Gå til innhold

Når oppsøker du veterinær?


Leo

Anbefalte innlegg

Joda, det er vanlig at hunder kaster opp men ikke i dagesvis slik som Tabris beskrev som normalt.

Tja... Normalt og normalt... Jeg har i hvert fall snakket med flere veterinærer som sier at 3 - 4 dager med oppkast og diarè hos hund er så vidt normalt at det ikke krever videre tiltak så lenge hunden spiser og drikker normalt, ikke har feber og ellers oppfører seg som vanlig. Hunder spiser mye rart og de kan få lettere mageinfeksjoner akkurat som mennesker. Er det snakk om regelrett forgiftning eller alvorlig sykdom, har hunden gjerne andre symptomer i tillegg. Vi mennesker går jo heller ikke til legen dersom vi kaster opp og har diarè et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, jeg har visst ganske så lav terskel når det gjelder å oppsøke veterinær. Det har lommeboken fått erfare de siste årene. Hunden er frisk som en fisk.

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg har visst ganske så lav terskel når det gjelder å oppsøke veterinær. Det har lommeboken fått erfare de siste årene. Hunden er frisk som en fisk.

:sjenert:

Nå er det jo ikke alltid så enkelt da hvis man f.eks. ikke har hatt hund før og hunden er ganske "ny". I tillegg er jo individene forskjellige og noen "surver og bærer seg" for den minste ting, mens andre "biter det i seg" helt til det virkelig er alvor.

Jeg kjenner jo etter hvert hunden min ganske godt, men når jeg nå får katt, har jeg "advart" veterinæren om at jeg kommer til å komme trekkende med ganske så mye unødvendig. H*n sier at det er bedre med en gang for mye enn en gang for lite så lenge jeg betaler og det gjør jeg jo! :sjarmor: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo: Jeg tror det er mer normalt for hunder å kaste opp enn det er for katter, siden katter generelt sett er mer kresne på hva de stapper i seg enn hva hunder er. Katter med lang eller tykk pels kan kaste opp hårballer som de får i seg når de vasker pelsen, noe som er helt normalt.

Katter kan også kaste opp ofte, dersom de er aktive musejegere, og spiser byttet sitt. Katten spiser byttet helt, men greier ikke å fordøye skinnet, så dette spyr de opp igjen når resten av musa er tatt opp av systemet. Ganske ekkelt, og hovedgrunnen til at vi har få tepper i huset...

Endret av Eir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips ved diare, evt. oppkast. Kok ris og bland med fiskeboller. Gi evt. ormekur hvis det er lenge siden sist. Da pleier det å ordne seg.

Jeg pleier også å se an. Ved pusteproblemer eller akutte skader/sykdom som er smertefulle eller påvirker allmenntilstanden ville jeg kontaktet veterinæren med en gang. Ta gjerne en temp ved sykdom. Kjenn litt på magen. Er den øm? Er hunden trøtt/sløv/rastløs? Går den litt rart? Ved alvorlig sykdom/skade er det ofte vondt å være i bevegelse. Sjekk halens bevegelser. Sjekk om den slikker seg mer enn vanlig. Endret adferd?

Hvis hunden løper fornøyd rundt med glad haleføring gjør det ingenting med et par dager med oppkast og diare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter kan også kaste opp ofte, dersom de er aktive musejegere, og spiser byttet sitt. Katten spiser byttet helt, men greier ikke å fordøye skinnet, så dette spyr de opp igjen når resten av musa er tatt opp av systemet. Ganske ekkelt, og hovedgrunnen til at vi har få tepper i huset...

Da er det jo praktisk at de fleste teppene mine allerede har lidd en "naturlig død" som en følge av at hunder også foretrekker å kaste opp på tepper :jepp: ...

For øvrig styrker det beslutningen om å legge vinyl eller lineoleumsgulv i de rommene hvor dyrene hovedsakelig ferdes...

Jeg håper nemlig på en aktiv musejeger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten vår er en aktiv musejeger, men jeg har aldri sett han kaste opp. Han har aldri kastet opp inne. Han har faktisk aldri vært syk. Han er 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo praktisk at de fleste teppene mine allerede har lidd en "naturlig død" som en følge av at hunder også foretrekker å kaste opp på tepper :jepp: ...Jeg håper nemlig på en aktiv musejeger!

Det bør du ikke. Jeg har en som foretrekker mus fremfor alt annet, eneste som går an før han skal ut er ferskt biffkjøtt. Så jeg må virkelig anstrenge meg for å få i katta næringsrik mat. Mus er ikke noe å vokse på for en stor katt. Og orm har han hatt konstant siden i sommer. Ikke noe å trakte etter. :sukk:

Har lav terskel for å dra til legen jeg også, både med dyr og unger. Heller for ofte enn for sjelden. Noen ganger har jeg vært heldig og avverget noe som virkelig kunne utartet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør du ikke. Jeg har en som foretrekker mus fremfor alt annet, eneste som går an før han skal ut er ferskt biffkjøtt. Så jeg må virkelig anstrenge meg for å få i katta næringsrik mat. Mus er ikke noe å vokse på for en stor katt. Og orm har han hatt konstant siden i sommer. Ikke noe å trakte etter. :sukk:

For å være spesifikk så håper jeg at den fanger masse mus uten å spise dem og uten å ta dem med inn. Jeg ser heller ikke for meg at mus er spesielt næringsrik kost... Nå er det vel imidlertid lite sannsynlig at katten tar nevneverdig hensyn til mine ønsker og det blir vel som det blir :ler: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter kan også kaste opp ofte, dersom de er aktive musejegere, og spiser byttet sitt. Katten spiser byttet helt, men greier ikke å fordøye skinnet, så dette spyr de opp igjen når resten av musa er tatt opp av systemet. Ganske ekkelt, og hovedgrunnen til at vi har få tepper i huset...

