Gå til innhold

Har meldt meg ut av den norske statskirken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og tenker og melde meg inn i humanetiskforbund? Noen med erfaringer?

Da homofile nok en fikk nei til giftemål i kirken, gikk jeg rett ned på kirkekontoret og meldte meg ut. Makant til trangsynt land i 2014 å gitt. Er ikke homofil selv, men synes det er viktig og støtte og vise at dette er noe jeg er uenig i.

Uansett, har hørt at kirken fortsetter og få betaling for meg, så lenge jeg ikke melder meg inn i et annet trosamfunn. I såfall må det bli humanetiskforbund. Stemmer dette? At de fortsatt får betalt for medlemmer som melder seg ut?

Anonymous poster hash: 644f0...5ff

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du melder deg ut eller ikke har ingen effekt på hvor mye penger kirken får. Bevilgningene til statskirka bestemmes av regjeringen gjennom statsbudsjettet. Men bevilgningene til andre livssynssamfunn bestemmes ved at man tar kirkens bevilgning og deler på antall registerte kirkemedlemmer. Dette blir så støtta per medlem for alle livsynssamfunn, så din utmelding øker dermed inntektene for alle livssynssamfunn. Om du i tillegg melder deg inn i et bestemt livssynssamfunn øker du støtten til akkurat dette, men det har ingen direkte innvirkning på kostnadene med statskirka.



Anonymous poster hash: c3309...638
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meldte meg ut for fem-seks år siden. Har ikke meldt meg inn i noe annet, men har tenkt litt på Humanetisk forbund. Synes dog det burde være unødvendig å være medlem i noe som helst.

Økonomisk har det kanskje ikke stort å si for kirken om jeg er medlem eller ei, men jeg liker ikke tanken på at Kirken skal kunne skilte med at "vi har sååååå mange medlemmer, og vår mening bør derfor telle!" når en stor andel av medlemmene i virkeligheten ikke har tatt et aktivt valg om å være medlem, ikke er enige i mye av det Kirken bedriver, og dessuten er blitt innmeldt mot sin vilje (jeg kjenner folk som har måttet melde seg ut av Kirken TRE ganger... "Han derre der er jo ikke medlem i noe annet trossamfunn, så han ville sikkert eeeegentlig være medlem i Kirken, han mente det nok egentlig ikke da han meldte seg ut...").



Anonymous poster hash: d7ff6...ee5
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Personlig mener jeg at all form for eksteskap burde forbys. Vi leser i 2014 ikke i middelalderen.

Og bare så det er sakt Norge har ingen statskirke lenger. De Rød-Grønne gjorde slutt på det i 2012 da det ble omgjort til en folkekirke

jeg har aldri vært medlem av den Norske kirke

Endret av Rhaegar Targaryen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg at all form for eksteskap burde forbys. Vi leser i 2014 ikke i middelalderen.

Trangsynt, akkurat som kirken.

Folk får vel velge selv. Selv om du, eller jeg, ikke ser poenget med giftemål, så tilsier jo ikke det at ingen bør få gifte seg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg meldte meg ut for fem-seks år siden. Har ikke meldt meg inn i noe annet, men har tenkt litt på Humanetisk forbund. Synes dog det burde være unødvendig å være medlem i noe som helst.

Økonomisk har det kanskje ikke stort å si for kirken om jeg er medlem eller ei, men jeg liker ikke tanken på at Kirken skal kunne skilte med at "vi har sååååå mange medlemmer, og vår mening bør derfor telle!" når en stor andel av medlemmene i virkeligheten ikke har tatt et aktivt valg om å være medlem, ikke er enige i mye av det Kirken bedriver, og dessuten er blitt innmeldt mot sin vilje (jeg kjenner folk som har måttet melde seg ut av Kirken TRE ganger... "Han derre der er jo ikke medlem i noe annet trossamfunn, så han ville sikkert eeeegentlig være medlem i Kirken, han mente det nok egentlig ikke da han meldte seg ut...").

Anonymous poster hash: d7ff6...ee5

Hvordan fant de ut at de fortsatt var registrert som medlem av den norske kirke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Trangsynt, akkurat som kirken.

