Gå til innhold

Er det farlig med litt støv i heimen? Jeg er ikke så nøye på det.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen ser ut til å ha støv på hjernen, mens andre (sånn som meg) er ikke så nøye på det. Jeg vet det er støv under sofaen, jeg vet det er støv under senga og litt i kriker og kroker jeg ikke kommer til med støvsugeren. Men litt støv her og der plager meg faktisk ikke. Jeg synes det er viktigere med rent toalett, rent sengetøy etc - her er jeg veldig nøye. Spørsmålet er om det er farlig? Har litt støv noengang tatt livet av noen? Noen har vel det som kalles støvallergi, men det får jeg inntrykk av er de som har vokst opp i et veldig sterilt hjem uten så mye som en støvdott. Jeg har ingen allergier. Og støv har jo eksistert i alle tider, også før støvsugeren kom. Har støv gått til hodet på oss etter at støvsugeren kom?



Anonymous poster hash: cf909...dc7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror at støv herder oss mennesker. Syns det er hjemmekoselig med litt støv. Da virker det som at det er folkelige folk som bor der. Slapper av da jeg. :)



Anonymous poster hash: 5540f...420
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vokst opp i et støvhøl uten like. Et stort, gammelt hus som var vanskelig å holde rent. Så har jeg bodd i en ombygd stall rett ved en vei, der ble det grått dagen etter støvtørring. og jeg har støvallergi.



Anonymous poster hash: 76353...60d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i et hjem hvor det var mye støv og rot osv, ikke uforsvarlig, men verre enn de fleste hjem. Jeg har ingen allergier eller noe sånt, det eneste det førte til var at jeg selv var glad i rot og mistrivdes da det ble for rent. Er 25 år og først nå har jeg "lært" meg til å ha det ryddig og rent. Skulle ønske enten mamma eller pappa kunne lært meg det fra begynnelsen av men men. Jeg forstår ikke helt hva som menes med steder der støvsugeren ikke kommer til da? Kan jo ta av det store munnstykket og bruke den sånn eller ta på det tynne munnstykket. Siden det var så støvete hos meg ble jeg veldig "fri" på det og nå har jeg vel fått støv på hjernen og min mening er at man trenger da ikke velge enten rent toalett eller støvfritt ;) Men om man rett og slett velger å heller slappe av litt mer, eller noe annet og lar støvet ligge så tar nok ingen noen skade av det. Med mindre andre i hustanden klager



Anonymous poster hash: 4f98f...d58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få støvallergi av for mye støv jo... Jeg har fått det. Dersom man etter å ha fått støvallergi fortsetter å ha det støvete Kan det utvikle seg til astma.

Anonymous poster hash: 42048...aa3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvordan støvet er. Svevestøv, små støvpartikler som ofte kommer av eksos og sånne ting kan irritere luftveiene, men store hybelkaniner som ligger i ro, er mindre problematiske sånn sett. Du får se etter i godt lys om du ser mye støv i luften.



Anonymous poster hash: 3fd09...e2d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ganske mye støv i hjemmet! Ikke med vilje, men har litt teit garderobeløsning, så da står det ofte åpent og det medfører jo en del støv..

Har i utgangspunktet støvallergi, men merker ikke noe til det. Kanskje jeg har bygd meg opp resistans!



Anonymous poster hash: e09e7...9ff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med rotete hus (mange mennesker = masse ting og klær over alt) samt husdyr. Når folk kommer inn på gangen med mange par sko blir det grus og støv der inne, som trekkes inn på stue. Er blitt vant med å ha det ekkelt rundt meg, og da jeg flyttet ut bestemte jeg meg for at sånn vil jeg ikke ha det hjemme hos meg selv.

Så jeg støvsuger et par ganger i mnd, men mopper/bruker kost og støvbrett mye oftere. Fjerner klær, kopper og kar, unødvendig krimskrams osv før det får mye støv på seg. Merker at helsa er mye bedre enn da jeg bodde hjemme i støv-heaven



Anonymous poster hash: 51ac8...a21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det begynner å bli hybelkaniner under senga, kommoden, sofaen og i kriker og kroker, er det jo på tide å støvsuge.

Når det ligger et tynt lag med støv overalt, så er det på tide å tørke støv.

Det er normalt å støvsuge og å vaske ca. 1 gang i uken. Det er en god regel å holde seg til, og jeg husker fra folkehøgskole og da jeg bodde i kollektiv, så vasket vi og støvsugde en gang i uken.

