Gå til innhold

ultralyd og down syndrom


Gjest ninni

Anbefalte innlegg

Jeg er 7-8 uker på vei, og lurer på om private klinikker tar tidlig ultralyd for å sjekke om det er noe galt med fosteret. F.eks avsløre down syndrom? Jeg vet at det ikke er lov i Norge, men de private klinikkene kan vel ikke unnlate å fortelle hvis de oppdager noe galt heller?

Noen som har noe erfaring med tidlig ultralyd, som kan fortelle meg litt om det?

Er det i en spesiell uke man skal ta tidlig ultralyd med tanke på det jeg har nevn, eller kan jeg bare bestille med en gang?

Vil sette stor pris på svar, siden jeg engster meg en del over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er bare forstervannsprøve som avslører dette med stor sikkerhet. Men man kan ta ultralyd rundt uke 12 privat for å sjekke dette, men sikkerheten er ikke så stor da. Senere (ved ord. UL) er down syndrom vanskelig å oppdage.

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg skal på tidlig UL neste uke, er da ti uker på vei. Vil anta at fosteret er rundt 7 uker da. Familien vår har lang tid historie m tanke på avvik ved fostre. Når noen blir gravid i nærmeste familie får vi tidlig UL. Der sjekker de bl.a for downs. Litt usikker på hvordan, men mener det er ett mål de tar ved nesen.. ehm.. dårlig forklart, har ikke vært med på dette før. Men svigerinnen min sa at når hun var, sjekket de bl.a for det. Ikke 100% sikker uten fostervannsprøve.. Sikkert noen inne her som vet mer om hvordan dette gjøres. Hvorfor ikke snakke med legen din? Er det f.eks en grunn til at du bekymrer deg?

Jeg nevnte de ulike tilfellene som har vært og fikk raskt henvisning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg skal på tidlig UL neste uke, er da ti uker på vei. Vil anta at fosteret er rundt 7 uker da. Familien vår har lang tid historie m tanke på avvik ved fostre. Når noen blir gravid i nærmeste familie får vi tidlig UL. Der sjekker de bl.a for downs. Litt usikker på hvordan, men mener det er ett mål de tar ved nesen.. ehm.. dårlig forklart, har ikke vært med på dette før. Men svigerinnen min sa at når hun var, sjekket de bl.a for det. Ikke 100% sikker uten fostervannsprøve.. Sikkert noen inne her som vet mer om hvordan dette gjøres. Hvorfor ikke snakke med legen din? Er det f.eks en grunn til at du bekymrer deg?Jeg nevnte de ulike tilfellene som har vært og fikk raskt henvisning...

Det er rett og slett fordi en venninne, og en bekjent som har fått barn med downs det siste året...og de fikk sjokk, rett og slett. Min venninne hadde noen runder med seg selv rundt dette, stakkars, selv om alt er bare fryd og gammen nå. Men hun hadde ikke tatt tidlige ultralyd og ville anbefale det til meg på det sterkeste. Hun andre hadde heller ikke tatt det, hun sa også at fikk hun velge på nytt ville hun tatt det også. Jeg vet gjennom de, at man kan se det på tidlig ultralyd om fosteret mangler neseben og tykkelsen på nakken. Barn med downs utvikler ikke neseben før etter uke 12, men betyr det at man bør ta tu akkurat i uke 12 eller kan man ta tidligere?

Jeg har snakket med legen min om det, men han sa at man bare får ul i uke 18, og at det er ingen grunn til at jeg skulle få tidlig ultralyd. Derfor vil jeg nå gå til en privat.

Jeg har bare tenkt så mye på det, siden jeg har sett hvor strevsomt det har vært for min venninne og bekjent hvor vanskelig det er å få et barn som ikke er frisk. Jeg vet det ikke er noen garantier, men det må vel være en viss større sjanse for å oppdage at noe er galt enn å ikke ta tidlig ultralyd?

Jeg vet også at det er en del etiske aspekter inn i bildet om man bør gjøre dette eller ikke, men for min del er det viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de kan kanskje ikke unngå å si det dersom de ser noe galt. Men da må du bestille slik at du får time i uke 11/12, og da "lukter de kanskje lunten". Vet ikke om det vil ha noe å si, men ... Jeg fikk tidlig ultralyd og fikk sjekket dette, men det var på grunn av balansert translokasjon, som er en genfeil hos en av foreldrene.

Husk at dersom du ikke er i risikogruppen, så er det størst sannsynlighet for at barnet ditt er friskt!

