Gå til innhold

Bruk av bur


Gjest Lilleulv

Anbefalte innlegg

Hunden min velger selv å være "timevis" i bur, som du skriver. Det ser jeg de dagene jeg er hjemme og buret er åpent. Da ligger han på akkurat samme måte (antakeligvis) som når vi er vekke.

Det var derfor jeg skrev "(med døren igjen)". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes bur bør brukes minst mulig. Dette med at hunden føler seg tryggere i bur er noe man bare trenger å ta hensyn til dersom man har en utrygg hund. En normalt trygg hund vil føler seg trygg nok i ett hus. Skjønner også at noen velger bur når de har hunder som destruerer ting når de er alene, og dette har jo også noe med utrygghet å gjøre.

Selv har jeg bur til bikkja til bruk i bilen, men siden hun tidvis får panikk av å sitte der er det veldig lite vi bruker det også, desverre. Har omplasseringshund, så neste gang vi får hund skal den vennes til bur i bilen fra den er liten, men det er det eneste stedet jeg ser det som nødvendig, pga sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hundene i bur om natta, med døren igjen. Ser ofte at de går dit og legger seg om dagen også, når de vil være i fred. Ser overhodet ikke noe problem med å ha hunden i bur om natta, eller om dagen mens man er på jobb. Våre hunder ser på buret sitt som senga si, og går selv inn i burene sine om kvelden når vi skal legge oss. Det må jo være opp til hver enkelt å finne et løsning som passer for dem og deres hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre hunder ser på buret sitt som senga si, og går selv inn i burene sine om kvelden når vi skal legge oss.

Men pleier du å låse deg inne på et område med størrelse av senga di når du legger deg? Pluss hele dagen når du er på jobb, i tilegg?

Jeg kan ikke for det, det går langt over min forstand at man kan forsvare at man lar hunden ligge i et bur så lite at den ikke kan strekke beina og bevege seg rundt i timer i strekk med døra igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Men pleier du å låse deg inne på et område med størrelse av senga di når du legger deg? Pluss hele dagen når du er på jobb, i tilegg?

Jeg kan ikke for det, det går langt over min forstand at man kan forsvare at man lar hunden ligge i et bur så lite at den ikke kan strekke beina og bevege seg rundt i timer i strekk med døra igjen!

Wow, jeg visste ikke at du var synsk! :goodbye:

Siden du veit hva slags bur folk bruker liksom... Jeg har forholdsvis små hunder (15 og 16 kg) og begge har den største størrelsen jeg har finni. Bikkjene mine har danseplass i burene sine og kan ligge rett ut på siden, langs kortsiden og enda ikke nå begge endene... Og de koser seg i burene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte automatisk bilbur og reisebur, og er enig i at det nok var å trekke en for rask slutning.

Da antar jeg du ikke har burdøra igjen siden de koser seg i burene sine? Jeg har jo selvsagt ingenting i mot at hunder sover eller oppholder seg i bur med døren åpen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pia 30.08.08
Jeg tenkte automatisk bilbur og reisebur, og er enig i at det nok var å trekke en for rask slutning.

Da antar jeg du ikke har burdøra igjen siden de koser seg i burene sine? Jeg har jo selvsagt ingenting i mot at hunder sover eller oppholder seg i bur med døren åpen. :)

Dette har jeg allerede svart på tidligere i tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Jeg synes det blir alt for mye å ha de i bur med døra igjen både på natten og på dagen. En av delene er ok, men begge deler?? hunder slår seg til ro med det de er vant til. er de vant til å være i bur, så slår de seg såklart til ro. men det betyr ikke nødvendigvis at de ønsker å ligge der inne i 10 timer fordet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er greit at hunder ligger i lukket bur om natten så lenge det er kjempestort i forhold til hunden, da dette likevel fungerer som en seng, men å i tillegg ha hunden i bur på dagtid er for meg en gåte. Det blir i snitt 16 timer i døgnet, det er over halve livet i bur det! Nei, da får man heller gidde å ta på seg den jobben å trene opp hunden til å oppføre seg ordentlig hjemme, istedet for å ta den lettvinte løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men pleier du å låse deg inne på et område med størrelse av senga di når du legger deg? Pluss hele dagen når du er på jobb, i tilegg?

