Gå til innhold

gravid og jobbsøker-sliter veldig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

er gravid i 4.måned og på jobbjakt, etter å ha vært uheldig og blitt gravid og oppsagt pga nedbanning samtidig.. Men dette tar nesten helt knekken på meg psykisk...Jeg sliter sånn med kvaler på om jeg skal si noe om graviditeten på intervjuer, om jeg skal vente til jeg evt skal skrive kontrakt.

Synes det er en ekstremt krevende situasjon og er så redd for å gjøre arbeidsgivere/kolleger sure, skape problemer på en ny arbeidsplass. Stresser så med dette at det umulig kan være bra for graviditeten...

Hva gjør dere andre i samme situasjon/hvordan tenker dere?



Anonymous poster hash: ffaa4...d7e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vurderer å bare slutte å søke jobber av hensyn til arbeidsgiver, men dette vil jo være dumt for meg personlig, siden jeg fortsatt kan rekke å få jobbet slik at jeg har rett på permisjonspenger...



Anonymous poster hash: ffaa4...d7e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av hva du jobber med, men kanskje du kan søke jobber hvor det er mange ansatte og flere som deler på oppgavene på en måte, sånn at ikke ditt fravær blir så alvorlig for arbeidsgiver? Uansett blir konsekvensene mye verre for deg, med mindre du har nok penger til å blåse i sånt. Permisjonen er en ting, i tillegg kommer fare for at du blir sykmeldt etter permisjonen. Jobb er alt! Fast jobb! Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar:)

Det er helt sant, hvis jeg lar være å søke jobber så går det absolutt ut over meg økonomisk. På annen side, så stresser jeg så voldsomt med dette.

Har et intervju neste uke som jeg vurderer å trekke meg fra, for å slippe å havne i klemme eller en ubehagelig situasjon, men samtidig kjennes det feil å trekke meg kun pga av dette..Huff,synes dette er så vanskelig..



Anonymous poster hash: ffaa4...d7e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å svare på. Det kommer helt an på personen/sjefen. Man hører historier der sjefen takler dette fint og det ordner seg, mens det i andre tilfeller blir fullt oppstyr og problemer fra første stund.



Anonymous poster hash: ffaa4...d7e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mente hvis du i fantasien ser bort fra at hun tilfeldigvis er sjefen nå, og at hun var akkurat i din situasjon som gravid jobbsøker, hva tror du hun ville gjort?

Har dere (eller i verste fall du alene) råd til å ikke få en jobb nå? På kort og lang sikt?

Jeg prøver å hjelpe, og håper det ikke kommer feil fram. Spør gjerne om forklaring eller be meg holde fred. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig takknemlig for svar og tilbakemelding!:)

Jeg vet ikke hvordan andre tenker om dette- Jeg er veldig pliktoppfyllende og liker å gjøre alt rett, så det å holde dette skjult er veldig vanskelig for meg. Samtidig føler jeg at jeg har rett til å tenke på meg selv og mitt barn i denne situasjonen, Jeg har hele livet tilpasset meg andre og tenker alltid på andre og hva andre tenker- Så føler på en måte at jeg kan få "lov" til å planlegge ut i fra meg selv i denne situasjonen jeg nå har havnet i



Anonymous poster hash: ffaa4...d7e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bedre ut. :)

Er det noen du kjenner som kjenner noen som jobber/har jobbet på noen av de stedene du søker, og som kan snoke litt eller fortelle litt om kulturen og sjefens lynne osv?

Har du noen jobbreferanser som virkelig kjenner deg og som kan hjelpe til ved en evnt ansettelse, altså forklare situasjonen og hvor mye du tvilte og hvor pliktoppfyllende du er og hvor fantastisk du blir for bedriften i alle de årene du IKKE er gravid og i perm?

Jeg bare deler tanker, du trenger ikke svare. Særlig ikke midt på natta. Sov godt, både du og lille i magen. :)

Endret av FrkRose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke trekk deg fra intervjuet. Vær evt heller ærlig om det dersom du går videre og/eller skal skrive kontrakt.

