Gå til innhold

Keisersnitt pga HG?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man få keisersnitt fordi man har hyperemisis? Har kastet opp i 24 uker nå, har ingenting å gå på og er ufattelig sliten både psykisk og fysisk. Vet ikke lenger hvor jeg skal gjøre av meg,har det helt grusomt.. kan man få ks fordi man er så tappet?

Anonymous poster hash: 33b5a...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk det, men det ble ikke bestemt før helt på slutten. Og grunnen var at jeg på grunn av ekstremt lite matinntak hadde fått alvorlig anemi. Fikk blodoverføring annenhver dag den siste uka, så da ble det bestemt at jeg skulle bli forløst med ks i uke 36. Jeg ba ikke om det selv, det ble bestemt uten at jeg fikk noen innvirkning på avgjørelsen.



Anonymous poster hash: 8805e...09e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke KS pga HG.. Men man kan jo alltid søke.

Anonymous poster hash: ac08b...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke KS pga HG.. Men man kan jo alltid søke.

Anonymous poster hash: ac08b...8ae

Hadde du det hele tiden og var du undervektig og energiløs?

Anonymous poster hash: 33b5a...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med i dine tanker at KS er en stor operasjon og dermed og en belastning for kroppen.

Anonymous poster hash: b580f...f3e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et keisersnitt er som oftest en større belastning for kroppen enn en vanlig fødsel.

Anonymous poster hash: 75f83...f76

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solstråla88

Jeg skjønner du er sliten men for din del ville jeg ha forsøkt å føde vanlig. Ks er en kjempe operasjon med to sårflater som skal gro. Det er fem uker siden lille her kom ved ks, dog haste ks og jeg kjenner fortsatt at det gjør vondt. Nå skal jeg igrunn ikke klage, har hørt om ks pasienter som bruker lang tid på å komme seg på bena igjen, jeg var på bena dagen etterpå. Begge deler er normalt har jeg inntrykk av, men ved neste barn vil jeg føde vanlig. Ja, riene er vonde, men ingenting i forhold til smertene jeg hadde det første døgnet etter snittet. Man mister også mye av den første tiden til barnet fordi man må ligge på post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Vil tro det er lite sannsynlig, i og med at keisersnitt er en større belastning for kroppen enn en fødsel (som flere her har påpekt). Du bør derimot få tilskudd av næring, så du kommer deg og får litt mer krefter igjen. Det er utrolig slitsomt å kaste opp så lenge, så snakk med legen din!

Ønsker deg lykke til - nå er det under halve tiden igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man få keisersnitt fordi man har hyperemisis? Har kastet opp i 24 uker nå, har ingenting å gå på og er ufattelig sliten både psykisk og fysisk. Vet ikke lenger hvor jeg skal gjøre av meg,har det helt grusomt.. kan man få ks fordi man er så tappet?

Anonymous poster hash: 33b5a...b4f

Hvorfor keisersnitt istedet for igangsetting? Det må vel være mye bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du det hele tiden og var du undervektig og energiløs?Anonymous poster hash: 33b5a...b4f

Ja, var innlagt store deler av svangerskapet. Veide 46 kg ved fødsel.

Anonymous poster hash: ac08b...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg må antakeligvis ha planlagt KS om jeg blir gravid, på grunn av svekket livmorvegg etter myomektomi. Denne tråden var ikke oppløftende å lese... :unsure::sjenert:



Anonymous poster hash: 031b5...731
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det er lite sannsynlig, i og med at keisersnitt er en større belastning for kroppen enn en fødsel (som flere her har påpekt). Du bør derimot få tilskudd av næring, så du kommer deg og får litt mer krefter igjen. Det er utrolig slitsomt å kaste opp så lenge, så snakk med legen din!

Ønsker deg lykke til - nå er det under halve tiden igjen :)

Jeg får intravenøs 3 ganger i uken og næringsdrikker men det gjør bare at jeg holder hodet over vannet..ts

Anonymous poster hash: 33b5a...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva hvis baby setter seg fast og blir skadet under fødsel fordi mor er for svak?

Veldig lite sannsynlig. Kroppens pressrier overstyrer det meste. Om man er syk, forkjøla erc spiller ingen rolle. Naturen styrer. Da er det nok heller trangt bekken

Anonymous poster hash: bae6c...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hypermesis under min første graviditet og gikk ned totalt 16 kg.

