Gå til innhold

Hester på rideskoler.


Gjest Wolfmoon

Anbefalte innlegg

Gjest Wolfmoon

Så lenge de følger de formelle kravene til oppstalling o.l. til hester så er det vel neppe mye som kan gjøres. Synes i bunn og grunn at dyrevelferd er lite prioritert av mattilsynet som vel har kontrollansvar i forbindelse med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vimselot

Har ambivalente forhold til ridelærere, og ikke nødvendigvis til rideskolen, det er de som ikke lærer barna/rytterne balanse. Da ender det med at de holder seg fast i tøylene når eleven føler seg utrygg....

Og da er det jo ikke rart at hesten streiker...

Vet ikke helt hva jeg skal mene om rideskoler, men den som er ridelærer har ikke alltid kontroll med hvilke hester som kommer inn, gjerne på fôr, gjerne unge hester som ikke har hatt mer enn maks to ryttere på ryggen fra tidligere. Det blir et sjokk for hesten, og hesten skal lønne seg å ha på stallen.

Mye penger.

Lenge sia jeg var på rideskole, så vet ikke i dag, men udugelige ridelærere finnes det nok av. (bitter jeg ja, som kjøpte en ung hest som hadde vært så uheldig å være på rideskole...den lærte seg ikke å stole på barn igjen, før den ble pensjonist)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Herregud, jeg blir helt sjokkert her jeg siitter. Jeg har kun erfaring med èn rideskole, klosterskogen ridesenter i skien, og aldri, aldri sett noe slikt der! Hun som driver senteret er selv lærer, og der blir man lært opp til å ta godt vare på hesten. Når man er ferdig med timen, og om hesten ikke skal gå neste time, eller resten av dagen, skal man selve ta den inn i stallen, sale av, og gjerne også pusse den. Kanskje ikke full pussing, men gi den en god børsting for å roe ned og skjemme bort hesten litt.

Alle hestene der var personligheter av de helt store, og virka alltid glade når de skulle ut og være med i en time. Selvfølgelig, noen var litt vrange (ah, Candy som alltid begynte å bukke) men såvidt jeg alltid har forstått var det mer personlighet enn mmistrivsel og vanskjøtsel. Hvem som helst fikk ikke bli hestepasser, det var jenter som hadde vært i stallen i mange år, og de trente også gjerne hestene på sin egen fritid, og flere av de gikk i konkurranser.

På det senteret så har alltid inntrykket mitt vært at alt foregikk av lidenskap til hester, og ikke på grunn av profitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jenna88
Så lenge de følger de formelle kravene til oppstalling o.l. til hester så er det vel neppe mye som kan gjøres. Synes i bunn og grunn at dyrevelferd er lite prioritert av mattilsynet som vel har kontrollansvar i forbindelse med dette.

Det er så utrolig sjokkerende at jeg ikke har ord for det. Jeg har flere hjertesaker jeg skal gripe tak i som journalist, og dyrs velferd og rettigheter er så absolutt en av dem!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillagubban
Det er så utrolig sjokkerende at jeg ikke har ord for det. Jeg har flere hjertesaker jeg skal gripe tak i som journalist, og dyrs velferd og rettigheter er så absolutt en av dem!!!

Da har du ihvertfall mye å ta tak i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig sjokkerende at jeg ikke har ord for det. Jeg har flere hjertesaker jeg skal gripe tak i som journalist, og dyrs velferd og rettigheter er så absolutt en av dem!!!

Så bra! :-D Vi trenger flere som skriver om slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt inntrykk er at rideskolehester har det jevnt over ganske dårlig , men har bare erfaring fra 2 litt større rideskoler .

På de 2 rideskolene jeg vet om pleide hestene å brukes til timer 5 timer om dagen og av og til mer enn det også .

Siden nesten alle hestene ble brukt på timer med alle ferdighetsnivåer sier det seg selv at ikke alle som red på hestene var like flinke ryttere , men ridelærerne var ganske strenge med hvem som fikk bruke sporer og pisk .

