Gå til innhold

Skravletråd mars/ april 2014!


Gjest Maman

Anbefalte innlegg

Lillemann må også ha en dupp rundt en time etter at vi står opp. Sover fra 19/20 til 9 på natta da, med tre-fire matinger. Han er gjerne lenge våken etter andre duppen på dagtid, da kan han være våken fire timer ca. Blir to, helst tre, dupper på dagen. Kommer litt an på dagsformen hans og hva vi gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maman

Min sover fra åtte til sju/åtte med endel matinger (samsover og jeg våkner ikke når han spiser), og er våken en times tid før han må ha langlur, gjerne to-tre-fie timer. Etter det kan han være våken et par timer i slengen, inkludert mating og skift, før han må sove/duppe i en halvtime/time, hvis ikke blir han overstimulert og grinete.

Synes han er så lite utholden, gleder mrg til han ikke trenger å sove så mye.

Høres veldig ut som min! Hun legger seg 19-20, spiser kl 02-03 (har måttet gå over til MME pga lav produksjon) og våkner rundt 07-08.Da er hun våken en kort time før hun må sove igjen i vogna, og da sover hun gjerne noen timer.Resten av dagen er hun våken i et par timer av gangen avbrutt av dupper på armen eller i vogna.

Har vært mer bevisst på rutiner og det å lære hun å sovne selv i seng og vogn nå som baby har blitt tre mnd. Selv om hun hylte og/eller våknet de første gangene, så ga jeg ikke opp. Nå sovner hun vanligvis nesten momentant i det jeg legger henne i vogna. Så deilig!:) Eldstejenta ville ikke ligge i vogn før hun var 6 mnd, men jeg lurer på om jeg ga opp for fort. Jaja, spilt melk!

Endret av Maman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 måneders kontroll idag og med det: vaksiner. Og det var ikke noe kjekt. Hun sutregriner litt hver dag, men aldri mye. Idag var det virkelig gråting, hulking og greier. Og etter mye trøst og litt pupp, så var hun like blid. Og sovna som en stein når vi kom i bilen.

Flere som har fått vaksine enda? Ble det noen reaksjon? Vesla har vært trøtt idag og sovet mye.

Ellers er jeg ganske imponert over hvor bra oppfølging vi får. Fysioterpauten ringte idag for å høre hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gråt lillemann allerede før han fikk vaksinene. Hadde ikke fått sovet første duppen og så ble han jo holdt fast. Ikke populært :ler: Han reagerte ikke noe, men har hørt at mange blir trøtte samme dagen og dagen etter.

Bra dere får så god oppfølging! Må være betryggende :)

Noen som har tips for å lære baby å ikke bare sove på mammaen sin på dagen? Om jeg legger han i vogna er han lys våken med en gang. Blir ikke grinete da, og kan gjerne gå tur i over en halvtime, men da må han bysses i søvn når vi kommer hjem. Og nåde meg om jeg setter meg ned før han sover helt, da våkner han og sutrer. Blitt en ond sirkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseduft

Mitt "tips" er vel å prøve fôre babyene opp så godt som mulig innen de 2-3 timene de er våkne, og prøve legge de allerede etter 1,5-2 timer fra forrige dupp. Prøve uten å gi opp. Amme, legge, ta opp og amme, legge på ny. Så finner man ut etterhvert hvilket tidspunkt som man bør starte leggingen nestegang :)

Viktig for mini her at hun blir lagt ned på en rolig måte, dekke øyene med en koseklut og legge noen kosedyr på hver side av hodet slik hun føler seg trygg og omsluttet. På med ett pledd evnt og i med tutt. Ikke gi opp av litt sutring, men høre an om det går fra klaging til virkelig gråting. Babyen ser jo at vi er i nærheten, så det er vel ofte en test iom at de helst vil bli tatt opp og bysset på..

Jeg var for lite tålmodig i starten, men merker nå at man etter litt øving kan klare å lære dem at de er trygge selv om mamma ikke bærer deg hele tiden :)

Ellers er jo bevegelse en slager, så går ofte lange turer.. Er kun de siste 2-3 dagene mini har kunnet bli lagt ned etter flere forsøk, for så å sove i 2-3 timer :bond:

Endret av roseduft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 mnd vaksiner her også. Gikk helt fint og pappen var med (jeg synes det er grusomt å se små få sprøye og er såå nervøs at barna merker det). Hun sov 6 t i strekk etterpå og var noe klengete men ellers ok.

