Gå til innhold

Legejournal - hjelp?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tatt et kirurgisk inngrep av estetiske årsaker på privat sykehus. Ønsker å holde det privat, og har derfor ikke gått til legen, da jeg regner med dette inngrepet står oppført synlig i hans legejournal?

Noen som vet om min fastlege har tilgang på slik informasjon? Vil det, et eller annet sted, stå noe om mitt kirurgiske inngrep dypt inne i hans lege-dokumenter? Tror dere legen kan få tilgang på noen måte? Stårndet i legejournalen min?

Anonymous poster hash: 086eb...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke , men tror det. Altså helsevesenet har vel tilgang på journalen din uansett om det er privat eller ikke. Slik forhindrer de feilmedisinering, og feilbehandling. Leger kan ikke gjemme slike ting fra hverandre.

Men alle leger har taushetsplikt. Legen din har heller ikke lov å "google" deg, altså søke opp deg i journaler og se hva du har fått gjort av prosedyrer og medisiner etc. Det er helsevesenet veldig strenge på. Til og med når jeg jobbet på sykehjem var det vanskelig for oss å sjekke hvordan hjemmeboende folk hadde det på sykehus viss de feks hadde hatt et fall eller slikt, da de teknisk sett ikke var våre pasienter da de kun fikk husvask 1 gang i måneden og ikke pleie/stell. Vi kunne heller ikke sjekke hvordan pasienter hadde det når de forlot vår avdeling og flyttet til en annen. Man har heller ikke lov til å søke opp foreldre for eksempel for å se deres medisinske historie/journal. Tror faktisk leger/ sykepleiere/helsefagarbeidere kan miste lisens og jobb på slikt.



Anonymous poster hash: e0466...05e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må selv kontakte den legen for at h*n kan sende din journal videre til neste lege.. :)
Din fastlege nå har ikke mulighet til å finne de eldre journalene om deg.

Som min forrige fastlege sa "Om ikke du tar kontakt med de som fikk deg utredet for astma, så kan ikke jeg skrive ut medisinene til deg, altså, det jeg ser her er at DU ikke har astma i det hele tatt.." jaujau... x)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det private sykehuset har en journal på deg. Den har ingen andre adgang til enn du, og det sykehusets ansatte ved et berretiget behov hos dem for å lese eller åpne journalen. Ingen kan lese en journal som en avis på et bibliotek.

Har du derimot samtykket til at sykehuset sender journalen til din fastlege så finnes den der, i den fastlegejournal. Dette kan du enkelt finne ut ved å be om innsyn i journalen din. Pasientrettighetsloven 5.1. Gir deg rett til dette.

Og en journal er ikke legens men pasientens eiendom, men dog legens arbeidsnotater, og skal behandles slik at begges rettigheter blir ivaretatt.

Anonymous poster hash: 3f9ad...d37

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis andre leger og sykehus skal få innsyn i disse journalene, må du undertegne en samtykkeerklæring.

Uten at jeg kjenner situasjonen din, så synes jeg at det er synd at dette både bekymrer deg og er noe du ikke ønsker å informere din vanlige fastlege om. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun hvis fastlegen har henvist deg, at h*n får epikrise fra undersøkelsen/behandlingen.

Om du har dratt dit på eget initiativ så får ikke fastlegen vite noen ting.

Dette gjelder jo da i det private, i det offentlige så må man ha henvisning og da får fastlegen epikrisen.



Anonymous poster hash: 7f9ef...68d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men har fastlege, sykehus og legevakt mulighet å gå inn på min journalen? får fastlege informasjon hvis jeg har vært på legevakta eller sykehuset? og motsatt??

Anonymous poster hash: 07048...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men har fastlege, sykehus og legevakt mulighet å gå inn på min journalen? får fastlege informasjon hvis jeg har vært på legevakta eller sykehuset? og motsatt??

