Gå til innhold

Hvor lenge varer fødselen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet at det varierer fra person til person, men sånn gjennomsnittlig? Og hvor lenge varte DIN fødsel og vet du hvorfor den varte den tiden den varte?

Er det vondt sånn ca hele tiden eller rekker man å hente seg litt inn igjen?



Anonymous poster hash: fe1a3...b66
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine har vart i ca 9 timer og ca 1 1/2 time.

Den første kunne vært noe kortere, kanskje mellom 6 og 7 timer(full åning etter 6 1/2 time), men fødselen stoppet litt opp på slutten, bla stod babyen høyt i bekkenet og jeg fikk ikke pressrier.

Andre fødsel varte i 1 1/2 time fra jeg skjønte jeg hadde rier. Jeg kjnete noe et par timer forut også, men det var så svakt at jeg skjønte ikke at det var fødselen som var i gang.

Jeg har ikke hatt tid å hente meg særlig inn igjen da jeg har hatt rier annethvert minutt helt fra starten. Men jeg jobber godt med riene og får nok mye hjelp i det så jeg syns ikke det er verken vondt eller slitsomt.

Fødslene er jo relativt korte så jeg rekker egentlig ikke å bli særlig sliten.



Anonymous poster hash: d0185...3d1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselen varte i 17 timer på grunn av skjevtliggende stjernekikker.

Var helt overkommelig frem til ca. 7 cm. Da ble jeg stille og fokuserte på pusten. Da var det vel 7 timer igjen.

Endret av Maneo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1: 16 timer fra første ri. Med unntak av de første to timene hvor jeg hadde ca 2 minutters pause mellom hver ri kom riene i ett. Etter åtte timer fikk jeg litt pause pga epidural, men den satt skjevt så etter noen timer var det vondt igjen og så er det selvsagt vondt når babyen skal ut også.

Nr 2: To timer fra første ri, ingen smertestillende. Her kom riene mer eller mindre sammenhengende allerede fra start.

Nr 3: 24 minutter fra vannavgang/første ri, igjen sammenhengende rier fra start og mye vondere enn forrige fødsel (sikkert fordi det gikk så fort).

De fleste har nok lengre pauser mellom riene enn det jeg har hatt. Jeg vet ikke hvorfor mine fødsler er slik, men heldigvis har de, med unntak av første, i det minste gått raskt (selv om styrtfødsler er rimelig intense). Den første fødselen ville vart lengre hvis det ikke endte med tangforløsning pga mistanke om fosterasfyksi (så da ville de ha ham ut raskt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varte i ni timer fra første rie, litt under tre timer fra 5 cm. Hadde ikke kjempelange pauser mellom riene akkurat, og de bygde seg ikke opp som de egentlig pleier (på CTG-en gikk grafen rett opp og ble på toppen omtrent hele rein, vanligvis ses riene som bølger på CTG ifølge jordmødrene på fødselsforberedende kurs). Men fikk slappet av mellom riene, og synes jeg hadde en fantastisk fødsel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte bli satt i gang fordi jeg aldri fikk rier etter vannavgang, så det er litt vanskelig å si. Men da jeg begynte å få vondt var kl 20. Det gikk tregt fremover, og jeg holdt på å bli satt på drypp, men så fikk jeg epidural og det fikk fart på sakene. Jenta var ute halv seks på morgenen. Så ca 9 1/2 time etter at jeg begynte å kjenne rier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 timer fra første rie, fikk ikke slappe av el sove, selv om jeg fikk epidural. Var bare slitsomt og vpndt.

Anonymous poster hash: 10e36...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min første rie i det vannet gikk, dagen før hadde legen sagt at fødselen sikkert skulle vare i over 10 timer men der tok han feil. Den varte i 4,5 t :)

Anonymous poster hash: 770c8...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så forskjellig, umulig å si.. Noen får rier uten pause, andre får masse pause. Noen føder på 30 min, andre på to døgn.

Jeg var helt "etter boka", fikk gode pauser mellom riene, og fødselen varte i ca 16 timer. Lett fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,5 timer på begge fødsler cirka. Det skjer tidlig modning hos meg i timene før, jeg kjenner det ulmer liksom, slik at når jeg ankommer sykehus (et kvarter å kjøre) så har jeg vært på 5 cm på begge. Så åpningsrier i 2,5-3 timer, som jeg puster meg aktivt igjennom, korte pauser imellom hvor jeg ikke aktivt må avspenne, kroppen faller sammen som et slips, hehe. Så noen pressrier, som hos meg er sterke og effektive. Så er barnet ute. Jeg grudde meg overhodet ikke til fødsel 1 eller 2. Jeg har heftige effektive rier og god progresjon hele veien.