Folk får vel velge selv. Selv om du, eller jeg, ikke ser poenget med giftemål, så tilsier jo ikke det at ingen bør få gifte seg.

Jeg sa hva jeg mente jeg sa ikke at jeg ville tvinge folk til og gjøre det jeg mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Kirken burde fratas muligheten til å inngå juridisk bindende ekteskap. Innfør den samme modellen som finnes i andre land, og la staten ta seg av offisielle oppgaver. Man kan gifte seg juridisk på rådhuset, og senere få en religiøs velsignelse, om man ønsker det. Barn får juridisk navn før de blir døpt, man regnes ikke som voksen selv om man er kristelig konfirmert, og man er død før man blir begravd - jeg synes det er naturlig å føye religiøst ekteskap inn i rekken med seremonier som kan være personlig svært betydningsfulle, men juridisk ubetydelige.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo ikke lenger statskirke, er det ikke slik nå at alle som ikke har meldt seg inn et sted nå står oppført som "uten religiøs tilhørighet"?

Anonymous poster hash: 5e7d2...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa hva jeg mente jeg sa ikke at jeg ville tvinge folk til og gjøre det jeg mener.

Eh, ja. Men du har jo en mening, som jeg antar du hadde sett innført, hva ellers er vitsen med å mene sånt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen, men skal passe på å melde meg inn igjen.

Jeg er nemlig møkklei kjepphøye ateister som tror de har forstått alt, humanetikere og kulturrelativister. Fy faen så destruktive dere er...:(

Anonymous poster hash: b3c03...e8b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen, men skal passe på å melde meg inn igjen.

Jeg er nemlig møkklei kjepphøye ateister som tror de har forstått alt, humanetikere og kulturrelativister. Fy faen så destruktive dere er... :(

Anonymous poster hash: b3c03...e8b

Haha! Samme her. Er heller ikke kristen, men er så mektig lei av dogmatiske ny-ateister, med en fundamentalistisk holdning om at universet er rent mekanistisk betinget, og som ser opp til Richard Dawkins slik katolikkene ser opp til paven. Merker også at jeg får mer og mer sympati med kristne som mener at praktiserende homofili er synd, men som allikevel forventes å skulle vie homofile par og få prekenen lest opp av praktiserende homofile prester. Hva i huleste er poenget med å tvinge seg inn på andre menneskers tro på den måten? Så får man heller vie seg i menigheter som syns det er greit da, eller starte opp sin egen menighet. Tankepolitiet kan gå å ta seg en bolle.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo patetisk å melde seg inn att i kirken bare fordi dere er provosert og skuffet over noen dere har kranglet med (på kg)...

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo patetisk å melde seg inn att i kirken bare fordi dere er provosert og skuffet over noen dere har kranglet med (på kg)...

Husk at selv om kanskje dine tanker, og ditt liv, sentrerer rundt hva som skjer på KG, så er det ikke selvsagt at det gjelder alle andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at selv om kanskje dine tanker, og ditt liv, sentrerer rundt hva som skjer på KG, så er det ikke selvsagt at det gjelder alle andre.

Hva snakker du om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Leo Nardo

Hvorfor er det så viktig for homofile og andre syndere å påtvinge seg tilhørighet i en religion som stadfester deres handlinger som synd?

Kristendommen er utvannet nok som den er, så la den være nå og finn dere noe annet om den ikke passer dere. Ingen andre enn Gud eller Jesus har mandat til å revidere den bibelske lære og jeg har ikke sett noe til de to på en stund.

:)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva snakker du om?

Jeg snakker om at for enkelte finnes det en verden, og et liv, utenfor KG. Det virket som at du hadde litt vanskelig for å tro det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan jeg finne ut om jeg er medlem av Dnk eller ikke? Vil IKKE være medlem!



Anonymous poster hash: 9576d...bc8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil homofile så absolutt gifte seg i kirken, når hele religionen strider i mot deres livsstil? Jeg har ingenting i mot homofilt ekteskap, men at de faktisk vil gifte seg i kirken skjønner jeg ikke. De er jo tydeligvis ikke velkommen der, og de får jo ikke endret en religion, et syn som er flere tusener av år gammelt. De får finne seg et annet sted.



Anonymous poster hash: 4aa83...94c
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...