Gå til innhold

Søppel-øyene i havene, hvorfor blir de ikke fjernet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.youtube.com/watch?v=XxNqzAHGXvs

http://www.youtube.com/watch?v=1qT-rOXB6NI

Huff jeg blir så trist! Hvorfor er det ingen som tar ett oppgjør med dette og sørger for at hvert eneste land tar ansvar og er med på opprydding og et system som sørger for at slikt blir fjernet?!

Alt dette påvirker livet vårt, maten vår, naturen vår. Jeg får ikke lyst til å spise fisk når jeg tenker på hva som befinner seg i havet! Jeg får ikke lyst til å spise noe, når jeg tenker på alle kjemikalier og hormoner som blir brukt i matproduksjonen!

Og alt dette søppelet! Det er ikke rart mennesker blir syke, får ukjente sykdommer, naturen får skader, og dyr og insekter forsvinner!

Hvorfor er det ingen land som tar ansvar???!



Anonymous poster hash: 4a9e3...410
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke bare bare å tvinge land til å rydde det opp. Ikke alle land som har "tilgang" til havet heller, må de rydde opp også? Eller bare de som er knyttet til kysten?

Hvor skal vi gjøre av alt? Det slites allerede med søppelplasser her på land, så er ikke så mange steder å gjøre av det.

Helt enig at det er fælt, men finnes ikke noen lett løsning på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ingen land som tar ansvar???!

Fordi ingen land har lyst til å betale kostnaden ved å rydde opp

Endret av Testosteron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alle land betaler kostnader ved flere syke mennesker og dyrere mat.



Anonymous poster hash: 4a9e3...410
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om de har regnet på om dette gigantiske søppelberget, i Stillehavet, er med på oppvarmingen av Jorden. Mere land høyere temperatur. Videoene beviser at mennesket er et uansvarlig skadedyr på toppen av næringskjeden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra første linken:

The world biggest garbage dump is a floating one and has twice the size of the USA.

Det må jo være feil. To ganger usa dekker jo nesten hele stillehavet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe..du har sett for mye på verdenskartet. Som ikke gir et riktig bilde av størrelsesforhold land-hav. Klodens overflate består tross alt av 70% hav.



Anonymous poster hash: 79e0b...215
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være feil. To ganger usa dekker jo nesten hele stillehavet?

Stillehavet : 180 millioner kvadratkilometer

USA: 9,28 millioner kvadratkilometer

Vel er alt BIG over there, men ett sted går grensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er en helt ufattelig komplisert oppgave å skulle fjerne plastikken.

Så en dokumentar om en konkurranse der eksperter prøvde å komme opp med den beste måten å fjerne plastikken uten å ta for mange sjøskapningers liv. Fortsatt ingen løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.tu.no/it/2014/03/04/na-kan-du-registrere-sneipen-pa-stranda-i-egen-soppelapp

Kan du bruke en app til å hjelpe forskerene til å skaffe mer info om saken. Ser det ble produsert 288 millioner tonn plast i 2012 og bare dette året alene beregner de 28 millioner tonn plast til å ha havnet i havet. Det er mye plast. Lurer på hvor den verste forurensingen kommer i fra, dette er 10% av all plast som ble produsert i 2012. Kan ikke si jeg kaster 1 av 10 brusflasker i sjøen akkurat. Sikkert mange fattige land som dumper og står i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.tu.no/it/2014/03/04/na-kan-du-registrere-sneipen-pa-stranda-i-egen-soppelapp

Kan du bruke en app til å hjelpe forskerene til å skaffe mer info om saken. Ser det ble produsert 288 millioner tonn plast i 2012 og bare dette året alene beregner de 28 millioner tonn plast til å ha havnet i havet. Det er mye plast. Lurer på hvor den verste forurensingen kommer i fra, dette er 10% av all plast som ble produsert i 2012. Kan ikke si jeg kaster 1 av 10 brusflasker i sjøen akkurat. Sikkert mange fattige land som dumper og står i.

Veldig mye drit kommer fra skip, svære cruiseskip der turistene bare lemper i vei, visstnok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største synderen tror jeg definitivt er fra skip. Og da snakker jeg ikke om en brusflaske her og der fra en stakkars turist.

Jeg har selv jobbet en kort periode på en norsk båt i moderat størrelse, 50-60 m lang, og der gikk dessverre all søppel over bord. Du kan jo tenke tenke deg hvor mye søppel, spesielt emballasje fra byssa, det ble med et mannskap på 25-30 i ukesvis på sjøen.

Du trenger ikke være noe geni for å skjønne om en båt hverken har forbrenningsovn eller søppelpresse om bord hvor søppelet da havner.

I disse tilfellene snakker jeg ikke om cruiseskip med flere tusen passasjerer. De MÅ ha en god søppelhåndtering ombord for at det ikke skal bli kaos.

Men her snakker jeg om større skip med mindre mannskap. For disse er det enklere å kaste avfallet på sjøen.

Det finnes jo ingen kontroll på dette. At feks et norsk skip uten forbrenningsovn etter flere uker sammengende på sjøen kan legge til kai uten noen som helst kontroll. Hvor er søpla dere? Ganske utrolig.

Klart hvis det ikke finnes noen strenge kontroller, og rederiene vet de må betale for å avlevere søppel når de legger til kai så velger de heller å kaste alt på sjøen.