Anonymous poster hash: 07048...a9d

Offentlige sykehus sender vanligvis melding til fastlege om at du har vært på legevakt eller sykehus, men de har ingen automatisk tilgang til din journal, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men har fastlege, sykehus og legevakt mulighet å gå inn på min journalen? får fastlege informasjon hvis jeg har vært på legevakta eller sykehuset? og motsatt??Anonymous poster hash: 07048...a9d

Akkurat det trur jeg ja får fastlegen får jo epikrise fra legevakta det har jeg mye erfaring med siden jeg har vært mye på legevakta fastlegen min fikk tilogmed epikrise da jeg gjorde et inngrep i munnen fordi jeg hadde sår i munnen, da var jeg til tannlegen først og ikke fastlegen men fastlegen hadde fått epikrisen. Trur kansje sykehuset har tilgang ja men det er jo for eks hvis du har en sykdom som gjør at du ikke kan ta diverse medisiner sånn at du ikke blir feilmedisinert. Set synes jeg egentlig er greit for det hadde vært mye verre å få feil medisin for da kunne jo tilstanden ha blitt mye verre enn det den er

Anonymous poster hash: 87dc4...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk leger/ sykepleiere/helsefagarbeidere kan miste lisens og jobb på slikt.

Journalsnoking er egentlig ganske vanlig, har selv gjort det. Men så er det jo forskjell på å søke opp tidligere pasienter for å få informasjon og å søke opp venner/familie etc. Men teoretisk sett skal de være veldig strenge på det (på sykehus), men jeg tror det avhenger veldig av hvem man søker på. Jeg har i hvert fall selv søkt opp gamle pasienter for å bruke dem i studieoppgaver fordi jeg ikke visste på det tidspunktet at det egentlig er forbudt. Men ingenting har skjedd, så de er ikke nazi på det. Man kan miste jobben hvis man søker opp personer som ikke har noe med jobben å gjøre, og gjør dette flere ganger. Til og med hvis man søker på seg selv. Men de fleste vil jeg tro får en advarsel.

Endret av Cashbah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen deler journalsystem, og fastlegen kan ikke sjekke hva du har gjort privat. Det sendes epikrise fra sykehus til fastlege, evt også til henviser dersom det er noen andre enn fastlegen din. Ved kontonuerlig oppfølging på sykehus, sendes epikrisen som regel når behandlingen er avsluttet (altså ikke etter hvert besøk). Noen legevakter sender epikrise til fastlege, men ikke alle.

Du må ikke informere fastlegen om det su har gjort, men det er absolutt i din egen interesse å gjøre set. Du kan få komplikasjoner knyttet til inngrepet, eller senere sykdom eller skade som påvirkes av det inngrepet som er gjort. Dersom du ikke opplyser og som ett resultat får feil behandling eller ser ille ut etterpå (f.eks operert nesen uten å informere, må operere skjev neseskillevegg eller brudd i nesen senere og kirkurgrn vet ikke noe om det som er gjort), så mister du rett på erstatning og evt utbetaling fra forsikringsselskap. Fastleger er vant til det meste, de ser ikke rart på deg om du forteller det.

Anonymous poster hash: b4053...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Journalsnoking er egentlig ganske vanlig, har selv gjort det. Men så er det jo forskjell på å søke opp tidligere pasienter for å få informasjon og å søke opp venner/familie etc. Men teoretisk sett skal de være veldig strenge på det (på sykehus), men jeg tror det avhenger veldig av hvem man søker på. Jeg har i hvert fall selv søkt opp gamle pasienter for å bruke dem i studieoppgaver fordi jeg ikke visste på det tidspunktet at det egentlig er forbudt. Men ingenting har skjedd, så de er ikke nazi på det. Man kan miste jobben hvis man søker opp personer som ikke har noe med jobben å gjøre, og gjør dette flere ganger. Til og med hvis man søker på seg selv. Men de fleste vil jeg tro får en advarsel.

Har også gjort det fordi veileder har gitt beskjed om at vi skal gjøre det, det brukes jo til læring. Det at det er en læringssituasjon er jo en av de lovlige punktene man kan bruke som grunn når man åpner journalen.

Men det er jo ikke veldig mye tidligere pasienter, mer sånne jeg hadde én uke før.

