Gå til innhold

Ost - uten spor av melk?


Amber

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nettopp fått vite at jeg bør holde meg unna alle melkeprodukter... :( altså jeg kan ikke ha laktosefritt heller... Jeg har spist MYE melkeprodukter, så dette er jo litt av en utfordring. Men jeg har tenkt å forsøke; men kan noen tipse meg om ost jeg kan spise... mener å ha hørt at det skal gå an å få tak i. Både noe som erstatter vanlig hvitost og kremost, hvis det finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

det er mange som er intolerant/allergisk mot melk (laktose, melkeproteiner etc.) som ikke kan spise produkter som er basert på kumelk., men de kan spise produkter som kommer fra melka til andre dyr.. Hvis dette gjelder deg også, åpner det seg noen muligheter: mozarella fra Bøffelmelk (veldig god på pizza bla), ren geitost (Tine har blant annet noe av dette), chevre fra geit, manchego fra får, brie fra geit etc.

Jeg er intolerant mot melk, men reagerer ikke på de ovennevnte produktene.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å vite ja... Fetaost er vet geitost, er det ikke? Hvilke butikker handler du dette i da.. kan ikke si at jeg ser så mye at det i nærbutikken min her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meny, ultra og Centra har veldig godt utvalg i allergivennlige produkter. Hvis det er noe du savner så tar du tak i en ansatt og spør om de kan ta det inn :) Jeg ser du har fått svar på ost, så jeg nevner litt andre ting for deg.

Rice Dream har mest av mine favorittprodukter uten melk. Da melk og fløte hovedsaklig. Det er også de som tar inn Rysis, en "kremis" basert på rismelk. Den med sjokolade er min favoritt.

Du får også tak i en vaniljesaus laget på havre, den er sykt god! Jeg har aldri vært en stor fan av vaniljesaus, men jeg testet denne og jeg kan nesten spise den ut av kartongen.

Havremelk er best i vafler, pannekaker og grøt.

Soya souprem er en rømmeerstatning laget på soya, jeg syns ikke denne er så god så jeg dropper det.

Alpro soya naturell yoghurt er veldig god å bruke til dip.

Soyamelk med vanilje er god i latte om du har en kaffemaskin ;) Jeg har akkurat kjøpt meg en nespressomaskin med melkesteemer og får lagd meg en super god latte! Ute bestiller jeg bare en soyalatte om jeg skal kjøpe det på cafe.

Toro lett og krydder bernaissaus er uten melk om du bruker risfløte eller havremelk i.

Blå soft og melange uten melk og salt er melkefrie smør, jeg er ikke veldig begeistret for disse så jeg hamstrer smør i Sverige.

Vær klar over at medisiner kan ha laktose som fyllstoff.

Du kan også få tak i sjokolade helt uten melk, men de er som oftest som kokesjokolade. På sjokoladebutikken på Sandvika fant jeg sjokolade laget på sauemelk og den smaker som sånn kalendersjokolade(julekalender til 10kr type). Det smaker sykt godt når man ikke har spist sjokolade på en evighet.

På utenmelk.no finner du liste over alle ord som kan bety melk og en del produkter som skal være trygge. Husk å aldri stol blindt på lister du finner, les alltid. Plutselig endrer produsenten oppskriften og de sier ikke i fra. Utenmelk har også en facebookgruppe hvor vi med melkeallergi spør og gir hverandre råd. Bare å spørre meg også om du lurer på noe :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra oppsumert, shoppedilla. :)

Ekte feta er geiteost, men det er tilsatt kumelk i feks Apetina sine fetaost..

Ellers handler jeg jeg som regel ulike oster i litt større butikker som feks Ultra, IcaMaxi, Meny etc.

Det er forresten også flere mørke sjokolader som er uten melk, deriblandt Freia Premium 86% og Bocca 70%. *nam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss tusen takk for tips :) Den gruppen har jeg lyst til å bli medlem i ja, shoppedilla :sminkedokke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet litt småtterier på Iherb og på Kinsarvik nettbutikk. Der fant jeg en melkesjokolade ( er ikke så glad i kokesjokolade..) som er uten sukker. Med tagatosesøtning. Det sto ikke noe om den hadde melk; men det finner jeg vel ut når varene kommer i posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.allergimat.no De selger også "melke"sjokolade uten melk. Dvs. den er basert på rismelk. Smaker himmelsk for oss som kun har hatt tilgang til mørk sjokolade i mange år, men koster skjorta. Dessverre.

Det jeg liker best med allergimat er kodingen deres. I nettbutikken kan man krysse av de allergenene man skal unngå og kun få opp varer uten disse, i den fysiske butikken er hyllene merket med fargekoder. Det er utrolig kjekt å ikke måtte lese på alle varene i butikken.

