Gå til innhold

Hvorfor er vi så ugudelige?


Gjest Gjest 1

Anbefalte innlegg

Gjest runehera
Det er jeg ikke enig i om jeg får si det

dei som ikkje vil trenga Gud, trenger ikkje Gud.

men dei som vil trenga Gud, trenger Gud.

men alikavel trenger alle Gud samme kva dei seier/meiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

alt må begynna med eit grunnlag! alle som ikkje tilber den sanne Gud er like mykje ugudelige heile gjengen! for dei tilber ikkje den sanne Gud.

visst ein går litt djupare i da bur det ingenting godt i kjødet (den syndige menneskenaturen). syndens lønn er døden! så når ein høster fruktene av kjødets gjerninger høster ein død. skal greia ut litt om kjødet :

De som lever slik kjøttet vil, er bare opptatt av det som hører mennesker til. Men de som lever etter Ånden, er opptatt av det som hører Ånden til. For det kjøttet vil, er død, men det Ånden vil, er liv og fred. Derfor er det som kjøttet vil, fiendskap mot Gud, for det bøyer seg ikke under Guds lov og kan heller ikke gjøre det. De som kjøtt og blod har makten over, kan ikke være til glede for Gud.

hvis dere lever slik kjøttet vil, må dere dø. Men hvis dere ved Ånden dreper kroppens gjerninger, skal dere leve.

For det kjøttet vil, står imot Ånden, og det Ånden vil, står imot det kjøttet vil. Disse ligger i strid med hverandre, så dere ikke er i stand til å gjøre det dere vil. Men blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven. Det er klart hva som kommer fra vårt kjøtt og blod: hor, umoral, utskeielser, avgudsdyrkelse, trolldom, fiendskap, strid, sjalusi, sinne, selvhevdelse, stridigheter, splittelser, misunnelse, fyll, festing og mer av samme slag.

La dere ikke føre vill! Gud lar seg ikke spotte. Det et menneske sår, skal det også høste. Den som sår i sitt eget kjøtt og blod, høster fordervelse av kjøttet; men den som sår i Ånden, høster evig liv av Ånden.

altså, satan påvirker kjødet, og kor mykje verre blir det ikkje då ? då blir det menneskers svikt + satan.

Greit at du vil gi et grunnlag. Men jeg ser ikke at du nærmer deg en forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dei som ikkje vil trenga Gud, trenger ikkje Gud.

men dei som vil trenga Gud, trenger Gud.

men alikavel trenger alle Gud samme kva dei seier/meiner.

Det må du få lov til å mene. Det interessante kommer i det du blir bedt om å begrunne din påstand. Hvordan kan du legge fram at du har dekning for din påstand? Har du gode argumenter som kan støtte opp om påstanden din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

En kan jo hevde, som du gjorde, at alle trenger en Gud. Hva om mennesker selv sier at de ikke trenger det?

Jeg tror de trenger det, men at de ikke skjønner det/vil skjønne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de trenger det, men at de ikke skjønner det/vil skjønne det.

Betyr det at du mener at troende vet best hva som er best for ikke-troende, og at ikke-troende ikke vet sitt eget beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Hvorfor er det eventuelt slik at det er en høyere forekomst av mennesker som "har det godt", i større grad sier at de ikke trenger en Gud, gitt at en større andel mennesker som ikke har det godt, sier at de trenger en Gud (gitt at disse premissene er sanne)?

