Gå til innhold

Rett etter fødsel


Teddi

Anbefalte innlegg

Jeg har fått med meg at det er normalt å bli på sykehuset to-tre døgn etter fødsel, men hva skjer egentlig denne tiden?

Jeg skal føde på Ullevål sykehus, og har en hel del (kanskje uviktige) ting jeg lurer på:

1. Får mannen være der hele tiden? Altså sove over også, eller må han hjem?

2. Er det vanlig at mannen er der hele tiden?

3. Ligger jeg på rom med andre?

4. Er babyen sammen med meg hele tiden?

5. Når er det normalt å få besøk, og hvor foregår dette? På eget besøksrom eller på rommet man sover? Når er besøkstiden?

6. Hva slags prøver/undersøkelser gjør dem av mor og barn?

7. Vil en sykepleier/jordmor fungere som en slags lærer for førstegangsfødende? Eller må jeg passe på amming, bleieskift osv selv fra første stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Får mannen være der hele tiden? Altså sove over også, eller må han hjem? Det varierer fra sykehus til sykehus. Er der barselhotell eller familierom får han være der. Om familierom så er det ikke sikkert dere får ha det hele oppholdet. alt da er gjerne flermannsrom, eller enerom hvis kapasitet
2. Er det vanlig at mannen er der hele tiden? Om barselhotell så tror jeg det er vanlig ja
3. Ligger jeg på rom med andre? Ikke om barselhotell eller familierom, se svar 1
4. Er babyen sammen med meg hele tiden? Ja. Om der da ikke er forhold som tilsier at babyen må ha ekstra tilsyn
5. Når er det normalt å få besøk, og hvor foregår dette? På eget besøksrom eller på rommet man sover? Når er besøkstiden? Varierer fra sykehus til sykehus.
6. Hva slags prøver/undersøkelser gjør dem av mor og barn? Hvis ikke komplikasjoner er der svært få. Kanskje en blodprosent av mor. Barnet skal ta en blodpøve(Føllings test) ca 72 timer etter fødsel.
7. Vil en sykepleier/jordmor fungere som en slags lærer for førstegangsfødende? Nei, ikke egentlig.

Eller må jeg passe på amming, bleieskift osv selv fra første stund? Amming får du gjerne veiledning i. Men ellers er det meste av ansvaret for babyen ditt.

Nå kjenner jeg ikke Ullevål, så jeg har derfor svart generelt. (har født to forskjellige steder selv)

De fleste føde/barselavdelinger har egne nettsider med god informasjon, så du får søke deg fram til den.



Anonymous poster hash: 8235c...6e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått med meg at det er normalt å bli på sykehuset to-tre døgn etter fødsel, men hva skjer egentlig denne tiden?

Jeg skal føde på Ullevål sykehus, og har en hel del (kanskje uviktige) ting jeg lurer på:

1. Får mannen være der hele tiden? Altså sove over også, eller må han hjem?

2. Er det vanlig at mannen er der hele tiden?

3. Ligger jeg på rom med andre?

4. Er babyen sammen med meg hele tiden?

5. Når er det normalt å få besøk, og hvor foregår dette? På eget besøksrom eller på rommet man sover? Når er besøkstiden?

6. Hva slags prøver/undersøkelser gjør dem av mor og barn?

7. Vil en sykepleier/jordmor fungere som en slags lærer for førstegangsfødende? Eller må jeg passe på amming, bleieskift osv selv fra første stund?

Nå svarer jeg basert på hva jeg har fått beskjed om av jordmor, da jeg har hatt noen av de samme spørsmålene selv.

1. Får mannen være der hele tiden? Altså sove over også, eller må han hjem? 2. Er det vanlig at mannen er der hele tiden? 3. Ligger jeg på rom med andre?

