Gå til innhold

Jeg fikk feil medisin..


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er frustrert, skuffet, sint og oppgitt over dyreklinikken!

Forrige uke var jeg hos veterinæren med fire av mine dyr som jeg mistenkte hadde fått ringorm!

Dyrene hadde mistet pels, hadde slike sår og skorper på kroppen.

Jeg fortalte veterinæren om mine mistanker, men ble raskt avfeid med at dette var det nok ikke. Nei, dette var nok midd.

Hunn kikket kjapt i øret på det ene dyret mitt, og konstaterte at hun hadde rett.

Jeg tok ut de andre dyrene og, og insisterte på at hun skulle ta en ekstra kikk på de, men fikk til svar at hun ikke trengte se på de.

Jeg spurte om hun var helt sikker, da disse dyrene ikke "kan" få midd pga pelsen, og at sopp er det som er mest naturlig at de får.

Men nei, jeg tok feil, hun hadde rett, og skrev ut en recept på et middel jeg skulle bruke mot midden.

Jaja, jeg tenkte veterinæren har vel rett, dro på apoteket og fikk hentet medisinen.

Derretter bar det hjem, full desifisering av alle 14 bur og en bitteliten dråpe motmiddel i nakken på dyrene mine.

Noen dager etter fant jeg et av dyrene mine død i bunnen av buret. I buret ved siden av satt min lille "snøball" og så fryktelig dårlig ut! Han var kjempekald, satt med lukkede øyne, hadde vanskelig for å bevege seg, og det var tydelig at han ikke hadde lenge igjen!

Fortvilet ringer jeg veterinæren jeg var hos og forklarer situasjonen! At han var blitt forferdelig dårlig av medisinen de skrev ut til han! Ja, jeg snufset i telefonen, satt med gutten i armene og sa jeg ikke trudde han kom til å leve stort lenger om de ikke fikk gjort noe øyeblikkelig!

Svaret jeg fikk var, "jaja, vi stenger om tjue minutter og jobber dessverre ikke overtid.. Prøv å gi han noe mat blandet med vann og varm han.."

I fortvilelse roper jeg i telefonen, "er det ingenting dere kan gjøre? Han dør fra meg, hva mener dere jeg skal gjøre!?"

Men, som sagt, de jobbet jo ikke overtid, men jeg kunne jo prøve å ringe veterinæren i nabobyen..

Jeg tok med meg gutten opp i varmen i leiligheten, pakket han inn i varme håndklær og prøvde som hun hadde sagt, å tvangsfore han, men han var så langt vekk så det gikk ikke..

Mistet kontakt med han fler ganger!

Samboeren fikk til slutt tak i en døgnåpen klinikk som hjalp oss over telefon!

En kjempekoselig dame med full forståelse, som straks kunne forklare at veterinæren vi hadde vært hos ikke ante hva de snakket om! Midd forekommer ikke hos disse dyrene (som jeg også hadde nevnt) og medisinen de hadde skrevet ut var absolutt ikke egnet for små dyr og var rene giften!

Hun veiledet meg pr telefon, jeg fikk vasket dyret i vann og sjampo for å få vekk giften fra huden som hun sa, og jeg gjorde alt jeg kunne for å få igjen varmen i den lille kroppen!

Etter noen timer kviknet faktisk lillegutt litt opp! Han åpnet øynene, og begynte faktisk å spise til min og min samboers store glede!

Det var tøft å sitte der med klumpen min som svevde mellom liv og død! Men dessverre hadde giften rammet så hardt, og han overlevde ikke natten.

Veterinæren på akkutten vi pratet med ga klar beskjed om at hun ikke var fornøyd med hvordan "vår" veterinær hadde forholdt seg. Hun mente bestemt at så lenge det var de som hadde satt diagnosen, de som hadde skrevet ut medisinen, så synes hun at de absolutt ikke burde frasi seg ansvaret om å prøve å gjøre opp for seg den feilen de hadde gjort.

Hva mener dere om dette?

Jeg er fortvilet over å ha mistet to av mine små i ren forgiftning, og er fortsatt bekymret for resten selv om de ikke viser noe tegn på å ha blitt dårligere.

Jeg kommer definitivt til å klage, og vil aldri sette mine bein hos de igjen! Samboer ønsker å skrive inn til avisa, klage og be om å få erstatning.. Er det å ta det for langt synes dere?

Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, overhodet ikke!! Makan! Jeg hadde skrevet et saftig innlegg i avisen og krevd det samme som samboeren din! Erstatning for dyrenes verdi og selvfølgelig få refundert dine utgifter på medisiner. Jeg har ikke ord. Folk må bare advares mot denne klinikken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart hadde jeg krevd erstaning.. En dyrlegen som feilvurderer så mye at dyrene faktisk dør burde faktisk i mine øyne ikke ha lov til å behandle dyr. Skriv innlegg i avisen, krev erstatning. Jeg tror jeg tilogmed hadde sendt brev til mattilsynet jeg.

