Gå til innhold

Hvorfor er vi så ugudelige?


Gjest Gjest 1

Anbefalte innlegg

Gjest Valiant Thor
eg er ikkje arrogant i meg sjøl, men i Jesus. eg roser meg ikkje i/av meg sjøl, men i/av Jesus. er Han som skal ha all ære og pris i all evighet. sannheten svir for dei som lever i løgnen!

skal fortella deg ein hemmelighet, denne verdens gud er djevelen. han har vore ein drapsmann frå begynnelsen av, han er her kun for å stjela,drepa og ødelegga. men det finst ikkje noko sannhet i han, han er løgnens far. Gud tillater det som mennesket vil at han skal tillata. vil mennesket bli lurt av satan, vær så god! vil mennesket bli frelst, vær så god! fri vilje!

er berre Guds godhet som driver ein til omvendelse. drikker ein av verdens brønner blir ein tørst igjen, men Jesus gir alle som vil eit levande vatn som ein aldri meir blir tørst igjen av.

min Gud i bibelen seier ikkje at visst den og den er snille med kvarandre kjem dei til himmelen. Han seier derimot at visst nokon vil rettferdiggjera seg sjøl for Gud, t.d. vera god og snill og grei,osv., skal han bli dømt etter loven og gå fortapt sammen med loven. er kun nåde over nåde for dei som TRUR!

:klappe::klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest runehera
Så du overlater til en hellig kraft å gi forklaring, og fraskriver deg ansvaret for selv å gi en?

Hvis du noen gang får barn, eller har barn, og de spør deg hvorfor...og hvorfor..., vil du da henvise til Gud og be dem vente på svar og begrunnelser derfra?

Hvis du skulle vært (eller er) lærer for en skoleklasse, og elever spør om begrunnelser, vil du da henvise til Gud og be dem vente på svar?

Hvis du i arbeidslivet må legge fram en rapport, der det forventes at du redegjør og kommer med begrunnelser, vil du da henvise til Gud og be oppdragsgiver vente på begrunnelsen til den blir frelst?

Betyr det at du når som helst kan slenge ut påstander, men fraskriver deg ansvaret for å begrunne dem?

i verden er det slik, "du tror det ikke før du får se det".

med guds rike er det slik, "den som tror får se Hans herlighet og makt."

vil du tru, ser du! vil du ikkje tru, ser du ikkje! her er svaret du leiter etter! du finner aldri ut kva type skatt som er gjømt i ein åker uten at du begynner å leita etter den!

visst eg hadde hatt barn, hadde eg funnet ut om dei hadde vore stolte eller ydmyke og gitt dei svar utifrå kva holdning dei hadde hatt. hadde dei sagt "fortell meg ka eg skal gjera", hadde dei funnet ut av hemmeligheten. men hadde dei ikkje trudd meg, kunne eg ikkje ha sagt so mykje. så visst eg hadde hatt barn hadde eg nok først og fremst oppdratt dei til å ha tillit til sin far.

Gud ser etter hjertene, dei villige. Han visste frå begynnelsen av kem som trudde og kem som ville forråda Ham, så eg hadde nok brukt samme taktikk der også.

når det gjelder arbeidet, hadde eg gitt svar som har med arbeidet å gjera. Jesus var jo snekker f.eks. så ein er jo opptatt av det også men ikkje i like sterk grad. det synlige skal jo forgå, mens det usynlige skal bestå til evig tid.

Guds Ord forsvarer seg sjøl! og det hjerta er fullt av, det taler munnen. og eg har min hensikt i å tala som Guds Ord. for det veit eg at er sant! ser ein ikkje det no, så vil ein se det seinare, visst ein berre vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Er det ikke ganske nedlatende og arrogant av en troende og si at ikke-troende er svin som det ikke kan kastes perler på?

kjem nett an på ka sammenheng det er i ;) døme: max mekker sine bevegelsar kjem frå ein mann som beveger seg rundt inne i max mekker. men han som beveger seg er like mykje menneske forda sjøl om han er max mekker i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at du mener at troende vet best hva som er best for ikke-troende, og at ikke-troende ikke vet sitt eget beste?