Anonymous poster hash: 8ec7b...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Journalsnoking er egentlig ganske vanlig, har selv gjort det. Men så er det jo forskjell på å søke opp tidligere pasienter for å få informasjon og å søke opp venner/familie etc. Men teoretisk sett skal de være veldig strenge på det (på sykehus), men jeg tror det avhenger veldig av hvem man søker på. Jeg har i hvert fall selv søkt opp gamle pasienter for å bruke dem i studieoppgaver fordi jeg ikke visste på det tidspunktet at det egentlig er forbudt. Men ingenting har skjedd, så de er ikke nazi på det. Man kan miste jobben hvis man søker opp personer som ikke har noe med jobben å gjøre, og gjør dette flere ganger. Til og med hvis man søker på seg selv. Men de fleste vil jeg tro får en advarsel.

Dette er så hårreisende at det er kvalmende...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er så hårreisende at det er kvalmende...

Hva er hårreisende, at studenter med taushetsplikt er med å ta pasienter fremfor å ha et 100% teoretisk studie med kun lærebøker?

Anonymous poster hash: 8ec7b...d35

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Journalsnoking er egentlig ganske vanlig, har selv gjort det. Men så er det jo forskjell på å søke opp tidligere pasienter for å få informasjon og å søke opp venner/familie etc. Men teoretisk sett skal de være veldig strenge på det (på sykehus), men jeg tror det avhenger veldig av hvem man søker på. Jeg har i hvert fall selv søkt opp gamle pasienter for å bruke dem i studieoppgaver fordi jeg ikke visste på det tidspunktet at det egentlig er forbudt. Men ingenting har skjedd, så de er ikke nazi på det. Man kan miste jobben hvis man søker opp personer som ikke har noe med jobben å gjøre, og gjør dette flere ganger. Til og med hvis man søker på seg selv. Men de fleste vil jeg tro får en advarsel.

Nei det er faktisk ingen forskjell, pasienter du ikke har ansvar for har du ikke rett på journaltilgang til. Det blir lettere oppdaget om du søker opp folk du kjenner, enn pasienter som ikke vet hvilken av avdelingene de har vært innom som du jobber på, men det er ikke mer tillatt av den grunn. Blir det sjekket så kan du miste jobben like mye som om det var en venninne du søkte opp. Og det er heller ikke greit fordi "de ikke er så nazi" på det eller det er liten sjans for å bli tatt. Pasientene er prisgitt helsepersonells respekt for regelverket, og helsepersonell er avhengig av pasientenes tillitt for å få rett informasjon. Du skylder pasientene såpass respekt for deres helseopplysninger og journal at du ikke snoker i noe du ikke har noe med. For øvrig er det ikke tillatt å bruke en pasientens opplysninger i oppgave, undervisning eller forskning uten pasientens samtykke.

Og til AB #12 som også driver med dette, læringssituasjon er ikke tillatt grunn til å åpne en journal!

Det er brudd på helsepersonelloven paragraf 21a;

"Det er forbudt å lese, søke etter eller på annen måte tilegne seg, bruke eller besitte opplysninger som nevnt i § 21 uten at det er begrunnet i helsehjelp til pasienten, administrasjon av slik hjelp eller har særskilt hjemmel i lov eller forskrift"

Dersom det er ønskelig å bruke journalopplysninger I læringsarbeid skal pasienten spørres og ha mulighet for å motsette seg utlevering, og sier han ja kan det etter særskilt anmodning utleveres opplysninger om et konkret pasientforløp, og det skal da dokumenteres hve som har fått opplysninger og hvilke opplysninger de har fått (hpl pg 29c).

Holdningene deres er skremmende, dere har altfor lemfeldig omgang med jornalopplysninger slik det beskrives her. Men jeg burde ikke bli overrasket, hadde nylig med medisinerstudent på jobb som ba om utskrift av journalen til en pasient, fordi han så gjerne ville ha "en ekte en" fremfor de som stod i lærebøkene. Han fikk selvfølgelig (for oss, ikke like selvfølgelig for Cashbah og ab#12) beskjed om at det ikke var aktuelt og hvorfor, og deretter ble hans praksis enkelt og greit avsluttet. Taushetsplikten er viktig og essensiell, respekter den!