Jeg har selv støvallergi, og når jeg begynner å nyse, da støvsuger og vasker jeg. Det skjer gjerne annenhver uke iallfall, for her jeg bor nå blir det ikke så lett støvete.



Anonymous poster hash: 31530...ef7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over - jeg har vokst opp i et normalt hjem der det ble støvsugd 1 gang i uken, og gjerne vasket 1 gang i uken.

jeg syns det rett og slett er ekkelt å besøke mennesker som ikke gidder eller bryr seg med å holde det rent.

Har vært på besøk hos folk som har et tynt støvlag over gulvet med støv og hundehår og kattehår .... nei, vettdu hva. Alle prater bak ryggen på denne personen, og personen lurer jo på hvorfor ingen vil komme på besøk eller spise der ...

Det er greit med litt rot og litt støv, det tåler jo alle (om man ikke er allergisk mot støv da) men når det blir på grensen til ekkelt og man ikke kan ta av seg på bena, ja, da er det på tide...



Anonymous poster hash: 31530...ef7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns det rett og slett er ekkelt å besøke mennesker som ikke gidder eller bryr seg med å holde det rent.

Har vært på besøk hos folk som har et tynt støvlag over gulvet med støv og hundehår og kattehår .... nei, vettdu hva. Alle prater bak ryggen på denne personen, og personen lurer jo på hvorfor ingen vil komme på besøk eller spise der ...

Anonymous poster hash: 31530...ef7

Det er jo bare å si det rett til ham/henne? Litt dårlig gjort å baksnakke:S

Anonymous poster hash: 51ac8...a21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ser ut til å ha støv på hjernen, mens andre (sånn som meg) er ikke så nøye på det. Jeg vet det er støv under sofaen, jeg vet det er støv under senga og litt i kriker og kroker jeg ikke kommer til med støvsugeren. Men litt støv her og der plager meg faktisk ikke. Jeg synes det er viktigere med rent toalett, rent sengetøy etc - her er jeg veldig nøye. Spørsmålet er om det er farlig? Har litt støv noengang tatt livet av noen? Noen har vel det som kalles støvallergi, men det får jeg inntrykk av er de som har vokst opp i et veldig sterilt hjem uten så mye som en støvdott. Jeg har ingen allergier. Og støv har jo eksistert i alle tider, også før støvsugeren kom. Har støv gått til hodet på oss etter at støvsugeren kom?

Anonymous poster hash: cf909...dc7

Jeg har ikke støv på hjernen og det kan bli litt rusk og rask og støv både på gulv og hyller ganske ofte. Jeg bor i en ettroms, så ikke like enkelt å holde det perfekt. Jeg har dessverre og samtidig heldigvis, ikke dyr her. Prøver å holde kjøkken, bad, sengetøy osv rent.

Støvsuger enten en gang i uka eller annenhver uke. Bruker kost og støvbrett. Når jeg hadde småbarn, støvsuget jeg og tørket støv hver torsdag, samt badet, og neste uke støvsuget jeg og vasket gulvene og bad (og da tørket jeg ikke støv overalt).

Har en sånn "strutsefjær-greie" og den er ofte (ofte og ofte...) i bruk på hyller og rundt omkring, i alle fall noen ganger. Mitt største problem når det angår husarbeid er at jeg ikke legger rene klær på plass så ofte, det virker litt rotete. Må ta et skippertak i kleskottet (en liten innebod) og bli mer flink til å oppbevare vintertøy i loftsboden og motsatt.

Må innrømme at jeg ikke liker å gjøre husarbeid. Var enklere med større leilighet/hus med vaskerom, gjesterom, et rom til pcen og hobbysaker, stort kjøkken og stue. Stua og kjøkkenet og badet så alltid strøkent ut da, fordi det ikke samlet seg rot, som det gjør nå.

Jeg har gitt bort en rekke saker og kvittet meg med ting, men det tar aldri slutt. Vil heller ikke trives hvis jeg bare har tv, pc og spisebord, men begynner å bli usikker på om jeg skal gi bort enda flere saker og ting. Bruker gi bort til Marita-stiftelsen i Oslo, de henter, men tar ikke i mot bøker.

Det er ikke overfylt her, men jeg er dårlig på å rydde. Synes selv jeg rydder og rydder, det tar likevel aldri slutt. Bare når jeg venter gjester gjør jeg en større innsats.

Endret av Atea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...