Dette kommer an på om, men du kan ende opp med å ligge på flermannsrom. I det tilfelle må mannen hjem, og får ikke være på sykehuset over natten. Dersom du føder i fødselshøysesong er det en større sjans for at du ikke får ha alenerom, og at mannen din må dra hjem når besøkstid er over. Igjen, det avhenger av om det er barselhotell, mye folk, eller disponible rom slik at du får alenerom.

4. Er babyen sammen med meg hele tiden? Ja, det er ingen normal/vanlig grunn til at den ikke skal være hos deg.

5. Når er det normalt å få besøk, og hvor foregår dette? På eget besøksrom eller på rommet man sover? Når er besøkstiden? Besøkstid er oppgitt på sykehus, og besøk skal forsåvidt forholde seg til denne.

Anonymous poster hash: e8be0...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Ullevål havner de fleste som er i relativt god form på Ullevål hotell etter fødselen.

Fordelen er fred og ro, og stor frihet i forhold til besøk og om far vil overnatte. Du kan gjøre ganske mye som du vil. Babyen er med deg hele tiden, og maten serveres nede i restauranten.

Ulemper er at du er ganske overlatt til deg selv. De har noen gruppesamtaler om amming, helsestasjon osv. Men mye må du ordne selv. Spør om hjelp når du trenger det, de er der for å hjelpe deg men oppsøker ikke så mye som på tradisjonell barsel.



Anonymous poster hash: 97705...f7e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått med meg at det er normalt å bli på sykehuset to-tre døgn etter fødsel, men hva skjer egentlig denne tiden?

Jeg skal føde på Ullevål sykehus, og har en hel del (kanskje uviktige) ting jeg lurer på:

1. Får mannen være der hele tiden? Altså sove over også, eller må han hjem?

2. Er det vanlig at mannen er der hele tiden?

3. Ligger jeg på rom med andre?

4. Er babyen sammen med meg hele tiden?

5. Når er det normalt å få besøk, og hvor foregår dette? På eget besøksrom eller på rommet man sover? Når er besøkstiden?

6. Hva slags prøver/undersøkelser gjør dem av mor og barn?

7. Vil en sykepleier/jordmor fungere som en slags lærer for førstegangsfødende? Eller må jeg passe på amming, bleieskift osv selv fra første stund?

Jeg fødte på Ullevål i januar.

Mannen kan være på barsel frem til kl 23(og ikke i siesta, men da er det mange fedre som triller babyen litt i ganga/fellesrom så mor får sove, evt tar imot besøk i kantine)

Far kan overnatte døgnet rundt på hotell, men må ikke.

Du har baby hos deg hele tiden, og får hotell om det er plass/helsemessig forsvarlig(du må kunne gjøre alt selv).

De har legevisitt og litt sjekker underveis, varierer ifht evt gulsott osv.

Får du komplikasjoner får du tilsyn ihht dette(jeg kunne ikke tisse selv første natt pga epidural og fikk da kateter hver 4. Time).

Jeg fikk ingen særlig hjelp, ikke naboen heller- men naborommet fikk masse hjelp til alt. Jeg hadde et fødebrev som tilsa at jeg kunne trenge ekstra tilsyn helsemessig, fikk det ikke.

Var der i 5 dager pga ammeproblemer ++, fikk fortsatt veldig lite hjelp(de hadde aldri tid).

Veldig glad jeg hadde mannen der, jeg klarte ikke meg selv og kunne ikke bære baby/hente mat/gå normalt osv pga sterk svimmelhet.

Et tips fra meg er at du ringer noen du kjenner med masse erfaring, eller faktisk spør her inne om du føler du ikke får helt svar- jeg gjorde det og fikk mange gode tips :)

I tillegg har de ammeklinikk som visstnok er bra, skal jeg føde igjen og opplever ammeproblemer som sist skal jeg kreve å komme dit når jeg er på barsel/hotell.

Fødeavdelingen synes jeg personlig var kjempefin, og alle jeg har snakket med som har født på ABC er veldig fornøyde alt.

Anonymous poster hash: 89543...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...