Hestene ble også brukt til handicap timer hvor mennesker med både fysiske og mentale handicap da altså fikk ri disse dyra med vanlig utstyr og vanlig bitt . (med leiere riktignok , men det er grenser for hvor mye en leier greier å avdempe alle de rykkene en handicapet person gjør i tøylene i løpet av en time )

I tillegg til dette ble ikke hestene foret noe ekstra i forhold til at de arbeidet 3-4 ganger mer enn det som var vanlig at private hester arbeidet , skolehestene var alltid trøtte og vanskelige å få i aktivitet .

Aldersmessig tror jeg den yngste hesten som noengang ankom skolen var 3,5 år , men dette var et engangstilfelle og hesten hadde blitt slaktet dersom den ikke hadde blitt kjøpt av skolen etter at den hadde endt sin karriere på galoppbanen . (var ikke rask nok )

Den eldste var ca 20 år .

Det er interessant at noen nevner Klosterskogen ; Klosterskogen var iallefall tidligere eid av relativt ressurs sterke folk , og dette er kanskje noe av årsaken til at hestene der har det bedre enn på andre ridesentre . Jeg tror ikke en rideskole har økonomi til å la hestene bare arbeide i 1-2 timer om dagen desverre .

Begge de rideskolene jeg vet om var flere ganger truet av konkurs selvom de ansatte hadde utrolig dårlig lønn .

Endret av Væren75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Væren75; Det er kanskje Ove og Lene du sikter til? De drev klosterskogen på en særdeles god måte ja, og nåværende eier, Irene, har mer enn fulgt i deres fotspor! :) Nå er jo ikke klosterskogen bare rideskole; de har jo staller med privathester også.

Det er spesielt en hest jeg husker spesielt godt; Pedro. Han var ganske gammel, og ble sjeldent brukt, med mindre det var en rytter som læreren visste at var flink og ikke kom til å drive han for hardt. Han ble flyttet fra spilttau og over i en av boksene i privatstallen, slik at han skulle ha det finest mulig. Han var omtrent alle sin yndlingshest, og ble vel skjemt grundig bort med eple og gulrotbiter støtt og stadig.

Du kunne gå fra boksen hans med døra åpen, og han stod bare i åpningen og tittet på alle som gikk forbi. Verdens snilleste, var han. Og det gjør så vondt å vite at han er død nå... Men han hadde det fint! Fine Pedro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har generelt ikke mye til overs for rideskoler, for de aller fleste holder og rir hestene etter "engelsk ridning". Det betyr ofte at hestene står på boks 20 timer i døgnet, blir brukt flere timer i rideskolen hver dag, får kun gå ute i helgene, har hesten problemer settes det på reimer som holder igjen kjeften, tvinger hesten "i form" osv..

Jeg støtter ikke engelsk ridning, men har fått opp øynene for NH - mye utegang, minst mulig utstyr, korrekt bruk, signaler hesten forstår og omgang på hestens premisser. Skulle ønske flere fikk opp øynene for NH, og at kanskje noen rideskoler skulle følge opp, men det er nok for mye å be om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har generelt ikke mye til overs for rideskoler, for de aller fleste holder og rir hestene etter "engelsk ridning". Det betyr ofte at hestene står på boks 20 timer i døgnet, blir brukt flere timer i rideskolen hver dag, får kun gå ute i helgene, har hesten problemer settes det på reimer som holder igjen kjeften, tvinger hesten "i form" osv..

Jeg støtter ikke engelsk ridning, men har fått opp øynene for NH - mye utegang, minst mulig utstyr, korrekt bruk, signaler hesten forstår og omgang på hestens premisser. Skulle ønske flere fikk opp øynene for NH, og at kanskje noen rideskoler skulle følge opp, men det er nok for mye å be om.

Det er overhodet ingen motsetninger mellom det du kaller engelsk ridning" og NH. "Merkelappen" NH er en kokuspokusbetegnelse på korrekt hestehåndtering, og har kun med kommunikasjon og timing å gjøre. GODE hestefolk har holdt på med dette gjennom alle tider, uansett gren.

Godt hestehold tar hensyn til hestens behov, uansett hva hesten brukes til. En hest er en hest.