En kan jo hevde, som du gjorde, at alle trenger en Gud. Hva om mennesker selv sier at de ikke trenger det?

jo, da skal eg gi deg eit svar på. det som i verdens øyne er dårskap, det utvalgte Gud for å gjøre de vise til skamme, og det som i verdens øyne er svakt, det utvalgte Gud for å gjøre det sterke til skamme. Ja, det som i verdens øyne står lavt, det som blir foraktet, det som ikke er noe, det utvalgte Gud for å gjøre til intet det som er noe, for at ingen mennesker skal ha noe å være stolt av overfor Gud.

om dei seier at dei ikkje trenger det, bedrar dei seg sjøl! for Gud skapte mennesket i Sitt bilde, Han skapte dei til samfunn med seg og kvarandre. og som eit menneske er skapt til å f.eks. arbeida og eta, er det like mykje skapt til å ha samfunn med den sanne, levande Gud. er rett og slett noko halvt som ikkje er heilt, visst du skjønner poenget ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bellatrix
Betyr det at du mener at troende vet best hva som er best for ikke-troende, og at ikke-troende ikke vet sitt eget beste?

Det høres kanskje brutalt ut, ja, men jeg mener at alle trenger Gud. Andre folk må for all del tro hva de vil, men jeg tror alle trenger Gud i livet sitt på samme måte som at jeg tror at Gud har skapt oss alle og er en del av livene til alle.

Endret av Bellatrix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Greit at du vil gi et grunnlag. Men jeg ser ikke at du nærmer deg en forklaring.

er det så mykje anna forklaring enn eg har gitt når alle er like ugudelige heile gjengen som ikkje trur på den sanne, levande Gud ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det så mykje anna forklaring enn eg har gitt når alle er like ugudelige heile gjengen som ikkje trur på den sanne, levande Gud ?

Det du har kommet med er ingen forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres kanskje brutalt ut, ja, men jeg mener at alle trenger Gud.

Hva er det som gjør at du ikke vil lytte til folk som sier at de ikke trenger en religiøs tro/Gud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Det må du få lov til å mene. Det interessante kommer i det du blir bedt om å begrunne din påstand. Hvordan kan du legge fram at du har dekning for din påstand? Har du gode argumenter som kan støtte opp om påstanden din?

skal begrunna den litt.

dei som ikkje vil trenga Gud viser i ord og handling at dei ikkje trenger Gud.

men dei som vil trenga Gud viser i ord og handling at dei trenger Gud.

alle trenger Gud fordi Gud har gjort det slik! noko som er halvt må bli heilt eller forbli halvt.

som kroppen er avhengig av mat er mennesket avhengig av Gud. får det ikkje Gud blir det totalt dødare og dødare i det indre mennesket, men får det Gud blir det meir og meir levande i det indre mennesket som ikkje er av jorden men av himmelen.

Guds Ånd, Den Hellige Ånd (Jesu Ånd), som bur i meg vitner om det! om folk vil tru meg, tru meg og bli frelst. om folk ikkje vil tru meg, ikkje tru meg og ikkje bli frelst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Hva er det som gjør at du ikke vil lytte til folk som sier at de ikke trenger en religiøs tro/Gud?

Jeg lytter til folk som sier de ikke trenger Gud. ;) Jeg sier ikke at jeg nødvendigvis har rett, men jeg tror det jeg tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest runehera
Betyr det at du mener at troende vet best hva som er best for ikke-troende, og at ikke-troende ikke vet sitt eget beste?

kan iallefall få sei ka eg meiner om det, visst eg får lov.

troande har opplatne auger, dei ser.

mens ikkje-troande er forblinda av denne verdens gud, djevelen, og ser ikkje. er som eit slør framfor ansiktet deira. dei er åndelig døde.

dei som trur får åpenbart hemmelighetar i åndeverden av Gud, ved Hans Ord og ved Hans Ånd, om det som er sant.

dei som ikkje trur stoler kun på sitt eget vett, sitt begrensa skapte "jeg".

dei som trur stoler på universets skapar, som er allvitande! hos Han henter me kunnskap og kjennskap stykkevis! viktigast : kjennskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Det du har kommet med er ingen forklaring.

forklaring som du vil ha vil du først få når du blir frelst (født på ny) visst du noko gong blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

troande har opplatne auger, dei ser.

mens ikkje-troande er forblinda av denne verdens gud

Er det ikke litt arrogant å hevde at en hel gruppe av mennesker (de troende) ser, mens en hel gruppe av mennesker (ikke-troende) ikke ser?