Anonymous poster hash: 79e0b...215
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i verden var det også standard å kaste alt på sjøen, for "alt ble jo borte i havet". Trodde man. Helt til man oppdaget disse søppel-øyene.Plast er jo ikke biologisk nedbrytbart, så derfor har det samlet seg over mange, mange år.

I 1992 var det et skip med badeender fra Hong Kong som mistet 29.000 gule badeender på sjøen i en storm. Disse endene begynte etterhvert å nå land etter å ha fulgt med havstrømmene. Noen brukte femten år på å flyte til vestkysten av De britiske øyene. Men det er mange av disse badeendene som fortsatt flyter rundt og rundt i en havstrøm ute i Stillehavet... Så det dreier seg om søppel fra evig langt tilbake. Å ta det på land er vel de ulike landene lite intressert i når det kom til å ta så mye plass å oppbevare det, at man ikke fikk plass til det avfallet befolkningen kaster i dag... Samtidig som man jo ikke vet hvem som er ansvarlig for hvor store mengder av det totale søppelproblemet.

Praktiske vansker, kostnader, oppbevaringsproblemer og ansvarspulverisering, pluss at noe sikkert flyter i internasjonalt farvann, gjør vel sitt til at plasten blir der den er. Det er på en måte der "avfallsdeponiet er" per i dag... Ingen folk er der og plages ikke praktisk av det i hverdagen, så da er det enklest la søpla flyte der ute...

Edit: Jeg sier ikke at det er flott og bra. Jeg sier bare hva som kan være årsaken.

De gule plastendene fra Hong Kong, feks. De skulle til USA. Hvem har ansvar? Kunden som har bestilt dem, i dette tilfellet USA, eller selgeren i Hong Kong som har sendt dem. Eller er det rederiet som eide båten som mistet dem? Eller... Mens man krangler om dette, finner man med tiden ut at det ikke fikk noen konsekvenser for noen at endene bare flyter der ute, så da gjør ingen noe og man slutter å snakke om det. "Problem solved."

Mange ganger er det nok sånn, tenker jeg.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan ser denne badeanden ut? Jeg fant en langs norskekysten, men vet ikke helt om det var den du siktet til..



Anonymous poster hash: 79e0b...215
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal vi gjøre av alt? Det slites allerede med søppelplasser her på land, så er ikke så mange steder å gjøre av det.

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Alt søppelet som skal flyttes fra havet til land. Det er ikke som om søppelet magisk forsvinner bare det fjernes fra havet. Det må altså oppbevares på land,hvor skal det isåfall oppbevares?

Vi har for mye søppel på land allerede, at det ville blitt et problem her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har noe som heter forbrenningsanlegg. Som vi utnytter fjernvarme av. Plasten kan også resirkuleres.



Anonymous poster hash: 79e0b...215
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hva med å begynne i det små, med oss selv. Jeg og du kan ikke gjøre noe her og nå for å fjerne søppeløyene. Men vi kan bidra med å ALDRI kaste noen som helst slags form for søppel i naturen eller på gaten og alltid levere der det skal. Vi kan bidra når vi ser at andre forsøpler - be dem plukke opp igjen. Og vi kan bidra på Hold Norge Rent, Strandryddedagen og lignende aktiviteter i lokalmiljøet.

Fryktelig mange ønsker heller å redde verden på verdensarenaen fremfor å bidra med de litt mindre stilige men likevel effektive tiltakene i hverdagen og lokalt. Spesielt hvis det innebærer å bli skitten på hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noe som heter forbrenningsanlegg. Som vi utnytter fjernvarme av. Plasten kan også resirkuleres. Anonymous poster hash: 79e0b...215

Plasten kan neppe brukes til annet enn forbrenning når den har vært slitt og strekt i evigheter i havet.

Anonymous poster hash: 59317...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man får til å filtrere ut disse plastpartiklene, oppnår vi ihvertfall en ting: Plasten tar opp i seg mye miljøgifter, så vi får sugd ut noe av skiten i sjøen.

http://www.youtube.com/watch?v=XxNqzAHGXvs

http://www.youtube.com/watch?v=1qT-rOXB6NI

Huff jeg blir så trist! Hvorfor er det ingen som tar ett oppgjør med dette og sørger for at hvert eneste land tar ansvar og er med på opprydding og et system som sørger for at slikt blir fjernet?!

Alt dette påvirker livet vårt, maten vår, naturen vår. Jeg får ikke lyst til å spise fisk når jeg tenker på hva som befinner seg i havet! Jeg får ikke lyst til å spise noe, når jeg tenker på alle kjemikalier og hormoner som blir brukt i matproduksjonen!

Og alt dette søppelet! Det er ikke rart mennesker blir syke, får ukjente sykdommer, naturen får skader, og dyr og insekter forsvinner!

Hvorfor er det ingen land som tar ansvar???!



Anonymous poster hash: 4a9e3...410

Om du har lært noenting av "plasthavet", så hold deg til landbasert mat. I Norge (og EU) er det ikke lov å bruke hormoner, vi bor også langt mot nord, så vi slipper å bruke så mye sprøytemidler for å bekjempe insekter. Spiser du mye fisk, risikerer du å spise en cocktail av alle mulige miljøgifter hele verden har sluppet ut de siste 200år, og det er inkludert mange land i tredje verden som ikke er så nøye med å oppdatere regelverk mm. Alt havner i havet. Det som lever på land har man mye mer kontroll på.

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...