Gå til innhold

Skatteklasse 1 og 1E


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag fikk vi skattekortene våre for 2012 og jeg ser at begge to står i skatteklasse 1. I fjor var vi i skatteklasse 1E. Vi er gift, uten barn. Hvorfor forskjellen nå? Det eneste forskjell jeg ser er at nå har vi veldig stor gjeld (boliglån for bolig vi kjøpte i år) og det hadde vi ikke i fjor da vi hadde skatteklasse 1E. Jeg googlet litt om skatteklassene, men kan ikke finne forklaring om forskjellene, fordelene, ulempene mellom skatteklasser 1 og 1E. Kan noen dette her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her. På skatteetaten sine sider leser jeg følgende:

Ektefeller som liknes sammen, blir enten satt i skatteklasse 2F eller 1E.

og så følgende:

Skatteklasse 1E viser at ektefellenes inntekt er liknet særskilt

Betyr det at ektefeller i skatteklasse 1E liknes sammen, men inntekten er særskilt? Hva er det som liknes sammen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk vi skattekortene våre for 2012 og jeg ser at begge to står i skatteklasse 1. I fjor var vi i skatteklasse 1E. Vi er gift, uten barn. Hvorfor forskjellen nå? Det eneste forskjell jeg ser er at nå har vi veldig stor gjeld (boliglån for bolig vi kjøpte i år) og det hadde vi ikke i fjor da vi hadde skatteklasse 1E. Jeg googlet litt om skatteklassene, men kan ikke finne forklaring om forskjellene, fordelene, ulempene mellom skatteklasser 1 og 1E. Kan noen dette her?

Er du sikker på at det sto 1E på skattekortet i fjor, at det ikke var kun på selvangivelsen og skatteoppgjøret? På skattekortene står det kun 1 eller 2 uansett, uten E og F, mener jeg.

Det finnes kun tre skatteklasser: 0, 1 og 2. (0 gjelder f.eks. for dødsbo i inntektsår etter dødsåret, samt folk bosatt i utlandet med eiendom i Norge)

E'en og F'en sier bare at du liknes sammen med ektefellen. Klasse 1 og 1E er akkurat det samme når det gjelder skatt på inntekt. Så lenge dere fortsatt er gift og bosatt på samme adresse per 31.12.2012, så vil dere få skatteklasse 1E på selvangivelsen og skatteoppgjøret.

TS her. På skatteetaten sine sider leser jeg følgende:

Ektefeller som liknes sammen, blir enten satt i skatteklasse 2F eller 1E.

og så følgende:

Skatteklasse 1E viser at ektefellenes inntekt er liknet særskilt

Betyr det at ektefeller i skatteklasse 1E liknes sammen, men inntekten er særskilt? Hva er det som liknes sammen da?

Formuen liknes sammen. D.v.s. at all formue og gjeld slås sammen og fribeløpene for begge to trekkes fra. Evt formuesskatt fordeles forholdsmessig.

Fribeløpet er 700000 (i 2011). Hvis f.eks. jeg er ugift og har en nettoforume på 1 mill, så må jeg betale formuesskatt av 300000. Hvis jeg er gift med en som har nettoformue på 400000 eller mindre, så slipper jeg formuesskatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Jeg må plukke opp tråden her. Samboeren min har en likningsinntekt på ca 470000kr, jeg har en likningsinntekt på ca 260000kr. Vi er begge i klasse 1E. Skatteetaten sin forklaring er litt ullen, jeg oppfatter det som om de sier motstridende ting der.

Skulle vi ha bedt om skatteklasse 2 for oss to og på den måten spart litt penger?

Anonymkode: 5b030...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på dette altså:


 

Sitat

 

Ektefeller som liknes særskilt for sin inntekt, dvs. at ektefellenes inntekter liknes hver for seg, får skatteklasse 1 ved beregning av inntektsskatten.

Ektefeller som liknes under ett for begges samlede inntekt, får skatteklasse 2.

 

 

Anonymkode: 5b030...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere er samboere og ikke ektefeller er ikke skatteklasse 2 et alternativ slik jeg forstår det. 

"Kun disse to gruppene skal settes i skatteklasse 2 i inntektsåret 2014/2015:

  • ektefeller som lignes under ett (med eller uten fordeling av skattene). Ektefeller skal lignes i den klassen som totalt sett er gunstigst.
  • dødsbo for det år dødsfallet fant sted, dersom skattyteren ville fått klasse 2 om vedkommende hadde levd.

Alle andre personlige skattytere settes i klasse 1. Dette gjelder også ved inntektsligningen for ektefeller når de lignes særskilt."

http://www.smartepenger.no/skatt/103-skatt/652-skatteklasse

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!  Jeg leste den samme, men stussa fælt på at ektefeller og samboere ikke skal være likestilte.

Anonymkode: 5b030...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!  Jeg leste den samme, men stussa fælt på at ektefeller og samboere ikke skal være likestilte.

Anonymkode: 5b030...67e

Naturligvis skal de ikke være det. Ektefeller har forsørgelsesplikt overfor hverandre. Det har ikke samboere.

Anonymkode: c442e...f53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!  Jeg leste den samme, men stussa fælt på at ektefeller og samboere ikke skal være likestilte.

Anonymkode: 5b030...67e

Som nevnt ovenfor har ektefeller forsørgelsesplikt og rett til innsyn i hverandres økonomi. Ektefeller har også automatisk arverett etter hverandre. Alt dette har ikke samboere noen automatisk rett til. Det er flere fordeler ved å være gifte, enn å bare flytte sammen med hvilken som helst kjæreste man måtte ha for tiden og bli "samboer". Folk bytter jo i blant samboere mange ganger før de endelig finner en de gifter seg med.

"Samboer" er man jo også dersom man av praktiske årsaker velger å flytte sammen med og dele leilighet med en venninne, for eksempel. Skulle de også automatisk ha blitt skattet sammen da, fordi de på papiret er samboere?

 

Anonymkode: df270...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi er registrerte samboere med felles barn - jeg forventet at dette er hakket over "tilfeldige samboer" som du snakker om. Vi er forlovet også, men, guri, vanskelig å få tid til et bryllup. :D

Anonymkode: 5b030...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tar fryktelig lang tid å bestille time hos tingretten/byfogden. :ironi: 

Anonymkode: c442e...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, alltid kjekt å se hvordan man blir møtt av forståelse og hvordan budskapet blir oppfattet her på KG. Mellommenneskelighetens varme sentrum.

Anonymkode: 5b030...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...