Gå til innhold

Hester på rideskoler.


Gjest Wolfmoon

Anbefalte innlegg

Svært så fanatiske vi var her, da..?

Selv om jeg praktiserer NH, og mener det er "det rette" trenger det ikke bety at hesten blir tvingt til å gå kald og våt ute året rundt, med gjørme opp etter ørene, barfot og en gammel rundballe som eneste mat. :forvirret:

Jeg synes ikke utegangsmulighetene her i området er tilfredsstillende, så hesten står foreløbig på stall om natta. Hun er ute hele dagen, får måltidene ute, bruker dekken ved behov, bruker sko da hun blir sårbeint uten, har tilpasset fôrplan, får signaler hun forstår osv.. Jeg rir ikke "engelsk" klassisk, for jeg synes det er altfor mye innenfor "engelsk" klassisk som strider i mot alt jeg mener er sunt.

Er utrolig lei av alle rideskole-fjortisene som lurer på hvilket bitt/innspenninger de skal bruke for å få hesten til å "gå på tøylen" (svært misvisende navn, forresten).

Jeg kjenner til mange fornøyde utegangshester, og mange fungerende barfothester (min ene går alltid uten sko i sommerhalvåret). Poenget mitt var at jeg er til tider lei av "holier than thou"-innstillingen til en del av de hesteeierne som har "oppdaget" en helt ny måte å holde hest på, uten å se begrensningene i tillegg til mulighetene. Du er tydeligvis i god stand til å tilpasse ditt hestehold etter fasilitetene du har tilgjengelig og etter hestens behov, men ikke alle har den egenskapen.

Hester går sårbente i årevis fordi de skal herdes til å bli barforhester. Utegangsforholdene jeg beskrev er dessverre mer vanlig enn man skulle tro.

Når det er sagt, har jeg selv hatt løsdriftshest i en meget velfungerende løsdrift. Stor liggehall med plass til alle hestene, god talle med halm, gjørmefritt, gruset område utenfor hallen, god og tørr ensilageball innendørs, og tilgang til store skogområder. (Dette var en løsdrift for unghester av ridehestavstamming.)

Min kjepphest er at man skal gjøre så godt man kan ut fra de forutsetningene man har. Fanatikere finnes i alle leire, og deres fanatisme og manglende vilje til å se ting fra andre vinkler går ut over hesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wolfmoon
Svært så fanatiske vi var her, da..?

Selv om jeg praktiserer NH, og mener det er "det rette" trenger det ikke bety at hesten blir tvingt til å gå kald og våt ute året rundt, med gjørme opp etter ørene, barfot og en gammel rundballe som eneste mat. :forvirret:

Jeg synes ikke utegangsmulighetene her i området er tilfredsstillende, så hesten står foreløbig på stall om natta. Hun er ute hele dagen, får måltidene ute, bruker dekken ved behov, bruker sko da hun blir sårbeint uten, har tilpasset fôrplan, får signaler hun forstår osv.. Jeg rir ikke "engelsk" klassisk, for jeg synes det er altfor mye innenfor "engelsk" klassisk som strider i mot alt jeg mener er sunt.

Er utrolig lei av alle rideskole-fjortisene som lurer på hvilket bitt/innspenninger de skal bruke for å få hesten til å "gå på tøylen" (svært misvisende navn, forresten).

Jeg tror ikke så mange av oss er så veldig fanatiske, men jeg mener iallefall det er viktig å tilpasse seg hesten på best mulig måte, ikke forfekte en retning innenfor hestehold.

Og det er flere her som har sagt at så lenge det er tilpasset hesten og situasjonen så kan både utegang og innegang (med utegang ;) ) være det beste for hesten.

Er ellers helt enig med deg i at uttrykket "få hesten til å gå på tøylen" av mange blir totalt misforstått, men i mine øyne betyr ikke dette at man totalt skal forkaste engelsk ridning. Det er mange flinke hestefolk som driver med engelsk ridning, og mange av de har jeg lært mye av.

Som jeg skrev lenger opp så har også NH et problem etter at det ble så populært, med utsagn som "har du lært hesten din NH enda da?". Det blir jo totalt feil det også, og jeg har sett nervøse hester som ikke har skjønt noenting av det eieren prøver å gjøre (som forøvrig ble helt feil).

Ellers vet jeg at mange i ridehestmiljøet har et veldig negativt syn på trav og de som driver med travhester, at det er utnytting/skading av hesten o.l. Jeg må bare få si at mange av de gamle hestekarene jeg kjenner brukte NH lenge før det ble skrevet lærebøker om dette, de hadde fått kunnskapen gjennom å observere hestene. Dette lærte de ofte videre til oss som hang rundt å ville holde på med hest.

Med dette prøver jeg ikke å si at alle i travmiljøet er helt fantastiske med hester, men jeg mener at det faktisk finnes flinke folk som behandler hestene sine bra innenfor alle miljøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få si at mange av de gamle hestekarene jeg kjenner brukte NH lenge før det ble skrevet lærebøker om dette, de hadde fått kunnskapen gjennom å observere hestene.

Og det har alle grener felles; det finnes alltid noen som har observert og studert hesten, og kommet frem til akkurat det samme som presenteres under merkelappen NH.

Slike mennesker kan vi alle lære av, det de har felles er at de har kjennskap til og respekterer hestens natur, og legger opp hesteholdet og treningen deretter.

De fantes oppi "dalom" for to hundre år siden, og det kan finnes en sånn på nærmeste ridesenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker rideskolen jeg gikk på da jeg var 13-14 år.

Gården og stallen var møkkete og hestene var sure og ustelte.De hadde en 2 år gammel fjording de brukte i ridetimene. Jeg syntes så synd på den og gikk bort til den for å klappe den en gang. Jeg strøk den forsiktig over ryggen da den plutselig biter meg hardt i fingeren. Tydeligvis av smerter.

Itilegg skulle dem finne måter på å tjene penger på oss som rei der. Det var en gang de hadde kakelotteri og jeg leverte ikke kake. Litt senere ligger det en bot i postkassa mi på 250 kr.

Jeg sluttet der etter noen mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk på rideskolen fra jeg var 10-14 i stavanger..De fleste instruktørene var gode og rettet på oss hvis vi feks rev for hardt i tøylene osv...Men glemmer aldri ei kjerring der..

Hun var den "flinkeste" av de alle der, vunnet masse premier osv, men utbrent som fy! Da gikk jeg enda på ponnikurset, og det ble brukt en sliiiiten gammel hvit vallak i de timene. Den var så stiv i ledda at den såvidt orka og gå. En gang nektet den helt å gå, og sto bom fast. Ridelæreren gikk bort og drog ham i tøylene, og pisket hesten slik at han gikk i ring rundt henne gang på gang. Hun hylte og skreik til gamle stakkaran.. :gråte: Hadde det vært nå, hadde jeg slått henne ned rett og slett! hesten var ellers kjempesnill og ikke vanskelig i det hele tatt, men hadde tydeligvis vondt i bena..Off!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...