Gjør de det? Det har jeg aldri sett noen av våre gjøre (altså jeg ser at de kaster opp av og til, men ikke noe som minner om muserester). Det jeg derimot har lagt merke til er at de 99% av gangene lar musehjertet ligge igjen uspist.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten vår fanger mye mus, men har aldri kastet opp inne (og han er fornuftig og spiser sunt tørrfor i tillegg). Orm får han derimot stadig vekk. Vi har bare vært hos dyrlegen for kastrering og (re)vaksinasjoner, men et par ganger har det klaffet med at han har hatt andre ting som trengte å sjekkes samtidig. Det ene var en øyeinfeksjon (øyet skiftet farge og var tåkete - vi dro samme dag eller dagen etter), det andre en verkebyll det var gått hull på, og som viste seg å være årsak til et par ukers slapphet og røyting; noe som var litt vanskelig å legge merke til siden det samtidig var hetebølge :forvirret:

Ellers prøver vi å være obs; røyter han og blir matt i pelsen gir vi ormekur, og om ikke dette hjelper mener jeg at dyrlege bør være neste stopp. Katter får relativt lett verkebyller som kan være vanskelige å oppdage, og som trenger antibiotika.

Ved øyeplager (typisk rifter i hornhinne, tåkete i pupillen, utvidede blodkar) er det ingen grunn til å se det an.

Sår eller påfallende kløe, f eks i øret eller veldig mye ellers - ville dratt til dyrlege innen få dager ettersom dette er unormal atferd og gjerne skyldes midd eller annet utøy.

Nedsatt allmenntilstand som varer i mer enn et døgn eller maks to (og som forverres) - da ville jeg også dratt. Men jeg synes det er ok å se det an en liten stund så lenge ikke dyret blir dårligere eller symptomene virker alvorlige.

Halting o.l - ville sett an graden. Om dyret haltet litt og virket normalt i oppførselen ville jeg sett om det ble bedre i løpet av noen få dager tror jeg. Om det var veldig halt eller oppførte seg rart, gjemte seg eller pep/mjauet/bet ved løfting eller annen håndtering ville jeg nok dratt ganske fort.

Jeg tror forøvrig ikke jeg er hysterisk, men jeg håper jeg er i stand til å vurdere om det er alvor eller noe man kan la gå over av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillagubban

Katten vår kaster opp hele tida, uten å være syk. Han er skikkelig jeger og fanger alt han klarer (rotter og skjærer ikke noe problem), så det er nok grunnen. Begynner han å harke når vi er i nærheten bare åpner vi døra så springer han ut; han vil helst ut når ham må spy. Så med mindre det er noe vedvarende og katten ellers ser dårlig ut, ser jeg ikke på oppkast som et sykdomstegn for vår katt.

Men folk må jo vurdere sitt eget dyr utifra hvordan de kjenner det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke alltid så enkelt da hvis man f.eks. ikke har hatt hund før og hunden er ganske "ny". I tillegg er jo individene forskjellige og noen "surver og bærer seg" for den minste ting, mens andre "biter det i seg" helt til det virkelig er alvor.

Jeg vet. Er oppvokst med hund (og alle mulige andre dyr), men det blir noe annet når du sitter med ansvaret helt selv.

Hunden min er forresten en fuglehund; og dermed en vimsekopp av en annen verden. Han er jo høyt og lavt hele tiden, så derfor merkes det så ekstra godt når han ikke er i form. Og da er det klart at matmor blir bekymret!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør de det? Det har jeg aldri sett noen av våre gjøre (altså jeg ser at de kaster opp av og til, men ikke noe som minner om muserester). Det jeg derimot har lagt merke til er at de 99% av gangene lar musehjertet ligge igjen uspist.

Mange katter er hensynsfulle nok til å foretrekke å spy ute. (Og når de spyr opp skinnet ser det ikke nødvendigvis ut som muserester heller, som regel kan man bare se en brunsvart halvfordøyd pølseformet dings.)

Hvis mine katter lar noe ligge igjen er det som regel magesekken og noe av innvollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Propell_*
Når oppsøker du veterinær med ditt dyr? Er det når du ser at det plages med noe, men likevel spiser/drikker/oppfører seg normalt? Når det tydelig har feber/nedsatt allmentilstand? Eller venter du til alt tyder på at det feiler dyret noe alvorlig?

Det kommer litt an på hva det gjelder. Jeg går ikke til veterinær for enkeltepisoder med oppkast. Min hund har følsom mage, og kaster opp om han får tak i noe uvant. Da pleier han å ellers være i fin form.

Om han slutter å spise, drar jeg til veterinær med en gang. Min hund slutter ikke å spise uten at noe er galt, så der går alarmen tidlig hos meg.

Jeg liker ikke så godt å se an om han har plager jeg ikke har sett hos ham før. Det er vanskelig å se om han har vondt, før han får veldig vondt. Når han har vært slapp, har det alltid vært noe som måtte behandles, så jeg drar ganske raskt til veterinær da også.

Alltid lettere se an sykdom hos meg selv. Jeg vet jo hvordan jeg har det. Hunden viser ikke ubehag så tydelig, så der har jeg lavere terskel før jeg drar inn profesjonelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest puselabb

Jeg pleier å se an situasjonen. Virker pusene litt groggy og ikke som normale, pleier jeg å vente en 3 dagers tid for å se om de blir bedre. Kommer de for eksempel hjem skadet drar jeg til dyrlegen med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...