Gå til innhold

Ulik brillebruk av langsynte og nærsynte


Nevian

Anbefalte innlegg

Jeg har inntrykk av at de som bruker briller fordi de er langsynte, vanligvis må ta de av hvis de skal se godt på langt hold. De trenger dem med andre ord bare når de skal lese avisen og sånn. Jeg bruker briller fordi jeg er nærsynt - og jeg ser godt med dem både på langt og nært hold. Hvorfor kan da ikke langsynte gå med sine briller hele tiden?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal de ha lyst til å bruke de hele tiden? Jeg er nærsynt, og bruker vanligvis kontaklinser. Nå for tiden bruker jeg briller for å spare penger, men da gidder jeg bare å bruke dem når jeg må. Kan være samme tilfelle her? Jeg synes det er ukomfortabelt og liker utseendet mitt bedre uten.



Anonymous poster hash: c0cdd...c55
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er ganske enkelt at de ikke greier å lage briller som gjør det mulig å se godt på alle avstander.



Anonymous poster hash: c778f...0b4
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man vanlig langsynt så kan man fint bruke briller også på avstand, og mange må det. Så sånn sett er det ikke så stor forskjell på brillebruk av langsynte og nærsynte. Eneste er at det skal mye mindre nærsynthet til før man ser dårlig, mens med langsynthet kan man ofte se nokså godt uten briller, og derfor ikke være like avhengig av brillen.

Det du sikter til, derimot, er nok alderslangsynthet, som ikke egentlig er det samme som å være langsynt. Dette er noe som intreffer i 40-års alderen (noen før og hos noen etter), og det som skjer er at den intraokulære linsa i øyet blir stivere og ikke lenger klarer å fokusere på nært. Da må man til med pluss-styrker for å se klart på nært. Med disse pluss-styrkene vil man da se klart på nært, men det vil gjøre avstandssynet uklart, ettersom det kun er på nært man i utgangspunktet får problemer. Derfor bruker man slike briller kun til nært. Mange bruker dog progressive briller, som kombinerer både avstand og nær-styrken (har da lesestyrken nederst i brilleglasset) og kan dermed bruke brillen til både nærarbeid og til å gå med.

Anonymous poster hash: e15e8...c8b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De langsynte ser bedre på lang avstand enn de med normalt syn, så hvorfor se gjennom briller noe man skal se noe på litt avstand?

Anonymous poster hash: 6a26f...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel noe med hvor dårlig syn de har. Jeg er nærsynt, og er helt avhengig av mine linser/briller. Fungerer ikke uten. Mens min venninne som jobber i politiet er nødt til å ha sine på når hun jobber, men kan ta de av når hun kommer hjem fordi hun føler seg ukomfortabel med linsene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nærsynt med ca styrke -1. Jeg tar dem av når jeg skal se noe på nært hold, trenger dem mest til tv bruk og bilkjøring. Liker ikke å bruke briller, syns jeg ser ut som ei tante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg er nærsynt med ca styrke -1. Jeg tar dem av når jeg skal se noe på nært hold, trenger dem mest til tv bruk og bilkjøring. Liker ikke å bruke briller, syns jeg ser ut som ei tante.

Det var da også en sammenligning. Hvordan ser tanter med og uten briller ut?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De langsynte ser bedre på lang avstand enn de med normalt syn, så hvorfor se gjennom briller noe man skal se noe på litt avstand?Anonymous poster hash: 6a26f...3b7

Det er en sannhet med modifikasjoner. Som ung langsynt, og uten så store styrker, så ser man gjerne veldig godt på avstand. Men med litt større styrke, og når man blir eldre (også med lavere styrker) så er det som regel ikke lengre slik.

Anonymous poster hash: e15e8...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da også en sammenligning. Hvordan ser tanter med og uten briller ut?

Det betyr at det får meg til å se eldre og strengere ut.

Endret av KG dama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg har inntrykk av at de som bruker briller fordi de er langsynte, vanligvis må ta de av hvis de skal se godt på langt hold. De trenger dem med andre ord bare når de skal lese avisen og sånn. Jeg bruker briller fordi jeg er nærsynt - og jeg ser godt med dem både på langt og nært hold. Hvorfor kan da ikke langsynte gå med sine briller hele tiden?

Jeg er egentlig ikke sikker på hva jeg er, men jeg bruker briller når jeg leser notater og ser over dem når jeg ser opp på power point-slides under forelesninger. Er vel fordi jeg ser godt på langt hold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ung og bruker nærsyntbrillene hele tiden unntatt ved lesing da bruker jeg lesebriller. Bruker også forstørrelsesglass en del.

Anonymous poster hash: 9a8ac...dd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest anobano

Jeg er nærsynt og bruker briller bare når jeg ser på lang avstand, når jeg ser på nær avstand (data/leser osv) tar jeg de alltid av og det er fordi jeg synes det er slitsomt å ha de på hele tiden, og at de er skittene da ser jeg ser rett og slett bedre uten.

Endret av anobano
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg er nærsynt og bruker briller bare når jeg ser på lang avstand, når jeg ser på nær avstand (data/leser osv) tar jeg de alltid av og det er fordi jeg synes det er slitsomt å ha de på hele tiden, og at de er skittene da ser jeg ser rett og slett bedre uten.

Hvis brillene er skitne, kan du vel vaske dem. Det sa jeg til min far en gang, da han klaget over at han så så dårlig med dem. Han så gjorde, og vips! så kunne han se klart igjen.

Progressive briller kan du sikkert også bruke. På arbeidsplassen bruker man spesielle databriller, dvs. arbeidsgiver betaler for dem. I hvert fall er det sånn i staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anobano

Hvis brillene er skitne, kan du vel vaske dem. Det sa jeg til min far en gang, da han klaget over at han så så dårlig med dem. Han så gjorde, og vips! så kunne han se klart igjen.

Progressive briller kan du sikkert også bruke. På arbeidsplassen bruker man spesielle databriller, dvs. arbeidsgiver betaler for dem. I hvert fall er det sånn i staten.

Jeg vet at jeg kan vaske dem det er bare det at de blir så fort skitne. Men det er vel fordi jeg slenger dem fra meg på alle mulige steder.. også er det ubehagelige å ha på for øret :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Jeg vet at jeg kan vaske dem det er bare det at de blir så fort skitne. Men det er vel fordi jeg slenger dem fra meg på alle mulige steder.. også er det ubehagelige å ha på for øret :sjokkert:

Har du forsøkt kontaktlinser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...