Gå til innhold

Bruk av bur


Gjest Lilleulv

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv

Det hender jeg får kommentarer fra andre "hundefolk" ang at hundene mine ikke er i bur om natta, og ikke er i bur når jeg er på jobb. De spør hvorfor jeg ikke bruker bur på natta, og sier at jeg bør begynne med det.

Er det virkelig vanlig å bruke bur så mye? Blir ikke det misbruk av buret?

Disse folka som spør meg får meg jo til å føle meg som en idiot som ikke har hundene i bur når jeg er på jobb, men hvorfor skal jeg det når de ikke ødelegger noe?? Og valpen stakkar, hadde jo tissa på seg i buret 8 timer :( det hadde ikke vært noe hyggelig for henne... Litt av grunnen til at jeg vil ha 2 er fordi jeg har mye bedre samvittighet når jeg er på jobb. jeg vet at hundene koser seg hjemme sammen, leker og har selskap. Herregud jeg hadde ikke følt meg noe bra dersom de var i bur 8 timer.

Men de er tilvent buret. Jeg har de i bur i bilen, og jeg synes det er veldig greit å kunne sette de i bur dersom det kommer folk som enten er redd hunder eller er masete med hundene, eller hvis vi skal ha opp dørene og bære ut og inn ting (flytte f.eks.) eller hvis jeg synes hundene har styra nok og kan legge seg og slappe av litt, gjerne med et griseøre.

Hvor mye har du hunden din i buret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Morgan le Fay

Han er bare i buret hvis han er alene hjemme, og ellers hvis han selv går dit, men det skjer bare hvis han har tatt noe han ikke får ha, eller er veldig trøtt om natta. Foreløpig tør vi ikke ha ham løs alene hjemme, men jeg vurderer å sperre av trappa slik at han kan være i gangen. Jeg er bare litt redd for at han blir nervøs og hyler hvis han må "passe på" et såpass stort område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Han er bare i buret hvis han er alene hjemme, og ellers hvis han selv går dit, men det skjer bare hvis han har tatt noe han ikke får ha, eller er veldig trøtt om natta. Foreløpig tør vi ikke ha ham løs alene hjemme, men jeg vurderer å sperre av trappa slik at han kan være i gangen. Jeg er bare litt redd for at han blir nervøs og hyler hvis han må "passe på" et såpass stort område.

Ja, det kommer vel mye an på hva de er vant til også :)

Min voksne liker buret sitt godt, og går ofte inn og legger seg der. Hun har tilgang på buret når hun er alene hjemme, og det hender hun bruker det.

Nå har jeg forstått det som at deres hund ikke er alt for mye alene hjemme heller, så da blir det litt annet. Men når det blir snakk om 8-9 timer hver dag synes jeg det blir drøyt. Ikke meninga å kritisere de som har hunden i bur noen timer på dagen når de er alene hjemme, men HELE natta og HELE dagen mens man er på jobb???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest85

JEg tror grunnen til at mange sier at du skal ha hundene dine i bur om natta og når du er på jobb er fordi hunder ofte føler seg tryggere i bur, men det tenger ikke å bety at de skal stenges innen hele dagen, men ha tilgang til å søke tilflukt hvis de skulle ønske det...

Selv har vi aldri hatt hunden i bur, kun i bil. men hun har hatt mulighet til å søke tilflukt som jeg nevnte, hvis hun skulle ønske det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Men mine hunder føler seg trygge løse også! Da går de og drikker litt vann, leker litt, ligger i sengene sine, ligger i senga mi litt :) virker som de sover og sløver mye på dagen mens jeg er borte. og så er det full fart på ettermiddagen og kvelden.

Fikk høre en teori i går om at det var en uting når hundene kunne disponere hele huset og tro de var sjefer. altså disponere huset = sjef!??