Endret av Mixelite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mixelite, nå ble jeg litt lei meg for at vi ikke skal til kr.sand i sommer likevel :( Jeg tror jeg bare hadde gått med store øyne og glisa om noen hadde sluppet meg inn der.

Jeg jobber i matvarebutikk og hver gang jeg oppdager at det er en av favorittene mine vi ikke har så går jeg til ansvarlig for den avdelingen og spør om de kan ta det inn :D Så vips har vi det i butikken og da gliser jeg :D

Forresten så kom jeg på et par ting til. Bjerke har en dressing(den heter bare dressing eller salatdressing) som er uten melk. Står i kjøla. Denne bruker jeg på taco, pizza, salat osv. Så det ikke blir så tørt.

Hvis du er glad i fisk, så er det mulig å få tak i fiskekaker og fiskepudding uten melk. De har det på sjøveien(ligger i krokstadelva, asker og på jessheim), bor du ingen av disse stedene så kan du faktisk spørre fiskeansvarlig på meny/ultra/centra om de kan ta det inn. Mye allergimat ligger i frivillig sortimang. Fiskegrateng er overaskende lett å lage.

Av pålegg som er trygt så har du kaviar, leverpostei(gul metallboks og den ovnsbakte de har kommet med, samt go og mager), sjokade, peanutsmør, og en del go og mager produkter.

Pølser finnes i leiv vidar og mer smak.

Potetsalat er noen, men jeg husker ikke hvilke så der må du nesten lese.

Salatmesteren har noen pålegssalater som er uten melk.

Nå jobber hodet mitt på høygir her :P Det finnes utrolig mye man kan spise, men det er en jungel å lete der ute. Husker så godt mine første dager på butikken etter beskjeden, jeg gikk med tårer i øynene og fantes ikke sulten på flere dager. Så begynte familien å lete og se, og plutselig fikk jeg servert mye jeg tålte og da var verden en helt annen. Jeg er nesten ferdig utdannet kokk så jeg trodde ikke jeg ville slite så mye i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gorine! Potetsalat og andre salater uten gluten, melk og soya. Smaker godt :-)

Grøstad. Økologiske produkter. Pølsene er uten gluten og melk(bortsett fra ostepølse...) og smaker nydelig. Kiloprisen oppveies langt på vei av at pølsene metter skikkelig i motsetning til god og mager(ugh).

Det er mye å finne. Det er bare så utrolig trøttende å måtte lese på alt. -Spesielt det med bittebittesmå skrift, eller det hvor innholdsfortegnelsen har blitt "pakket inn" i empalasjen og er uleselig...

I Kristiansandsområdet er jeg faktisk megaimponert over Obs! for tiden. Det har blitt et eldorado for oss som skal ha gluten- og melkefritt. Der finner jeg både pølser, karbonader og annet snadder uten allergener hvis jeg ikke har lyst til å lage mat fra bunnen. Det eneste jeg ikke har funnet ennå(og ikke giddet å spørre etter), er iskrem.

Apropos allergimat.no; Nettbutikken fungerer strålende. Varene blir sendt på dagen som regel og hvis man handler over et visst beløp er det portofritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Du har fått mange gode tips allerede, men vil bare si at det går an å lage melkefri ost og kremost selv også, og det er ikke vanskelig. Søk på vegansk ost/vegan cheese, og du får opp masse oppskrifter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk, dere er fantastiske. Det er jo faktisk mange ting jeg kan spise :smilorange:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor handle på allergimat.no når det er mye dyrere enn å kjøpe i dagligvaren?<br /><br /> Anonym poster: 4bce73d27e57f9ef4bc43c599d5ef0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor handle på allergimat.no når det er mye dyrere enn å kjøpe i dagligvaren?<br /><br /> Anonym poster: 4bce73d27e57f9ef4bc43c599d5ef0ff

Allergimat kan både være billigere eller dyrere enn å handle i dagligvarebutikken. Noen ganger har de tilbud man kan benytte seg av. Mye dyrere er det ikke.

Jeg har ikke sett hvit sjokolade eller rissjokolade i noen av de butikkene jeg handler i.

Det er ikke alle dagligvarebutikker som har et bredt utvalg av allergiprodukter. Hvis jeg skal finne en butikk med hylle med allergimat, må jeg ut og kjøre noen mil. Det koster det også. Både tid og penger. Å bestille på nettet er praktisk, jeg får opp en liste over varer jeg kan ha og slipper å lese på en haug med varer jeg ikke kan ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...