Gå til innhold

Hvor mye mat til baby 6 mnd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig usikker på hvor mye mat jenten min egentlig skal ha i løpet av en dag. Jeg har tatt det opp med helsesøster på 6 mnd kontrollen, men det var en annen enn min faste pga ferie og jeg fikk ikke noe ordentlig svar. Jeg skal spørre på nytt på neste kontroll om 2 uker.

Hun er 6,5 mnd, og ligger nå like over 50 percentilen for vekt og like under for lengde.

En vanlig dag spiser hun ca:

Frokost: ca 110 ml mm

Lunch: 1 porsjon 6 mnd grøt og så mye vann hun vil ha (stort sett ikke mer enn 10 ml)

Formiddag: 120-130 ml MME

Middag: 120-130 ml mm (skal begynne med middag nå neste uke)

Kvelds: 1 porsjon 6 mnd grøt evt 1,5 porsjon 4 mnd grøt + vann

I løpet av en dag blir det dermed ca 360 ml melk og 2-2,5 porsjon grøt.

Utover dette får hun tilbud om vann ofte i løpet av dagen pga varmen, og hun drikker ca 50 ml vann i løpet av dagen i tillegg til det hun drikker til måltidene. Hun virker fornøyd. Innimellom får hun litt most frukt og grønnsaker,m en det er ikke hver dag.

Inntil nylig fikk hun et nattmåltid på 160 ml men vi fikk beskjed av hs om å kutte fra 6 til 5 måltid om dagen. At vi kuttet ut det har ikke gjort at hun har større appetitt resten av dagen. Grøten spiser hun alltid opp, men melkeltidene stopper hun alltid selv før det er tomt.

Er dette ok mengde? Hun virker fornøyd, og ligger jo greit på vektkurven.

Nå skal vi jo begynne med middag, og har også fått beskjed om å begynne med skive når hun er 7 mnd og jg er helt rådvill på hvor mye som er passelig mengde.

Anonymous poster hash: 3df9d...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mengde høres helt ok ut for en baby på 6 mnd! Men personlig ville jeg byttet ut et avgrøtmåltidene med et grønnsaksmåltid. Nå får hun mye korn med de fordelene og ulempene det fører med seg. Men hun vil både lære seg fortere å like flere smaker og konsistenser ved å gi grønnsaker fast. De har et smaksvindu fra ca 4 mnds alder og frem til 6-7 mnd. Og tildels frem til 10 mnd. Dette er det svært lurt å benytte seg av :-) I tillegg gir jo grønnsaker mange biktige vitaminer og mineraler som ikke korn alene kan gi. Frukt og grønt gir jo også jern i naturlig form istedenfor tilsatt (som det er i industrifremstilt grøt). I og med at baby er 6 mnd vil jeg også anbefale å introdusere protein. Kun små mengder i starten. F.eks kokt kylling i grønnsaksmos. Eller laks.

Ved 6/7 mnds alder spiste mini her følgende:

Frokost (på senga): mm

Lunch: Ca 100 gram grønnsaksmos (både med og uten proteiner) + frukt + vann

Middag: 6 mnd kun mm. Ved 7 mnd ca 75 gram grønnsaksmos med kjøtt/fisk

Kveldsmat: 3/4 porsjon grøt + mm

Nattmat: mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville byttet ut grøt i ett av måltidene med grønnsaksmos, og så med middag.

Sålenge man sørger for nok jern(søtpotet/brokkoli/kjøtt osv) så er det bedre tenker jeg enn kun grøt(selv om grøt absolutt er veldig god næring), men det er jo ikke et must sånn sett.

Min spiser 200 ml mme(6 måleskjeer)

1 porsjon grøt(nå forsøker jeg kutte ut grøt pga vanskelig mage, og da gir jeg en halv avocado+fruktmos)+tilbyr vann og mme(sistnevnte vil han nesten ikke ha, kanskje litt etter 30 min)

1 porsjon grønnsaksmos(gulrot og søtpotet), tilbyr vann og mme om han vil ha(sistnevnte vil han ikke ha)

Så 2 måltider mme(6 måleskjeer+8 for natten fordi han ikke spiser igjen for morgen og det er veldig varmt om dagen)

Gir så mye vann jeg kan utenom måltidene, er supervarmt her. Han drikker ikke så mye, kanskje tilsammen 50 ml iløpet av en dag?

Skal begynne med middag snart - han har bare styrt litt med bleiene etter innføring. Han ligger midt på treet vektmessig.



Anonymous poster hash: 3c345...579
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller; han spiser ikke opp flaskene lengre etter innføring av fast føde.



Anonymous poster hash: 3c345...579
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...