Jeg har ikke noe tro på at hundene til stadighet prøver å klatre på rangstigen og skal være sjef. Mitt syn er heller at de ønsker sterkt å ha tilhørighet i familien, og være med på det som skjer, og at de kan være redde for å bli utelatt. Er mitt synspunkt :) og dette tror jeg også kan komme mye an på hva slags forhold man har til sin hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helen Parr

Vi har to hunder, den ene har bur, den andre ikke. Vi fikk hund nummer to i sommer da han var to år gammel. Han var vant til bur, og betrakter dette som sitt sted. Der ligger han om natten og dagen når vi er på jobb. Den eneste gang vi stenger buret er når vi er ute av huset, ellers ser jeg jo at han ligger i buret selvom han ikke må. Det er hans seng, på linje med at kurven er den andre hundens seng.

Etterhvert håper jeg at han kan ha åpent bur også når vi er borte, men foreløpig går det greit. Han roer seg fullstendig i buret sitt og ligger også der med åpen dør når vi er hjemme. Et tegn på at han trives i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Men mine hunder føler seg trygge løse også! Da går de og drikker litt vann, leker litt, ligger i sengene sine, ligger i senga mi litt :) virker som de sover og sløver mye på dagen mens jeg er borte. og så er det full fart på ettermiddagen og kvelden.

Fikk høre en teori i går om at det var en uting når hundene kunne disponere hele huset og tro de var sjefer. altså disponere huset = sjef!??

Jeg har ikke noe tro på at hundene til stadighet prøver å klatre på rangstigen og skal være sjef. Mitt syn er heller at de ønsker sterkt å ha tilhørighet i familien, og være med på det som skjer, og at de kan være redde for å bli utelatt. Er mitt synspunkt :) og dette tror jeg også kan komme mye an på hva slags forhold man har til sin hund.

Det er nok mange individuelle forskjeller på hunder også. Noen er fornøyde med å være på sin viste plass på rangstigen, andre ønsker å klatre. Hvis du har trygge hunder er det sikkert fordi du behandler dem forutsigbart - og det er jo bra. :)

Vi har aldri introdusert bur for vår første hund. Han tusler litt rundt, sover litt og kikker ut av vinduet (vi har et stort vindu som får til gulvet, og jeg ser ofte at han står der når jeg kommer hjem).

For den andre er det nødvendig med bur - for hans egen del. Der roer han seg åpenbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe tro på at hundene til stadighet prøver å klatre på rangstigen og skal være sjef. Mitt syn er heller at de ønsker sterkt å ha tilhørighet i familien, og være med på det som skjer, og at de kan være redde for å bli utelatt. Er mitt synspunkt :) og dette tror jeg også kan komme mye an på hva slags forhold man har til sin hund.

Enig i dette. I vårt hjem er hundene familiemedlemmer. De er med på det meste og holder seg sammen med oss. Ingen av mine hunder har noen gang vært i bur. Det har ikke vært behov for det. De trives med å gå fritt rundt i huset når vi er borte. Tror de sover mye, i min seng sammen med pus ;).

Mine hunder har aldri forsøkt å klatre på rangstigen. De har aldri prøvd å utfordre meg. De vet at jeg er lederen og trives med det. Har to store hannhunder.

Noen hunder trives sikkert i buret. Hvis de selv får bestemme når de vil ligge der, og har åpen dør, er jo buret like bra som en hundekurv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bur på mine hunder, både i bil og hjemme. Hjemme står dørene som regel åpen, men lukker de av og til. Har nettopp hatt et valpekull, og de går og legger seg i buret når de vil sove.

Har god kontakt med alle valpekjøperne, og alle bruker bur som valpene betrakter som sin sone.

Har to av valpene litt lenger, så nå lukker jeg døra på natten. De er nå 11 uker og sover hele natten, men sier fra når de må ut.

Det viktigste er vel å finne det som passer best for deg og ditt hundehold, bur eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi hadde hunden i bur en liten periode den første tida han måtte være alene, men vi syntes alle så synd på han så d fikk han fort slippe. nå er han bare i bur når han skal kjøre bil.

så lenge han oppfører seg er d jo ingen grunn til å ha han i bur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Synes man skal ta hensyn til sine egne hunder jeg og hva de har behov for.

