Gå til innhold

Søvnparalyse: En Portal?


Anbefalte innlegg

Før man leser dette emnet, er det viktig å tenke på å være høflig og innse at dette temaet blir sett gjennom religiøse øyner i denne tråden. Denne gangen, er ikke det med vitenskapelige øyner. Så vennligst, ikke start en digital massakre.

Søvnparalyse: http://no.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8vnparalyse

Spørsmål til troende: Hva er din ikke-vitenskapelige mening og tanke om dette medisinske fenomenet? Det spørsmålet som vil være mest underholdning for ateister blir nok dette: Er hallusinasjonene simpelt bare innbilninger, eller kan de være ånder som konstant lever på soverommet ditt? Er det mulig at Søvnparalyse er en overgang, en portal?

Den andre tingen du kan gjøre på denne tråden er også å dele dine opplevelser med fenomenet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gresshoppesang

Jeg tror at overgangen mellom søvn og våken noen ganger fungerer slik at alle sanser er helt åpne, siden vi er i ferd med å "slippe taket" på virkeligheten og gå over til søvn-verdenen.

Noen ganger kan jeg få plutselig og sterk angstfølelse i denne fasen, eller jeg kan i overgangen mellom søvn og våken fysisk kjenne at feks noen holder armen min.

Har også opplevd synshallisunasjoner og hørt ting.

Jo. Det kan være slik at dette er ekte og en portal. Hadde vært gøy å vite det sikkert.

Har lurt mye på hva som egentlig skjer, for noen ganger kan jeg i denne fasen plutselig "vite ting" om andre. For eksempel at en venninne er gravid. Mulig det er slik at når hodet tømmes for andre tanker, så dukker noe man intuitivt vet opp i form at et klarsyn. Altså, hjernen har satt sammen mange små signaler til et "VOILA!".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om drømmene er virkeligheten, og vi egentlig sover når vi tror er våkne?

(*Føler seg filosofisk*)

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ofte skygger i denne tilstanden, og opplever det veldig angstfylt, tror om det er en portal,så er det ihverfall ikke av den gode sorten



Anonymous poster hash: c1028...63a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt søvparalyse mange, mange ganger. Særlig da jeg var i tenårene. Nå får jeg det som regel kun når jeg er skikkelig sliten eller stressa. Og nettopp derfor tror jeg ikke at det har noe med ånder å gjøre. Er mer at hodet jobber i høygir og det skjer som regel bare en liten stund etter jeg har sovna. Har dessuten lært meg å vekke meg selv før det blir skikkelig ille. Men jeg MÅ stå opp og våkne skikkelig, for ellers kommer det tilbake.

Jeg har også det som kalles exploding head syndrome i sammenheng med søvnparalyse, så det kan bli litt voldsomt om det først skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg har et religiøst spørsmål (Kristendom) som jeg hadde vært takknemlig for svar på:

Hvis en som kristen, med vilje går inn i søvnparalyse for oppleve den skumle stemningen,

vil dette bli betraktet som en synd tror dere? Blir det det samme som å "oppsøke det onde" mener jeg? På forhånd, takk for om du skulle svare uten sarkasme og ironi ;)

Endret av Haru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, når jeg drømmer at jeg har meg med Liv Tyler, så er det kanskje virkelig? Du verden, livskvaliteten min hoppet plutselig i været, ganske drastisk. Men jeg håper hun ikke finner ut om meg og Uma Thurman. De sier hun skal være sjalu.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paralysen skjer fordi kroppen automatisk paralyserer seg selv når vi sovner (forsvarsmekanisme; feks hindrer at vi skader oss selv (faller) ). Leste en artikkel om dette. Er mest vanlig hos unge kvinner. Derfra ordet "mare-ritt" kommer fra.

Har opplevd det selv, var grusomt og husker det var utrolig vanskelig å puste, det stod en mørk fillete gammel person i døren som kom nærmere og nærmere. Jeg visste jeg sov, men kunne ikke våkne. Siste jeg husker var at denne "personen" stod alt for nærme sengen...

Har også hørt lyder fra to andre anledninger. Jeg våknet av at "noe" pustet meg i nakken. Og det fortsatte lenge etter at jeg hadde sperret opp øynene. Lå der livredd. Pustene var tunge, men bare utpust. Hørtes ut som de kunne tilhørt et barn eller en dame...