Endret av ViljaH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latensfasen regnes ikke egentlig med, er det ikke sånn? :klo:

Fra første rie eller fra vannavgang tar det gjerne et par døgn her, bruker evig lang tid på å komme skikkelig i gang. Men det regner jeg bare som en del av opptakten. Selve fødslene (omtrent fra 4 cm eller aktiv fase) har vart mellom 9 og 16 timer. Har ingen årsaker eller teorier om hvorfor, det er vel bare sånn at noen bruker lenger tid og noen er raskere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1: igangsatt ved at vannet ble tatt. Hadde allerede 3-4 cm. Denne varte i 6,5 time. Hadde jeg ikke hatt begynnende svangerskapsforgiftning hadde den nok vart litt lenger, men de ville ha babyen ut og jeg fikk en pressetid på maks 30 minutter før de skulle ta henne med tang. Det var helt overkommelig frem til 8 cm. Da merket jeg at epiduralen kun virket på den ene siden av kroppen. Jeg hadde pause mellom riene, men husker ikke hvor lenge. Her var det åpningsriene som var vonde, mens pressriene var befriende og smertefrie.

Nr 2: spontan fødsel ved at vannet begynte å piple. Denne varte i 4,5 time fra første ri. Jeg kom inn på sykehuset med 7 cm, så jeg aner ikke når jeg ''offisielt'' var i fødsel, altså 4 cm. Var på sykehuset bare i en time før hun var ute. Denne fødselen var helt overkommelig på åpningsriene, mens pressriene var helt forferdelig vonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min varte i 16 timer fra første rie. Tok en time eller to før de varte ett minutt og kom hvert 3-4 minutt, før de etter hvert kom hvert andre minutt. Eneste tiden jeg fikk hentet meg inn litt var de to timene epiduralen virket, men det hjalp velidg da. :) Fra 4 cm, som er da det regnes som aktiv fødsel, så varte fødselen 10 timer, men jeg synes det gjorde veldig vondt lenge før 4 cm, så føler meg litt "snytt" hvis jeg liksom skal tenke at jeg ikke var i fødsel før det :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge en fødsel varer hos en kvinne, kommer nok an på om du spør sykehuspersonell eller kvinnen også. Jeg hadde rier i ca. 23 timer før barnet kom, med noen minutters mellomrom. Så ifølge MEG varte min fødsel nesten et døgn. Spør du jordmoren min varte fødselen kanskje 8-10 timer, for de følger jo andre medisinske kriterier. "Pausene" jeg fikk var mellom riene (2-5 minutter?) og jeg sovnet mellom mange av dem, for jeg hadde sovet bare et par timer før jeg fikk første rie, og fikk selvfølgelig ikke sammenhengende søvn under fødselen. Det som føltes mer som (livgivende!) pause var epiduralen. Jeg fikk spist litt, og til og med tøyset litt, før den mer aktive fødselen gikk i gang igjen. Det finnes MANGE som klarer seg uten epidural, så det er slett ikke sikkert du trenger det!

Uansett om du får "pause" eller ikke "pause", kroppen kjemper seg nå engang igjennom det. Så dette greier du! Lykke til!



Anonymous poster hash: 751ba...91b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

korte pauser imellom hvor jeg ikke aktivt må avspenne, kroppen faller sammen som et slips.

Sånn hadde jeg det også. Mannen skjønte ingen ting når jeg bare klappet sammen etter hver rie :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble igangsatt, og hadde 5 cm åpning.

Slapp sånn sett unna noen timer, men hadde hatt smerter døgnet rundt i noen uker i forveien(spesielt fom 1 uke før termin, gikk 11 dgr over).

Riene startet rett etter de tok vannet kl 09.30, fødte 18.00.

De første 2 timene gikk fint med rier som bygde seg opp- hadde det fint mellom riene. Så ble intervallene veldig korte med lengre rier, og da rakk jeg ikke hente meg inn.

Fikk epidural som gjorde at jeg klarte slappe av mellom riene, og gikk raskt over til pressing som varte i ca 75 min.

Trengte vakuum fordi jeg ikke hadde ordentlige pressrier(jeg måtte presse selv uten at kroppen hjalp til), og når maks tid for "egenjobbing" hadde gått ble det sugekopp/vakuum.

Synes det gikk ganske greit pga epidural, var en time halvannen som var helt jævlig uten mulighet for å puste normalt/snakke og jeg var da totalutmattet. Epidural gav litt styrke til å klare resten.

Har lurt litt på om kanskje der ville blitt hastesnitt om jeg ikke fikk epidural siden ungen ikke var spesielt gira på å komme ut samtidig som jeg var ekstremt utslitt.

Men man vet jo aldri :)

Gruer meg ikke til å føde en gang til.

Anonymous poster hash: f64fb...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn hadde jeg det også. Mannen skjønte ingen ting når jeg bare klappet sammen etter hver rie :fnise:

I starten småvitset jeg og var i topp humør- så kom banneordene, og jordmora bare "ja, bare ta noen helveter og faener" :ler:

Slips var en god beskrivelse, jeg var først slips- så banan som klamret seg bakover i hodegjerdet. Husker jeg irriterer meg over at kroppen ikke kunne gjøre som jeg tenkte :P "neste riene, da skal jeg.....aaaaaah...faen da"

Anonymous poster hash: f64fb...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 og 2 timer.

Ved første fødsel gikk vannet to timer før riene begynte (det er da riene begynte jeg har telt timer). Ved andre gikk vannet da babyen kom ut.

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...