Har selv byttet dyreklinikk etter at noen prøvde og gi marsvina mine vanlig antibiotika, noe de ikke tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hårreisende oppførsel fra dyrlegen, både arrogant og vitner om veldig lite forståelse og empati. Jeg har vært borti et tilfelle hvor en katt ville dødd hvis ikke eieren hadde bedt meg om å ta henne med til en annen dyrlege for å få en "second opinion".

Jeg er enig med de andre her, du burde absolutt fått erstatning - selv om ingen penger kan erstatte dyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får dere bare bli sinna, men jeg har vanskelig for å tro alt dette. Og hvis alt dette stemmer så ligger selvfølgelig hovedansvaret på dyrlegen, men...

Hvorfor i all verden godtok du det dyrlegen sa hvis du visste at midd var noe dette dyret ikke kan få? Det finnes da vel flere dyrleger. Det finnes noe som heter dyrlegevakt også. Og hvorfor ofte sjekker du egentlig dyrene dine når du først etter noen dager var og fant et av dyrene død? Hva slags dyr er det snakk om egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå får dere bare bli sinna, men jeg har vanskelig for å tro alt dette. Og hvis alt dette stemmer så ligger selvfølgelig hovedansvaret på dyrlegen, men...

Hvorfor i all verden godtok du det dyrlegen sa hvis du visste at midd var noe dette dyret ikke kan få? Det finnes da vel flere dyrleger. Det finnes noe som heter dyrlegevakt også. Og hvorfor ofte sjekker du egentlig dyrene dine når du først etter noen dager var og fant et av dyrene død? Hva slags dyr er det snakk om egentlig?

Hun skriver jo ikke at det gikk flere dager før hun sjekket til dem, men at det var først noen dager etter at hun fant den ene død og den andre syk. Det blir for dumt å gi eieren skylda, man må da kunne stole på en utdannet lege? Hvis noen sier til deg at du må ha en medisin for en sykdom så skal det vel veldig mye til for at du ikke tror på legen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter beskrivelsene av dyrene skulle jeg nesten trodd det var marsvin. Det kan også være grunnen til at hun ikke oppdaget det før det var for sent. Marsvin skjuler sykdom så godt de kan, de er gjerne døde før man merker noe som helst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva slags dyr dette er som ikke kan få midd p.g.a. pelsen. Midd har jo ingenting med pelsen å gjøre, men sitter i huden hos fugler og pattedyr av alle slag.

Jeg er også fullstendig klar over at en del veterinærlegemidler som brukes mot parasitter, f.eks. Stronghold, ikke kan brukes på alle dyrearter, men da er dette som regel gjort utførlig oppmerksom på i pakningsvedlegget som man alltid bør lese grundig før man begynner å bruke en ny medisin. Det gjelder både dyr og mennesker.

Jeg synes også det er litt merkelig at forgiftningssymptomene først viser seg etter flere dager og at det bare er to dyr som viser tegn til forgiftning. Jeg lurer derfor på om det ikke kan ha vært noe annet disse dyrene ble syke av.

I det hele tatt må jeg innrømme at jeg undres jeg en smule jeg også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter beskrivelsene av dyrene skulle jeg nesten trodd det var marsvin. Det kan også være grunnen til at hun ikke oppdaget det før det var for sent. Marsvin skjuler sykdom så godt de kan, de er gjerne døde før man merker noe som helst..

Mulig det er marsvin, men marsvin kan få midd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis er det chinchilla - de har så tett pels (60 hår pr hårsekk eller noe sånt) at midd ikke "har plass" nede ved huden. Chinchilla er også veldig følsomme for endel medisin, og det kombinert med at de er såpass nye kjæledyr at mange veterinærer ikke har særlig peiling på dem gjør nok dyrlegesbesøk til en viss risikosport. Faktisk. I et sånt tilfelle burde nok eieren ha sjekket på nettet eller med noen som har mer erfaring om evt fare med å gi denne medisinen, når hun allerede tvilte på veterinærens råd. Men det er kanskje lett å være etterpåklok, stort sett stoler man jo på ekspertene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjelder chinchilla.

Må si jeg blir litt skjelven her av å lese svarene når det virker som noen gir meg skylden for dette?!

Jeg spør om råd hva jeg bør gjøre i denne situasjonen!

Hvorfor i all verden godtok du det dyrlegen sa hvis du visste at midd var noe dette dyret ikke kan få?

Helt ærlig, ja, jeg trudde det gikk an å stole på veterinæren, jeg gav henne beskjed om hva jeg trudde det var, men hun avkreftet dette. Har aldri sett ringorm selv, så regnet med det var noe en veterinær kunne se om det er/ ikke er.

Og hvorfor ofte sjekker du egentlig dyrene dine når du først etter noen dager var og fant et av dyrene død?

Skal prøve å holde meg fra å bli irritert her.

Dyrene mine blir sett til hver dag, så er det sagt.

