Gå til innhold

Hvorfor er vi så ugudelige?


Gjest Gjest 1

Anbefalte innlegg

Hvorfor blir da alt det gale som har blitt gjort i Guds- og kristendommens navn brukt mot dagens kristne?

Senest av deg, over her.

Brukte jeg det mot dagens kristne? Jeg ville bare si at merkelapper egentlig ikke sier noe særlig om mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brukte jeg det mot dagens kristne? Jeg ville bare si at merkelapper egentlig ikke sier noe særlig om mennesker.

quote=Lille Grete,08.02.2007 (16:55) ]

Det har blitt gjort mye grusomt i kristendommens navn også. Tror ikke det spiller så stor rolle hva folk kaller seg. Vet ikke noe om den hjernevaskinga i USA, men det er da en kjent sak at mange har blitt tvunget til å bli såkalt kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En teori er ikke feil før man kan komme med en ny teori som virker bedre en den forgje teorien.

"Min teori er også at de som ikke søker mot det åndelige forsøker å dekke over tomheten ved et mer hektisk og komsumpreget liv. Man føler glede ved å kjøpe ting, men det er en kortvarig, enkel glede. Derfor må man kjøpe ofte for å føle gleden ofte nok til å dekke over tomheten. Man må ha på TV i bakgrunnen, radio, musikk, sende meldinger, internett osv kontinuerlig, fordi man takler ikke lenger stillheten."

Det er denne teorien jeg mener blir feil.

Det er generalisering av en ganske stor gruppe mennesker. Det er et forsøk på å få de som ikke er "åndelig søkende", til å fremstå som overfladiske og forvirrede. I tillegg til at de bare forbruker og forbruker.

Nesten så en skulle tro de ikke hadde noen mening med livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Min teori er også at de som ikke søker mot det åndelige forsøker å dekke over tomheten ved et mer hektisk og komsumpreget liv. Man føler glede ved å kjøpe ting, men det er en kortvarig, enkel glede. Derfor må man kjøpe ofte for å føle gleden ofte nok til å dekke over tomheten. Man må ha på TV i bakgrunnen, radio, musikk, sende meldinger, internett osv kontinuerlig, fordi man takler ikke lenger stillheten."

Det er denne teorien jeg mener blir feil.

Det er generalisering av en ganske stor gruppe mennesker. Det er et forsøk på å få de som ikke er "åndelig søkende", til å fremstå som overfladiske og forvirrede. I tillegg til at de bare forbruker og forbruker.

Nesten så en skulle tro de ikke hadde noen mening med livet.

Der kom du med en grunn for hvorfor du mener teorien min ikke stemmer. Det hjelper litt på - litt lettere å diskutere da.

Hvis jeg ikke spesifiserte det i innlegget du refererer til, så mente jeg ikke å generalisere til alle som ikke søker det åndelige. Jeg er enig i at det blir helt feil, og slik jeg har skrevet det der, så kan det absolutt virke slik. Det er mange som ikke er åndelige som er helt fornøyd med livet sitt. Det er også mange av dem ikke bare "forbruker og forbruker".

Jeg burde heller skrevet: "Min teori er at mange forsøker å dekke over en vag tomhet ved å....".

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote=Lille Grete,08.02.2007 (16:55) ]

Det har blitt gjort mye grusomt i kristendommens navn også. Tror ikke det spiller så stor rolle hva folk kaller seg. Vet ikke noe om den hjernevaskinga i USA, men det er da en kjent sak at mange har blitt tvunget til å bli såkalt kristne.

Det var dette jeg mente, og som stadig kommer igjen i mange diskusjoner.

Det må være dette som er de "såkalte kristne"s gjerninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom du med en grunn for hvorfor du mener teorien min ikke stemmer. Det hjelper litt på - litt lettere å diskutere da.

Hvis jeg ikke spesifiserte det i innlegget du refererer til, så mente jeg ikke å generalisere til alle som ikke søker det åndelige. Jeg er enig i at det blir helt feil, og slik jeg har skrevet det der, så kan det absolutt virke slik. Det er mange som ikke er åndelige som er helt fornøyd med livet sitt. Det er også mange av dem ikke bare "forbruker og forbruker".

Jeg burde heller skrevet: "Min teori er at mange forsøker å dekke over en vag tomhet ved å....".

Eller at de ikke tenker over den delen av livet. Mange jeg kjenner, står i statskirka og er fornøyd med det. Bruker kirka som tradisjonsbærer.Ellers er den ikke så viktig. Men mange av de er blitt veldig konsumerende.

Jeg kjente meg ikke igjen i din beskrivelse. Derfor reagerte jeg. Etter at jeg ble bevisst mitt ikke-troende ståsted, er jeg blitt mindere materialistisk. Og mer opptatt av det mellom-menneskelige.

Ikke vet jeg hva som er riktig, vi mennesker er noen rare vesner. :)

Endret av Snuppao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...