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er rett og slett fordi en venninne, og en bekjent som har fått barn med downs det siste året...og de fikk sjokk, rett og slett. Min venninne hadde noen runder med seg selv rundt dette, stakkars, selv om alt er bare fryd og gammen nå. Men hun hadde ikke tatt tidlige ultralyd og ville anbefale det til meg på det sterkeste. Hun andre hadde heller ikke tatt det, hun sa også at fikk hun velge på nytt ville hun tatt det også. Jeg vet gjennom de, at man kan se det på tidlig ultralyd om fosteret mangler neseben og tykkelsen på nakken. Barn med downs utvikler ikke neseben før etter uke 12, men betyr det at man bør ta tu akkurat i uke 12 eller kan man ta tidligere?

Jeg har snakket med legen min om det, men han sa at man bare får ul i uke 18, og at det er ingen grunn til at jeg skulle få tidlig ultralyd. Derfor vil jeg nå gå til en privat.

Jeg har bare tenkt så mye på det, siden jeg har sett hvor strevsomt det har vært for min venninne og bekjent hvor vanskelig det er å få et barn som ikke er frisk. Jeg vet det ikke er noen garantier, men det må vel være en viss større sjanse for å oppdage at noe er galt enn å ikke ta tidlig ultralyd?

Jeg vet også at det er en del etiske aspekter inn i bildet om man bør gjøre dette eller ikke, men for min del er det viktig.

Jeg synes legen din hørtes ut som en tulling... neida ;) Men man KAN få UL tidligere.. jeg får jo det. Men han følte kanskje at du ikke hadde.. hva skal jeg si "grunnlag" nok til å bli henvist tidligere? Ulik praksis overalt.. Men når du ringer privat klinikker, kan du ikke forhøre deg med de når det evnt kan være greit å ta turen innom? vil da tro det vet dette... Med meg så blir det vel nok en UL, og henvisning til storby om de finner noe de er usikker på neste uke. Kan ikke forestille meg egentlig at det vises så mye nå... allerede..

Ring rundt og forhør deg... Grusomt å gå å tenke på slikt. Greit å få "roet" seg ned tenker jeg...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligheten for downs er veldig liten om du er under 30 og det ikke ligger noe slikt i familien fra før - er det ikke sånn?

Nå ble jeg plutselig veldig bekymra her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til privat UL i uke 12 for først å fremst å sjekke at det var liv der for vi fortalte om graviditeten til familien da jeg hadde mistet tidligere. Ba samtidig om at det ble sjekket for Downs når jeg først var der. Da ble nakkefolden målt og den var i orden. Fikk ingen spørsmål om hvorfor jeg ville gjøre det.

En venninne av meg hadde passert 38 år og fikk tilbud om fostervannsprøve. Hun tok prøven, men hun sa at det satte i gang masse tankevirksomhet på hva hun eventuelt skulle gjøre dersom prøven ikke ga det resultatet hun håpet på. Nå var alt i orden for hennes del, men man bør tenke igjennom på forhånd hva man skal gjøre dersom man får "feil" svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tyttebær

Jeg var til privat UL når jeg var 12+3. Vi ville sjekke at det var liv, + sjekke nakkefolden (i forhold til downs).

Nakkefolden blir målt, og vi fikk beskjed om at den skulle være under 2,5 mm. Vår var ca 1mm. Du kan aldri være sikker, men du blir nok mer beroliget etter en sånn kontroll! :)

Vi var på Majorstuaklinikken i Bergen, der sjekket de i allefall nakkefolden. Har hørt det er noen som ikke vil gjøre det.

Skal du sjekke nakkefolden bør du være der mellom uke 11-13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår bekymringen din, da en ikke kan gå ut i fra at man får et friskt barn. Ting kan skje under svangerskapet som man ikke har kontroll over.

Allikevel:

Jeg tror ikke det er noen grunn til å bekymre seg for Down syndrom dersom du er under 30 og ellers ikke er i noen risikogruppe (f.eks. at det er "vanlig" i familien å få fostere med forskjellige avvik). Det at en bekjent av deg har fått barn med Down syndrom tilsier ikke at sjansen er større for deg.

Endret av Paren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel måle nakkefolden fra ganske tidlig, før uke 12 tror jeg. Men enig med de andre i at det er litt en bør tenke over om en velger tidlig UL. Om det skulle vise seg at det er noe (ikke dødelig) galt med barnet - vil en faktisk ta abort? Jeg har tatt abort før, men da ønsket jeg jo ikke barnet. Dersom jeg skulle bli gravid igjen vet jeg litt om de vonde følelsene som også knytter seg til en abort, og tror det ville vært et stort dilemma å velge bort et barn jeg i utgangspunktet hadde planlagt/ønsket meg dersom det var friskt... Så antagelig kommer jeg ikke til å ta tidlig UL - selv om jeg er veldig bekymret for å få et handicappet barn. Man har jo heller ingen garanti for at et barn som ser friskt ut eller blir født friskt fortsetter å være det gjennom livet. Men jeg forstår også de som velger bort når muliheten er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dilemmaet her er at du kan være "heldig" og få en privat klinikk til å sjekke nakkefolden.

