Gå til innhold

Igangsettelse kontra keisersnitt - HJELP!


Arianna

Anbefalte innlegg

Jeg har fått vite at bekkenet mitt er for smalt for vaginal setefødsel, om jeg blir gående til termin. Begynner derfor å lure på hva som er det beste alternativet. Har jo hele veien hatt et håp om at mini skulle snu seg, men etter vendingsforsøk og hele pakka, så ser det veldig mørkt ut. Er visst veldig trangt for stakkaren der inne nå, og magen er veldig stram, så det gjør sannsynligheten for at han snur seg selv veldig liten.

Jeg er straks i uke 39, så termin nærmer seg jo farlig fort. Og hele situasjonen føles skikkelig håpløs. Om fødselen starter av seg selv nå de nærmeste dagene vil ikke vaginal fødsel være noe problem. Men det er ikke lenge igjen før babyen er for stor til å komme ut på vanlig måte. Derfor har tanken om å bli satt i gang slått meg, kontra å ta keisersnitt. Vet jo ikke om legene går med på det, dette er bare noe jeg har begynt å tenke på, men som jeg tenkte å ta opp med legen neste uke når jeg skal inn igjen på kontroll.

Jeg er jo førstegangs, og jeg har virkelig ikke peiling på hva jeg går til. Føler liksom jeg velger mellom pest og kolera, og begynner å grue meg veldig..

Er dette noe dere ville tatt opp med legen og eventuelt vurdert? Er det bedre å bli satt igang nå, enn å ta keisersnitt?

Hjelpes, så rådvill man kan føle seg!! :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både setefødsel og igangsettelse gir økt risiko for hastesnitt. Summen av dette vil vel være en forholdsvis høy risiko for hastesnitt, og da kan det hende at det kan være en bedre løsning å satse på et planlagt ett. Et annet aspekt er jo at størrelsesestimeringen ikke alltid er korrekt. En spesialist jeg var borti på Riksen sa f.eks at størrelsen på barnet jeg bar var rundt 3000 g +/- moms. Dersom du allerede vet du har et bekken som ikke vil klare et terminbarn, så er du ikke garantert at det vil være stort nok når det bare er en uke til termin heller.

Du burde snakke med sykehuset om dette og høre hva de mener. Da blir du sikkert en del klokere enn du vil bli av svarene du kommer til å få her, som kommer til å være veldig sprikende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Har hatt en igangsetting og et planlagt snitt.

Kunne jeg velge, så hadde jeg valgt igangsetting. Ikke så mye pga selve fødselen, eller snitter (det gikk veldig greit begge delene), men pga den umiddelbare tiden rett etter barnet kom til verden. Den tiden fikk jeg jo ikke med nr to som kom med KS. Og det savnet jeg veldig.

MEN så er det jo så mange faktorer som spiller inn. Alt har sine fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg var nylig i samme situasjon som deg. Jeg ble igangsatt til termin, men hos meg hadde de estimert feil, lille var større enn antatt og kom derfor ikke ned i bekkenet. De hadde målt bekkenet mitt og det skulle være mer enn stort nok.

Hadde full åpning og fått det jeg kunne få av drypp da de bestemte at det ble KS. Absolutt ingen dramatikk, men når det er så små marginer som hos deg mtp størrelse på bekkenet ditt og barnet, så er det jo en større sjanse for at det uansett ender med KS.

Det hender ganske ofte at de estimerer feil når det gjelder str på baby.

Be om å få en prat med legen på sykehuset du skal føde, så får du svar på alt du lurer på.

Ønsker deg masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt det opp med sykehuset, og dersom de er positivt innstilt til å prøve igangsetting, så ville jeg prøvd meg på det. :) Men det er meg da, jeg er livredd for keisersnitt. Andre igjen ville nok valgt det motsatte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...