Gå til innhold

Katt, eller ikke katt?


Supramundane

Anbefalte innlegg

Uten å gå inn på detaljer, så har jeg funnet ut at jeg gjerne vil ha litt selskap i huset til sommeren neste år. Jeg hadde katt da jeg var yngre, og ble veldig knyttet til den. Kanskje ikke helt bevisst på hvilket ansvar det innebærer.

Så, generelt sett, hvilke ting bør man ta hensyn til før man anskaffer seg en katt? Er det noe spesielt man må legge til rette? Hvilke argumenter taler imot å få en? (Eller taler til fordel for å få en, for den del!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er viktig å tenke på at du skal ha katten i mange mange år, at dette ikke blir noe du har fryktelig lyst til akkurat nå for så å miste interessen neste år. Jeg personlig mener katter bør få være utekatter, dette må du nesten avgjøre selv, men innekatter krever litt mer i form av aktiviteter o.l. Tenk også på om du er mye borte fra katten slik at den blir alene og hvordan du evt skal ordne kattepass i ferier. Ta også med i beregningen de ekstra utgiftene til årlige vaksiner, kastrering, ormekurer, evt sykdommer/skader, at du er forberedt på å dekke utgiftene og ikke bare gir bort katten eller avliver den fordi du ikke har råd. Ellers krever det ikke så mye mer enn masse kos og kjærlighet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel: Selskap, lett å holde

Bakdel: Du er bundet med tanke på ferier og slikt, utgifter med tanke på uforutsette veterinærutgifter, sterlisering/kastrering osv.

Det er nok det å være bundet med tanke på ferier og turer som er den største bakdelen. Ellers er det viktig å huske på at du er hjemme mye i begynnelsen, slik at kattungen (som tross alt bare er en liten unge) får mye sosial kontakt fra deg.

Jeg mener også oppriktig at du ikke bør få deg katt hvis du ikke har mulighet til å ha den ute.

Det kan også være verdt å huske på at det er ikke sikkert katten blir en kosete sofagris (hvis det er det man ønsker seg). Ikke ha for store forventninger om hvordan katten skal være - de kan godt finne på å være helt annerledes. ;)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha katten ute blir ikke noe problem. Jeg mener at de nesten må være det, for å få aktiviteten de trenger.

Hvor store faste utgifter knyttes til å ha en katt?

For min del er det ikke en kortsiktig plan. Samboeren min blir reisearbeider, og jeg ønsker selskap. Det er ikke noe problem å være alene, det er mer den lille ensomheten som kryper av og til .. når det blir helt stille. Da er jo en pus fantastisk!

Dessuten, som samboeren sier, "Det er bedre med pus enn (postmann) Pat". :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av faste utgifter er det egentlig bare mat, som jeg regner med vi bruker 1000-2000 kr i året på (kvalitetstørrfôr), og årlig vaksine og dyrlegesjekk som koster rundt 500. Ormekurer må du regne med å kanskje bruke rundt 4-500 på i året, jeg husker ikke helt hvor mye en kur koster, men for en utekatt som spiser mus risikerer du å måtte gi kur opptil fem-seks ganger årlig, i hvert fall tre-fire.

Ellers er det nok lurt å forsikre katten, så blir ikke uforutsette dyrlegeregninger altfor høye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å ikke kjøp en katt som er yngre enn 12 uker. Mange selger 8 uker gamle kattunger, men dette er altfor tidlig.

Og kjøpt helst fra en seriøs raseoppdretter eller et omplasseringssenter som bruker pengene til noe fornuftig/dyrevennlig. Det er utrolig mange late, ansvarsløse mennesker rundt omkring som lar være å kastrere kattene sine fordi de vet de blir kvitt kattungene uansett. Det værste man kan gjøre er å gi slike noen form for penger/hjelp (ved å ta i mot en katt fra dem).