Mine dressurhester går ute hele dagen i flokk over store, kuperte områder. De har fri tilgang til grovfor, godt tilpasset utstyr, individuelle treningsplaner, og får kiropraktikk/akupunktur/massasje etter behov.

Det kan se ut som om din erfaring fra andre hestemiljøer enn ditt eget er heller begrenset.

Min mening er heller en god og varm skodd ridehest på boks med et digert høynett om natten, en en barfot, dekkenløs og kald hest ute 24/7 i gjørma med en sur rundball foran seg.

Ja, jeg vet at dette er et unyansert bilde av løsgangshester, men det er mange hester som lever under slike forhold fordi alt skal være så inn i gamperæva naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jenna88
Da har du ihvertfall mye å ta tak i!

Ja, det er helt forferdelig... Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe. Jeg kan selvfølgelig ikke redde verden, men jeg håper artiklene mine kan gjøre andre journalister, og ikke minst folk flest, mer bevisste på problematikken.

Jeg har allerede fått godkjent et par slike artikler her på huset, og setter stor pris på det. Det er nok ikke alle redaktører som verdsetter slikt stoff, dessverre. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jenna88
Så bra! :-D Vi trenger flere som skriver om slikt!

Takk. :)

Det er jeg helt enig i. Forhåpentligvis blir journalister, og ikke minst folk flest, mer bevisste på problematikken når de leser artikler relatert til dyr og dyrs rettigheter.

Jeg håper det kan bidra til at flere engasjerer og bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Jeg har generelt ikke mye til overs for rideskoler, for de aller fleste holder og rir hestene etter "engelsk ridning". Det betyr ofte at hestene står på boks 20 timer i døgnet, blir brukt flere timer i rideskolen hver dag, får kun gå ute i helgene, har hesten problemer settes det på reimer som holder igjen kjeften, tvinger hesten "i form" osv..

Jeg støtter ikke engelsk ridning, men har fått opp øynene for NH - mye utegang, minst mulig utstyr, korrekt bruk, signaler hesten forstår og omgang på hestens premisser. Skulle ønske flere fikk opp øynene for NH, og at kanskje noen rideskoler skulle følge opp, men det er nok for mye å be om.

Som Phytia sier over her, trenger det absolutt ikke å være noen forskjell på engelsk riding og NH. NH (natural horsemanship) er en betegnelse på det å håndtere hesten på dens premisser, og uten tvang. Jeg har drevet med NH i 10 år, men er fortsatt engelsk rytter, da jeg rir sprang og dressur. Selv om jeg håndterer hest etter de naturlige prinsippene så bruker jeg hjelpetøyler når det er behov for det (på riktig måte, selvsagt; hesten gir etter, jeg gir etter). Forrige hesten min red jeg mye med glidetøyler, men jeg kunne også ri dressurprogrammer med han uten noen form utstyr på. Man trenger ikke forkaste alt av hjelpemidler fordi man praktiserer natural horsemanship. Man må simpelthen bruke dem på riktig måte. Og det må man jo uansett.

Poenget mitt er at man kan drive NH selv om man rir engelsk. *bable*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Må bare si meg enig med både Phytia og Pia, man kan faktisk blande engelsk ridning og horsemanship. Men NH har nå engang blitt mote blant veldig mange hestefolk, hørte blant annet en diskusjon en gang der en av replikkene var "Har du lært hesten din NH enda da?". Poenget med NH er jo at hesten kan det fra før, det er vi som må lære!

Ellers blander jeg personlig flere stiler for å prøve og tilpasse meg hestene jeg rir best mulig. Personlig rir jeg ikke uten hodelag. Dette fordi jeg stort sett rir på tur, og da har da noe med sikkerhet å gjøre. Hester er nå engang store fluktdyr, og for meg er det naturlig å behandle de på sikrest mulig måte både for meg og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er heller en god og varm skodd ridehest på boks med et digert høynett om natten, en en barfot, dekkenløs og kald hest ute 24/7 i gjørma med en sur rundball foran seg.

