Gå til innhold

Kirkeklokker


illywhack

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke religiøs, men har ikke noe imot at kirkeklokkene ringer inn til gudstjeneste på søndager klokken 10, og igjen klokken 11. Da er det 5-10 minutter om gangen, og det plager ikke så mye, jeg sover sjeldent da uansett.

Nå skal det sies at vi bor nesten vegg i vegg med kirka, så litt "bråk" må vi jo tåle, det er tross alt vi som bosatte oss så nærme.

Det jeg vil fram til er: Hva er akseptabelt når det kommer til at kirkeklokkene ringer? Her ringer de svært høyt, men til vanlig ikke så lenge om gangen.

Men - på påskeaften ringte de én hele time i strekk fra 17-18, så høyt at vi ikke hørte musikken vi hadde på ute, eller andre som prøvde å snakke til meg. Vi satt ute for å grille, men måtte bare gå inn og lukke døren for det var umulig å snakke sammen.

Er dette egentlig ok? Jeg forstår at det var påskeaften, og det er tross alt vi som bor så nærme. Men må de ringe så høy og så lenge som en hel time? Det var flere naboer som gikk inn, da det rett og slett ikke var mulig å sitte der og høre på det. Det er temmelig irriterende for de som ikke er kirkegjengere..

Hva mener dere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På bl.a. påskeaften er det vanlig at de skal ringe i en time fra kl 17 til kl 18. Se punkt 4.1. og 4.2. her: http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3519

De ringer da også med en litt høyere frekvens på påskeaften, pinseaften og julaften: http://www.ba.no/nyheter/article6664149.ece

Når man bosetter seg nær en kirke må man tåle at kirkeklokkene ringer ja. Virker som folk synes kirkeklokkene er verre nå enn for ti år siden, og enda lengre siden. Men kirkeklokkene er som de alltid har vært, tradisjonen med kirkeklokkene er ikke endret. Det er da heller folks holdninger som har endret seg med årene

Synes det er fint jeg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem var der først? Dere eller kirken?



Anonymous poster hash: 2ef6c...5d3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....men det kommer selvsagt ikke til å nytte i det hele tatt. Du må nok bare leve med det, lære deg å takle det. Etter hvert blir det en "vane". Akkurat som jeg som bor midt mellom sykehuset, brannstasjonen, politistasjonen og flyplassen - til stadighet må høre utryknings-biler med ulende sirener, ambulanse-helikopter og fly

Edit: Skrivefeil

Endret av Millimani
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes kirkeklokker er koselig.



Anonymous poster hash: a3444...975
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...