Og husk å steriliser/kastrer pusen. Spesielt hvis den skal være utekatt. :) Dette er første bud for alle katteeiere!

Vaksiner, kvalitetsfôr, chipmerking og markkur er også ting en ansvarsfull katteeier ordner.

Hvis du ikke vil ha utekatt så lønner det seg å skaffe to. Er de to vil de leke med hverandre, og få nok trim på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Årlige utgifter er vaksinering (kan også gjøres annenhvert år), (ca 500,-) og kvalitetsfor (litt over 500,- for 10 kg, avhenger noe av merke.)

I tillegg er det jo utgifter til forsikring, chipmerking, kastrering/sterilisering etc.

Utekatter kan du gi ormekur til hver tredje måned.

Katten er en hengiven liten venn som er selvstendig og utekatt er jo absolutt det beste (mener jeg), har du i tillegg katteluke, så klarer katten seg alene en helg bare du setter frem rikelig med mat og vann.

Det er frihet med katt, en er ikke så bundet til å ha pass til enhver tid, og det er iallfall den store fordelen jeg ser med katt i forhold til hund.

Bakdelen er jo når du skal avgårde på ferie eller turer lengre enn en helg, da trenger pus tilsyn, kos og klapp av en vennlig hånd, slik at pus ikke tror at du har forlatt den.

Jeg vil også anbefale to katter, da har de selskap i hverandre og du slipper dårlig samvittighet og at katten kjeder seg.

Dessuten kan det ikke beskrives hvor koselig det er når de firbeinte kommer løpende mot en og er ville av begeistring over at en kommer hjem til et hus som ellers er tomt, kaldt og trist.

Dette med 12-ukers regelen er viktigere enn mange tror.

Ja, det kan gå bra å skaffe seg en yngre katt, men en katt kan leve i 20 år, og for både katten og din egen del er det absolutt en stor fordel at katten har frigjort seg fra mammaen sin og er mentalt og fysisk klar til å forlate redet.

Det er fryktelig trist å leve mange år med en katt som ikke er helt som den skulle vært, fordi den har vært for kort tid hos mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skriver om kjøp av kattunger, dette er noe jeg ikke er vant til. Der jeg kommer fra er det vanlig å få kattunger fra diverse bondegårder rundt omkring (dette er ikke et alternativ nå, siden jeg bor midt i Bergen).. er ikke dette så veldig heldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gresshoppa

Jeg har fått alle kattene mine fra gårder eller mer eller mindre uønskede kull hos kjentfolk. Og ser ikke noe galt i dette så lenge kattungene er 12 uker, godt sosialisert, gitt ormekur osv. Jeg har heller aldri betalt noe for disse kattungene (har hatt opptil 2 katter av gangen og mistet tre stk pga påkjørsel og grevling). Jeg har ikke noe ønske om å ha rasekatt, men er ikke villig til å betale (mer enn en symbolsk sum) for et uplanlagt kull med kattunger. Jeg syns ikke det er rett at man skal kunne tjene penger på å ikke gidde å kastrere katten sin (det er lite realistisk å tro man skal få noe for sånne kattunger uansett).

Om du vil ha katt fra en nabo som ved et "uhell" har fått et kull eller fra en rasekattoppdretter er opp til deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skriver om kjøp av kattunger, dette er noe jeg ikke er vant til. Der jeg kommer fra er det vanlig å få kattunger fra diverse bondegårder rundt omkring (dette er ikke et alternativ nå, siden jeg bor midt i Bergen).. er ikke dette så veldig heldig?

Eh selvsagt er det uheldig. Hvor seriøse oppdrettere tror du disse folka er? De tenker ikke på at katten skal være genetisk frisk (altså fri for arvelige sykdommer), og de tenker ihvertfall IKKE på det økende problemet med uønskede katter. Det kryr av hjemløse katter som ingen vil ha, nettopp fordi folk er for late til å kastrere/sterilisere kattene sine. En annen ting er at slike folk neppe venter til kattungen er 12 uker, og markkur, vaksiner og chipmerking er som regel fremmedord.