Jeg kan ikke for det, det går langt over min forstand at man kan forsvare at man lar hunden ligge i et bur så lite at den ikke kan strekke beina og bevege seg rundt i timer i strekk med døra igjen!

Jeg er ingen hund.... Og jeg begriper ikke hvorfor noen mennesker til stadighet absolutt skal sammenligne mennesker og dyr på den måten. Jeg hadde heller ikke likt at noen satte på meg halsbånd og snor for å gå tur med meg, men igjen, jeg er ingen hund....

Min hund gidder ikke engang å gå ut av buret sitt når jeg åpner det om morgenen, hun blir gjerne liggende i minst en time etter jeg har åpnet døren til buret, så jeg tviler meget sterkt på at hun syns det er særlig traumatisk å ligge der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er greit at hunder ligger i lukket bur om natten så lenge det er kjempestort i forhold til hunden, da dette likevel fungerer som en seng, men å i tillegg ha hunden i bur på dagtid er for meg en gåte. Det blir i snitt 16 timer i døgnet, det er over halve livet i bur det! Nei, da får man heller gidde å ta på seg den jobben å trene opp hunden til å oppføre seg ordentlig hjemme, istedet for å ta den lettvinte løsningen.

Men du synes det er greit å ha innekatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du synes det er greit å ha innekatt?

Hva har dette med denne tråden å gjøre? Og hvordan kan du foressten trekke den slutningen av innlegget du kommenterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dette med denne tråden å gjøre? Og hvordan kan du foressten trekke den slutningen av innlegget du kommenterer?

Ikke annet enn at jeg har lest i en annen tråd at NovaFlare har innekatter - noe som også ses på som kontroversielt dyrevernmessig.

Så det var ikke annet enn et forsøk på å vise at vi gjør hver våre ting som vi mener er riktig i forhold til de forutsetningene vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunden vår sover stort sett hvor han vil om natten. Han triver aller best i sengen med oss nede ved beina (Han veier bare nesten seks kilo, så han er aldri i veien for oss). Og når han blir for varm hopper han ned og legger seg i buret sitt.

Om dagen har han hele huset bortsett fra noen rom vi lukker igjen til rådighet. Men han tilbringer dagen enten i buret sitt eller i andre ting han finner. Som koffert eller sekk eller sportsbag. Men han blir aldri holdt inne i buret med mindre vi kjører bil eller er ute og trenger han inne i buret (utstilling f.eks).

Men andre jeg kjenner stenger hundene inne i buret om natten eller når de spiser. Og alle hundene virker like glade som min.

Lille hunden vår fikk vi på omplassering. Og han er ikke noe glad i å være alene eller stengt vekk fra oss når vi er i huset. Han har nok noen traumer om det stakkar. Derfor lar vi han stort sett være der han vil. Han tar jo nesten ikke noe plass i gigant senga eller stort hus uansett.

Jeg syntes man rett og slett må se det ann på hunden. Har man flere er det jo klart det er greiest å ha de i buret om natten. Men da syntes jeg ikke de skal være i buret med døren stengt på dagen. Men det er min mening da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er greit at hunder ligger i lukket bur om natten så lenge det er kjempestort i forhold til hunden, da dette likevel fungerer som en seng, men å i tillegg ha hunden i bur på dagtid er for meg en gåte. Det blir i snitt 16 timer i døgnet, det er over halve livet i bur det! Nei, da får man heller gidde å ta på seg den jobben å trene opp hunden til å oppføre seg ordentlig hjemme, istedet for å ta den lettvinte løsningen.

Men du synes det er greit å ha innekatt?

Hva i all verden, er dette for en sammenlikning?????? Hadde jeg stengt katten min inn i et reisebur mens jeg var på jobb, så hadde skjønt at du reagerte, men at jeg har innekatter er det samme som å ha en hund i bur i 16 timer????

Skjerp deg!! Ikke engang Tabris er enig med deg nå, tror jeg! Og hun er virkelig imot innekatter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerp deg!! Ikke engang Tabris er enig med deg nå, tror jeg! Og hun er virkelig imot innekatter!

Hehehe. Nei, det er da verre å ha en hund i et lite reisebur 16 timer enn det er å ha en innekatt. (Men det er vel få ting bortsett fra direkte vold jeg kan se er verre enn å ha en hund i bur 16 timer i døgnet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men pleier du å låse deg inne på et område med størrelse av senga di når du legger deg? Pluss hele dagen når du er på jobb, i tilegg?

