Gå til innhold

Hvilken øyenfarge vil barnet få


Gjest villrev

Anbefalte innlegg

Gjest villrev

Hvis en av foreldrene har blå øyne og den andre har grønne øyne, hvilken øyenfarge vil barnet da få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på genmaterialet til foreldrene. Kan faktisk bli brun med rette gener.

Anonym poster: dfd98a204d0585ed17136f328cc7917d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest villrev

Besteforeldrene til barnet har grønne, grønne (foreldrene til forelderen med grønne øyne) blå og brune øyne (foreldrene til forelderen med blå øyne)

Håper barnet vil få blå øyne jeg. Eller grønne, håper ikke det får brune (eller det går sikkert helt greit det og, men det blir jo litt rart når ingen av oss har det selv. )

Endret av villrev
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest villrev

http://genetics.thet...r-children-have

Anonym poster: 38c2d3a5c01dc381a1363456bb05a21b

Kult, takk! :)

Det ble:

75% sannsynlighet for grønne øyne

25% sannsynlighet for blå øyne

0% sannsynlighet for brune øyne

Håper de får blå da. Er jo ikke helt svarthvitt det med blå og grønne øyne, det kan jo bli blågrønne f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet før sammen med ei fra Sør-Europa som var veldig mørk i huden, svart hår og brune øyne, så nesten arabisk ut. Mannen hennes så også sånn ut, men datteren var lys i huden, blå øyne og blondt hår. De har funnet ut at hun må ha arvet det av en av besteforeldrene (trur det var det), og moren hadde ikke vært utro selv om det er lett å tru det. Men dette er jo noe som skjer sjeldent, mørke farger er som regel mer dominant enn lyse.

Grønne øyne er sjeldent selv om mange trur at det ikke er det. Jeg ser ut som at jeg har grønne øyne og folk trur det, men når jeg studerer øynene mine i speilet så ser jeg at de er mørkeblå med en lysebrun ring rundt pupillen. Som dette bare at mine er mørkeblå http://no.hairdresser-models.eu/gallery/kosmetikk/lysebl%C3%A5-%C3%B8yenskygge.html

Det er kombinasjonen blå og brun som oftest gjør at folk har "grønne" øyne. Begge mine foreldre, søsken og alle fire besteforeldre har blåe øyne. Mine foreldre og søsken har lyseblåe med litt grått i. Så det er merkelig at jeg har litt brunt i mine men det har jeg nok arvet av noen.

Det kan hende at ditt barn får brune øyne men det tviler jeg for, de blir sikkert blå eller grønne. Men er øynene ordentlig grønne i slekta eller "grønne" som mine?

Anonym poster: 2e6688b434f3cd2ad019d698c35eb00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har blå øyne, min mann har grønne.

Vi har ett barn med grønne og ett med blå.

Anonym poster: c7d4afa307f5b6342136d00697893475

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candy Pie

Mamma har brune, det samme hadde pappa. Jeg har blå-grønne.

Men bestefar har blå da så =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult, takk! :)

Det ble:

75% sannsynlighet for grønne øyne

25% sannsynlighet for blå øyne

0% sannsynlighet for brune øyne

Håper de får blå da. Er jo ikke helt svarthvitt det med blå og grønne øyne, det kan jo bli blågrønne f.eks.

Jeg var usikker på hva jeg skulle velge siden jeg har både blå og brunt i mine så jeg valgte grønne, og da fikk jeg beskjed om at det er fysisk umulig å ha grønne øyne når ingen av foreldre har det. Valgte blå, fikk til svar at det var 50% for brune siden samboer og hans mor har det, og så litt sjanse for blåe og litt for blanding.

Anonym poster: 2e6688b434f3cd2ad019d698c35eb00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starlit

Er ikke så mange nordmenn som har brune øyne, og dermed tror enkelte utlendinger at jeg ikke kan være norsk :) De har jo for seg at de fleste skal ha stålgråe øyne..

Mor har brune øyne, og far stålgråe.

Men alle vi barna arvet de brune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest villrev

De i familien har grønn-aktige øyne i hvertfall, har ikke studert de så nøye. Men kan sikkert være noe brunt eller blått i de og. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pheel

Det er litt trist, blå øyne er finere synes jeg.

Personlig synes jeg blå øyne er det kjedeligste eller minst fine, men hver sin smak. :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starlit

Personlig synes jeg blå øyne er det kjedeligste eller minst fine, men hver sin smak. :-)

Omtrent ALLE har den øyenfargen, så skjønner det godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Starlit

Nordmenn/Skandinaver iallefall. :laugh:

Både jeg og sambo har helbrune øyne, selv om vi er helnorske ;)

Så vi føler oss unike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Personlig synes jeg blå øyne er det kjedeligste eller minst fine, men hver sin smak. :-)

Det er fordi du ikke har sett mine i RL det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pheel

Både jeg og sambo har helbrune øyne, selv om vi er helnorske ;)

Så vi føler oss unike.

Har selv grønne etter min far og er glad for det. :happy: Brune eller grønne øyne, spesielt om en har mørkt hår også, i motsetning til blå/lyst hår tilsier at en gjerne har sterkere pigmenter også, så faktisk mulig å bli brun og tåle sol uten å kun ha to farger: Lys eller knall rød, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og sambo har helbrune øyne, selv om vi er helnorske ;)

Så vi føler oss unike.

Haha!

Håper vårt barn får grønne eller blå. Far er asiatisk, så mest sansynlig med brune. Men tror det hadde vært kjempe fint med halvt norsk/asiatisk utseende og blå/grønne øyne :)

Anonym poster: 598f92c4e73578c6b51843a914129c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...