To andre i familien har hørt de samme pustene. Søsteren min opplevde søvnparalyse slik som meg. Hun fikk besøk av "the grudge"-dama. Rare er at disse tingene skjer når vi samtidig hører de andre i huset. Vi opplevde å være lys våkne.. Noe som gjør det bare enda mer skremmende.

En "portal" er en uhyggelig og skremmende tanke. Heldigvis stoler jeg mer på naturlige forklaringer.

*skrur lyset på.. Sånn i tilfelle... *

Anonymous poster hash: 66d70...8f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvnparalyse er ikke noe annet enn en psykose som er et resultat av at drømmen ikke stoppet når den skulle. Så hjernen genererer fortsatt deler av drømmen sammen med synsbildet. Hjernen er ikke klar over dette selv og tolker det som at all informasjon kom av syns bildet og vis du da drømmer om et monster og hjernen tror det kommer fra syns bildet så fyrer "fight or flight" - responsen av og du føler angst.



Anonymous poster hash: c01c9...8c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paralysen skjer fordi kroppen automatisk paralyserer seg selv når vi sovner (forsvarsmekanisme; feks hindrer at vi skader oss selv (faller) ). Leste en artikkel om dette. Er mest vanlig hos unge kvinner. Derfra ordet "mare-ritt" kommer fra.

Har opplevd det selv, var grusomt og husker det var utrolig vanskelig å puste, det stod en mørk fillete gammel person i døren som kom nærmere og nærmere. Jeg visste jeg sov, men kunne ikke våkne. Siste jeg husker var at denne "personen" stod alt for nærme sengen...

Har også hørt lyder fra to andre anledninger. Jeg våknet av at "noe" pustet meg i nakken. Og det fortsatte lenge etter at jeg hadde sperret opp øynene. Lå der livredd. Pustene var tunge, men bare utpust. Hørtes ut som de kunne tilhørt et barn eller en dame...

To andre i familien har hørt de samme pustene. Søsteren min opplevde søvnparalyse slik som meg. Hun fikk besøk av "the grudge"-dama. Rare er at disse tingene skjer når vi samtidig hører de andre i huset. Vi opplevde å være lys våkne.. Noe som gjør det bare enda mer skremmende.

En "portal" er en uhyggelig og skremmende tanke. Heldigvis stoler jeg mer på naturlige forklaringer.

*skrur lyset på.. Sånn i tilfelle... *

Anonymous poster hash: 66d70...8f8

dette vil høres apatisk ut, men jeg misunner dere ;) det der hørtes rett og slett episk ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd søvnparalyse, så plutselig svever jeg over sengen og kan se tilbake på min egen "kropp" :P Det samme har skjedd flere ganger. Creepy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våknet av en person som lå oppå meg. Jeg ville rope, men kunne ikke. Var stiv av skrekk. Tok på skuldrene hans, de var klamme av svette. Det kjentes som en liten evighet den tida den tunge personen lå oppå meg og holdt meg nede. Dette skjedde i et hus som det spøkte jevnlig i. Har også opplevd det samme som en kommentar lenge oppe, der det er noen som kommer sakte nærmere, men dette i andre hus enn det første eksemplet jeg skriver om her. Søvnparalyse? Spøkelser? Jeg sov allerede da det skjedde, og dermed våknet. Ikke motsatt. Folk kan si så mye vitenskapelige meninger de vil, men jeg er overbevist om at det er mer enn bare en reaksjon i hjernen. Fysiske ting skjer ikke helt av seg selv. Og noen er mer åpne enn andre, er ikke chizofreni for det, det er faktisk sånn at spøkelser finnes, og de vil gjerne noe, når de kommer. Advare mot noe, varsle noe, eller vise at de er der f eks.

Anonymous poster hash: edf45...a8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søvnparalyse er ikke noe annet enn en psykose som er et resultat av at drømmen ikke stoppet når den skulle. Så hjernen genererer fortsatt deler av drømmen sammen med synsbildet. Hjernen er ikke klar over dette selv og tolker det som at all informasjon kom av syns bildet og vis du da drømmer om et monster og hjernen tror det kommer fra syns bildet så fyrer "fight or flight" - responsen av og du føler angst.