Jeg kan ikke for det, det går langt over min forstand at man kan forsvare at man lar hunden ligge i et bur så lite at den ikke kan strekke beina og bevege seg rundt i timer i strekk med døra igjen!

Man kan ikke sammenligne mennesker og hunder. Forstår ikke hvorfor det er så mange som hele tiden skal sammenligne og tillegge dyr tanker og egenskaper de ikke har.

Når det gjelder hunder og bur så bodde faktisk i små huler. De fleste hunder føler seg også tryggere i små "huler" som et bur faktisk er.

Mange hundeeiere gjør sine hunder ganske forvirret ved at de tillegger en hund menneskelige egenskaper og ikke behandler hunden som hund og på en måte den kan forstå.

Et typisk eksempel på dette er at mange praktiserer at hunden har sin naturlige plass i sengen. Dette blir for en hund veldig forvirrende, i flokken ville aldri lederhunden (menneskene) akseptert at den tok seg til rette på den beste og opphøyede sengeplassen. De som vet litt mer om hunde pykologi/adferd og fortsatt vil ha hunden i sengen noen ganger vet at en hund kun skal tillates å komme i sengen når den har blitt spesiellt invitert til dette og at man ikke skal akseptere at hunden hopper opp uten invitasjon.

Når det er sagt så er det ikke mye ved hundehold i dag som er naturlig for hunden. Men man får en mye mer harmonisk og lykkelig hund om man setter seg inn i dens naturlige atferd og kommuniserer med dem/håndterer dem på deres primiser så langt dette er mulig.

Hos oss sover valpen i bur med lukket dør om natten. Om dagen fungerer buret som et fristed hvor hunden kan trekke seg tilbake dersom den vil være alene.

Vi pleier å flytte med oss buret om dagen til det rommet vi oppholder oss i. Når vi for eksempel ser på tv så tusler hunden inn i buret sitt og legger seg der. Og om kvelden går den å legger seg i buret.

Bruker også buret som ledd i treningen for å få hunden husren, og når det er behov for timeout eller at den skal roe seg og sove litt.

Når vi har valp så har vi et lite bur, dette for å hjelpe til med å få den husren. Når den blir større å vil den få et større bur som seng hjemme, men vi vil fortsatt bruke et lite bur som transportbur.

Tviler egentlig på om vi kommer til å fortsette med lukket bur om natten når hunden blir større , da dette gjør at vi ikke får noen vakthund. Men jeg ser i utgangspunktet ikke noe stort problem i slik praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt enig med deg når det gjelder sammenligning av dyr og mennesker. Det er sjelden jeg gjør det, og skulle kanskje ikke ha gjort det i denne debatten heller.

Når det er sagt så ser jeg stor forskjell på en trygg hule som hunden selv velger og gå inn og ut av og et bur med lukket dør hvor hunden tilbringer flere timer hver dag.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe. Nei, det er da verre å ha en hund i et lite reisebur 16 timer enn det er å ha en innekatt. (Men det er vel få ting bortsett fra direkte vold jeg kan se er verre enn å ha en hund i bur 16 timer i døgnet).

Og hvorfor i alle dager tar du det som en selvfølge at de burene hundene er plassert er små reisebur??? Det er vel ytterst få - om noen - av de som har hundene sine i bur som har de i små reisebur.

Jeg har to store hunder. Jeg hadde to bur før hvor dørene alltid var åpen. Den største elsket å legge seg i det minste buret... Helt frivillig. Hver gang. Og aldri med døren lukket.

Noen hunder er veldig stresset og har godt av å komme et sted å få slappet av. Og noen ganger må vi fortelle den at den skal slappe av. Tror du virkelig at det er sunnere for den å ligge og stresse et sted enn å ligge og slappe av i et bur med lukket dør? Og bare så det er sagt: det er ikke alltid man kan se lett at den er stresset. Den kan se rolig ut, men stresse likevel. F.eks. om den ser ut som den ligger å sover. Og så går du ut av rommet og inn i et annet. Følger hunden etter deg da? Om den gjør det, så er den ikke så rolig og avslappet som du trodde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...