Gå til innhold

Grad 2 rift: det normale?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg revnet under fødselen for to år siden, og måtte sy. Var litt smerter i ettertid, men det er jo normalt. Jeg fikk uskrevet hele journalen min i forb. med noe annet, og så at det var notert at jeg hadde en 2.grads rift.

Er det den vanligste riftformen? Prøvde å google, uten hell. Fant bare et spørsmål til jordmor fra en kvinne som hadde født 2 barn med 2.grads rift i begge fødsler, og hun ble av lege/jordmor anbefalt keisersnitt!

Må jeg ta keisersnitt neste gang? Venter nestemann til høsten.

Anonymous poster hash: 0cf0e...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror egentlig at det er best om du ringer fødeavdelingen som du fødte på slik at du kan spørre jordmor der om hva som er vanligst. De er fagpersoner og følger jo med på fødsler hver dag. Selv revnet jeg til grad 3D, og er ganske sikker på at det ikke er blant den vanligste graden da det var ganske heftig og siden jeg har en oversikt/viss forståelse over de gradene som finnes på dette området. Slik jeg har forstått det er det 1,2,3 og 4 som blir inndelt i A,B,C og D. 1 er det minste, og 4 er det meste. Det samme gjelder A og D. A er det minste innen hver grad. Slik har i alle fall jeg forstått det.

Keisersnittspørmsålet ditt må du også snakke med fagpersoner om.



Anonymous poster hash: 3b72b...e15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig at det er best om du ringer fødeavdelingen som du fødte på slik at du kan spørre jordmor der om hva som er vanligst. De er fagpersoner og følger jo med på fødsler hver dag. Selv revnet jeg til grad 3D, og er ganske sikker på at det ikke er blant den vanligste graden da det var ganske heftig og siden jeg har en oversikt/viss forståelse over de gradene som finnes på dette området. Slik jeg har forstått det er det 1,2,3 og 4 som blir inndelt i A,B,C og D. 1 er det minste, og 4 er det meste. Det samme gjelder A og D. A er det minste innen hver grad. Slik har i alle fall jeg forstått det. Keisersnittspørmsålet ditt må du også snakke med fagpersoner om. Anonymous poster hash: 3b72b...e15

Ja, jeg vet :) men de lagde ikke noe særlig oppstyr rundt riftene, og da de sydde meg satt de og skrøt av hvor fint det ble osv, så jeg trodde at jeg hadde den vanligste formen for rifter. Men kanskje ikke allikevel. Jeg kjente heldigvis ikke at jeg revnet, da. Men ungen var gjennomsnittlig (36 rundt hodet), og de sier jo at nestemann er større.

Anonymous poster hash: 0cf0e...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet :) men de lagde ikke noe særlig oppstyr rundt riftene, og da de sydde meg satt de og skrøt av hvor fint det ble osv, så jeg trodde at jeg hadde den vanligste formen for rifter. Men kanskje ikke allikevel. Jeg kjente heldigvis ikke at jeg revnet, da. Men ungen var gjennomsnittlig (36 rundt hodet), og de sier jo at nestemann er større.

Anonymous poster hash: 0cf0e...767

Størrelsen på barnet har ikke noe å si. Det er rett og slett en myte! Mitt var 2800 gram og 43 cm. Husker ikke hodeomkrets utenat. Barnet ble født noen dager etter termin. Hilsen AB 11:40.

Anonymous poster hash: 3b72b...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen på barnet har ikke noe å si. Det er rett og slett en myte! Mitt var 2800 gram og 43 cm. Husker ikke hodeomkrets utenat. Barnet ble født noen dager etter termin. Hilsen AB 11:40. Anonymous poster hash: 3b72b...e15

Men ringte sykehuset, og grad 2 rift er en helt vanlig grad for førstegangsfødende :)

Anonymous poster hash: 0cf0e...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ringte sykehuset, og grad 2 rift er en helt vanlig grad for førstegangsfødende :)

Anonymous poster hash: 0cf0e...767

Ja, om du ikke merket at du revnet så vil jeg nok anta at det stemmer. :) Heldig du. :)

Anonymous poster hash: 3b72b...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men jeg hadde 2. grads rift etter første fødsel. Jeg hadde vanlig vaginal fødsel med barn nr 2 og revnet da ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble klippet under første fødsel. Det kaller de også grad 2.

Ved andre fødselen fikk jeg bare en overfladisk rift, 1 sting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk andregrads rift med førstemann og førstegrads rift med andremann. Begge deler er helt normalt og ble sydd igjen. Trur begge mine var 34 cm rundt hodet men husker ikke helt.