Anonymous poster hash: c01c9...8c4

Biologisk augmented reality? Kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette vil høres apatisk ut, men jeg misunner dere ;) det der hørtes rett og slett episk ut

Kan love deg at det absolutt ikke er noe å misunne :P

Anonymous poster hash: 66d70...8f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt søvparalyse mange, mange ganger. Særlig da jeg var i tenårene. Nå får jeg det som regel kun når jeg er skikkelig sliten eller stressa. Og nettopp derfor tror jeg ikke at det har noe med ånder å gjøre. Er mer at hodet jobber i høygir og det skjer som regel bare en liten stund etter jeg har sovna. Har dessuten lært meg å vekke meg selv før det blir skikkelig ille. Men jeg MÅ stå opp og våkne skikkelig, for ellers kommer det tilbake.

Jeg har også det som kalles exploding head syndrome i sammenheng med søvnparalyse, så det kan bli litt voldsomt om det først skjer.

Åh heidu, der fikk jeg forklaring på det som skjer meg, alt stemmer, men jeg har ofte stemmer. Ikke stemmer-stemmer, men man ligger og "ser for seg samtaler" slik man ofte gjør, og istedetfor at stemmene er vanlige, er det som utrolig høye rop, glas som settes på bordet er som ett jordskjelv osv osv.

Skjer heldigvis ikke like ofte som før, og det eneste som fungerer er å stå opp fra senga, ta en røyk og se litt tv, og prøve igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åh heidu, der fikk jeg forklaring på det som skjer meg, alt stemmer, men jeg har ofte stemmer. Ikke stemmer-stemmer, men man ligger og "ser for seg samtaler" slik man ofte gjør, og istedetfor at stemmene er vanlige, er det som utrolig høye rop, glas som settes på bordet er som ett jordskjelv osv osv.

Skjer heldigvis ikke like ofte som før, og det eneste som fungerer er å stå opp fra senga, ta en røyk og se litt tv, og prøve igjen.

Jeg har en sånn kjemephøy statisk lyd. Nesten som en motorsag. Kombinert med at man ligger der og ikke kan røre seg er det griseskummelt.

Trikset er å ikke få panikk, tenke at det bare er "det" som skjer igjen og puste rolig. Så må man stå opp og lese overskriftene i VG og legge seg igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn kjemephøy statisk lyd. Nesten som en motorsag. Kombinert med at man ligger der og ikke kan røre seg er det griseskummelt.

Trikset er å ikke få panikk, tenke at det bare er "det" som skjer igjen og puste rolig. Så må man stå opp og lese overskriftene i VG og legge seg igjen.

Jeg greier å røre meg, men det er utrolig forstyrrende. Kjennes ut som hjernen sprenger seg ut mens det pågår, og lydene "bumper" fra vegg til vegg. Jeg fikk angstanfall første gangen det skjedde, andre gangen kjente jeg det igjen..

Det er ikke relatert til stress her hos meg, men det kommer og går. Lengste det har vart er vel 3-4 dager etter hverandre, og kun når jeg legger meg. Rundt tre-fire uker siden sist nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn kjemephøy statisk lyd. Nesten som en motorsag

Dette er steg nummer 2 av 3 for å oppnå en ut-av-kroppen opplevelse.

En OBE opplevelse som det kalles, er ikke verken hallusinasjon eller virkelighet.

En OBE er noe som ligger klemt mellom vitenskap og religion.

Du blir vel ikke mer komfortabel av å vite det :P

Jeg leser foreløbig en bok av Ryan Hurd som heter

Sleep Paralysis: A Guide to Hypnagogic Visons and Visitors of The Night.

Her lærer du ikke bare hvordan man takler SP, men også hvordan du kan kommunisere med

vesenet som dukker opp (hallusinasjonen) i rommet ditt under paralysen.

Hurd mener at dette kan være smart, fordi du kan finne ut hva vesenet representerer med deg selv. Er det et fortrengt minne, er det en sykdom, er det et problem med landet ditt osv.

Endret av Haru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen vesen i paralysen min. Kun lyden kombinert med at kroppen nekter å reagere. Og jeg er helt komfortabel med alt sammen egentlig, Exploding head syndrome er gjerne et eller annet i mellomøret så vidt jeg vet. Jeg hører tilsvarende lyd når jeg våkner ganske ofte, men da kort og mye lavere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...