Gå til innhold

Hva spiser valper?


Gjest Chrizzy

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy

Hallo :) Vi får valpen vår til helgen, jeg kom plutselig til å tenke på at jeg ikke vet hva valper spiser? Noen som vet eller har forslag? Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo :) Vi får valpen vår til helgen, jeg kom plutselig til å tenke på at jeg ikke vet hva valper spiser? Noen som vet eller har forslag? Takker for svar :)

Normalt bruker oppdrettere å sende med en kilo (ca) av det foret valpen er vant til. Du kan da enten velge å fortsette med dette (som er mest vanlig) hvis du ikke har sterke preferanser på for til hunden. Valpen spiser vanlig tørrfor i valpeutgave.

Endret av Frey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom plutselig til å tenke på at jeg ikke vet hva valper spiser?

Skjønte jeg ikke spørsmålet?

Du vet vel at valper spiser tørrfor for valper? Har du ikke snakket med oppdretteren om hva den bør spise? Hva den er vant til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og valpen bør spise 4 ganger pr dag de første månedene, og sats på for som du får hos dyrebutikker. Les også alt du kommer over hvordan valpen er og hvordan den utvikler seg OG hvordan det er og ha hund!:) Ta godt vare på den, lykke til!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde faktisk ikke snakket med oppdretter om hva den skulle spise :ler: Jeg følte meg plutselig skikkelig grønn, tenkte at kanskje de får grøt de første 2-3 mnd :hoho: Helt sant!

Men såklart har jeg snakket med kenneldama og jeg fikk også med for når vapen ble hentet. Så var jeg innom veterinæren, og der fikk jeg masse prøver som jeg sikkert ikke kommer til å bruke (kanskje som belønning når vi "trener"). Jeg tror altså jeg skal bruke det samme som de bruker på kennelsen, Royal Canin, den første tiden skal jeg uansett bruke den, fordi de kunne vist få mageproblemer av å bytte for.

Jeg fikk beskjed om at hun skal ha mat 3 ganger om dagen, det virker som om hun er fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Valper spiser alt de kommer over!

Men hva de bør spise er noe litt annet...

Jeg ser at du har fått med deg fôr fra kennelen, og at de er et merke du lett kan få tak i. Det er bra. Des stemmer at de fleste hunder blir dårlige i magen når man bytter fôr på dem, så det som er anbefalt er at man blander ut fôret gradvis. Første dagen tar man 1 del av det nye fôret, og 9 deler av det gammle (sånn ca), og så øker man en del hver dag, så etter 9 dager er det 1 del av det gammle fôret og 9 deler av det nye. Etter det pleier det å gå bra å fortsette med det nye (men man bruker jo opp det man har igjen av det gammle, man kaster det ikke!).

Valpen skal ha mat 3-4 ganger om dagen, og det skal være godt oppbløtet, altså la det stå i vann ca 10 min (kommende ann på fôrtypen) før du server det. Til det ene måltidet gav vi brødskiver med leverpostei og kefir. Jeg kuttet brødskivene opp i små firkanter, og så helt jeg kefir over i skålen og rørte litt rundt. Det så ikke spesielt delikat ut, men det gikk ned. Hunder klarer ikke å ta noe særlig næring ut av kefir, men det roer magen, slik at de ikke blir dårlig (av alt det andre den finner på å spise opp som ikke ligger i matskålen). Du kan også helle kefir over tôrforet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør høre med oppdretter hvor mye og hvordan valpen er foret der. Og så gjør du likedan.

Og det kan variere veldig hvordan valpene vil ha foret sitt. Sist vi hadde valper av liten rase (10 kg som voksen) nektet de å spise oppbløtt for etter fyllte 5 uker. Da ville de bare knase på tørre kuler og bruke tennene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har kjøpt valp som bruker et annet for enn hjemme, begynner jeg etter en dag å blande det med det foret den skal bruke. Bruker nesten en uke på overgangen og har aldri hatt problemer med magen på de.

Sendte med valpepakkene til Eukanuba(deres er på 3kg) da jeg solgte valpene nå i høst. De fleste ville fortsette med Eukanuba, mens noen ville bytte til et annet. De brukte samme metode som meg, og hadde ingen problemer.

De gangene jeg har passet valper og de ikke har hatt med nok for, har jeg brukt vårt og blandet det med kokt ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...