Nå har jeg ei lita som sover mye i bæreselen. Det er så praktisk når jeg er hjemme med storebror alene. Tenker å begynne med faste soverutiner i vogn/seng snart for ser et fast sovemønster nå. ca;

våken: 08:30

1.lur : 10:30 +/- (sover en time ca)

2.lur 13:30 +/- (sover 2-3 timer viss hun får ligge i fred uten bye bråk)

natt: 19-20 en plass. kan våkne opp litt rundt kl 23 for litt mat. Så kan hun fint sove til 4-5 for 1 nattmating.

:)

Synes det er dødsdigg at hun begynner å bli større. Litt mer personlighet å hente enn når de er nyfødt. Gleder meg også masse til jeg kan begynne å gi hun smaksprøver :danse: Det er bare så gøy å se når babyen får smake på noe som faller i smak :) og ikke minst er det ganske underholdene så blir noe mer å finne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil også bli med! Testet positivt i går, i følge en terminkalkulator har jeg termin 14 mars :)

Gravid for første gang, og det har ikke gått helt opp for oss enda. Litt (ganske) skummelt å tenke på at vi skal ha barn! Men ååh, som vi gleder oss! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Focklop! Vil anbefale deg å joine terminklubben for 2015, så slipper du å skravle med oss som ligger et år foran ;) Når det er sagt så kan marsbarn absolutt anbefales! Testa positivt selv for nokså nøyaktig ett år siden, og hadde termin 15. mars. Perfekt tid på året å få barn på! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhoi! Hahaha, enn å være så fjern!

Get used to it! Nå venter ni måneder med gradvis mer gravidtåke, etterfulgt av et års tid med ammetåke. Så begynner du gradvis å bli deg selv igjen :hoho:
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere andre? Lillejenta fikk de første vaksinene i dag og har fått litt lett feber og vært litt utilpass, men samtidig i stort sett godt humør.

Vi har vært på en ukes ferie nå, og har øvet på at hun skal sove litt alene både på dagtid og deler av natten. Det har gått over all forventning. Har tatt henne opp i vår seng midt på natten i forbindelse med amming og da har hun fått sove der frem til morgenen.

Var ikke like lett å få det til når vi kom hjem igjen. I ferien har hun ligget i vogge og med vognposen som underlag oppå madrassen. Her hjemme har hun en sprinkelseng. Mulig hun synes den blir for stor og at hun ikke liker det, men har forsøkt å pakke litt rundt henne slik at hun skal føle seg litt beskyttet.

Ellers er hun en ordentlig blidjente hvor smilene sitter løst, og det er så fint å se at hun har det bra. Hun slet litt med å sove, spesielt på dagtid de varmeste dagene, og da ble hunøret litt preget av det også. Blir litt mer reising de neste ukene, og det blir stas å få være mer med familie og kjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det mye bedre. Vesla går på medisiner mot refluks nå, og sover plutselig dobbelt så mye som hun gjorde før :) Hun har til og med begynt å sove en halvtime i slengen selv om vogna står stille på dagtid! (Går bare 5-10 min trilletur først for å få henne til å sove) Hun er også i mye bedre humør nå som hun ikke har så mye vondt lenger.

Vi tenkte at nå som vesla har blitt tre mnd, så skal vi gjøre et nytt forsøk på å lære henne å sove i vugga på natta. Det tok bare to timer før hun endelig sovna i dag (første dagen). Satser på at det går bedre etter hvert. Nå ligger hun i senga vår for første nattamming. Er spent på om det går bra å flytte henne tilbake igjen. Nettene har begynt å bli mye mindre slitsomme. Hun spiser som regel ca kl 24 - 03 - 05 - 0630, og kanskje 8/9 hvis hun sovner igjen.

Har dere kommet inn i en rytme på dagtid? Det har ikke vi. Her ammes det fortsatt mye oftere enn hver tredje time, og soves når hun finner det for godt. Sover sjeldent mer enn 30 min av gangen, så hun har ikke så veldig lang tålmodighet før hun blir trøtt igjen.

Er forresten herlig at hun endelig begynner å få glede av å ligge noen minutter for seg selv på babygymmen. Slipper å bære henne 24/7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ammes det fortsatt ca hver annen time. Men hun har nå noen lengre strekk om natten innimellom. Er vel egentlig ikke noen fast rytme, men hun våkner gjerne fast rundt 0830-0900. Våken en liten stund før hun får behov for å sove igjen. Når vi ikke triller sover hun gjerne ikke lenger enn ca 30 min av gangen, og så går det ikke så lang tid før hun må sove igjen. De korte sovestrekkene henger vel muligens sammen med at vi forsøker å legge henne i seng/vogn istedenfor at hun skal sove på armen.

