Gå til innhold

Hvis Gud finnes


Anbefalte innlegg

alt det fryktelige som skjer rundt om i verden?? Barn som sulter, lider nød, krig etc??

Hvorfor griper han ikke inn???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valiant Thor
alt det fryktelige som skjer rundt om i verden?? Barn som sulter, lider nød, krig etc??

Hvorfor griper han ikke inn???

Krig er menneskeskapt...Sult kommer fordi mennesker er egositer og de rike får mest. Nød skapes av mennesker osv..

Gud stopper ikke dette fordi vi har fri vilje. Vi mennesker kan fint stoppe all krig det er fult mulig og få slutt på nøden. Men så lenge mennesker er egoister så er vi skyll i all elendigheten. Ikke Gud.

Det er jo rart isteden for og skylle på Gud som mange gjør burde man kanskje tenke at det er vi mennesker som gjør all denne elendigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at mye av elendigheten er menneskeskapt. Men jeg forstår ikke hvordan Gud kan tillate at barn lider, de har jo ikke gjort noe galt.

Hvordan kan han tillate at barn blir syke og lider og dør, de har jo ikke gjort noe for å fortjene dette.

Alle sykdommer er jo ikke menneskeskapt.

Jeg synes dette er vanskelig. Har selv ett alvorlig sykt barn og forstår ikke hvorfor ikke Gud kan gjøre ham frisk om han finnes. Han har ikke gjort noe galt i sitt korte liv, og om han ikke blir frisk så dør han, og jeg kan ikke forstå Guds mening med at han ble født og så dør som barn. Det er jo bare sorg for alle, både gutten og alle rundt ham.

Nei, jeg forstår ikke dette med Gud og hvorfor han han tillater at unger lider, for de er uskyldige uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant Thor

Har du gjort noe for og hjelpe syke og sultende barn ?....Og da tenker jeg ikke på og gi penger til hjelpe orginasjoner.

Nå tror jeg på karma og de som lider har dårlig karma. Derfor skjer det. Gud tilater det ikke et mennesker må lide vi må gå igjennom alle lives lekser. Og en av dem er lidelse uten lidelse hvordan kan vi vite hva glede er ?.

At ditt barn er sykt er trist for deg og jeg ønsker h#n alt godt og håper h#n blir frisk igjen. Men det er ikke Guds feil.

Jeg sier ikke dette for og være stygg, Men vi skal alle dø når tiden er inne og desvere har noen mindre tid.

Mennesker trenger og kjenne lidelse. Uten lidelse kan vi ikke lære oss og forstå andres smerte og vist vi ikke kan forstå andres smerte da er vi likegyldige og ingenting er være en og være likegyldig.

Jeg ønsker ditt barn god bedring og håper det blir friskt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant Thor

Ja etter den kosmiske lov. Ut fra karmaen så blir man straffet for det onda man gjorde i sitt forgje liv og man blir belønnet for det gode man gjør.

Så ja de som lider mye har dårlig karma. Det betyr ikke at de er onde det betyr bare at de gjorde noe ondt i sitt forgje liv og derfor straffes de. Og det samme med de som gjør gode ting de belønnes. Selfølgelig dette er jo ikke vanlig tanke i Vesten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, nei den kjøper jeg ikke. Jeg tror ikke noe på at en blir straffet i dette livet for noe en gjorde i forrige liv, (ja om det er noe forrige liv da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at mye av elendigheten er menneskeskapt. Men jeg forstår ikke hvordan Gud kan tillate at barn lider, de har jo ikke gjort noe galt.

Hvordan kan han tillate at barn blir syke og lider og dør, de har jo ikke gjort noe for å fortjene dette.

Alle sykdommer er jo ikke menneskeskapt.

Jeg synes dette er vanskelig. Har selv ett alvorlig sykt barn og forstår ikke hvorfor ikke Gud kan gjøre ham frisk om han finnes. Han har ikke gjort noe galt i sitt korte liv, og om han ikke blir frisk så dør han, og jeg kan ikke forstå Guds mening med at han ble født og så dør som barn. Det er jo bare sorg for alle, både gutten og alle rundt ham.

