Gå til innhold

Passer det noen gang å bli gravid, egentlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man har jobbet en mnd i 100% fast stilling, har man rett på permisjonspenger. Snakket med nav om dette for noen mnd siden. Videre må man jobbe 4 uker i fast stilling for å ha rett på sykepenger. jeg ville kanskje ventet hvertfall en mnd Før prøvingen, dersom du blir veldig dårlig i starten av svangerskapet er det greit å ha rett på sykepenger :)

Dette gjelder bare fast stilling, og ikke dersom man havner i et årsvikariat?

Anonymous poster hash: 23d89...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man har jobbet en mnd i 100% fast stilling, har man rett på permisjonspenger. Snakket med nav om dette for noen mnd siden. Videre må man jobbe 4 uker i fast stilling for å ha rett på sykepenger. jeg ville kanskje ventet hvertfall en mnd Før prøvingen, dersom du blir veldig dårlig i starten av svangerskapet er det greit å ha rett på sykepenger :)

Man må ha jobbet 6 av de 10 siste mnd før permisjon for å få foreldrepenger, og tjent mer enn en halv G.

Ang sykepenger: 4 uker for å få utbetalt sykepenger ved sykemelding og 8 uker for egenmelding.

Anonymous poster hash: a57ff...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo lengre jeg jobber? Er det ikke sånn at man er sikret permisjonslønn dersom man har jobbet minimum 6 måneder? :)

Anonymous poster hash: 23d89...d9b

Ikke helt. Du må ha tjent minimum en halv G altså 38.000 + før du har en halv g. Nå med fast jobb som lærer har du nok den sikret på 6 måneder men jo mer du tjener jo bedre er det for dere under permisjonen :) her var dama nettopp ferdig utdannet og startet for seg selv. Hun rakk akkurat ikke å tjene inn nok så det ble med nedkomststønad pluss min intekt. Så hun fikk 44.000 å rutte med i et halvt år ca :/ men vi klarer oss selv om!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på!

Jeg og sambo har vært sammen i 8 år (jeg er 29, han er 35). Vi har alltid vært enige om at vi ønsker 2-3 barn "når alt er på plass". Jeg har vært student og han har vært frilanser i mange år, vi har bodd i en liten ettroms og har derfor hele tiden skjøvet spm forran oss siden "det passer ikke nå!"

Men nå er vi begge i fast jobb, vi har flyttet til en større leilighet og er litt sånn... Hmm... Hvor lenge venter man egentlig? Hehe. Jeg fikk fast jobb i januar, og vi flyttet inn i den nye leiligheten for 2 uker siden. Det føles litt hastig å prøve nå, men samtidig har man jo 9 mnd på seg å forberede seg - tross alt :-)

Jeg tror jeg trenger noen mnd på meg til å innse at "det kommer aldri til å passe bedre enn nå...", og er egentlig livredd for å vente for lenge. Vil helst ikke ha et enebarn, siden både jeg og sambo har mange søsken og har hatt utrolig stor glede av det.

Anonymous poster hash: 1b8e1...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på!

Jeg og sambo har vært sammen i 8 år (jeg er 29, han er 35). Vi har alltid vært enige om at vi ønsker 2-3 barn "når alt er på plass". Jeg har vært student og han har vært frilanser i mange år, vi har bodd i en liten ettroms og har derfor hele tiden skjøvet spm forran oss siden "det passer ikke nå!"

Men nå er vi begge i fast jobb, vi har flyttet til en større leilighet og er litt sånn... Hmm... Hvor lenge venter man egentlig? Hehe. Jeg fikk fast jobb i januar, og vi flyttet inn i den nye leiligheten for 2 uker siden. Det føles litt hastig å prøve nå, men samtidig har man jo 9 mnd på seg å forberede seg - tross alt :-)

Jeg tror jeg trenger noen mnd på meg til å innse at "det kommer aldri til å passe bedre enn nå...", og er egentlig livredd for å vente for lenge. Vil helst ikke ha et enebarn, siden både jeg og sambo har mange søsken og har hatt utrolig stor glede av det.

Anonymous poster hash: 1b8e1...4f1

Kjør på 👍 kan jo ta lang tid også!

Anonymous poster hash: 2145f...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er sjelden det passer virkelig midt i blinken, men jeg synes at fast jobb og opptjent permisjonsrett veier ganske tungt i det regnestykket. Ting blir veldig mye enklere når det økonomiske er på plass, og ikke minst at man har en fast jobb å komme tilbake til. Færre bekymringer, rett og slett.

Jeg ville nok ha jobbet i alle fall et halvt års tid før prøving.

Anonymous poster hash: e7b54...38f

Det er veldig mange i dag som aldri får faste jobber, men går i vikariater i åresvis, vanlig innenfor blant annet helsesektoren. Da må man tenke seg grundig om før man velger å utsette barn til man evt har fast jobb. Da kan det være for sent biologisk

Anonymous poster hash: 4e295...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...