Gå til innhold

Fra innekatt til utekatt


Amused

Anbefalte innlegg

Katten vår, en kastrert hannkatt på 1,5 år, har vært innekatt fram til nå. Dvs, han har vært ute på balkongen der vi bodde før, men ikke noe mer. For ei uke siden flyttet vi til et hus med hage, i et boligstrøk uten særlig biltrafikk. Han har fått vært ute på verandaen, men har å begynt å klatre over til naboen, som er kattehater :dåne:

Han sitter bare og mjauer og vil ut, hele tiden, og vi lurer rett og slett på om det er trygt å slippe ham ut (i hagen)? :jepp: Jeg tok ham med ut i bånd i går :flau:, men han vred seg ut, og tok bare en tur til naboen (rekkehus) før han kom tilbake igjen :ler:

Jeg vet at det anbefales å holde katten inne i minst 4 uker, men masinga hans begynner å bli uholdbar, og jeg kan ikke bli med ham ut hele tiden, heller.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere kun har bodd der èn uke, så ville jeg forsøkt å holdt ham inne en uke eller to til. Jeg vet det kan være forferdelig - hadde selv en hannkatt som bokstavlig talt klatret på veggene når jeg holdt ham inne etter flytting. Hvis det ikke går, så synes jeg godt du kan slippe ham ut - men i begynnelsen kun når du er hjemme slik at det er lett for ham å komme seg inn igjen, og lett for deg å holde et lite øye med ham.

Kjempeflott at du velger å la ham gå ute! :tommelsmil:

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Tabris :)

Joda, vi får vente litt før vi slipper ham ut på egen hånd, men vi følger godt med ham når han er ute på verandaen.

Men, når vi først kan slippe ham på egen hånd, hvordan vet vi at han kommer tilbake? :sjenert: Jeg har ikke hatt katt siden jeg var liten, og er selvsagt veldig redd for at han skal forsvinne... :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Tabris :)

Joda, vi får vente litt før vi slipper ham ut på egen hånd, men vi følger godt med ham når han er ute på verandaen.

Men, når vi først kan slippe ham på egen hånd, hvordan vet vi at han kommer tilbake? :sjenert: Jeg har ikke hatt katt siden jeg var liten, og er selvsagt veldig redd for at han skal forsvinne... :rødme:

Jeg ville ikke sluppet han uten å fotfølge han den første uka. Og følg med om det er andre ukastrerte hanner eller andre katter som har territoriet sitt der dere bor, så vet du hva dere kan forvente. Etter hvert som han begynner å markere ute vil dere se om andre prøvr å fryse han ut. Når du er sikker på at han er kjent i nærmiljøet og har begynt å etablere seg kan du være ganske trygg på at han kommer tilbake igjen, selv om han vandrer alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist han har vært innekatt før så er det vel ikke noe farlig å la han være ute? Skal vel litt til for at han vandrer tilbake til det gammle huset deres. Men være i alle fall ute sammen med han litt i begynnelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen.

Det blir vel til at vi gradvis venner ham til å være ute, men at vi følger ham den første tiden så vi ser hvordan han oppfører seg, hvor langt han vil avgårde etc. Den eneste katten vi har sett i nærheten er en søt liten hunnkatt, så det går vel fint.

Blir uansett veldig godt å se ham ute i det fri :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Oppdatering:

Etter å ha luftet pusen i bånd ei uke, så slapp vi ham løs søndag ettermiddag. Selvfølgelig stakk han et sted han ikke hadde vært før (bak huset), men han dukket opp igjen da vi lokket med tørrfisksnacks noen timer senere :juhu:

Flinke pusen :rødme: Nå har han vært ute hver kveld siden søndag, og det går kjempefint! I tillegg er han roligere om natta, og generelt fornøyd :katt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet i vår, med våre to katter på 1 og 7 år. Planen var da å gjøre dem om til utekatter. Vi snakket med dyrlegen på forhånd (var der for å få lagt inn microchip, som er greit å ha på utekatter) og hun sa at det ikke var noen bestemt tidsfrist, men at man heller burde se om katten var trygg og om den selv ønsket å gå ut. Vi slapp ut den eldste etter bare en uke, for hun hadde slått seg helt til ro i sitt nye hjem og maste om å gå ut, og det var helt problemfritt. Den yngste er fremdeles 99% innekatt. Hun liker ikke å bruke katteluken og ber heller aldri om å gå ut, men om sommeren når verandadøren står åpen var hun gjerne litt på verandaen nå og da. Men det er herlig å se den eldste som koser seg sånn ute og fanger mus, fugler og frosker og springer etter nabokattene. Hun har helt åpenbart et lykkeligere liv som utekatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...