Anonymous poster hash: b4053...90d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er faktisk ingen forskjell, pasienter du ikke har ansvar for har du ikke rett på journaltilgang til. Det blir lettere oppdaget om du søker opp folk du kjenner, enn pasienter som ikke vet hvilken av avdelingene de har vært innom som du jobber på, men det er ikke mer tillatt av den grunn. Blir det sjekket så kan du miste jobben like mye som om det var en venninne du søkte opp. Og det er heller ikke greit fordi "de ikke er så nazi" på det eller det er liten sjans for å bli tatt. Pasientene er prisgitt helsepersonells respekt for regelverket, og helsepersonell er avhengig av pasientenes tillitt for å få rett informasjon. Du skylder pasientene såpass respekt for deres helseopplysninger og journal at du ikke snoker i noe du ikke har noe med. For øvrig er det ikke tillatt å bruke en pasientens opplysninger i oppgave, undervisning eller forskning uten pasientens samtykke.

Og til AB #12 som også driver med dette, læringssituasjon er ikke tillatt grunn til å åpne en journal!

Det er brudd på helsepersonelloven paragraf 21a;

"Det er forbudt å lese, søke etter eller på annen måte tilegne seg, bruke eller besitte opplysninger som nevnt i § 21 uten at det er begrunnet i helsehjelp til pasienten, administrasjon av slik hjelp eller har særskilt hjemmel i lov eller forskrift"

Dersom det er ønskelig å bruke journalopplysninger I læringsarbeid skal pasienten spørres og ha mulighet for å motsette seg utlevering, og sier han ja kan det etter særskilt anmodning utleveres opplysninger om et konkret pasientforløp, og det skal da dokumenteres hve som har fått opplysninger og hvilke opplysninger de har fått (hpl pg 29c).

Holdningene deres er skremmende, dere har altfor lemfeldig omgang med jornalopplysninger slik det beskrives her. Men jeg burde ikke bli overrasket, hadde nylig med medisinerstudent på jobb som ba om utskrift av journalen til en pasient, fordi han så gjerne ville ha "en ekte en" fremfor de som stod i lærebøkene. Han fikk selvfølgelig (for oss, ikke like selvfølgelig for Cashbah og ab#12) beskjed om at det ikke var aktuelt og hvorfor, og deretter ble hans praksis enkelt og greit avsluttet. Taushetsplikten er viktig og essensiell, respekter den!

Anonymous poster hash: b4053...90d

Nå har jeg alltid fått pasientenes samtykke før jeg skriver oppgaver om dem. Og det var da ikke noe jeg kunne vite, det var flere som ble sjokkerte da vi fikk vite at vi ikke hadde lov til å "snoke" i våre tidligere pasienters journaler. Jeg respekterer taushetsplikten, men dette var noe vår kontaktsykepleier skulle ha fortalt oss, mens vi holdt på med søket. Og jo, jeg synes det er stor forskjell på å søke på familie/venner bare for å være nysgjerrig, og å søke på tidligere pasienter i forbindelse med studieoppgave. Vi er i en læringssituasjon, det er lov å gjøre feil. Og vi lærte jo alle (etter praksis) at det vi gjorde var forbudt. En fin læringssituasjon egentlig. Vi gjorde noe galt, og kommer ikke til å gjøre det igjen.

Men mener du virkelig at dere avsluttet en students praksis på bakgrunn av et uskyldig spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er hårreisende, at studenter med taushetsplikt er med å ta pasienter fremfor å ha et 100% teoretisk studie med kun lærebøker? Anonymous poster hash: 8ec7b...d35

Hva med det er hårreisende?

Fordi dette bryter forbudet mot urettmessig tilegnelse av taushetsbelagte opplysninger.

Som sykepleier, sykepleierstudent eller lege for den saks skyld, har du ikke en gang lov til å se i din egen journal. Du må med andre ord sende inn en begjæring om innsyn i egen journal, som alle andre pasienter.

At pasienten samtykker til at studenten er til stede og observerer, eller legger kanyle,

betyr IKKE at pasienten har godkjent innsyn i journal til evig tid.

Pasienten har rett til å få vite HVEM som har hatt tilgang- eller fått utlevert helseopplysninger.

Forutsetningen for tilgangen er at det er i direkte tilknytning til den helsehjelpen som blir gitt der og da.

Om du så skal bruke den informasjonen videre, skal pasienten være informert om formålet og ha undertegnet en samtykkerklæring.