Selv om spørsmålet er rettet til Bellatrix, så fikk jeg lyst til å svare på dette:

Ja, så absolutt.

Ikke fordi kristne forstår mer og bedre enn ikke-kristne, men fordi det er bare de kristne som har opplevd det å være kristen.

Mange kristne har vært kristne hele sitt liv, og vet kanskje ikke helt og holdent den store forskjellen, men vi som er blitt kristne i voksen alder (jeg var over 50),

og som hadde det veldig bra forut, vi vet hvilken enorm forskjell det ligger i dette, og derfor vet at alle vil få det bedre med en omvendelse til kristenliv.

Derfor ønsker vi dette for alle, der ingen er unntatt.

Også tusener på tusener av muslimer har forstått dette i dag og konverterer, selv om de derved risikerer livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om spørsmålet er rettet til Bellatrix, så fikk jeg lyst til å svare på dette:

Ja, så absolutt.

Betyr det at "dere" blir frustrert når deres ønske og vilje ikke skjer?

Blir "dere" provosert av de som ikke tror?

Synes "dere" det er arrogant og nedlatende overfor andre å hevde at det finnes ett svar og èn sannhet, eller synes dere det er helt i orden, i og med at dere har rett?

Bryr troende som dere seg om sitt omdømme som gruppe?

Jeg har inntrykk av at dere som forsvarer troen deres her ikke er så voksne (spesielt i alder). Kanskje "dere" blir glade når jeg forteller dere at dere har bidratt til å opprettholde mine negative fordommer mot kristne?

:Nikke::enig:

Endret av Gjest 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Betyr det at "dere" blir frustrert når deres ønske og vilje ikke skjer?

Blir "dere" provosert av de som ikke tror?

Synes "dere" det er arrogant og nedlatende overfor andre å hevde at det finnes ett svar og èn sannhet, eller synes dere det er helt i orden, i og med at dere har rett?

Bryr troende som dere seg om sitt omdømme som gruppe?

Jeg har inntrykk av at dere som forsvarer troen deres her ikke er så voksne (spesielt i alder). Kanskje "dere" blir glade når jeg forteller dere at dere har bidratt til å opprettholde mine negative fordommer mot kristne?

:Nikke:  :enig:

svarer i eintal : nope, for mitt ønske og min vilje har gått i oppfyllelse for lenge sio! mista trua heilt på meg sjøl men rekna med Jesus istadenfor.

blir ikkje provosert av dei som ikkje trur, eg kan ikkje gjera så mykje meir enn å fortella sannheten. dei som vil, vil! dei som ikkje vil, vil ikkje! sånn er det berre!

har rett, fordi eg veit ka som er sant og ka som er løgn, på overnaturlig vis. visst det hadde vore fleire sannheter hadde det ikkje lenger vore noko som heiter sannhet. dei som trur skal kjenna sannheten og sannheten skal setta dei fri! sånn er det berre!

ka meiner du med det gruppe spm.?

har ingen hensikt å forsvara mi tru, for Guds Ord forsvarer seg sjøl! alle skal bøya seg for sannheten før eller seinare, eller så er det jo ikkje sannhet! eg er 22 og har vore frelst i snart to år. eg driter i om du seier nei til Jesus. det er ein sak mellom deg og Gud, ikkje mellom meg og deg. men seff. vil eg at du skal bli frelst! og det vil Gud også, for Han vil ikkje mista ein einaste ein. men Han kan ikkje tvinga nokon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er vi i "vesten" mer ugudelige enn f.eks. muslimene, tror dere? I arabiske land kan en se innfødte som ber på gaten og andre steder flere ganger om dagen, slik er det ikke i Norge.

Et det snakk om et A og B-skille her?

Hvorfor er ikke muslimene mer opptatt av merkeklær?

Hvorfor er vestens innbyggere mer opptatt av "riktig" bilmerke, klær og andre ytre symboler fremfor åndelig føde og religion?

