Gå til innhold

Visste du at...


Gjest KatteLatte

Anbefalte innlegg

Gjest KatteLatte

kaniner ikke er gnagere!? alt for mange kanineiere er ikke klar over dette og gir derfor kaninene sine gnagermat, gnagergodteri, gnagerting osv.osv. men kaniner kan faktisk dø av dette! og alt for mange som jobber i dyrebutikker vet helelr ikke dette, men de vet jo ofte ingen verdens ting heller da;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det visste jeg. Jeg tror de tilhører gruppen "gravere" :) De har spesialisert seg på hulegraving :)

Jeg har aldri hatt kanin, da :fnise:

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mye feilinformasjon rundt kjæledyr generelt.

Dyrebutikker som reklamerer for "gnagerblanding" (altså en type fôr) og sier at det er beregnet på kaniner er skammelig. Snakk om feilernæring!

En annen ting som irriterer meg er at folk tror kaniner er flokkdyr, og at de har det best sammen med "en annen liten kaninvenn". Som kolonidyr er kaniner IKKE egnet til å dele bur/område med en artsfrende, og selv om de ikke sloss fysisk vil det stresse kaninen veldig å stadig oppleve inntrengere i territoriet sitt.

Helt sprøtt at folk skaffer seg dyr uten å vite noe om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med dere. Jeg tror nok det er mye misinformasjon ute og går, fordi noen nok velger å ikke lese seg opp om dyrene men i stedet stoler på det de har lært i barndommen.

Den største misinformasjon når det gjelder kanin må vel være at det er greit å stenge dem inne i et lite bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det er mye misinformasjon ute og går, fordi noen nok velger å ikke lese seg opp om dyrene men i stedet stoler på det de har lært i barndommen.

Dessuten er det veldig mange av bøkene i dyrebutikkene som er misvisende. F.eks bøkene om marsvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan jeg godt tro. Jeg har selv lest hunde og kattebøker som hadde råd som jeg selv synes er rimelig ille eller tåpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillagubban

Akkurat det som folk sier om at kaniner ikke skal gå sammen med andre og trives best alene har jeg så mange beviser på det motsatte at jeg mener det er bullshit rett og slett. Jeg har hatt kaniner som er helt avhengig av hverandre og har blir deprimerte og dødd når de blir adskilt. Det er sikkert mange kaniner som trives best i sitt eget selskap, men så er det like mange som er ensomme alene. Man må faktisk ta det enkelte dyr under betrakting og gjøre det som er best for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som irriterer meg er at folk tror kaniner er flokkdyr, og at de har det best sammen med "en annen liten kaninvenn". Som kolonidyr er kaniner IKKE egnet til å dele bur/område med en artsfrende, og selv om de ikke sloss fysisk vil det stresse kaninen veldig å stadig oppleve inntrengere i territoriet sitt.

Ja, det stemmer at de er kononidyr. Men det vil ikke si at kaniner trives alene. Det betyr helt klart at de trenger et sosialt nettverk med andre kaniner, pluss muligheten til å markere seg når de vil. Mine har ett fellesbur inne, men de går også fritt inne i huset og ut gjennom kattedør hele året. Så kan de krangle, men unngå hverandre på en dårlig dag. De deler hele trritoriet. Det ideelle for en kanin er å ha en kaninkompis, og god plass.

Elers selvfølgelig enig i at det sies mye rart om kaniner og andre kjæledyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...