Dette strider mot bruk av taushetsbelagte til andre formål enn helsehjelp.

http://tidsskriftet.no/article/293977/

" At sykepleierstudenter leser pasientjournaler for egen interesse og læring, innebærer regelmessige lovbrudd. Kasuistikker og liknende kan imidlertid benyttes i opplæringssammenheng dersom de anonymiseres slik at pasientens identitet ikke røpes "

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi dette bryter forbudet mot urettmessig tilegnelse av taushetsbelagte opplysninger.

Som sykepleier, sykepleierstudent eller lege for den saks skyld, har du ikke en gang lov til å se i din egen journal. Du må med andre ord sende inn en begjæring om innsyn i egen journal, som alle andre pasienter.

At pasienten samtykker til at studenten er til stede og observerer, eller legger kanyle,

betyr IKKE at pasienten har godkjent innsyn i journal til evig tid.

Pasienten har rett til å få vite HVEM som har hatt tilgang- eller fått utlevert helseopplysninger.

Forutsetningen for tilgangen er at det er i direkte tilknytning til den helsehjelpen som blir gitt der og da.

Om du så skal bruke den informasjonen videre, skal pasienten være informert om formålet og ha undertegnet en samtykkerklæring.

Dette strider mot bruk av taushetsbelagte til andre formål enn helsehjelp.

http://tidsskriftet.no/article/293977/

" At sykepleierstudenter leser pasientjournaler for egen interesse og læring, innebærer regelmessige lovbrudd. Kasuistikker og liknende kan imidlertid benyttes i opplæringssammenheng dersom de anonymiseres slik at pasientens identitet ikke røpes "

I mine tilfeller har pasientene samtykket til at jeg kan bruke deres journal til studieoppgaver. Vi har aldri hørt noe om at de skal skrive under på noe, men vi fikk beskjed om at et muntlig samtykke holdt. Hvorvidt det er galt eller ikke vet jeg ikke, men det kan ikke vi studentene klandres for. Dessuten har vi studenttilgang til alle journaler, det første jeg gjør når jeg kommer på jobb i praksis er jo å lese jorunalene til pasientene mine. Det er det som er jobben min. Det er en læringssituasjon, men det kommer også pasientene til nytte, da det er jeg som har hovedansvaret for dem (med sykepleier i bakgrunn). Det er jo bare tull at studenter ikke kan lese journaler, men nå har ikke jeg lest artikkelen enda, så kanskje det handlet om pasienter som var skrevet ut? Om det er tilfelle må jeg igjen si at det er en fin læringssituasjon for alle oss studentene som gjorde nettopp dette. OG at sykepleierne som gikk bak oss skulle informert om at dette ikke var lovlig. Når alt kommer til alt er det de som har ansvaret for hva vi gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine tilfeller har pasientene samtykket til at jeg kan bruke deres journal til studieoppgaver. Vi har aldri hørt noe om at de skal skrive under på noe, men vi fikk beskjed om at et muntlig samtykke holdt. Hvorvidt det er galt eller ikke vet jeg ikke, men det kan ikke vi studentene klandres for. Dessuten har vi studenttilgang til alle journaler, det første jeg gjør når jeg kommer på jobb i praksis er jo å lese jorunalene til pasientene mine. Det er det som er jobben min. Det er en læringssituasjon, men det kommer også pasientene til nytte, da det er jeg som har hovedansvaret for dem (med sykepleier i bakgrunn). Det er jo bare tull at studenter ikke kan lese journaler, men nå har ikke jeg lest artikkelen enda, så kanskje det handlet om pasienter som var skrevet ut? Om det er tilfelle må jeg igjen si at det er en fin læringssituasjon for alle oss studentene som gjorde nettopp dette. OG at sykepleierne som gikk bak oss skulle informert om at dette ikke var lovlig. Når alt kommer til alt er det de som har ansvaret for hva vi gjør.

Taushetsplikten gir i utgangspunktet ikke studenter adgang til å studere journaler med mindre det har grunnlag i behandling av pasienten. Når studenter deltar i behandlingen av pasienter, har de innsynsrett i samme grad som annet helsepersonell.

Når pasienten er utskrevet, eller flyttes til en annen post, opphører innsynsretten.

Å HA tilgang og å BRUKE ( eller misbruke ) tilgangen er to forskjellige ting.

Endret av O___o
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...