Liker ellers godt å være i babygym og i vippestol.

Fant endelig en smokk som hun liker sånn passe godt. Ser ut som en av de gammeldagse smokkene, men rund tupp. Vanligvis har hun kun tatt smokk hvis hun har vært veldig trøtt, men denne kan hun ta litt ellers også. Hun har stort sugebehov, og hun spiser mye på både hender og leker om dagen. Mulig det klør litt i munnen også. Hun har fått bitering og klarer å føre den til munnen for å bite på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er på ferie hos svigers i Mandal og det gjør vesla glupsk, skal ha mat nesten hele tiden jo! Men det er kos å se at hun vokser. Kjøper ikke mer klær i str 62, men har kjøpt masse i str 68. Er så mye fint på tilbud! Er jo kjekkere å kjøpe til henne enn til meg;)

Ellers er det jo kjempe kjekt å se konturene av en personlighet skimte frem. Kan bli ganske sur, men det ikke langt til ett stort smil. Igår fikk jeg filma henne mens hun lo så hjertelig av pappaen sin.

Tror kanskje muligens at hun begynner å klø litt i gommene, men det er vanskelig å si. Er spennende å følge med på når hun eventuelt får tenner. Også skal vi jo begynne litt med smaksprøver om 3 ukers tid. Noen andre her som har begynnt med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begynt med smaksprøver. Begynte noen dager før hun rundet fire måneder, for hun ble tilsynelatende aldri helt mett. Med oppvåkninger og amming en gang i timen døgnet gjennom, og fullstendig flaskenekt, så jeg ingen annen utvei. Har tross alt en unge til å ta meg av ;)

Foreløpig har hun fått smake grøt, pæremos og avokado. Most avokado med morsmelk har nok vært favoritten så langt :haar:

Det beste av alt er at det virker som hun sover litt bedre! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra hun sover bedre! Hvordan var reaksjonen første gangen? Skal begynne med smaksprøver snart selv, så føler at jeg kanskje burde hatt en pumpe. Kan kanskje bli litt styr å måtte håndmelke hver gang? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Porsjonene våre er foreløpig såpass små at jeg bare melker litt rett i maten :hoho:

Det gikk overraskende bra første gang. Hun ble litt forvirret, men fikk i seg en god del, relativt sett :jepp: Nå er det en drøy uke siden, og hun har fortsatt ikke skjønt helt konseptet med å gape, så jeg putter inn litt mat hver gang hun åpner munnen eller gliser :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I morgen er det tid for 3 månederskontroll fo oss, og jeg gruer meg til sprøyestikking.

Forrige gang ble pappaen med, fordi jeg tar det mye verre enn babyen;) huff of huff..

Regner med jeg er sist i rekka i klubben på å ta denne kontrollen, så det hadde vært kjekt å høre hvordan det gikk med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen er det tid for 3 månederskontroll fo oss, og jeg gruer meg til sprøyestikking.

Forrige gang ble pappaen med, fordi jeg tar det mye verre enn babyen;) huff of huff..

Regner med jeg er sist i rekka i klubben på å ta denne kontrollen, så det hadde vært kjekt å høre hvordan det gikk med dere?

Jeg syntes utrolig synd på vesla vår da hun fikk stikkene i hvert fall. Akkurat begynt å roe seg etter første sprøyta, også skal hun ha en til! Men det var nok verre for oss enn for henne. Hun glemte det nok fort. Slet bare litt med feber på kvelden.

Vokser deres barn mye? Før fikk vi hele tiden høre "så liten hun er!" Nå sier alle "Så stor hun er/så mange gode valker hun har!" Var 60cm/6250g ved 3 mnd. Er enda tykkere nå.

Hvordan går det på nettene hos dere? Her spises det fortsatt minst annenhver time. Gjerne hver time fra ca 17-21 og 04-08. Det er så slitsomt!!! Savner å sove sammenhengende, om enn bare en natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen er det tid for 3 månederskontroll fo oss, og jeg gruer meg til sprøyestikking.

Forrige gang ble pappaen med, fordi jeg tar det mye verre enn babyen;) huff of huff..

Regner med jeg er sist i rekka i klubben på å ta denne kontrollen, så det hadde vært kjekt å høre hvordan det gikk med dere?

Jenta vår gråt når hun fikk vaksinene, men hun lot seg lett distrahere av en leke helsesøster hadde. Var litt utilpass senere på dagen, men synes ikke vi kunne merke så veldig at hun plagdes etter å ha fått vaksinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...