Hva mener du, er det slik at jo mer fattig og maktesløs man er, desto mer tilbøyelig er man til å være en religiøs utøvende troende?

Interessant spørsmål. I flere av de gamle religionene (f.eks romerne) så var religion mer et kontraktsforhold mellom menneskene og gudene. "Jeg ofrer denne bukken til deg, også gir du meg en god avling". Kanskje noe av dette forsvant da vi hadde ressurser nok til å klare oss selv?

Jo rikere Norge ble, jo mindre fokus på religion har vi. Vi lever i et sekularisert samfunn med fokus på forbruk og konsum. Likevel ser det ut til at mange mennesker savner noe dypere, de savner noe spirituelt/religiøst. Noen vender tilbake til kristendommen, andre søker mot andre retninger og religioner. Men vi er ikke lenger en kultur som er vant til å hengi oss til en religion så fullstendig og fokusert som i andre land, og mange forholder seg dermed til dette som det meste annet i samfunnet: De kjøper seg åndeligheten på det alternative markedet. Et tarotlegg, et horoskop, en åndelig veiledning mellom nyhetene og Hotel Cæsar for å fylle et umiddelbart behov.

Min teori er også at de som ikke søker mot det åndelige forsøker å dekke over tomheten ved et mer hektisk og komsumpreget liv. Man føler glede ved å kjøpe ting, men det er en kortvarig, enkel glede. Derfor må man kjøpe ofte for å føle gleden ofte nok til å dekke over tomheten. Man må ha på TV i bakgrunnen, radio, musikk, sende meldinger, internett osv kontinuerlig, fordi man takler ikke lenger stillheten.

Når det er sagt, så hevder jeg ikke at alle som liker å kjøpe ting føler en indre tomhet. Jeg kan heller ikke påstå om behovet etter noe dypere er et reelt behov eller ikke. Men jeg mener personlig at i en del tilfeller stemmer mye av det jeg sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at "dere" blir frustrert når deres ønske og vilje ikke skjer?

Blir "dere" provosert av de som ikke tror?

Synes "dere" det er arrogant og nedlatende overfor andre å hevde at det finnes ett svar og èn sannhet, eller synes dere det er helt i orden, i og med at dere har rett?

Bryr troende som dere seg om sitt omdømme som gruppe?

Jeg har inntrykk av at dere som forsvarer troen deres her ikke er så voksne (spesielt i alder). Kanskje "dere" blir glade når jeg forteller dere at dere har bidratt til å opprettholde mine negative fordommer mot kristne?

:Nikke:  :enig:

Hva skal til for at du skal se positivt på kristne og kristendommen?

Jeg er ikke ute etter å "klø noen i øret", men å fortelle sannheten, slik jeg opplever den.

Jeg er ikke ute etter å gjøre meg selv populær. Det gjorde heller ikke Jesus.

Sannheten kan ofte være hard å fordøye, selv for en kristen.

Ellers er det viktig at vi som kristne oppfører oss skikkelig, for vi vet at ikke-kristne følger med oss med argusøyne.

Dette tror jeg nok at alle har merket seg i mediene.

Der ville det bli slått større opp om en"kristen" stjal en tobakkpakke på butikken, enn om en ikke-kristen slo ned innehaveren.

Når det gjelder spørsmålet om ett svar og en sannhet, så ville min tro ikke holde, om jeg trodde det fantes flere ulike sannheter, siden jeg tror på det Jesus sa om at det finnes bare en vei til Gud, nemlig gjennom Jesus Kristus.

Og, jeg blir ikke provosert av ikke-kristne og deres motstand mot troen.

Men det hender jeg blir temmelig harm når jeg ser eller hører at det blir begått urettferdighet mot noen, selv om det gjelder mine eventuelle motstandere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du, er det slik at jo mer fattig og maktesløs man er, desto mer tilbøyelig er man til å være en religiøs utøvende troende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal til for at du skal se positivt på kristne og kristendommen?

