Gå til innhold

Marinade til Scampi


Impala

Anbefalte innlegg

Er det noen som har en god marinade til scampi, som gir litt smak?

Pleier å bruke olje, hvitløk, chili og lime, men syns det blir litt smakløst.

Har da smakt gode scampi ute på restaurant og sånn.

Gode tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

I tillegg til olje, hvitløk, chili og lime kan du tilsette ingefær og sitrongress. Gjerne soyasaus og fersk koriander også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har smakt scampi som var stekt i ingefør, olje og salt først, og når den var ferdig ble det tilsatt pepprsaus (noe a la tobasco) var kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

I tillegg til det du bruker i marinaden har jeg i mørk soyasaus og søt chilisaus. Blir kjempegodt, både på grillen og i pannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :)

Høres godt ut alt sammen. Skal prøve noe av dette neste gang ja.

Men tar også gjerne flere tips hvis noe har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes denne marinaden er knallgod:

ca 1 dl. olivenolje

chilli og garlic sauce (ca halvparten av oljemengden)

1/2 ts chilli paste

2-3 pressede hvitløksfedd

den er ihvertfall alt annet enn smakløs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker tandoori-marinert scampi! Jeg pleier å blande Tandoori paste (vanligvis fra Patak's eller Rajah, de har i innvandrerbutikker og av og til i velassorterte dagligvarebutikker) med yoghurt naturell og marinere i det. Litt på slump hvor mye jeg tar av hver. Lar det stå ganske lenge, helst over natta. Kjempegodt! :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Prøv med fersk ingefær også. Når scampiene er stekt så dryss flaksalt og masse fersk koriander. NYYYDELIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_matpaabordet_*

Jeg har prøvd denne i sommer og synes den var kjempegod. God smak og interesant med griljermel som gir scampien litt "crunch". Finn oppskrift her Visit My Website

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lag røre av like deler potetmel og vanlig mel, ha i litt bakepulver og bland ut med iskald øl. ha gjerne noen isbiter i røra så den holder seg kald. lag så tynn eller tykk du ønsker. tykk = mer deig på scampien, tynn = mindre.

varm en nøytral olje til det bobler rundt en tannpirker når du stikker den nedi. dypp rekene først i røra, så over i olja og stek de til lysebrune. ta de ut og og legg de på en tallerken med masse tørkepapir på.

serveres med sweet chilisaus (heelt fantastisk), evnt. utrørt i litt rømme. og noe grøntfor til

:spise:

Endret av Agnethe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke direkte marinade, men jeg bruker å ha scampiene i en ildfast form med rapsolje, grovhakket hvitløk og chilipepper m/frø og sitronpepper. Så varmer jeg (kokte) eller koker (rå) scampi i stekovnen på ca. 200 grader. Spiser de med brød som jeg dypper i oljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jeg får mer smak på scampien når jeg steker den i "krydder", enn når jeg marinerer. Hakk mye chilli, hvitløk og persille. Varm opp en god del olje i en wok, surr hvitløk og chilli en stund i oljen(ikke så varmt at h.løken svis). Ta så opp chilli og hvitløk, men la oljen være igjen. Stek scampiene i denne til de er ferdig, ha oppi chilli og hvitløk igjen og bland inn persille.. Server med brød som dyppes i oljen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...