Nei, jeg forstår ikke dette med Gud og hvorfor han han tillater at unger lider, for de er uskyldige uansett.

Hvilket forhold har du til Gud?

Hva skylder han deg?

Har du bedt ham med tro i ditt hjerte å helbrede barnet ditt?

Det er mange som blir sinte på Gud når det skjer noe med barna deres, selv om de aldri har brydd seg om hva Gud har sagt eller hva han har gjort for oss alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde på Gud, nå vet jeg ikke lenger.

Men jeg tror i hvertfall ikke at Gud må skylde meg noe for å hjelpe gutten min :tristbla:

Gutten har jo uansett ikke gjort noe som skulle tilsi at han ikke skal få hjelp fra Gud.

Synes det var et dårlig argument for å godta at Gud ikke griper inn når det skjer grusomheter med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde på Gud, nå vet jeg ikke lenger.

Men jeg tror i hvertfall ikke at Gud må skylde meg noe for å hjelpe gutten min  :tristbla:

Gutten har jo uansett ikke gjort noe som skulle tilsi at han ikke skal få hjelp fra Gud.

Synes det var et dårlig argument for å godta at Gud ikke griper inn når det skjer grusomheter med barn.

Jeg sa ikke at Gud ikke vil gripe inn, om du ikke har ditt forhold iorden med Gud, men det virker dumt om en først avviser Gud og deretter begynner å kreve av ham når det røyner på. Det var derfor jeg stilte spørsmålet.

Nå er ikke jeg Gud så jeg kan vite eller forstå alle hans avgjørelser, men jeg vet at det alltid vil være positivt å ikke bare komme med krav, men også å komme med seg selv til Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror ikke du må tenke "hva har jeg eller gutten min gjort for å fortjene dette liksom?" men heller snu det til "hva i alle dager er meningen med dette..? betyr det å si til dem jeg er glad i at jeg elsker dem oftere enn jeg gjør nå? betyr det at jeg ikke må ta noe eller noen for gitt? er dette en ny fase i livet, hvor jeg kanskje kan hjelpe andre mødre i lignende situasjoner som dette, men som ikke er like sterke som meg? har jeg fått denne oppgaven fordi min rygg og min tro er sterk nok, slik at jeg kan gripe ut til dem som trenger det i fremtiden? er min sorg andres håp?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg religiøs eller noe, men ønsker likevel å svare på det du spør om. Vet at mange spør om hvordan Gud kan tolerere at mennesker er onde og alt mulig, og det irriterer meg egentlig litt, at det er så vanskelig for mennesker å forstå akkurat det der.

Gud har sagt at de som VIL komme til han kan komme til han. Han henter ingen, vil du til Gud må du GÅ dit.

Husker du f.eks beretningen om Noas ark? Dette utførte Gud fordi han var lei av onde mennesker, enkelt forklart. Men han lovte etter denne store flommen athan aldri skulle gjøre noe slikt igjen, menneskene skulle få råde selv.

Derfor er det mye dritt i verden. Fordi Gud har gitt mennesket fri vilje. Gud har gitt naturen fri vilje. Fordi det er det som er naturlig. Hvis ikke hadde vi alle vært en gjeng dukker styrt av dukkemesteren, og ønsker noen det?

Ergo, selv om jeg ikke tror på Gud har jeg skjønt så mye at HVIS Gud hadde eksistert, så vil han enkelt og greit at folk skal komme til han i stedetfor at han skal gå etter dem. Jeg ville gjort det samme om jeg selv var Gud, latt verden hatt sin frie vilje inntil den dagen da folk liksom skal straffes eller belønnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er ikke jeg religiøs eller noe, men ønsker likevel å svare på det du spør om. Vet at mange spør om hvordan Gud kan tolerere at mennesker er onde og alt mulig, og det irriterer meg egentlig litt, at det er så vanskelig for mennesker å forstå akkurat det der.