Kristne har jeg per definisjon ingen problemer med. Hvordan kristendommen og de fleste andre store religioner utøves har jeg derimot kjempeproblemer med. En forklaringmodell som støtter opp under "oss" og "de" tanken med guds vilje som eneste logiske begrunnelse synes jeg er kjempeskummel. Spesielt med tanke på at man har atomvåpen nok til å utslette hele jordkloden gjentatte ganger.

Flokkmentalitet kombinert med intoleranse, sentralisering av makt, blind tro og vi vet best holdning skremmer meg. Uavhening av hva man kaller denne guden, og uavhening om rammeverket for intoleransen kalles kristendom eller islam.

Endret av Lestat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er rart at man gang etter gang går i samme fella. Nå er vi midt i propagandakrigen mellom islam og kristendommen, og jeg vet ikke om jeg skal le eller grine. Vestlige ledere bruker krstiendommen for å bygge opp hat mot arabere. Islam brukes på samme måten. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant Thor

Muslimer og kristne kan alltids leve i fred med hverandre, bare muslimene slutter å angripe kristne til enhver tid og over alt.

Har du glemt alle korstogene som kristne har gjort i flere 1000 år for og jage muslimene for og tvinge dem til og bli kristne. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du glemt alle korstogene som kristne har gjort i flere 1000 år for og jage muslimene for og tvinge dem til og bli kristne. ?

Nå er jeg så heldig at jeg lever i nåtiden, og ikke i fortiden.

De muslimene jeg omtaler, er også de som lever i dag.

Jeg var aldri med på disse korstogene, og heller ingen andre kristne som lever i dag. Det var heller ingen av dagens muslimer som led under dette.

Jeg ser at det er ingen av dere som nevner korstogene som arabiske muslimer har foretatt seg opp gjennom tidene.

Jeg tror neppe at de fikk hele Nord-Afrika av innbyggerne, uten at de for fram på samme blodtørstige, brutale måte som de gjør i dag, for stadig å erobre mer land.

Det er merkelig at dere aldri ser noe galt i det disse drapsmaskinene gjør, men trekker fram det som barbarene og kjeltringene, som muligens kalte seg kristne, gjorde for tusen år siden. Dette ser jeg som positivt for dagens kristne.

En annen ting som jeg undrer meg over:

Hvorfor må muslimene erobre hele verden?

Hvorfor må de sloss og drepe hele tiden?

I barnehager og på skoler lærer barna å drepe, istedet for å lære dem noe nyttig.

Dette ser vi daglig resultatet av. I stedet for å arbeide, så flyr de rundt i gatene og skriker og gjør herverk. Dette er det ingen andre enn muslimene selv som er årsak til.

Og hvis du tror at muslimene lar seg tvinge til å bli kristne, da vet du lite om disse, og da vet du lite om dagens kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valiant Thor
En annen ting som jeg undrer meg over:

Hvorfor må muslimene erobre hele verden?

Hvorfor må de sloss og drepe hele tiden?

Dette gjelder ikke bare muslimer......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder ikke bare muslimer......

Kan nok så være. Jeg vet at hindur også dreper kristne i India.

Men det jeg vil fram til, er at muslimene kan leve i fred med alle kristne hvis de vil. Kristne har ingenting mot muslimer generelt, men jeg tror ingen liker å bli slaktet ned, på grunn av sin tro. Det må være lov å forsvare seg.

Synes du det er rett, det lille vi får høre om hva muslimene gjør i Afrika og Asia?

Synes du de kristne bør gjøre likedann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant Thor
Kan nok så være. Jeg vet at hindur også dreper kristne i India.

Men det jeg vil fram til, er at muslimene kan leve i fred med alle kristne hvis de vil. Kristne har ingenting mot muslimer generelt, men jeg tror ingen liker å bli slaktet ned, på grunn av sin tro. Det må være lov å forsvare seg.

Synes du det er rett, det lille vi får høre om hva muslimene gjør i Afrika og Asia?

Synes du de kristne bør gjøre likedann?

