Gå til innhold

dere som tror på gud


Anbefalte innlegg

hva er det dere tror på? kan dere beskrive for meg?

tror dere det sitter en oppå skyene og ser ned på oss og styrer verden? hvor er gud? hva gjør han?

hva er det dere tror på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hva er det dere tror på? kan dere beskrive for meg?

tror dere det sitter en oppå skyene og ser ned på oss og styrer verden? hvor er gud? hva gjør han?

hva er det dere tror på?

Et godt og velbegrunnet spørsmål, som nok også kan være vanskelig å beskrive, men jeg skal forsøke å forklare hva jeg tror på, da min tro er grunnfestet i Bibelen.

Jeg tror at Gud holder til i noe han kaller Guds rike, også kalt Himmelen. Dette er, ifølge Bibelen, et sted over skyene, men dette kan jeg selvfølgelig ikke beskrive. Jeg tror også at Guds rike er allestedsnærværende. Gud er allestedsnærværende ved sin Ånd. Da Jesus var på jorden, sa han at Guds rike var kommet nær.

For å lære Gud å kjenne, så kan en lese i Bibelen, og en kan lytte til troverdige forkynnere som forkynner fra Guds ord.

Men om du vil ha samfunn med Gud, og kunne glede deg over hans nærhet i ditt liv, da må du ta i mot det Jesus ofret for deg og alle andre, da han ga sitt liv på korset for oss alle. Før dette, ofret menneskene dyreoffer for sine synder. Dette for at blodet skulle rense for menneskenes synd. Men det var et stort tykt forheng inn til det aller helligste, hvor bare presten fikk gå.

Men da Jesus ofret sitt blod på Golgata, da revnet dette forhenget, slik at alle kunne få direkte tilgang til Gud. Dette får vi ved å ta i mot Jesus som vår Herre og frelser i våre liv, og nyte godt av hans kjærlighet til menneskene.

Men Gud styrer ikke verden. Det har han overlatt til menneskene å gjøre. Men jeg tror at han ser og registrerer alt som skjer. Og vi kan be Ham om å gripe inn i forskjellge situasjoner.

Og han har gitt oss retningslinjer for hvordan det er best for oss å leve.

Men dessverre er det svært få som følger alle disse, og derfor går mesteparten så galt som det gjør i dag.

Om du bare leser de 10 bud, vil du se hvor mye av det som blir neglisjert av kanskje de aller fleste i dag.

Til slutt en opplysning om vår tro som sikkert er avgjørende for de aller fleste kristne, men som er helt avgjørende for meg: Hvis jeg ikke hadde opplevd noe med Gud i hverdagen, noe som jeg med sikkerhet vet ikke kunne skjedd uten en allmektig Gud, da hadde ikke min tro kunne eksistert.

Å tro på noe bare for å ha noe å tro på, det er ikke noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese
hva er det dere tror på? kan dere beskrive for meg?

tror dere det sitter en oppå skyene og ser ned på oss og styrer verden? hvor er gud? hva gjør han?

hva er det dere tror på?

jeg tror Gud gir faen i de som gir faen i han jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror Gud gir faen i de som gir faen i han jeg.

Og der tror jeg du tar feil. Gud er ikke masete, og presser seg ikke på de som ikke vil ha kontakt med ham - men han har alltid armene åpne om man skulle ombestemme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg velger å svar med noen sitater, jeg. En av mine favoritt-teologer, K.E.Løgstrup, skildrer Gud med formuleringen "...makten at være til i alt, der er til". Martin Luther har en formulering i sin lille katekisme som er omtrent slik: Gud er den/det vi venter oss alt godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Gud er en ond ond ånd som sitter og ler av oss når vi har det vondt.

Og hjelper oss aldri eller så hjelper han noen og lar resten råttne vek i sine miserable liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og der tror jeg du tar feil. Gud er ikke masete, og presser seg ikke på de som ikke vil ha kontakt med ham - men han har alltid armene åpne om man skulle ombestemme seg.

Les første bud. Du skal ikke ha andre guder en meg. Det kaller jeg press

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese
Les første bud. Du skal ikke ha andre guder en meg. Det kaller jeg press

Det er egentlig ikke noe press. det bare finnes en Gud det er den samme Guden i alle religioner. Forskjellen er bare at mennesker har forskjellige syn på den ene Guden. Og at det finnes millioner av inkarnasjoner av den ene Guden.

så noe press er det ikke. For uansett om du ber til Jesus,,,Krishna eller Franz av Asissi så ber du til Gud igjenom dem siden de helige er alle inkranasjoner av den ene Gud uansett åssen religion det er.

men dette vet jeg jo at så og si alle er uenig med meg i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les første bud. Du skal ikke ha andre guder en meg. Det kaller jeg press

Men du kan jo velge å se helt bort fra alt Gud har sagt, og ikke tro på ham. Du har din frie vilje. Likevel har Gud åpne armer hvis du senere velger å tro på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig jeg er som har fri vilje. Hvorfor har ikke resten av verden det? En fra Midtøsten blir dømt til døden om han konverterer fra Islam. De fra Østen har hinduguder og mange andre guder. Har ikke din gud skapt hele jorden?

Hvis Gud vet alt – og styrer alt – hvilken betydning har begrepet ”fri vilje”?

http://www.forskning.no/Artikler/2003/oktober/1065010064.97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig jeg er som har fri vilje. Hvorfor har ikke resten av verden det? En fra Midtøsten blir dømt til døden om han konverterer fra Islam. De fra Østen har hinduguder og mange andre guder. Har ikke din gud skapt hele jorden?

