Gå til innhold

Hvis Gud finnes


Anbefalte innlegg

Gjest King James
Det har ingenting med saken å gjøre. Saken er at uskyldige mennesker blir drept også av ikke-menneskeskapte fenomener. Hvorfor tillater en allmektig, moralsk god og altvitende gud noe slikt?

CD

fordi alle må dø. Det er en del av livet, Lever du dør du slik er det bare. Godta det

og hvem vet om døden er slutten uansett kanskje er døden en begynnelse kanskje er de som dør de som lever....

Men for og si hvorfor han tilater det....Vel hvorfor tilater du f.eks at barn blir voldat. Vel du tilater det kanskje ikke men gjør du noe med det for at det ikke skal skje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest King James
Så det spiller ingen rolle om et barn dør i en tsunami, en flom, tørke, sult, jordskjelv osv før det har levd et fullendt liv?

CD

jeg sa at døden er naturlig....jeg har aldri sakt at det ikke spiller noen rolle.

klart det er tragisk når barn dør. men jeg har et helt annet syn på døden er hva du kanskje har for meg er ikke døden slutten., men dette kommer av at jeg tror på reinkarnasjonen. Og dermed er døden for meg en overgang.

men jeg skal ikke gå inn på det. Døden er naturlig og det må du rett og slett bare godta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi alle må dø. Det er en del av livet, Lever du dør du slik er det bare. Godta det

og hvem vet om døden er slutten uansett kanskje er døden en begynnelse kanskje er de som dør de som lever....

Men for og si hvorfor han tilater det....Vel hvorfor tilater du f.eks at barn blir voldat. Vel du tilater det kanskje ikke men gjør du noe med det for at det ikke skal skje ?

Jeg er ikke gud. Jeg er ikke altvitende, allmektig og moralsk perfekt god. Altså er ikke ditt spørsmål relevant her.

Jeg regner med at livet er av verdi, ellers ville det vel ikke vært et eget bud om at en ikke skal drepe? Så dette forsvaret er av tvilsom verdi synes jeg.

CD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James
Jeg er ikke gud. Jeg er ikke altvitende, allmektig og moralsk perfekt god. Altså er ikke ditt spørsmål relevant her.

Jeg vet ikke helt hva det har med saken og gjøre....Så du er ikke en Gud nei vel.

ikke jeg heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva det har med saken og gjøre....Så du er ikke en Gud nei vel.

ikke jeg heller

Siden diskusjonen handlet om guds "likegyldighet" til forekomsten av ondskap, regner jeg med det er av en viss relevans at jeg ikke er gud, siden jeg dermed ikke rammes av samme logiske paradoks som omtalt tidligere i tråden.

CD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du selv har lest "boka", vil det være mye greiere om du forklarer oss dette. Du skjønner, det jeg har lest i den boka fant jeg ikke mye fornuft i, så jeg trenger tolkningshjelp av en ekspert.

CD

Jeg har lestn, å jeg lesærn fortsatt. Hele boka er full av piss, å jeg kan faktisk ikke forstå hvorfor folk er kristene :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål, som sikkert har blitt stillt av menneskene fra deres opprinnelse. Hvordan kan Gud gjøre alt dette, la uskyldige lide, tillate krig og mer?

Gud finnes, eller finnes ikke.

Om Gud eksisterer, er alt, ingenting eller bare noe forhåndsbestemt?

Og hvis han eksisterer, men ikke styrer våre liv - hva innebærer da fri vilje?

Hva tror trådstarter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål, som sikkert har blitt stillt av menneskene fra deres opprinnelse. Hvordan kan Gud gjøre alt dette, la uskyldige lide, tillate krig og mer?

Gud finnes, eller finnes ikke.

Om Gud eksisterer, er alt, ingenting eller bare noe forhåndsbestemt?

Og hvis han eksisterer, men ikke styrer våre liv - hva innebærer da fri vilje?

At du må styre ditt liv selv, og selv ta konsekvensene av det du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du må styre ditt liv selv, og selv ta konsekvensene av det du gjør.

Ta konsekvensene av andres handlinger, av naturens luner?

CD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt det fryktelige som skjer rundt om i verden?? Barn som sulter, lider nød, krig etc??

Hvorfor griper han ikke inn???

Fordi, hvis gud finnes så må han være den gammel testamentlige guden. Og denne guden er ikke en snill gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta konsekvensene av andres handlinger, av naturens luner?

CD

Finnes det noe tidspunkt i livet da vi ikke behøver å ta hensyn til, eller blir berørt av andre menneskers handlinger?

Jeg tror Adam var den eneste som kunne det, før Eva ble skapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes det noe tidspunkt i livet da vi ikke behøver å ta hensyn til, eller blir berørt av andre menneskers handlinger?

Jeg tror Adam var den eneste som kunne det, før Eva ble skapt.

Det er vel så. Derfor betrakter jeg "naturlige onder" som et større teologisk problem enn menneskeskapte onder.

CoolDuckie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
fordi Gud er en ond psykotisk sadoelskende psykopat. Derfor tilater han det.

Fordi du har fått en fri vilje til å uttrykke deg som du selv vil, så kan du altså uttrykke deg på denne barnslige og tåpelige måten.

Men hadde Gud styrt alt vi gjør her på jorden, hadde han sikkert stoppet kjeften din for en lang tid framover, og senere kun tillatt deg å tale fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fordi du har fått en fri vilje til å uttrykke deg som du selv vil, så kan du altså uttrykke deg på denne barnslige og tåpelige måten.

Men hadde Gud styrt alt vi gjør her på jorden, hadde han sikkert stoppet kjeften din for en lang tid framover, og senere kun tillatt deg å tale fornuft.

Heldige du som vet hva Gud ville gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krig er menneskeskapt...Sult kommer fordi mennesker er egositer og de rike får mest. Nød skapes av mennesker osv..

Gud stopper ikke dette fordi vi har fri vilje.  Vi mennesker kan fint stoppe all krig det er fult mulig og få slutt på nøden. Men så lenge mennesker er egoister så er vi skyll i all elendigheten. Ikke Gud.

Det er jo rart isteden for og skylle på Gud som mange gjør burde man kanskje tenke at det er vi mennesker som gjør all denne elendigheten.

Er ikke noe som heter fri vilje.

Alt som er menneskeskapt er det gud som har skapt. Han har tross alt skapt oss eller?

Og hvorfor er det så mange som ber til han for småting, og de kommer i oppfyllelse. Mens mange barn ber for at de skal ha det bra, men lever i fattigdom, nød og krig?

Hvilken gud er den rette? Er jo så mange å velge mellom.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du f.eks beretningen om Noas ark? Dette utførte Gud fordi han var lei av onde mennesker, enkelt forklart. Men han lovte etter denne store flommen athan aldri skulle gjøre noe slikt igjen, menneskene skulle få råde selv.

Så Noas ark er noe gud utførte for at han var lei onde mennesker. Så ble alle nye mennesker snille. Men malariamyggen ville han skjenke hele verden. Er jo den som dreper flest mennesker. Snille guden altså :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Hvilken gud er den rette? Er jo så mange å velge mellom.....

jeg er den sanne Gud, Be til meg og du skal se at jeg gir blaffen i det som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...