Gå til innhold

Lage julegaver


Gjest LittleMe85

Anbefalte innlegg

Gjest LittleMe85

Jeg skulle gjerne hatt noen tips til ting man kan lage i julegaver.. Gjerne noe som ikke er så dyrt å lage da økonomien ikke er noe å rope hurra over...

Kunne også tenke meg noen andre juleting man kan lage til hjemmet også.

sier takk for alle tips=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Julekarameller

Brentemandler

Sylte

Leverpostei

Vin

Kaleder

Bilde

Strikke sokker/votter/tøffler

Hekla sjal

Dørskilt

Støpe såper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med sånne tips! Har planlagt en ting å lage i år, men hvis jeg får tid har jeg lyst til å prøve å lage flere ulike ting. Kjekt med tips om ting som ikke er så dyre, vanskelige eller tidkrevende å lage, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her. Har tenkt til å lage flest mulig julegaver i år. Idéer så langt er:

  • julekaker
  • konfekt
  • såpe
  • gløggmix
  • strikke ting, særlig til de som blir født i 2010

Gleder meg til å bli inspirert av andres lister!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...
Gjest Fancy Nancy

vi og skal lage endel gaver grunnet slunken lommebok, her blir det noe sånt (ikke 100% bestemt enda)

konfekt

lemoncurd til pappa (han elsker det!)

krydderolje

marinerte oliven

likør

postei

har også tenkt til å lage litt stilig jule pynt til den ene søsteren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jinx_*

Mange bruker argumentet med å lage gaver p.g.a dårlig råd, men ofte, ihvertfall etter min erfaring, koster det en god del å lage ting selv.. Spørs vel sikkert hva som kreves av utstyr, men jeg som ikke klare å få noe ut av et garnnøste og 2 pinner må ha litt hjelp av panduro's halvfabrikata innimellom :)

Fine gaver å lage selv kan være:

- ullsokker/votter (selbu-mønster er fint!)

- andre strikkeklær/hekleprodukter

- fotokalender i ulike format med egne bilder, f.eks

bursdags/merkedag-kalender på lefdal til 99,-

- kirsebærlikør e.l (enkelt å lage, tror jeg!)

- julekaker som f.ex kromkaker/sirupssnipper i en fin kurv

- dekorere en fin krukke e.l og fylle med twist/karameller?

- diverse julepynt (noe barn kan være med på)

- ramme inn spesielle tegninger som barna har laget i hvite,

enkle rammer fra ikea? (ca. 20,- kr. for 2 stk.)

- fremkalle spesielle bilder og ramme inn

- Lage en liten bok/gavekort med ulike tjenester som f.ex

snømåking, barnepass, middagsinvitasjon, div.ærend?

- Scrapbook-album

- Samle ulike typer te-(poser) og ha i passende box, om du vet

hun/han er glad i te?

- Samle div. fra nett, humoristisk f.ex "gullkorn fra barnemunn"

eller visdomsord/sitater og print i passende format og heft

sammen/lag en mini-bok? (finnes mye egnet basis-material)

evt. info om hun/hans stjernetegn om h*n er interessert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Samle ulike typer te-(poser) og ha i passende box, om du vet

hun/han er glad i te?

Det minner meg på en gave jeg lagde for en del år siden. Lånte en bok om urter og lagde egne blandinger. Jeg sydde små poser som jeg fylte med f.eks oppkvikkende te eller avslappende bad. Hadde små lapper med instruksjoner på hver pose. Jeg la det hele oppi en pen kurv, sammen med tekuler, duftlys og litt annet nyttig. Var litt dyrt å kjøpe inn alle urtene jeg trengte, men det gikk raskt å sette sammen flere kurver, og jeg tror gaven ble satt god pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fancy Nancy

whow! det var en flott ide! har aldri tenkt på å lage egen te! men det skal absolutt prøves. kanskje det blir ekstra urteplanter på verandaen til sommerern :jepp:

ellers vil jeg si at å lage krydderolje er veldig billig, ihverfall hvis du lager til flere. slik gjør jeg det:

* flasker (her samler jeg på fine passe store flasker i løpet av året, ellers får jeg av venner og familie. har brukt 1/2 fl av akevit, cognac flasker og noen vinflasker)

* Olje, bruker olivenolje. og kjøper du en litt større flaske får du den relativt billig. en 5l kan koste mellom 80 og 100kr i innvandrerforretning. blir det noe igjen etter flaskene bruker du det bare selv.