Hvis Gud vet alt – og styrer alt – hvilken betydning har begrepet ”fri vilje”?

http://www.forskning.no/Artikler/2003/oktober/1065010064.97

Resten av verden har også fri vilje. Det er ikke Gud som dreper, det er det menneskene som gjør. Ja, jeg tror at den Gud jeg tror på har skapt hele jorden og alle mennesker, og han skapte oss med en fri vilje. Samtidig ga han oss noen leveregler. Menneskene valgte og velger fremdeles å bryte disse reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har ikke muslimer valget mellom islam og kristendom da, eller Buddhist, Hindusimen, Taoismen osv?

Hvorfor er det så mange guder i verden, siden du påstår at din gud har skapt hele verden? Hvordan vet du at din gud har skap denne verden og ikke Muhammed?

Kan gud være allvitende? Jeg mener, siden han er så ufattelig dum å gi mennesket fri vilje. Du ser jo hva som har skjedd med det stuntet. Han måtte jo har visst at mennesket ville missbruke sin frie vilje, eller er han ikke allvitende? Og om han er allmektig, burde han ha fjernet den frie viljen som forårsaker all faenskapen i denne verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

det er ikke mange guder. Det er en Gud det er bare mange inkarnasjoner og mange forskjellige tolkninger av den ene guden.

Muhammed er en profet muslimer tror ikke muhammed har skapt verden. De sier Allha ( som er Gud på arabisk ) har skapt verden,

Kristne,,,muslimer og jøder følger abrahams Gud så de har samme Gud men litt forskjellige tolkninger.

Han er dum som gir oss fri vilje....Vel ja kanskje det personlig synes jeg den største tabben han gjorde hvar og skape mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det var Allah jeg skulle skrive :sjenert: Sønnen min skulle legge seg, så det gikk litt fort i svingen her ;)

Mange forskjellige guder som er blitt tilbedt oppigjennom tidene. Så en gud finnes nok for alle de forskjellige religionene. Og alle har rett.... mener de selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

jeg tror ikke det er mange guder som har blitt tilbedt. Jeg tror det er 1 Gud som er blitt tilbedt. Bare at man tilber den guden på forskjellige måter og har millioner av forskjellige tolkninger av den guden og hvordan gud er. Men jeg tror uansett at alle ber til samme Gud eller til en inkarnasjon som leder bønnen til Gud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest koffeine
Kan gud være allvitende? Jeg mener, siden han er så ufattelig dum å gi mennesket fri vilje. Du ser jo hva som har skjedd med det stuntet. Han måtte jo har visst at mennesket ville missbruke sin frie vilje, eller er han ikke allvitende? Og om han er allmektig, burde han ha fjernet den frie viljen som forårsaker all faenskapen i denne verden.

:ler:

Et spørsmål: Hvis du hadde muligheten til å frata dine barn sin frie vilje fordi du visste at de ville gjøre dumme ting, ville du gjort det?

Jeg tror forresten også at Gud og Allah i prinsippet er det samme, men dessverre er det jo utallige eksempler oppgjennom historien på at religion blir politikk. Og da går det galt.

Jeg tror det er umulig for menneskene å ikke tro på noe, kall det f.eks. Gud, som er godt og evig. Jeg tror det finnes noe slikt, rett og slett fordi det er umulig for meg å tro at det ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Corto Maltese

Jeg tror forresten også at Gud og Allah i prinsippet er det samme,

Gud og Allah er det samme..Er den samme siden Allah er Gud på arabisk når de sier Allah sier de Gud bare på et annet språk akkurat som Jødene sier Jeovah eller Jave som også er Gud....Gud har mange navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud og Allah er det samme..Er den samme siden Allah er Gud på arabisk når de sier Allah sier de Gud bare på et annet språk akkurat som Jødene sier Jeovah eller Jave som også er Gud....Gud har mange navn

Tror du at muslimene mener det samme som deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hej !

Jeg er troende och vil forklare det for deg.

du har sikkert hørt om edens hage og at eva den første kvinnen spiste av kunskapens tre som ju var forbudt av gud, frem til da var verden et perfekt sted og menneskene hade en perfekt relation til gud.

men etter den dagen ble menneskene atskilt fra gud p.ga sin ulydnad...synd.

så har du sikkert hørt om jesus som kom til jorden sendt av gud , han var guds sønn og hensikten med det var at han skulle betale synds gjelden for menneskene med at ofre sitt liv for oss.

så det betyr at nå er gjelden betalt og menneskene kan igjen ha en relation til gud.

eneste som er at vi blev skapt med en fri vilje og gud kan ikke tvinge oss å ha den relationen hvis vi ikke ønsker det, men han søker etter å ha det med oss han elsker jo alle mennesker siden han er vår far og skaper og enhver far ønsker å ha en relation till sine barn. det eneste vi trenger å gjøre er å søke ham og be til ham og tro på at jesus døde for oss så er vi frelst fra synd....litt vanskelig å forstå kanske men det betyr i princip at vi døde sammen med jesus på korset og kan når som helst motta et nytt liv et evig liv gitt av gud. vi trenger bare å ta imot gaven . f.ex gennom å be denne bønnen : Kjære gud , jeg inrømmer at jeg er en synder, tillgi meg og forandre meg, jeg erkjenner at jesus kristus døde på korset for min synd og igjen oppstod fra de døde på den tredje dagen. akkurat nå vil jeg invitere jesus i mitt liv. og jeg accepterer at jesus er min personlige frelser .amen..................du kan nårsomhelst be denne bønnen og jag kan garantere at du aldrig vil angre på det det har ihvertfall ikke jeg gjort..

jesus er selve livet for meg og jeg vil altid elske han for hva han gjort i livet mitt

håper du ble klokere av mitt svar eller så kan jeg rekommendere å gå in på "www.attdelakristusmedvarandra.com der du kan stille flere spørsmål......lykke til og gud velsigne deg :klem::engel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...