Prøv å kontakte vikarbyråer. Kanskje det er et vikariat på noen mnd du kan få?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen min fant et smutthull for å gi meg sparken pågrunna graviditeten. Og hun er kvinne med flere barn selv.. Er tydelig at vi gravide er ønsket der solen ikke skinner av arbeidsgivere, og nå er jeg i sin situasjon hvor jeg ikke tør å søke ny midt i svangerskapet. Men hadde tatt intervjuet!

Anonymous poster hash: bef37...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bedre ut. :)

Er det noen du kjenner som kjenner noen som jobber/har jobbet på noen av de stedene du søker, og som kan snoke litt eller fortelle litt om kulturen og sjefens lynne osv?

Har du noen jobbreferanser som virkelig kjenner deg og som kan hjelpe til ved en evnt ansettelse, altså forklare situasjonen og hvor mye du tvilte og hvor pliktoppfyllende du er og hvor fantastisk du blir for bedriften i alle de årene du IKKE er gravid og i perm?

Jeg bare deler tanker, du trenger ikke svare. Særlig ikke midt på natta. Sov godt, både du og lille i magen. :)

Det var nettopp det som skjedde, etter en lang dag med bekymringer om dette, sovnet jeg i går:)

Kjenner dessverre ingen på dette stedet, så kan ikke få vite noe om dette på forhånd. Jeg har gode referanser, men har ikke fortalt noen av de enda at jeg er gravid

Anonymous poster hash: ffaa4...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke trekk deg fra intervjuet. Vær evt heller ærlig om det dersom du går videre og/eller skal skrive kontrakt.

Prøv å kontakte vikarbyråer. Kanskje det er et vikariat på noen mnd du kan få?

Dette intervjuet er via et vikarbyrå, så har dårlig samvittighet for at jeg drar de inn i det også. Men vet faktisk ikke enda om dette er et vikariat eller for lenger periode

Anonymous poster hash: ffaa4...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er jo litt dum(snilt?) da, å la være å jobbe 4-5 måneder før permisjon hvis man hadde kunnet, bare pga hensyn til en arbeidsgiver



Anonymous poster hash: ffaa4...d7e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nettopp det som skjedde, etter en lang dag med bekymringer om dette, sovnet jeg i går:)

Kjenner dessverre ingen på dette stedet, så kan ikke få vite noe om dette på forhånd. Jeg har gode referanser, men har ikke fortalt noen av de enda at jeg er gravid

Anonymous poster hash: ffaa4...d7e

Det bør du gjøre om du har vært på OUL. Det er viktig å være ærlig/opprettholde kontakten med dem!

Anonymous poster hash: 56cd1...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør du gjøre om du har vært på OUL. Det er viktig å være ærlig/opprettholde kontakten med dem!

Anonymous poster hash: 56cd1...e9f

Ja, det er klart at jeg skal etterhvert, men føler meg ikke klar for det ennå, har ikke vært på OUL, skal det om tre uker ca

Anonymous poster hash: ffaa4...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Av hensyn til bedriftene burde du la vær å søke etter jobb. Den plassen du får må erstattes av en annen om bare noen måneder. Det koster bedriften mer enn bare en årslønn til.



Anonymous poster hash: 43202...98c
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av hensyn til bedriftene burde du la vær å søke etter jobb. Den plassen du får må erstattes av en annen om bare noen måneder. Det koster bedriften mer enn bare en årslønn til.

Anonymous poster hash: 43202...98c

Ok, etter din mening bør altså hensynet til bedriften veie tyngst, og altså bare gi opp min lovfestede rett

Anonymous poster hash: ffaa4...d7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær ærlig! det er en svært dårlig ide å sitte der på intervju, gravid og ikke si noe.

Husk at du skal tilbake til bedriften etter svangerskapet...du kommer ikke til å være populær for å si det sånn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk jobb og gi f***. Det er ikke ditt ansvar om folk oppfører seg som idioter.

Og dere andre, hadde dere sagt dette til en mann?

Er slike tullinger som setter elendige bedriftsledere på toppen som kjører Norge i avgrunnen.

Anonymous poster hash: 5e122...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...