Ingen dyrevenn støtter denne type avl, for på sikt er det slik avl som skaper hjemløse, uønskede dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillagubban

Jammen herregud da, noen må jo eie og være glad i de "uønskede" kattungene også. Med så mange kattunger som trenger et hjem ville jeg aldri drømme om å betale for en rasekatt. Argumentet om å "ikke støtte useriøs avl" syntes jeg blir feil, fortjener ikke også disse kattene å leve? Er det ikke å være dyrevenn og ta seg av et dyr som trenger et hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen herregud da, noen må jo eie og være glad i de "uønskede" kattungene også. Med så mange kattunger som trenger et hjem ville jeg aldri drømme om å betale for en rasekatt. Argumentet om å "ikke støtte useriøs avl" syntes jeg blir feil, fortjener ikke også disse kattene å leve? Er det ikke å være dyrevenn og ta seg av et dyr som trenger et hjem?

Jammen herregud da, du greier vel å tenke litt lengre frem i tid enn noen år?

Når disse "oppdretterne" opplever å bli kvitt kattungene forstår de aldri alvoret av det de driver med. Enda værre er det om man betaler for katten, for da tjener de jo faktisk på dette.

På SIKT er det ikke ideelt å støtte useriøs avl, nettopp fordi de som driver med det stadig får bekreftet at det er ok, og at kanskje til og med tjener penger på det.

Å støtte useriøs avl er aldri dyrevennlig. Men selvsagt, for kozemozefolk uten et snev av fornuft og langsiktiv tenking virker det sikkert barmhjertig å redde den søøøøøte puzekatten...

Bare så synd at ørten andre katter må lide for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er jo at de blir druknet i elva, skutt, eller får nakken brekt. Så kan man jo velge om man vil velge det beste for katter på sikt, eller de man har foran seg der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillagubban

Det løser allikevel ikke problemet med kattunger som trenger et hjem! Hvis jeg har lyst på katt, og katta til naboen min får kattunger, tar jeg heller å adopterer enn av de en å kjøpe en katt. Alternativet er at de blitt gitt "hvemsomhelst", eller drukna i en bøtte.

Dessuten har jeg hørt om altfor mange tilfeller der det er utseende og andre kvaliteter enn helsa det avles på (gjerne lenger tilbake i tid) når det gjelder rasekatter.

Uansett, poenget er at når det er så mange gratis katter som trenger et hjem, betaler jeg ikke for en kattunge, som den så er renraset eller mix.

Men dette er en annen diskusjon som jeg ikke gidder å ta nå, jeg ville bare komme med mitt synspunkt når det gjelder dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det løser allikevel ikke problemet med kattunger som trenger et hjem! Hvis jeg har lyst på katt, og katta til naboen min får kattunger, tar jeg heller å adopterer enn av de en å kjøpe en katt. Alternativet er at de blitt gitt "hvemsomhelst", eller drukna i en bøtte.

Dessuten har jeg hørt om altfor mange tilfeller der det er utseende og andre kvaliteter enn helsa det avles på (gjerne lenger tilbake i tid) når det gjelder rasekatter.

Uansett, poenget er at når det er så mange gratis katter som trenger et hjem, betaler jeg ikke for en kattunge, som den så er renraset eller mix.

Men dette er en annen diskusjon som jeg ikke gidder å ta nå, jeg ville bare komme med mitt synspunkt når det gjelder dette ;)

Helt enig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha deg en katt her i Bergen vil jeg råde deg til å ta kontakt med Dyrebeskyttelsen her. Jeg kjøpte katten min der for et år siden, og har veldig god erfaring med de :)

gå inn på www.dyrebeskyttelsen-bergen.no , de har mange søte katter der for tiden, jeg vurderer å få meg enda en :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...