". Er selvsagt meningsløst, da en tidsregning må være relativt til noe, for eksempel Jesu fødsel, selv om det strides om når eller om det skjedde.

Poenget er, at om man er ute etter å skrive "eventuelt", så får man gjøre det. Eller benytte seg av den korrekte forkortelsen, som er "ev.".

Anonymous poster hash: 59a54...312

Jaså, gjør den det? Når ble det innført?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaarhg. Hvorfor har ingen fortalt meg dette før? Sånne feil er irriterende, og spesielt irriterende når ingen forteller deg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaså, gjør den det? Når ble det innført?

I følge språkrådet ble det lansert som en religionsnøytral forkortelse rundt tusenårsskiftet.

Anonymous poster hash: 638d7...a0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står som kjent for "etter vår tidsregning". Er selvsagt meningsløst, da en tidsregning må være relativt til noe, for eksempel Jesu fødsel, selv om det strides om når eller om det skjedde. Poenget er, at om man er ute etter å skrive "eventuelt", så får man gjøre det. Eller benytte seg av den korrekte forkortelsen, som er "ev.". Anonymous poster hash: 59a54...312

Dette vil jeg mer enn gjerne ha en henvisning til en seriøs kilde på.

Anonymous poster hash: fa8cd...7d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...