Jeg kan ikke svare på om du vil kunne få keisersnitt pga det, men jeg kan fortelle deg litt om min fødsel.

Jeg ba også om å bli vurdert for ks, men legen på sykehuset mente det var bedre for meg å prøve meg på vaginal fødsel enn ks. Han mente også at jeg ville komme meg lettere og raskere etter fødsel, enn etter et ks.

Jeg gikk naturlig inn i fødsel ca 14 dager før termindato. Fikk beskjed om å komme på sykehuset tidlig for å få ekstra oppfølging. Når jeg kom inn hadde jeg 3-4 cm åpning med gode rier.

Jeg ble med en gang satt på drypp med næring og væske. Fikk også tettere oppfølging av lege og jordmor.

Etter ca 6 timer med rier hadde jeg fremdeles 3-4 cm åpning. De mente fødselen stagnerte litt pga at jeg manglet krefter og energi. Det ble derfor bestemt at jeg skulle ha epidural, I et håp om at riene ville ha bedre effekt dersom jeg fikk hvile litt. Forstod det også slik at de ville ha epidural i tilfelle det endte i ks. Hadde også fått beskjed om at de ikke ville vente med ks dersom de hadde mistanke om at en normal fødsel ville bli langvarig.

Etter jeg fikk epidural sovnet jeg, våknet ca 40 min senere med noen smerter jeg aldri hadde kjent maken til. Ble da undersøkt og hadde 7 cm åpning. Gikk fra 7 cm til 10 cm på ca 1 time. Syntes ikke epiduralen hjalp spesielt under disse riene.

Da det ble tid for å presse skrudde de av epiduralen, kan ikke si jeg merket noe fra eller til. Etter å ha holdt på i ca 1 time stagnerte det hele litt og jeg fikk et par sprøyter i låret. Barnet var da ute etter 2 press.

Under pressriene var både jordmor og fødselslege tilstede.

Fikk en rift som gikk bakover, klasse 2c, men det var alt. Etter et par timer var jeg oppe og følte meg i kjempeform. Dagen etter spiste jeg, og som jeg åt. For første gang på ca 8 mnd spiste jeg uten å spy.

Energien kom raskt etter fødselen, etter jeg begynte å spise ordentlig igjen. Jeg var mye svimmel og fikk blodoverføring, væske og næring intravenøst.

Jeg følte meg godt ivaretatt under fødsel og barselsoppholdet. Følte sykehuspersonalet hele tiden var forut for eventuelle problemer både under fødsel og barsel. Jeg skal innrømme jeg var meget skeptisk til vaginal fødsel, men er veldig glad for at jeg prøvde.

Synes fødsel og barselstiden var kjempefin og lett ifht graviditeten. Foreslår du tar deg en god samtale med legen som følger deg opp på sykehuset. Be om at de setter opp en fødselsplan for deg. Dersom du velger å prøve en vaginalt fødsel bør du også be om kontinuerlig vurdering av epiduralbehov og ks.

Beklager litt rotete post og skrivefeil, sitter på mobil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg må antakeligvis ha planlagt KS om jeg blir gravid, på grunn av svekket livmorvegg etter myomektomi. Denne tråden var ikke oppløftende å lese... :unsure::sjenert:

Anonymous poster hash: 031b5...731

Ikke hør på alle skremselshistoriene. Jeg hadde planlagt KS på mandag og hadde en kjempefint opplevelse! Babyen ble forløst kl 1043 og jeg var på bena kl 15. Dro faktisk hjem fra sykehuset på tirsdag og har sluttet med smertestillende (fire paracet om dagen) nå. Ammingen går så det suser og det eneste jeg kjenner er litt lugging i såret samt et litt lavere energinivå. De som sliter i ukeavis etter fødsel må ha hatt veldig uflaks, for det er ikke normen. Endret av Dorey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Solstråla88

Ikke hør på alle skremselshistoriene. Jeg hadde planlagt KS på mandag og hadde en kjempefint opplevelse! Babyen ble forløst kl 1043 og jeg var på bena kl 15. Dro faktisk hjem fra sykehuset på tirsdag og har sluttet med smertestillende (fire paracet om dagen) nå. Ammingen går så det suser og det eneste jeg kjenner er litt lugging i såret samt et litt lavere energinivå. De som sliter i ukeavis etter fødsel må ha hatt veldig uflaks, for det er ikke normen.