Lapphunden har angst for bur, turte ikke engang å gå inn i buret. Etter mye ros og godbiter fikk vi han inn i buret, men slappet av gjorde han absolutt ikke. Aldri før sett han så stresset.

Han har tilgang til 3 rom der han får gå fritt, dvs dørene til stua står oppe men dit får han ikke lov til å gå og det vet han godt. Yndlingsplassen hans er mellom sofaen og bordet, der er det tydligvis akkurat passe kaldt (viktig for en hund med mye pels) og "trangt".

Skjønner ikke dette med å måtte ha bur til hunden, samtidig mener jeg ikke at det er mishandling å ha bur til hunden så lenge dette brukes fornuftig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Det er rart det der med bur. Pointeren vår elsker å være i buret sitt. Det er helt åpenbart at han er blitt vant til det fra han var liten. Der roer han seg. Og til opplysning; Buret står som regel åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min hund er ikke i bur om natten eller når han er alene hjemme... har buret i bilen, han sitter der når vi kjører...

skal vi sove borte og ha med han sover han i bur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08

Mine to sover begge i burene sine om natta, fordi de blir begge veldig stressa hvis de er løse. Mørkeredde begge to :knise: Da løper de bare fram og tilbake og kommer løpende inn på rommet vårt og opp i senga (de vet at akkurat det rommet er det ikke lov å gå inn på, og de gjør det aldri ellers). De koser seg, og er veldig glad i rutiner begge to, og når de kommer inn etter kveldsluftinga så går begge to i hvert sitt bur og legger seg. Men de kan være litt vanskelige å få ut derfra om morgenen, for de er B-hunder begge to :)

Når vi begge to jobber tidlig på dagen så er en løs og den andre i bur. Grunnen til det er at hun er så fæl til å gnage på vinduskarmer - av alle ting! Og siden det ikke er så lett å holde henne på et område uten vinduskarmer (og ja, vi har prøvd alle slags rare smøre-på-ting), så blir det til at hun ligger i buret. Vi har henne løs ellers når vi er borte, er bare når vi er borte mange timer, hvilket vil si når vi jobber, eller hvis vi skal ut i helga, og da er det etter "barnas leggetid", så de ville vært i buret sitt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes generelt sett det er ganske hårreisende å ha en hund i bur (med døren igjen) i timevis, og synes bare unntaksvis det kan forsvares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Helen Parr

Hunden min velger selv å være "timevis" i bur, som du skriver. Det ser jeg de dagene jeg er hjemme og buret er åpent. Da ligger han på akkurat samme måte (antakeligvis) som når vi er vekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tullete å antyde at du bør ha hunden mer i bur. Så lenge det funker for deg og hunden din, er det da virkelig ikke noe must å bruke bur!

Jeg brukte bur til min da han var alene hjemme (omplasseringshund som spiste opp absolutt ALT), og han gikk ofte å la seg der når det stod åpent ellers. Men jeg ville foretrukket å kunne ha ham løs. Så fint at du har en hund som ikke må settes i bur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund var en skikkelig gnager når vi fikk han (omplasseringshund), og var da i buret når han var alene for å slippe å stresse og ødelegge huset. Nå har han tendenser til å gnage litt på ting hvis han kjeder seg/blir stressa, så han er i gangen når han er alene, der ødelegger han ingenting. Vi har stor gang, og så har han bein og lekene sine der.

Om natta er han i buret med lukket dør, for han blir ofte urolig når han hører lyder om natta - varlser og stresser rundt. Når han er i buret kommer det av og til et boff eller lavt knurr når han hører noe, og så er han ferdig.

I bilen bruker vi alltid bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en venninde som har hundene i lukka bur både når de er på jobb og om natta. når er er på jobb er forståelig da han ene er litt rabagass..men jeg synes det blir alt for mange timer når er er der om natta og. det er jo tross alt 8-9 timer på dagen og sikkert like mye på natta. så da er det ikke mange timene igjen i frihet for de hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...