Men hva gjør du dersom nakkefolden er unormal?

Du vil ikke kunne få fostervannsprøve fordi undersøkelsen er gjort "ulovlig". Og 75% av de med unormal nakkefold i uke 11-13 har ikke downs eller andre "feil"... M.a.o: 3 av 4 barn med unormal nakkefold på scan er helt normale og friske barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg er i midten av 30-årene og ikke så rart om jeg tenker på det. Selv om jeg har lest at det faktisk er flere yngre kvinner enn eldre som føder flest barn med downs, selv om eldre har en litt høyere risiko.

Jeg ønsker ikke diskutere det etiske rundt dette, det må være opp til hver enkelt å vurdere hva som er etisk riktig for seg.

Bør jeg velge volvat eller majorstuaklinikken, noen erfaringer der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest med innlegg nr. 9
Jeg ønsker ikke diskutere det etiske rundt dette, det må være opp til hver enkelt å vurdere hva som er etisk riktig for seg.

Bør jeg velge volvat eller majorstuaklinikken, noen erfaringer der?

Du bestemme selv hva du vil gjøre, vi minner deg bare på at det kan være lurt å ha tenkt gjennom dette på forhånd.

Dersom du spør etter Volvat og Majorstueklinikken i Oslo (vet ikke om de finnes flere steder heller, men...) så var i hvert fall jeg på Volvat og fikk målt nakkefolden uten spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør du dersom nakkefolden er unormal?

Du vil ikke kunne få fostervannsprøve fordi undersøkelsen er gjort "ulovlig". Og 75% av de med unormal nakkefold i uke 11-13 har ikke downs eller andre "feil"... M.a.o: 3 av 4 barn med unormal nakkefold på scan er helt normale og friske barn.

Vil du vel, dersom de ser noe galt så henviser de videre, det er da en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ¤bella¤
Selv om jeg har lest at det faktisk er flere yngre kvinner enn eldre som føder flest barn med downs, selv om eldre har en litt høyere risiko.

Det er jo pga at det er færre unge som tar tidlig UL og sjekker dette, konta de som er i riktig alder, tar UL, får resultatet og tar abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du vel, dersom de ser noe galt så henviser de videre, det er da en selvfølge.

Vi fikk beskjed om at hun kunne sjekke, men dersom hun henviste videre pga funn (når vi ikke hadde henvisning fra lege om at hun kunne sjekke det) kunne hun risikere å miste lisensen sin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed om at hun kunne sjekke, men dersom hun henviste videre pga funn (når vi ikke hadde henvisning fra lege om at hun kunne sjekke det) kunne hun risikere å miste lisensen sin...

De mister jo ikke "lisensen" pga det, ingen klinikker blir straffeforfulgt... :nei:

Les sitatet under fra Professor i fostermedisin ved Rikshospitalet, Guttorm Haugen:

Norske par som har fått uført slike tester i kombinasjon med ultralydundersøkelse med nakkefoldscanning ved private klinikker i Norge eller lovlig i utlandet, og der resultatet viser at fosteret kan ha en kromosomfeil, blir selvsagt ikke avvist på norske sykehus, ifølge professor Haugen.

- Vi må jo forholde oss til det som er funnet, uavhengig om hvordan man har funnet ut av det. Det ville jo vært helt galt om vi skulle avvise folk fordi man ikke har kunnet ta denne testen etter de vanlige retningslinjene, sier professor Haugen.

Nemlig. Det er jo logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mister jo ikke "lisensen" pga det, ingen klinikker blir straffeforfulgt... :nei:

Les sitatet under fra Professor i fostermedisin ved Rikshospitalet, Guttorm Haugen:

Norske par som har fått uført slike tester i kombinasjon med ultralydundersøkelse med nakkefoldscanning ved private klinikker i Norge eller lovlig i utlandet, og der resultatet viser at fosteret kan ha en kromosomfeil, blir selvsagt ikke avvist på norske sykehus, ifølge professor Haugen.

- Vi må jo forholde oss til det som er funnet, uavhengig om hvordan man har funnet ut av det. Det ville jo vært helt galt om vi skulle avvise folk fordi man ikke har kunnet ta denne testen etter de vanlige retningslinjene, sier professor Haugen.

Nemlig. Det er jo logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...