Anonymous poster hash: 2fca0...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg revnet grad 1, noen sting innvendig og et par pyntesting utvendig..



Anonymous poster hash: 168bd...b62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 grads rift med første her og :) ingen dramatikk rundt min rift heller og ikke hatt noe problemer med den.

Anonymous poster hash: 6192f...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble klippet, og det står 2. grads på utskriften min. Virker som det er svært vanlig ja! Sliter mye i etterkant selv på grunn av syingen, men merket ikke at de klippet eller noe.



Anonymous poster hash: 7fdb3...334
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 3. grads etter vakuumforløsning og jordmor sa etterpå at denne graden ikke var så vanlig. Måtte sy så langt inn at bedøvelsessprøyta ikke rakk dit den skulle. Måtte supe lystgass på legens oppfordring mens de holdt på.

Anonymous poster hash: 5b8d2...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en ruptur grad 3B med førstemann. Med store revner må man sy på operasjonsavdelingen, og jeg måtte ligge på postoperativ avdeling etterpå uten å få være med babyen og barnefar på mange timer.

Jeg gikk til oppfølging i ettertid, og en gynekolog vurderte om jeg var kunne føde vaginalt ved en eventuell andre fødsel. Hun konkluderte med at jeg fint kunne gjennomgå en vaginal fødsel igjen.

Jeg hadde imidlertid mange vonde følelser etter denne fødselen, og var livredd for at det samme kunne skje en gang til. Det var selvfølgelig ikke noe de kunne garantere.

I mitt andre svangerskap, 4 år senere, søkte jeg derfor om planlagt keisersnitt etter MYE frem og tilbake. Jeg syntes det var et vanskelig valg ta. Etter et møte med overlegen på fødselsavdelingen fikk jeg KS innvilget.

Jeg tror med andre ord det ikke er automatikk i revner og planlagt KS ved neste fødsel, men noe som avgjøres ved hvert enkelt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3. grads etter vakuumforløsning og jordmor sa etterpå at denne graden ikke var så vanlig. Måtte sy så langt inn at bedøvelsessprøyta ikke rakk dit den skulle. Måtte supe lystgass på legens oppfordring mens de holdt på.

Anonymous poster hash: 5b8d2...c12

Huff, stakkars deg. Det hørtes fælt ut.

Jeg fikk beskjed om at det så store rupturer ble man sydd på operasjonsavdelingen, men kanskje det er ulik praksis ved sykehusene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk ruptur 3b ved første fødsel pga vakuumforløsning. Ble sydd inne på fødestua. Det var vondt i ettertid, men ikke så ille som fryktet. Jeg fikk oppfølging hos fysioterapeut etterpå, og etter noen måneder hadde jeg ultralyd der nede for å sjekke hvordan det stod til med lukkemuskulaturen. Alt så helt fint ut, og det var ingenting i veien for å føde vaginalt neste gang. Det gjorde jeg da også, og da ble jeg klipt "for sikkerhets skyld", som jordmødrene sa, på grunn av arrvevet fra forrige gang. Forøvrig gikk det helt fint. Faktisk var jeg glad for at jeg fikk muligheten til å oppleve en helt vanlig ukomplisert fødsel den andre gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En andregrads ruptur er ikke uvanlig og det er nok ikke vanlig å ta KS etterpå. Hvis alt er normalt igjen er det ingenting i veien for en vaginal fødsel.

Jeg fikk ruptur grad 3b med førstemann. Det stemmer at ved grad 3 og 4 skal man syes på operasjonssal av lege. Jeg hadde mye smerter og plager de første ukene, men alt ble som normal igjen. Ved neste svangerskap sa legene på sykehuset at det ikke var noe i veien for en vanlig fødsel, men at jeg pga rupturen likevel kunne få velge keisersnitt om jeg ønsket det. Jeg ønsket en normal fødsel og er glad for det. Jeg ble klippet pga arrvev fra rupturen, men det var helt problemfritt og jeg kjente lite til den i ettertid. Med nr 3 hadde det ikke dannet seg noe nytt arrvev så jeg trengte ikke klippes og jeg revnet heller ikke. Som Ciara er jeg veldig glad for at jeg har fått sjansen til å oppleve normale fødsler etter den første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Ja, som sagt sa jordmor ved sykehuset at jeg kan føde normalt neste gang og at grad 2 er vanlig for førstegangsfødende.

Anonymous poster hash: 0cf0e...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...