Ja, jeg vet at dette er et unyansert bilde av løsgangshester, men det er mange hester som lever under slike forhold fordi alt skal være så inn i gamperæva naturlig.

Og jeg må si jeg aldri har møtt på gladere hester en de gampene som står ute i regnet 24/7 og koser seg gløgg ihjel.. Også elsker de å løpe i regnet.. Hestene jeg passet likte ikke ly med mindre det blåste og regnet veldig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Både utegang og oppstalling (med luftegårder) har sine fordeler og ulemper. Uansett så er hester vanedyr, og jeg tror de fleste vil trives godt med det de er vandt med.

Nå har jeg forøvrig hatt innehester som i perioder med fint vær har nektet å gå inn om kvelden (spesielt da på sommeren) og hvis det ikke er noen spesiell grunn til at de skal inn så får de stå ute. Dette er gjerne de samme hestene som maser om å få komme inn med en gang det blir mørkt når været er dårlig.

Hester er forskjellige og hverken ute- eller innegang passer for alle. Dette avhenger jo også av hva man skal bruke hestene til. Hester blir nå engang langpelset i Norge hvis de skal gå ute på vinteren, og det er lite sunt for f.eks. travhester som blir trent å ha lang pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og jeg må si jeg aldri har møtt på gladere hester en de gampene som står ute i regnet 24/7 og koser seg gløgg ihjel.. Også elsker de å løpe i regnet.. Hestene jeg passet likte ikke ly med mindre det blåste og regnet veldig..

...og jeg har møtt mange løsdriftshester med regneksem som står ute og henger i regnet fordi inneplassen er uegnet som liggehall, med gjørme oppetter øra fordi uteområdet ikke tar unna vannet.

Ellers er jeg 100% enig med det Wolfmoon skriver i innlegget over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad for at jeg rir privathest for å si det sånn! Selvom jeg må inrømme at jeg flere ganger har vært borti privathester som har hatt det dårligere enn rideskolehester. På stallen der hesten jeg rir står nå er det også rideskole og hestene har det jo godt på den måten at de har store utearealer de får gå på hver dag før ridetimene begynner og de får bra for, oppfølging av veterinær osv...

Men det er jo ikke å komme bort i fra at flere av hestene er dritt lei... Husker at da jeg var mindre så red jeg flere av hestene på rideskolen og startet stevner med dem og sånn, men nå har de liksom forfalt og blitt dritt leie. Det er trist å se... Man merker for å si det sånn stor forskjell på privathesten jeg rir og rideskolehestene på samme stall.

Jeg kommer aldri til å ri på rideskole mer, da tar jeg heller privattimer. Hvis jeg noen gang får barn som ønsker å ri skal jeg være veldig kritisk i valg av rideskole.

De fleste rideskolehester jeg har vært borti har også hatt veldig lite muskler og blir mye fortere salrygget. Det er sikkert ikke tilfelle over alt men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillagubban

Enig i Wolfmoons observasjon om at hestene er veldig glad for å komme ut om sommeren og like glad for å komme inn igjen om vinteren. Hestene jeg har vært bort har alle hatt en stallfri sommerferie, men virker å trives ganske godt inne om natten på vinteren. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært så fanatiske vi var her, da..?

Selv om jeg praktiserer NH, og mener det er "det rette" trenger det ikke bety at hesten blir tvingt til å gå kald og våt ute året rundt, med gjørme opp etter ørene, barfot og en gammel rundballe som eneste mat. :forvirret:

Jeg synes ikke utegangsmulighetene her i området er tilfredsstillende, så hesten står foreløbig på stall om natta. Hun er ute hele dagen, får måltidene ute, bruker dekken ved behov, bruker sko da hun blir sårbeint uten, har tilpasset fôrplan, får signaler hun forstår osv.. Jeg rir ikke "engelsk" klassisk, for jeg synes det er altfor mye innenfor "engelsk" klassisk som strider i mot alt jeg mener er sunt.

Er utrolig lei av alle rideskole-fjortisene som lurer på hvilket bitt/innspenninger de skal bruke for å få hesten til å "gå på tøylen" (svært misvisende navn, forresten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...