Når du sier at de ikke-troende er "forblindet av denne verdens gud", blir det forvirrende. Du sier altså at de troende ser, mens de ikke-troende blir blindet av Gud? Betyr det at din Gud straffer de ikke-troende ved å blinde dem? Er ikke det slemt, i og med at din Gud i bibelen sier at alle bør være snille mot hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest runehera
Hva er det som gjør at du ikke vil lytte til folk som sier at de ikke trenger en religiøs tro/Gud?

får eg (også) lov å svara på det?

dei er forherda! dei er stolte! og Gud seier i Sitt Ord at Han står dei stolte imot, men dei ydmyke gir Han nåde. men velger dei å ydmyka seg, er det håp! Han seier også, kast ikkje perler på svin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forklaring som du vil ha vil du først få når du blir frelst (født på ny) visst du noko gong blir det.

Så du overlater til en hellig kraft å gi forklaring, og fraskriver deg ansvaret for selv å gi en?

Hvis du noen gang får barn, eller har barn, og de spør deg hvorfor...og hvorfor..., vil du da henvise til Gud og be dem vente på svar og begrunnelser derfra?

Hvis du skulle vært (eller er) lærer for en skoleklasse, og elever spør om begrunnelser, vil du da henvise til Gud og be dem vente på svar?

Hvis du i arbeidslivet må legge fram en rapport, der det forventes at du redegjør og kommer med begrunnelser, vil du da henvise til Gud og be oppdragsgiver vente på begrunnelsen til den blir frelst?

Betyr det at du når som helst kan slenge ut påstander, men fraskriver deg ansvaret for å begrunne dem?

Endret av Gjest 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

får eg (også) lov å svara på det?

dei er forherda! dei er stolte! og Gud seier i Sitt Ord at Han står dei stolte imot, men dei ydmyke gir Han nåde. men velger dei å ydmyka seg, er det håp! Han seier også, kast ikkje perler på svin.

Er det ikke ganske nedlatende og arrogant av en troende og si at ikke-troende er svin som det ikke kan kastes perler på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Er det ikke litt arrogant å hevde at en hel gruppe av mennesker (de troende) ser, mens en hel gruppe av mennesker (ikke-troende) ikke ser?

Når du sier at de ikke-troende er "forblindet av denne verdens gud", blir det  forvirrende. Du sier altså at de troende ser, mens de ikke-troende blir blindet av Gud? Betyr det at din Gud straffer de ikke-troende ved å blinde dem? Er ikke det slemt, i og med at din Gud i bibelen sier at alle bør være snille mot hverandre?

eg er ikkje arrogant i meg sjøl, men i Jesus. eg roser meg ikkje i/av meg sjøl, men i/av Jesus. er Han som skal ha all ære og pris i all evighet. sannheten svir for dei som lever i løgnen!

skal fortella deg ein hemmelighet, denne verdens gud er djevelen. han har vore ein drapsmann frå begynnelsen av, han er her kun for å stjela,drepa og ødelegga. men det finst ikkje noko sannhet i han, han er løgnens far. Gud tillater det som mennesket vil at han skal tillata. vil mennesket bli lurt av satan, vær så god! vil mennesket bli frelst, vær så god! fri vilje!

er berre Guds godhet som driver ein til omvendelse. drikker ein av verdens brønner blir ein tørst igjen, men Jesus gir alle som vil eit levande vatn som ein aldri meir blir tørst igjen av.

min Gud i bibelen seier ikkje at visst den og den er snille med kvarandre kjem dei til himmelen. Han seier derimot at visst nokon vil rettferdiggjera seg sjøl for Gud, t.d. vera god og snill og grei,osv., skal han bli dømt etter loven og gå fortapt sammen med loven. er kun nåde over nåde for dei som TRUR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...