* krydder. jeg liker blandingen hvitløk, chilli og rosmarin. da tar jeg et fedd, skreller det og har det i flasken. chillien bare har jeg i hel og rosmarin tar jeg en grein med litt størrelse på. husk at jo lengre oljen står jo sterkere blir den, så ikke lag altfor lang tid i forveien.

* "helletut" dette synes jeg er lekkert og gjør gaven litt mer ekslusiv uten å koste all verden. den henger jeg i et bånd rundt flaskehalsen. de koster alt fra 30 - 50 kr kommer ann på hvor du kjøper dem.

så en slik gave koster ikke så mye. dropper jeg helletuten blir den enda billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lage stearinlys! Smelte gamle stearinstumper og lage nye lys av de. Koster jo litt å kjøpe utstyr da men. pappa kjøpte seg det ifjor, så jeg har tenkt å låne hans, og lage stearinlys og såper som venninnegaver.

Jeg har veldig dårlig fantasi, men lyst til å lage fine gaver og julepynt, så må følge med her og se om det dukker opp noen flere spennende ideer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg handlet inn krukker og kurver, og lånt kokebøker og klør etter å begynne å lage gavekurver til alle sammen til jul.

Problemet er bare at det meste må jeg jo vente med å lage til det nermer seg. Så hva kan jeg begynne med med en gang? Er det noen fine gavematvarer som holder lenge, eller som helst skal stå en stund før man spiser det?

Bar litt utålmodig :nissekonekyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg tenkte jeg skulle bake hjemmelaget knekkebrød som julegave til noen venninner og kolleger i år. Kanskje legge de i en fin boks eller noe med oppskriften printet ut på pent pyntet papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. husk at jo lengre oljen står jo sterkere blir den, så ikke lag altfor lang tid i forveien.

God ide! Hvor lenge bør oljen stå, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Fancy Nancy

kommer helt ann på hva de liker de du skal gi oljen til.. noen liker chilli andre ikke.. så alt fra 2 dager til en uke.

viktig! ikke vask hvitløken.. når du vasker rosmarinen så pass på at den er tørr. skal ikke være vann i oljen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smaragd
Jeg skulle gjerne hatt noen tips til ting man kan lage i julegaver.. Gjerne noe som ikke er så dyrt å lage da økonomien ikke er noe å rope hurra over...

Kunne også tenke meg noen andre juleting man kan lage til hjemmet også.

sier takk for alle tips=)

Jeg har akkurat begynt å strikke flaskenisser til vinflasker.

Lett og strikke, og trenger ikke vere så flink - for det skal jo toves ;)

Jeg håper på å klare en 7-8 stykker til jul, og tenker å gi desse sammen med en flaske vin til venner. Jeg bruker vel tråd for ca 60 kr pr nisse, og så kommer flasken i tillegg da.

Jeg synes disse nissene er kjempeflotte, og gleder meg til å gi dem bort!

Si ifra om jeg skal legge ut oppskrift til deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat begynt å strikke flaskenisser til vinflasker.

Lett og strikke, og trenger ikke vere så flink - for det skal jo toves ;)

Jeg håper på å klare en 7-8 stykker til jul, og tenker å gi desse sammen med en flaske vin til venner. Jeg bruker vel tråd for ca 60 kr pr nisse, og så kommer flasken i tillegg da.

Jeg synes disse nissene er kjempeflotte, og gleder meg til å gi dem bort!

Si ifra om jeg skal legge ut oppskrift til deg ;)

Jeg vil gjerne ha oppskrift :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lage stearinlys! Smelte gamle stearinstumper og lage nye lys av de. Koster jo litt å kjøpe utstyr da men. pappa kjøpte seg det ifjor, så jeg har tenkt å låne hans, og lage stearinlys og såper som venninnegaver.

En idè her kan være å kjøpe veke og bruke f.eks. sandkakeformer og så resirskulere lysestumper. Blir så fint så - og billig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...