Gud har sagt at de som VIL komme til han kan komme til han. Han henter ingen, vil du til Gud må du GÅ dit.

Husker du f.eks beretningen om Noas ark? Dette utførte Gud fordi han var lei av onde mennesker, enkelt forklart. Men han lovte etter denne store flommen athan aldri skulle gjøre noe slikt igjen, menneskene skulle få råde selv.

Derfor er det mye dritt i verden. Fordi Gud har gitt mennesket fri vilje. Gud har gitt naturen fri vilje. Fordi det er det som er naturlig. Hvis ikke hadde vi alle vært en gjeng dukker styrt av dukkemesteren, og ønsker noen det?

Ergo, selv om jeg ikke tror på Gud har jeg skjønt så mye at HVIS Gud hadde eksistert, så vil han enkelt og greit at folk skal komme til han i stedetfor at han skal gå etter dem. Jeg ville gjort det samme om jeg selv var Gud, latt verden hatt sin frie vilje inntil den dagen da folk liksom skal straffes eller belønnes.

Dette synes jeg var en fornuftig tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Madam Felle

Som man kan forstå de kristne, så finnes ikke Gud i dette livet men h*n kommer når man dør. For hadde h*n vært her i dette livet, tviler jeg på at h*n ville tillatt all elendighet som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et skadet barn boende hos meg i 24 år.

Nå er hun død og ikke lenger her.

Hun er ferdig med sitt korte jordeliv og inne i den endeløse evigheten, dit jeg også skal når jeg er ferdig med mitt korte jordeliv, her jeg er fanget i tidens dager og år.

Sett i dette perspektivet blir det lettere å bære at akkurat mitt barn ikke var friskt, men måtte lide og ha vondt: jordelivet hennes var så kort. Hun som her aldri kunne gå et skritt, aldri si et ord, nå synger hun og danser over grønne enger i all evighet.

Jeg spurte Gud mange ganger om hvorfor, jeg vet ikke svaret, men jeg kan leve med at jeg ikke skjønner det.

For meg ville alternativet - at Gud ikke finnes - være totalt meningsløst.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke veldig kristen, men noen opplysninger og mulige teorier på det du spør om har jeg da tilegnet meg.

Det er vel sånn at Gud har en plan. Og denne planen følger han. Akkurat nå er det visstnok Satan som regjerer her på jorden, som et resultat av at han påstod han kunne gjøre det like godt som Gud.

Når tiden er inne, griper Gud inn, gjør ende på alle de urettferdige og sender Satan vekk for en lang stund.

Han har evighetsperspektiv på ting, og vet hva som kommer etterpå. På samme måte som at et lite barn kan lure på hvorfor mamma og pappa lar ham opereres og ha vondt i lang tid etterpå. Foreldrene vet at det blir bedre. Og sånn er det med Gud - han har sin plan som han følger og han vet at det blir bedre til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke veldig kristen, men noen opplysninger og mulige teorier på det du spør om har jeg da tilegnet meg.

Det er vel sånn at Gud har en plan. Og denne planen følger han. Akkurat nå er det visstnok Satan som regjerer her på jorden, som et resultat av at han påstod han kunne gjøre det like godt som Gud.

Når tiden er inne, griper Gud inn, gjør ende på alle de urettferdige og sender Satan vekk for en lang stund.

Han har evighetsperspektiv på ting, og vet hva som kommer etterpå. På samme måte som at et lite barn kan lure på hvorfor mamma og pappa lar ham opereres og ha vondt i lang tid etterpå. Foreldrene vet at det blir bedre. Og sånn er det med Gud - han har sin plan som han følger og han vet at det blir bedre til slutt.

Hei Mysan.

Dette synes jeg var et godt bilde på Gud.

Det står i Bibelen at vi bare forstår stykkevis og delt, men at Gud har den fulle oversikt til enhver tid. Kanskje vi en dag får vite hvorfor det er slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...