Etter fødsel eller ks? Ks er en stor operasjon og det er ingen selvfølge å være på bena så raskt. Jeg hadde selv en flott opplevelse av det, men vil ikke anbefale det. Mest fordi det er bedre for barnet å bli født vaginalt. I tillegg skal man være forsiktig med løft den første måneden. Jeg var selv raskt på bena og hjemme en dag før barsel ville jeg skulle dra, men vil du helt ærlig anbefale en så stor operasjon når det er bedre våde for mor og barn å føde naturlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter fødsel eller ks? Ks er en stor operasjon og det er ingen selvfølge å være på bena så raskt. Jeg hadde selv en flott opplevelse av det, men vil ikke anbefale det. Mest fordi det er bedre for barnet å bli født vaginalt. I tillegg skal man være forsiktig med løft den første måneden. Jeg var selv raskt på bena og hjemme en dag før barsel ville jeg skulle dra, men vil du helt ærlig anbefale en så stor operasjon når det er bedre våde for mor og barn å føde naturlig?

Man slipper å være redd for at baby skal sette seg fast,at man rakner helt slik at man ikke er "normal" nedentil på 6 mnd, og løft er ikke noe problem,man løfter ikke tungt som gravid heller

Anonymous poster hash: 33b5a...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på alle skremselshistoriene. Jeg hadde planlagt KS på mandag og hadde en kjempefint opplevelse! Babyen ble forløst kl 1043 og jeg var på bena kl 15. Dro faktisk hjem fra sykehuset på tirsdag og har sluttet med smertestillende (fire paracet om dagen) nå. Ammingen går så det suser og det eneste jeg kjenner er litt lugging i såret samt et litt lavere energinivå. De som sliter i ukeavis etter fødsel må ha hatt veldig uflaks, for det er ikke normen.

Takk for en positiv historie :) Jeg krysser fingrene for at jeg får omtrent samme opplevelsen som deg.

Etter fødsel eller ks? Ks er en stor operasjon og det er ingen selvfølge å være på bena så raskt. Jeg hadde selv en flott opplevelse av det, men vil ikke anbefale det. Mest fordi det er bedre for barnet å bli født vaginalt. I tillegg skal man være forsiktig med løft den første måneden. Jeg var selv raskt på bena og hjemme en dag før barsel ville jeg skulle dra, men vil du helt ærlig anbefale en så stor operasjon når det er bedre våde for mor og barn å føde naturlig?

Nå skrev hun svaret til meg og ikke trådstarter. Jeg kan ikke velge å føde naturlig da livmoren min ikke vil tåle vanlig fødsel og kan revne under rier. Legene sier vi må satse på planlagt keisersnitt i mitt tilfelle og da er det selvsagt fint å få høre at noen opplever at keisersnitt går fint også. Jeg vet jo at KS er et stort inngrep og ikke noe man gjør bare fordi man har lyst, men skrekkhistoriene her inne kan jo skremme fandens oldemor og hun har vel kommet i overgangsalderen forlengst.

Anonymous poster hash: 031b5...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter fødsel eller ks? Ks er en stor operasjon og det er ingen selvfølge å være på bena så raskt. Jeg hadde selv en flott opplevelse av det, men vil ikke anbefale det. Mest fordi det er bedre for barnet å bli født vaginalt. I tillegg skal man være forsiktig med løft den første måneden. Jeg var selv raskt på bena og hjemme en dag før barsel ville jeg skulle dra, men vil du helt ærlig anbefale en så stor operasjon når det er bedre våde for mor og barn å føde naturlig?

Tja, begge deler kanskje? (Ift skremselshistorier). Jeg har to KS (et haste og et planlagt) bak meg og har ikke hatt problemer etter noen av dem. Kan vanskelig anbefale vag. fødsel da jeg ikke har opplevd det. Poenget var at man ikke trenger å slite i ukesvis etter KS, selv om det er en stor operasjon. Endret av Dorey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...