Det finnes over 1milliarder muslimer og tror du virkelig at alle ønsker og drepe kristne ?

og har jeg noen gang sakt det er rett ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det finnes over 1milliarder muslimer og tror du virkelig at alle ønsker og drepe kristne ?

og har jeg noen gang sakt det er rett ?

Nei, det er riktig. Men du uttrykker deg på en måte som gjør at det virker som om du gir kristne skylda for det muslimene gjør.

Nei, jeg tror heller ikke at alle muslimer vil drepe kristne.

Når 1,2 millioner arabiske muslimer kan leve sammen med jøder i Israel, da tror jeg ikke at disse vil drepe noen kristne uten grunn.

Men, når så mange arabiske muslimer kan leve sammen med jøder i Israel, bør vel dette være et tegn på at også muslimer kan leve i fred med andre.

Jeg undrer meg stadig over hvorfor ikke alle andre arabiske muslimer vil leve i fred med alle mennesker i verden.

Det blir aldri fred om de fortsetter å tilrane seg landområder og land, selv om de skulle erobre hele verden.

Vi ser allerede i dag at mange muslimer er motstandere av å bli underkuet av sine ledere. Dette tror jeg bare vil øke på i tiden framover.

Jeg tror det vil gå med islam som det har gått med kommunismen, fordi folk har en tålegrense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
Hva skal til for at du skal se positivt på kristne og kristendommen?

Jeg er ikke ute etter å "klø noen i øret", men å fortelle sannheten, slik jeg opplever den.

Jeg er ikke ute etter å gjøre meg selv populær. Det gjorde heller ikke Jesus.

Sannheten kan ofte være hard å fordøye, selv for en kristen.

Ellers er det viktig at vi som kristne oppfører oss skikkelig, for vi vet at ikke-kristne følger med oss med argusøyne.

Dette tror jeg nok at alle har merket seg i mediene.

Der ville det bli slått større opp om en"kristen" stjal en tobakkpakke på butikken, enn om en ikke-kristen slo ned innehaveren.

Når det gjelder spørsmålet om ett svar og en sannhet, så ville min tro ikke holde, om jeg trodde det fantes flere ulike sannheter, siden jeg tror på det Jesus sa om at det finnes bare en vei til Gud, nemlig gjennom Jesus Kristus.

Og, jeg blir ikke provosert av ikke-kristne og deres motstand mot troen.

Men det hender jeg blir temmelig harm når jeg ser eller hører at det blir begått urettferdighet mot noen, selv om det gjelder mine eventuelle motstandere.

Det er noe med måten mange av "dere" diskuterer på. Det er ikke mulig å nå fram med den type sett av argumenter mange har lært i løpet av sin skolegang. Det er nok frustrerende for mange å ikke nå fram - på grunn av manglende forståelse for diskusjonsmåten. Da kommer en ikke spesielt langt.

Når to grupper snakker forbi hverandre, oppstår sjelden felles forståelse.

I tilfeller der den ene parten bruker abstrakte argument, kommer noen av de ekte veldig troende her med svært personlige argumenter. Når abstrakte, generelle prinsipper blir personifisert i en debatt, har en på en måte brutt noen uskrevne spilleregler og resultatene blir ikke veldig konstruktive (eksempelvis Runehera).

Endret av Gjest 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
Hvorfor må muslimene erobre hele verden?

Hvorfor må de sloss og drepe hele tiden?

I barnehager og på skoler lærer barna å drepe, istedet for å lære dem noe nyttig.

Dette ser vi daglig resultatet av. I stedet for å arbeide, så flyr de rundt i gatene og skriker og gjør herverk. Dette er det ingen andre enn muslimene selv som er årsak til.

Godt spørsmål. Den som hadde svaret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
Hva mener du, er det slik at jo mer fattig og maktesløs man er, desto mer tilbøyelig er man til å være en religiøs utøvende troende?

I Norge også? I så fall på hvilken måte tenker du da, Lestat?

Endret av Gjest 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...