Den minste fant jeg død etter et par dager, da var også en av de yngre voksne blitt dårlig og jeg ringte veterinæren som sagt.

Jeg synes også det er litt merkelig at forgiftningssymptomene først viser seg etter flere dager og at det bare er to dyr som viser tegn til forgiftning. Jeg lurer derfor på om det ikke kan ha vært noe annet disse dyrene ble syke av.

Som den siste veterinæren jeg snakket med var denne medisinen på sitt sterkeste etter noen dager, så der har du nok svaret på det..

Hvorfor noen reagerte og andre ikke ennå er nok pga forskjell på størrelsen/ vekten..

Vel, nå har jeg prøvd å forklare meg for dere..

Nova, det gjelder en klinikk i nabobyen din. Takk for støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville iallfall ikke ha skrevet innlegg i avisen, hva skulle det hjelpe? Det jeg ville gjort var å skrive et brev til vedkommende dyreklinikk der jeg framla saken slik jeg oppfatten den, på en sakelig og grei måte. Skriv at du snakket med en annen veterinær og hva denne veterinæren sa, legg ved navn og telefonnr til vedkommende også. Krev erstatning for "tort og svie", eller hva det heter.

Endret av rangi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

uff dette høres jo helt forferdelig ut!

du må ikke tenke at dette er din skyld, såklart stoler man på dyrlegen når han gir en diagnose/behandling - man regner jo virkelig med at de kan det de snakker om, ellers hadde man jo ikke reist dit!

og jeg er enig med de andre som mener du kan kreve erstatning og skrive leserbrev, slik at andre kan advares!

det verste synes jeg heller ikke at var feildiagnosen (selv om det fikk et frykelig utfall), det synes jeg var veterinærens oppførsel!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg også sa tidligere så er det selvfølgelig dyrlegen som er ansvarlig. Men vi har også et ansvar selv, og i alle fall dersom vi i utgangspunktet tror dyrlegen har feil. Da oppsøker man en annen dyrlege for å få en vurdering til.

Men igjen, selvfølgelig er det dyrlegen som er ansvarlig da vedkommende selvfølgelig skulle ha sjekket at medisinen var riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke over chinchilla som et alternativ jeg.. Disse er jo hyperfølsome mot medesin og venninen min mistet 3 chinchillaer i et forsøk på å få sine friske.. Hun var skeptisk til en dyrlegen og gikk til en annen, men den sa det samme så hva skal man tro.. Og etter flere telefoner sa alle sammen det samme selv om dyrene døde av en medesin som er som gift for de. Noe vi fant ut etterpå etter et kjapt søk på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva jeg burde ha gjort og ikke gjort før dette skjedde er jo blitt diskutert med fler meninger..

Men når jeg stod hos veterinæren, ikke er jeg kyndig dyrlege, ikke har jeg sett ringorm før, ikke har jeg sett midd før, jeg gir henne beskjed om hva jeg tror det er men får da beskjed om at jeg har feil og at hun ser at det er midd. Vel, da ble det til at jeg lyttet til den som hadde utdanningen...

Uansett, som Adonia sa;

det verste synes jeg heller ikke at var feildiagnosen (selv om det fikk et frykelig utfall), det synes jeg var veterinærens oppførsel!!

Så er det dette jeg og min samboer reagerte kraftigst på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i hvert fall du burde skrive et brev eller mail til den første dyrlegen og gjøre oppmerksom på hva som hendte. Kanskje du får erstatning (i hvert fall dekt utgifter til konsultasjon og medisin), og dessuten får veterinæren vite noe hun ikke visste fra før - og gjør forhåpentligvis en bedre vurdering neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Jeg synes i hvert fall du burde skrive et brev eller mail til den første dyrlegen og gjøre oppmerksom på hva som hendte. Kanskje du får erstatning (i hvert fall dekt utgifter til konsultasjon og medisin), og dessuten får veterinæren vite noe hun ikke visste fra før - og gjør forhåpentligvis en bedre vurdering neste gang.

Veldig enig med gjest her :Nikke:

Dette er ikke din skyld trådstarter!

:gråte: Kondulerer så mye med det unødvendige tapet :troest:

Selvom du funderte på dyrlegenes uttalelser så stolte du jo på dyrlegens avgjørelse! Selvsagt! Du antok jo selvsagt at dyrlegen visste mer enn deg!

Forferdelig trist dette her for deg og dyrene dine!

Var dem forsikret? Om dem var det, ta kontakt med dem!

Om dem ikke var det så ville jeg uansett ha skrevet klage til dyrlegen!

Jeg ville også ha klaget gjennom lokalavisen så andre dyrekjære kan være litt obs. spesielt om dyrlegen som behandlet dine dyr avviser deg i klagen!

:klemmer:

Du kan jo også spørre her:

http://www.dyrevern.no/kontakt_oss

og/eller forhøre deg her

[email protected]

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter, kan du sende meg en PM om hvilken klinikk det var? Vil gjerne vite det, siden jeg bruker mange forskjellige klinikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...