Gå til innhold

sliter med navn og diverse!


Megselvpåmangemåte

Anbefalte innlegg

Førstegangsfødende. Flere enn meg som sliter med navnevalg til den lille? Venter gutt i august, å det er umulig å bli enig med barnefaren, siden vi har ulik navnesmak! Jeg vil også virkelig at ungen skal bli født med navn! Er nå 25+3 og føler også jeg ikke får gjort noe! Min mor har strikket en dåpskjole, der svigers har heklet ett vognteppe (noe jeg er utrolig takknemlig for!) har også kjøpt inn ett sett med klær! Ellers har jeg så og si ingenting klart! Er det bare jeg som er treg eller er det helt normalt? Jeg er en person som også liker veldig godt å vite hva som Skjer i nærmeste fremtid og ha orden på ting/ gjøre klart ting. Er det bare jeg som stresser med å få ting ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fødte for tidlig, halvannen mnd omtrent og ingenting var klart bortsett fra vogn. Mens vi var på sykehuset ordna besteforeldre seng, dyne, bilstol, stellebord..

Det er vanlig å vente til ca halvgått før man starter, du er ikke sent ute med noe ennå.

Et par viktige ting: søk foreldrepenger i neste uke. Du må ha en terminattest fra legen datert etter uke 26, og søknadstiden er på ca 6 uker.

Og barnevogner kan ha lang leveringstid, greit å finne hvilken og bestille snart. Resten kan man ofte kjøpe med seg hjem fra butikken lg trenger bare en energisk lørdag med turné i butikker.

Ang navnene, foreslå navn dere liker. Dersom den andre ikke sier "aldri i livet" men dier at mjo, det er jo greit med X og Y er finere" så går det på lista. Samme andre veien. Fortsett til dere har 5-10 navn.. Så begynner kompromissene..

"Du ville ha Jan og jeg synes Idar er så fint. Kan han hete Jan Idar?"

Anonymous poster hash: ce26a...411

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, Såppas! Vell nå er jeg som sakt en person som liker å ha ting klart! Takk for tipsene! :) navn er egentlig værre med! Han vil helst vente til ungen blir født! Han har sagt fra første stund at han vil ha navnet Leo med hans etternavn. Jeg sa sist i går til han at jeg kan bli med på navnet Leo om han får mitt etternavn, for jeg syns det klinger bedre! Men da skulle han heller finne ett annet navn som klinger bra med hans etternavn. Han har også krav på at ungen skal ha ett etternavn (hans) og ett fornavn. Jeg har lyst på begge etternavn og vil ha navn som Milian. Vi har også kommet frem til navnet Theodor. Men ingen av oss liker det like godt som for noen mindre siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe stress. Da kusina mi fikk barn, tok det to måneder etter fødsel før de bestemte seg for navn. De følte liksom at de måtte se den lille først.
Har også ei venninne som hadde bestemt seg for navn, men de ombestemte seg siden de mente et annet navn passet personligheten til barnet bedre enn det de opprinnelig hadde bestemt seg for.



Anonymous poster hash: d46a2...d61
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også ha første barn i August og er som du sier, veldig glad i å ha ting på stell, planlegger mye, stresser en del og vil gjerne ha kontroll på det meste.

Vi har blitt enige om navn nå, vi ble enige om visse kriterier først (i.e. navn skal fungere på engelsk, skal det være enkelt eller dobbeltnavn) og lagde en liste på 10 navn hver, så satte vi oss ned og diskuterte for og i mot hvert navn, ga hverandre et par vetoer da i form av 'nei vi kan ikke bruke det fordi det het eksen min/niesen min/bestemors sure nabo etc'.

Er også klar på at begge etternavn skal brukes, og da med mitt sist (selv om det ikke er tradisjonelt vanlig, men det er betydelig mer sjeldent enn hans, så da trumfer jeg) ;)

Ang. innkjøp har vi handlet inn en sparkedress, en genser og to bodyer som jeg synes var for søte til å gå forbi en dag jeg var innom det lokale kjøpesenteret.

Vi venter med alle store innkjøp til feriepengene kommer i Juni, og planlegger å kjøpe inn det meste i løpet av et par dager da.
Når det er sagt så er jeg i full gang med lister over hva som skal kjøpes og hvor og den blir stadig lengre! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår lille jente fikk navn før hun ble født. Vi var egentlig enig om fornavn, så det var ikke noe problem. Diskusjonen her gikk på hvilket etternavn barnet skulle få, og hvilket av våre etternavn som skulle være mellomnamn.

Her endte vi opp med å ta mitt etternavn som etternavn og hans etternavn som mellomnamn. Vi ble egentlig aldri helt enig - men jeg har alltid sagt at jeg vil hete det samme som barnet/barna vårt/våre - og jeg har sagt vi kan gifte oss og at jeg kan ta etternavnet hans - men han vil aldri gifte seg - og da sa jeg at det ble mitt etternavn sist.....

Ang innkjøp var vi egentlig ferdig ganske tidlig, tror det var rundt uke 26-27, jeg liker også å ha god kontroll. Men hovedgrunnen til at vi hadde kjøpt det meste så tidlig var at vi fikk kjøpt ting på tilbud og kampanjer :) så da var det bare å slå til :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmh.. Tusen takk for fine svar! Å bra jeg på en måte ikke er den eneste! Har også det problemet der jeg ikke helt vet hvor vi skal bo! Er bare 18 år gammel.. Har ikke plass å bo.. Der NAV og sånt sier at så lenge jeg ikke bor med faren så har jeg ikke noe krav på penger og sånne ting, er heller ikke ferdig utdannet.. Tror vi har blitt som smått enig i navn.. Men fant ut at fornavnet ikke passet noen av etternavnene.. Ellers ting! Enda ikke kjøpt noe mer enda. Ser litt her og der etter ting jeg kan kjøpe og sånt! Faren er også bare 18 år gammel, å må få tak i lærlingplass i nærheten helst her jeg bor, jeg vil bli boende her for det er her jeg har familien min (noe jeg tror er godt å ha i nærheten, hvertfall de første årene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Hmmh.. Tusen takk for fine svar! Å bra jeg på en måte ikke er den eneste! Har også det problemet der jeg ikke helt vet hvor vi skal bo! Er bare 18 år gammel.. Har ikke plass å bo.. Der NAV og sånt sier at så lenge jeg ikke bor med faren så har jeg ikke noe krav på penger og sånne ting, er heller ikke ferdig utdannet.. Tror vi har blitt som smått enig i navn.. Men fant ut at fornavnet ikke passet noen av etternavnene.. Ellers ting! Enda ikke kjøpt noe mer enda. Ser litt her og der etter ting jeg kan kjøpe og sånt! Faren er også bare 18 år gammel, å må få tak i lærlingplass i nærheten helst her jeg bor, jeg vil bli boende her for det er her jeg har familien min (noe jeg tror er godt å ha i nærheten, hvertfall de første årene)

Ville sjekket finn for utstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke brukt penger på å kjøpe en splitter ny barnevogn, se på Finn.no

Anonymous poster hash: 4f676...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...